mistä parhaiten nettikuvat ? entä mitä kuvienkäsittelyyn ?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
mistä parhaiten nettikuvat ? entä mitä kuvienkäsittelyyn ?
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
Mitä valokuvienkehitysliikettä mahdatte te muut käyttää ? Asettaako se, että käytössä on Mac, rajoituksia ?Entä mitä suosittaisitte Googlen Picasan tilalle, kun sitä ei Macille saatavissa ?Olen Picasaan niin kiintynyt ja tottunut, etten muutaman viikon kokemuksella osaa iPhotoa pitää mitenkään sen veroisena, vaikka vain ihan yksinkertaisimpia toimintoja tarvitsisin. Koneellani on myös printterin mukana tullut HP Photosmart Studio sekä Olympuksen kuvankäsittelyohjelma, mistä huolimatta Picasan perään kaihoilen. Löytyisikö mitään vastaavanlaista mistään Macbookille, jollainen meillä nyt on kotvasen kahden windows-koneen rinnalla ollut.
-
anteeksi väärä valikko
en ole näillä sivuilla ehtinyt liikkua ja vähän väärään kohtaan varmaankin naputtelin äskeisen kysymykseni. Viitsisikö joku ohjailla oikeaan ?
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Minä olen käyttänyt iPhotoa ja tilannut kuvat Ifolorilta. Hienosti pelittää.
Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Ifi petti mäkkiasiakkaat ja lopetti siirtosoftan ylläpidon. Pettymys oli suuri.Crimson kirjoitti:Minä olen käyttänyt iPhotoa ja tilannut kuvat Ifolorilta. Hienosti pelittää.
Kostoksi vaihdoin Fastlabiin jolla on ihan kohtalainen siirto-ohjelma ja kuvatkin ihan ok laatua - mikäli sattuu saamaan omat kuvansa eikä ranskalaisperheen lomakuvia.
Juu. Voihan ne kuvat siirtää selaimeilla. Se on vaan niin tuskaisan hidasta ja hankalaa verrattuna tommoiseen kivaan softaan.
iPhotollahan voi kuvia tilata Appleltakin. Sieltä olen tilaillut pari iPhotolla tehtyä kirjaa ja kivojahan ne on. Laatukin ok.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Hyvin se toimii suoraan iPhotosta sillä Ifin Java-sovelluksellakin.Pastori kirjoitti:Ifi petti mäkkiasiakkaat ja lopetti siirtosoftan ylläpidon. Pettymys oli suuri.Crimson kirjoitti:Minä olen käyttänyt iPhotoa ja tilannut kuvat Ifolorilta. Hienosti pelittää.
Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Päällimmäisenä puutteena iPhotossa, jota noista kolmesta mieluiten käyttäisin, on se, etten ole osannut löytää keinoa, millä saisin kuvat yksitellen tekstitettyä. Sellainen toimintohan ihan varmasti on olemassa, mutta iPhoton omista ohjeista, Macbook for dummies-kirjasta tai Docendon kirjasarjan Macintosh ja digitaalinen maailma-kirjasta en vain löydä. Tuntuu niin nololta,että mietin tohdinko kysyäkään. Ei nyt kuitenkaan muukaan auta, kahteen kertaan olen nuo ohjeet tutkaillut viisastumatta.Sleepperi kirjoitti:Ihan oikeaan paikkaan postasit.
Jos kuvailisit vähän tarkemmin jotain sellaisia toimintoja mitä Picasassa oli ja nyt et löydä iPhotosta, printterin ja kameran ohjelmista, niin enemmän tietävien olisi helpompi kertoa mistä ohjelmista sellaisia asioita löytyy ja miten.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Millaista tekstiä siihen pitää laitella?
Jos halutaan nimetä tai kuvailla kuvaa siten, että sitä voidaan myöhemmin esim. etsiä helposti, niin sitä saat kirjoiteltua tuonne Title ja Comments bokseihin iPhotossa.
(etsi iPhoton helpistä: Editing a Photo's Title)
Vaihtelevalla menestyksellä noita tekstejä sitten ladotaan automaattisesti ko. kuvien mukaan eri Export-vaihtoehdoissa, kuten tiedostoiksi ja webiin vietäessä.
Jos taas kyse on siitä että haluat tehdä hyvällä kontrollilla haluamasi laisia tekstejä ja läntätä ne ihan kiinni tuohon kuvaan sen päälle, niin hae vaikka ensi alkuun sellainen ilmaissofta kuin Seashore kunnes löytyy jotain parempaa. Suosittelen käyttämään tekstilayeria kuvaa muuttaessa. SS ei valitettavasti näyttäisi sallivan tekstin muokkaamista millään lailla sen jälkeen kuin se on tehty, joten ei-kelvollista tekstiä seuraa tekstin poisto ja uuden teko.
Toinen, ehkä vähän hankalampi vaihtoeto on Inkscape, joka on varsinaisesti vektorigrafiikkaohjelma. Senkin voi käydä hakemassa ilmaiseksi, ladata siihen kuvansa ja tehdä tekstin päälle. Tässä ei ole viimeisen päälle Mac-mäinen käyttöliittymä, ja softa alkaa olla jo aika monimutkainen. Sieltä pitäisi löytyä jo julkaisuohjelmien laatuisia tyylejä ja asettelutapoja otsikoille.
Jos halutaan nimetä tai kuvailla kuvaa siten, että sitä voidaan myöhemmin esim. etsiä helposti, niin sitä saat kirjoiteltua tuonne Title ja Comments bokseihin iPhotossa.
(etsi iPhoton helpistä: Editing a Photo's Title)
Vaihtelevalla menestyksellä noita tekstejä sitten ladotaan automaattisesti ko. kuvien mukaan eri Export-vaihtoehdoissa, kuten tiedostoiksi ja webiin vietäessä.
Jos taas kyse on siitä että haluat tehdä hyvällä kontrollilla haluamasi laisia tekstejä ja läntätä ne ihan kiinni tuohon kuvaan sen päälle, niin hae vaikka ensi alkuun sellainen ilmaissofta kuin Seashore kunnes löytyy jotain parempaa. Suosittelen käyttämään tekstilayeria kuvaa muuttaessa. SS ei valitettavasti näyttäisi sallivan tekstin muokkaamista millään lailla sen jälkeen kuin se on tehty, joten ei-kelvollista tekstiä seuraa tekstin poisto ja uuden teko.
Toinen, ehkä vähän hankalampi vaihtoeto on Inkscape, joka on varsinaisesti vektorigrafiikkaohjelma. Senkin voi käydä hakemassa ilmaiseksi, ladata siihen kuvansa ja tehdä tekstin päälle. Tässä ei ole viimeisen päälle Mac-mäinen käyttöliittymä, ja softa alkaa olla jo aika monimutkainen. Sieltä pitäisi löytyä jo julkaisuohjelmien laatuisia tyylejä ja asettelutapoja otsikoille.
-
kiitos avusta
Nyt pääsin kuvieni kanssa alulle, kun Sleepperin ohjeilla kävin yön hiljaisuudessa ja kaikessa rauhassa katselemaan. Olin ollut ymmälläni niin yksinkertaisesta syystä, etten keksinyt, että i-laatikosta pääsee nimen ja kommentin lisäämään. Tekstitystä tarvitsen ihan vain kotikuviin sekä vanhoihin skannaamiini sukukuviin merkitäkseni kuka kukin on jne. Mikään valokuvaharrastaja en ollenkaan ole ja kameraksikin koetin löytää mahdollisimman yksinkertaisen ja käyttö- ja kolhuvarman eli valitsin Olympuksen mjuu 725 SW:n. Tämä koneeni on MacBook 2,16 GHz (valkoinen, joka on mielestäni niin kaunis, että oli yksi syy Maciin siirtymiseen). Myöskään tietokoneista en paljon mitään tiedä, mikä varmaan on luettavissa teksteistäni. Siksikin Maciin totuttautuminen on ollut työläämpää kuin osasin ennakoida. Kaduta ei kuitenkaan,paitsi siitä olen ollut vähän pettynyt, että kuvankäsittelyohjelmat ovat Macille niin harvassa, tuon Picasan lisäksi etsiskelin turhaan GIMP:ä ja XnViewta.
-
Re: kiitos avusta
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Jees!sinitiainen kirjoitti:Nyt pääsin kuvieni kanssa alulle, kun Sleepperin ohjeilla kävin yön hiljaisuudessa ja kaikessa rauhassa katselemaan.

No GIMPiä ei olisi tarvinnut turhaan etsiä.Kaduta ei kuitenkaan,paitsi siitä olen ollut vähän pettynyt, että kuvankäsittelyohjelmat ovat Macille niin harvassa, tuon Picasan lisäksi etsiskelin turhaan GIMP:ä ja XnViewta.
http://gimp-app.sourceforge.net/
En ehdottanut sitä, kun sitä yleensä pidetään vaikeana / monimutkaisena.. mutta eivätpä nuo Seashore ja Inkscape sen simppelimpiä ole, vain vähän kevyempiä ja nopeampia aukeamaan.
Asenna tosiaan ensin OS X:n asennuslevyltä Apple X11, että GIMP toimii.
-
Re: kiitos avusta
Viesti Kirjoittaja Suentassu »
Vaikka ratkaisu jo löytyikin niin en malta olla mainitsematta Gimpin ja Seashoren lisäksi ImageWell ohjelmaa. Siinä varmasti on muitakin ominaisuuksia, mutta itselle tärkeimmät on helppo reson muutos ja tekstin lisäys itse kuvaan (tosin rajoitetusti). Omasta mielestä mahtava ohjelma kuitenkin.sinitiainen kirjoitti:Kaduta ei kuitenkaan,paitsi siitä olen ollut vähän pettynyt, että kuvankäsittelyohjelmat ovat Macille niin harvassa, tuon Picasan lisäksi etsiskelin turhaan GIMP:ä ja XnViewta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka