Olen nyt vajaan viikon käyttänyt ostopäätöksen harkitsemiseen. Ensinnäkin, tarpeenani on saada kannettava kone yleiskäyttöön ja lisäksi musiikin tekemiseen näin harrastelumielessä. Täytyy myöntää, mäkkimaailma kiehtoo, mutta muutamiin seikkoihin haluaisin vastauksia:
1) Jos tilaan Macbookin nyt Apple Storesta suoraan, tuleeko se jo Leopardilla? En haluaisi nähdä tätä päivittämisen (ja 9 euron) vaivaa. Voiko olla varma, että uusi kone tulisi siis uudella käyttöjärjestelmällä heti julkaisun jälkeen. Haluisin tehdä kuitenkin tilauksen ennen marraskuuta, jotta saan Macbook+ipod tarjouksen.
2) Macbookissa on 1gt muistia vakiona. Mitähän kustantaisi lisätä toinen mokoma. Jos sen ottaa suoraan Applelta, hinta tuntui olevan aika suolainen. Onnistuuko kannettavaan lisätä se itse vai tuleeko toimittaa kone huoltoon / liikkeeseen?
3) Mulla on CME uf5 midi-keyboard, jonka pitäisi olla hyvin mac-yhteensopiva. Taisinpa jopa bongata jonku käyttäjän, jolla oli sama peli. Kun soittimen hankin, sen laittaminen koti-puuceeheen oli yhtä tuskaa. Toivottavasti en joudu käymään läpi samaa..
4) Kuinkahan pitkälle macbookin (eli sen halvimman mallin) tehot riittävät musanteko puuhissa? Äänittelyvaiheessa ulkoinen äänikortti lienee aika pakollinen, mikä ei haittaa, koska saan samalla mikilleni etuasteen ja kitaralle sisääntulon.
Miten ilman ulkoista äänikorttia. Kellään kokemusta latensseista, suhinoista ym. vakiokortilla?
5) Ulkoinen näyttö. Pystyykö esimerkiksi perus 17tuuman wanhoja näyttöjä lyökäisemään adapterilla mäkkiin kiinni. Jos leffojen katsominen 13 tuumalta alkaa kyrsimään. Ei olisi kuitenkaan varaa mitään uutta näyttöä hommata.
6) Jos haluan pelata Heroes of Might and Macigiä tyttöystävääni vastaan, jolla on PC läppäri, niin aiheutuuko ongelmia

7) Loppukevennykseksi: saako Nethackia mäkkiin?
Siinäpä näin ensialkuun, kiitoksia jo ennakkoon vastauksista. Jännittää tämä suuri elämänmuutos. Aikoinaan kun DOS pohjasta oli pakko siirtyä Windows-ympäristöön, oli aika alistettu olo. Pitkään meni Windowskin DOS komentokehoite tilassa..
Jostain syystä Mäkkiin siirtyminen ei tunnu yhtä karsealta
LariFari