Työ vai opiskelu
-
Työ vai opiskelu
Viesti Kirjoittaja jarso »
Molemmat vaihtoehdot minua kiinnostavat, mutta työtarjous on mielestäni hyvä. Opiskelujeni jälkeen olisin kiinnostunut graafisesta/mainos -alasta. Tarkemmin ilmaistuna haluaisin tehdä www-sivujen layouteja, flasheja ym.
Koska alana minua kiinnostaa kumpikin, graafikon ala sekä ala, josta minulle tehtiin työtarjous. Hankalan päätöksestä tekee mm. se, että onko mahdollisuutta päästä graafikkona samalle palkkatasolle kuin työstä, josta tarjous tuli.
Olisi siis mukava kuulla ihmisten kokemuksista ja tiedoista, että millaista työskentely on graafisella alalla. Lisäksi tietenkin palkkataso ja työllisyystilanne kiinnostavat.
EDIT: Niin ja opiskeluni joutuisin keskeyttämään, mikäli menisin töihin. Työ olisi vakituinen.
-
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Graafinen ala on hankala sillä siihen tähtäävää amk-koulutusta on todella runsaasti. Ylitarjoannasta johtuen kunnon työpaikkoihin pääsee käsiksi vain killeriportfoilla- ja työnäytteillä.
Se on itsestäsi kiinni mitä aiot tehdä. Et kertonut mitä opiskelet tai aiotko hakea jonnekkin muualle opiskelemaan. Duunari-tason graafikkopalkat keikkuu ilmeisemmin 2200 ja 3500 välillä. Päälliköt napasasee enemmän. Se että pääsee ylipäänsä palkkaan kiinni on toinen juttu.
-
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
itselläni on omalta opiskelualalta tältä kesältä todella paska kokemus, paahdoin töitä 10-16 tuntia päivässä, käytin omia henkilökohtaisia suhteitani yrityksen mainostamiseen ja asiakkaiden hankkimiseen ja tämän uuden yrityksen myymälän kehittämiseen - toimin myymälävastaavana, tein töitä myymälässä ja vastasin varastosta ja tilauksista, ulkomaansuhteista yms. normaalin 10 tunnin työpäivän jälkeen hyppäsin oven taakse sisaryhtiön leipiin tekemään huoltoja..tätä siis toukokuun alusta syyskuun loppuun. elokuun lopussa kyselin määräaikaisen sopimuksen jatkamista, koska työsopimuksen olin allekirjoittanut toukokuussa siinä uskossa että työ vakinaistetaan - suostuin samalla "hieman" alan tasoa alempaan palkkaukseen. vastauksena oli "valitettavasti aiomme priorisoida konsernimme resursseja erilaisiin tehtäviin, emmekä voi tarjota vastaavaa työtehtävää yrityksessämme." söi miestä!
lisäksi mua vaadittiin lopettamaan työt viikon kuluessa, mutta ilmoitin että työvuorot olen jo sopinut syyskuun loppuun ja järjestellyt opiskelut sen mukaisesti - aion tehdä syyskuun loppuun. kun tästä tuli napinaa, tulostin kaupan alan työehtosopimuksen ja löin toimitusjohtajan pöydälle - ei nimittäin ne työajat ja ylityökorvaukset (joita ei itseasiassa ollut, koska olin puolipäiväiseksi palkattu, työtehtävät vaan laajeni ja laajeni) olleet lähellekään TES:sin mukaisia. loma- ja ylityökorvauksia ei ole kuulunut tähän päivään mennessä, työtodistuksen perään olen soitellut...tarvitsen työtodistuksen työharjoittelutodistukseen että saan opintopisteet pois...
tämä on se "loistavasta tilaisuudesta ja mahdollisuudesta kehittää hyvä ura alkavassa yrityksessä"-skenaario joka on päättynyt pelkkään maanalainen paikka. viimeiseen kuukauteen toimitusjohtaja (samalla mun ainoa esimies) ei edes tullut liikkeeseen asioimaan mun kanssa, vaan laittoi sihteerin asialle. sukset meni siis melko ristiin. muilla koulukavereilla puolestaan on erinomaisia kokemuksia koulun ohella työskentelemisestä, monilla on jo työpaikka odottamassa koulun jälkeen - meidän koulutusala on sellainen että jo toisen vuoden opiskelijat revitään käsistä töihin jos löytyy edes hiukan alan kokemusta ennestään. mulle siis vaan sattui huono tuuri.
tämä oli vain varoitus siitä miten voi käydä työasioissa - kaikki heti tylysti paperille vaikka pomo ja firma vaikuttaisi erittäin mukavalle - TES, palkkakehitys ja työajat + edut on hyvä sopia etukäteen. Ehdit opiskella vielä vanhempanakin! Oman koulutusalan keski-ikä on lähempänä kolmeakymmentä...
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
-
-
-
jos ala tuntuu olevan kiinnostava, niin itse kokeilisin täyspäiväisenä miltä se loppujen lopuksi tuntuu tehdä hommia jossa kilpailu on raakaa. sit siitä työn ohella mahdollisuuksien mukaan opiskelemaan lisää?
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Voin ex-työnantajana ja opettajana sanoa että ei niillä pelkillä kupongeilla niitä duuneja saa. AMK sun muut suoltaa ulos tanakasti "koulutettua" porukkaa mutta niitä osaajia on valitettavasti penkiltä tullessa aika vähän. Kouluaika kannattaa todella opetella sitä alaa eikä pörrätä siellä ja täällä ja vaan välillä opintoviikkoja/pisteitä opintokirjaan metsästellen. Noita koulujahan "pääsee" läpi kiemurtelemalla mutta työpaikkaa hakiessa voi tullakin seinä vastaan. Ne koulut ei tuo sinulle työpaikkaan vaadittavaa koulutusta vaan mahdollisuuden sinulle tehdä sellainen.Joka paikassa puhutaan, että ilman koulutusta ei saa töitä eikä pääse hyville tienesteille.
Itse olisin ahkeran opiskelun kannalla. Kunnolla suoritettu opiskeluaika antaa hyvän ja laajan kokonaiskuvan alasta. Suoraan tiettyyn työhön mentäessä jää paitsioon seikoista jotka olisi ehkä hyvä tietää niin hyvässä kuin pahassakin. Ja jos suoraan aloitettu työ alkaa tympiä niin siitä hyppää ihan tyhjän päälle ilman koulutusta. Silloin ei ole muuten ihan voittajan olo. Koulutettuna taas ei ole niin huolta huomisesta.
Hyvin tehty pohja kantaa.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Allekirjoitan täysin tämän!Jone-51K kirjoitti:Voin ex-työnantajana ja opettajana sanoa että ei niillä pelkillä kupongeilla niitä duuneja saa. AMK sun muut suoltaa ulos tanakasti "koulutettua" porukkaa mutta niitä osaajia on valitettavasti penkiltä tullessa aika vähän. Kouluaika kannattaa todella opetella sitä alaa eikä pörrätä siellä ja täällä ja vaan välillä opintoviikkoja/pisteitä opintokirjaan metsästellen. Noita koulujahan "pääsee" läpi kiemurtelemalla mutta työpaikkaa hakiessa voi tullakin seinä vastaan. Ne koulut ei tuo sinulle työpaikkaan vaadittavaa koulutusta vaan mahdollisuuden sinulle tehdä sellainen.Joka paikassa puhutaan, että ilman koulutusta ei saa töitä eikä pääse hyville tienesteille.
Itse olisin ahkeran opiskelun kannalla. Kunnolla suoritettu opiskeluaika antaa hyvän ja laajan kokonaiskuvan alasta. Suoraan tiettyyn työhön mentäessä jää paitsioon seikoista jotka olisi ehkä hyvä tietää niin hyvässä kuin pahassakin. Ja jos suoraan aloitettu työ alkaa tympiä niin siitä hyppää ihan tyhjän päälle ilman koulutusta. Silloin ei ole muuten ihan voittajan olo. Koulutettuna taas ei ole niin huolta huomisesta.
Hyvin tehty pohja kantaa.
-
Re: Työ vai opiskelu
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Opiskele. 19 vuotiaana et ainakaan lukion jäljiltä voi saada sellaista työtä että palkka olisi mitenkään kummallinen tai että voisit esimerkiksi edetä urallasi. Ammatillisesta koulutuksesta tuo toki on mahdollista. En myöskään usko että ilman koulutusta saatavat työtehtävät eivät ole sellaisia joita haluat tehdä pidempään. Tuossa elämänvaiheessa ja talostilanteessa esimerkiksi 2000 euroa kuussa on valtava summa. Koulutuksen ja 10 vuodenkin työuran jälkeen tuo ei ole niin kovin hääppöinen summa alalla josta puhut.jarso kirjoitti:Sain työpaikkatarjouksen, jossa palkka olisi kohtuullinen ja työtehtävät eivät olisi mitenkään stressaavia tai raskaita. Kouluja en ole hirveästi kerennyt käymään, koska ikää on kertynyt vasta vajaa 19 vuotta. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa ja opiskelu on juuri se asia, joka myös vaikeuttaa päätöstä. Ei mielellään lopettaisi leikkiä kesken, tuosta vaan. Joka paikassa puhutaan, että ilman koulutusta ei saa töitä eikä pääse hyville tienesteille.
Molemmat vaihtoehdot minua kiinnostavat, mutta työtarjous on mielestäni hyvä. Opiskelujeni jälkeen olisin kiinnostunut graafisesta/mainos -alasta. Tarkemmin ilmaistuna haluaisin tehdä www-sivujen layouteja, flasheja ym.
Koska alana minua kiinnostaa kumpikin, graafikon ala sekä ala, josta minulle tehtiin työtarjous. Hankalan päätöksestä tekee mm. se, että onko mahdollisuutta päästä graafikkona samalle palkkatasolle kuin työstä, josta tarjous tuli.
Olisi siis mukava kuulla ihmisten kokemuksista ja tiedoista, että millaista työskentely on graafisella alalla. Lisäksi tietenkin palkkataso ja työllisyystilanne kiinnostavat.
EDIT: Niin ja opiskeluni joutuisin keskeyttämään, mikäli menisin töihin. Työ olisi vakituinen.
Töitä kerkiät tekemään vielä 50 vuotta eli tee nyt jotain muuta. Opiskelija elämä on myös varsin mukavaa ja sosiaalistavaa aikaa. Paljon mukavia ihmisiä ympärillä, paljon bileitä ja valtio maksaa suuren osan elämisen kuluista. Suosittelen

19 ja 25 vuotiaalla on muuten iso ero "aikuisuuden" suhteen eli siinäkin mielessä suosittelen vielä pysymistä oman ikäisten parissa.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Aha? Mikä valtio on kyseessä?Pbman kirjoitti: Paljon mukavia ihmisiä ympärillä, paljon bileitä ja valtio maksaa suuren osan elämisen kuluista. Suosittelen
iPod Touch 16GB
-
tBa kirjoitti:Aha? Mikä valtio on kyseessä?Pbman kirjoitti: Paljon mukavia ihmisiä ympärillä, paljon bileitä ja valtio maksaa suuren osan elämisen kuluista. Suosittelen

![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Turku. 8)mutofuto kirjoitti:tBa kirjoitti:Aha? Mikä valtio on kyseessä?Pbman kirjoitti: Paljon mukavia ihmisiä ympärillä, paljon bileitä ja valtio maksaa suuren osan elämisen kuluista. Suosittelen![]()
mietin aivan samaa.....
-
-
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Ettei nyt kellekkään jäisi mitään harhaluuloja opintotuesta, niin kerron omasta tilanteestani. Saan siis täydet tuet, eli rapiat 450€/kk. Tästä summasta maksan vuokraa opiskelijakämpästäni 240€/kk, jäljellä on 210€. Jos syön 5 kertaa viikossa halvinta opiskelijaruokaa, rahaa jää 210-(5*4*3=60)=150€. Sitten bussilippu, puhelinlasku tms. asiat niin jäljellä on 100€. Tästä sitten menee noin 60-70€/kk ruokaan. Jäljellä olevalla muutamalla kympillä sitten juhlitaan niin ettei maailma riitä.Pbman kirjoitti:Turku. 8)mutofuto kirjoitti:tBa kirjoitti:Aha? Mikä valtio on kyseessä?Pbman kirjoitti: Paljon mukavia ihmisiä ympärillä, paljon bileitä ja valtio maksaa suuren osan elämisen kuluista. Suosittelen![]()
mietin aivan samaa.....
Itse kyllä käyn töissä opintojen ohella (oneksi löytyi oman alan töitä) mikä tietysti sitten hidastaa opintoja, mikä tietysti on paha asia tukien kannalta mikä tietysti... Että näin. Loppuu se puhe siitä opiskelijoiden loistavasta tulotasosta...

iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Ettei nyt kellekkään jäisi mitään harhaluuloja opintotuesta, niin kerron omasta tilanteestani. Saan siis täydet tuet, eli rapiat 450€/kk. Tästä summasta maksan vuokraa opiskelijakämpästäni 240€/kk, jäljellä on 210€. Jos syön 5 kertaa viikossa halvinta opiskelijaruokaa, rahaa jää 210-(5*4*3=60)=150€. Sitten bussilippu, puhelinlasku tms. asiat niin jäljellä on 100€. Tästä sitten menee noin 60-70€/kk ruokaan. Jäljellä olevalla muutamalla kympillä sitten juhlitaan niin ettei maailma riitä.Pbman kirjoitti:Turku. 8)mutofuto kirjoitti:tBa kirjoitti:Aha? Mikä valtio on kyseessä?Pbman kirjoitti: Paljon mukavia ihmisiä ympärillä, paljon bileitä ja valtio maksaa suuren osan elämisen kuluista. Suosittelen![]()
mietin aivan samaa.....
Itse kyllä käyn töissä opintojen ohella (oneksi löytyi oman alan töitä) mikä tietysti sitten hidastaa opintoja, mikä tietysti on paha asia tukien kannalta mikä tietysti... Että näin. Loppuu se puhe siitä opiskelijoiden loistavasta tulotasosta...

iPod Touch 16GB
-
-
Niin? Olet siis kanssani samaa mieltä? Sanoinhan että suurimman osan elämästä maksaa valtio? Ei tuosta niin kovin suurta alijäämää kyllä jää.tBa kirjoitti:Ettei nyt kellekkään jäisi mitään harhaluuloja opintotuesta, niin kerron omasta tilanteestani. Saan siis täydet tuet, eli rapiat 450€/kk. Tästä summasta maksan vuokraa opiskelijakämpästäni 240€/kk, jäljellä on 210€. Jos syön 5 kertaa viikossa halvinta opiskelijaruokaa, rahaa jää 210-(5*4*3=60)=150€. Sitten bussilippu, puhelinlasku tms. asiat niin jäljellä on 100€. Tästä sitten menee noin 60-70€/kk ruokaan. Jäljellä olevalla muutamalla kympillä sitten juhlitaan niin ettei maailma riitä.Pbman kirjoitti:Turku. 8)mutofuto kirjoitti:tBa kirjoitti: Aha? Mikä valtio on kyseessä?![]()
mietin aivan samaa.....
itselläni tuo 450e riittää elämiseen täysin. Sitten jos haluaa käydä lapissa laskettelemassa, etelässä rannalla tai ravintolassa syömässä niin pitää maksaa itse. Aika loogista, ei sitä valtion voi olettaa ihan kaikkea maksavan.
-
Mutta entä, jos se summa on lähes sama tai enemmän kuin ylempänä arvioitiin graafikon palkaksi enimmillään.Pbman kirjoitti: Tuossa elämänvaiheessa ja talostilanteessa esimerkiksi 2000 euroa kuussa on valtava summa.
Tällä hetkellä ryhmässäni on muutama ikäiseni, loput ovat 21-25 -vuotiaita, muutama vielä vanhempikin löytyy.Pbman kirjoitti: 19 ja 25 vuotiaalla on muuten iso ero "aikuisuuden" suhteen eli siinäkin mielessä suosittelen vielä pysymistä oman ikäisten parissa.
Opiskelujani aion jatkaa aikuisopiskelun muodossa vaikka siirtyisinkin työelämään.
-
Viesti Kirjoittaja digix »
Saan kans täydet tuet, eli 450e/kk. Siitä pois vuokra 475e, ja käteen jää vielä... eiku..tBa kirjoitti:Ettei nyt kellekkään jäisi mitään harhaluuloja opintotuesta, niin kerron omasta tilanteestani. Saan siis täydet tuet, eli rapiat 450€/kk. Tästä summasta maksan vuokraa opiskelijakämpästäni 240€/kk, jäljellä on 210€. Jos syön 5 kertaa viikossa halvinta opiskelijaruokaa, rahaa jää 210-(5*4*3=60)=150€. Sitten bussilippu, puhelinlasku tms. asiat niin jäljellä on 100€. Tästä sitten menee noin 60-70€/kk ruokaan. Jäljellä olevalla muutamalla kympillä sitten juhlitaan niin ettei maailma riitä.Pbman kirjoitti:Turku. 8)mutofuto kirjoitti:tBa kirjoitti: Aha? Mikä valtio on kyseessä?![]()
mietin aivan samaa.....
Mutta joo, tottapuhuakseni kyllähän tuo on valtion tueksi ihan riittävä, mutta tulorajat opiskelijoilta pitäis saada pois. Pöyristyttävää että sinua rangaistaan jos haluat korottaa surkeaa elintasoasi hieman.
-
-
ravene kirjoitti:Itse en kyllä suosittele IT-alan opiskelua kenellekään, sillä koko ala tullaan (laitemyyjiä lukuunottamatta) ulkoistamaan vähitellen. En ole negatiivinen, se on vain karu totuus.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka