Miten sais Gigabitin toimiin täysillä?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
18 viestiä
• Sivu 1/1
-
Miten sais Gigabitin toimiin täysillä?
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
iMac on yhdistetty PowerMacin gigabitin verkkokorttiin "Gigabit verified" Cat 5e verkko johdolla. Kuitenkaan en saa kunnon nopeuksia. Suurien tiedostojen siirto koneelta toiselle on 8-10 megatavua sekunnissa, eli jäädään alle jopa 100Mbitin teoreettisen maksimin. Mitä ehdottaisitte kokeileen? Olen kokeillut useita johtoja ilman muutosta. Molemmat kortit on asetettu manuaalisesti 1000Mbit moodiin...
Joshua.
Joshua.
Mac Pro 5,1 - iPhone SE - iPad Air 2
-
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Olen myöskin tapellut eetteriongelman kanssa Minin ja Mac Pron välillä. En ole mitannut siirtonopeutta mitenkään, mutta etätyöpöydässä sen kyllä huomaa, jos yhteys on 100-megainen.
Tässä konfiguraatiossa olen yleensä pitänyt liitäntöjä pakotettuna gigaiseksi ja kokeillut myöskin standardeilla ja jumbopaketeilla. Pakettikoon vaihto ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan, vaan minulla molemmat päät pakotettuna gigaisiksi homma toimii kohtuu joutuisasti. Automaattiasetuksissa tuntuu neuvottelevan yhteyden hitaammaksi.
Varsinaisia ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun Mini on sammuksissa ja se käynnistetään. Buutin jälkeenpä ei eetteriliitäntä tunnu nousevan ylös kummassakaan koneessa, ennen kuin annan jompaan kumpaan päähän potkun esim vaihtamalla käyttöpaikasta erilaisen verkkoliitäntäkonfiguraation. Yleensä teen tämän Pron päästä.
Johtona minulla on halpa ja harmaa CAT 5e-piuha, taitaa olla 5 m. Kaapelinpituushan ei sinun tapauksessasi varmaankaan suoranaisesti ole se ongelma, vaan mahdolliset ulkoiset häiriöt. Oletko kokeillut kantaa koneita vierekkäin ja kytkeä ne ihan vaikka metrisellä kaapelilla?
Tässä konfiguraatiossa olen yleensä pitänyt liitäntöjä pakotettuna gigaiseksi ja kokeillut myöskin standardeilla ja jumbopaketeilla. Pakettikoon vaihto ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan, vaan minulla molemmat päät pakotettuna gigaisiksi homma toimii kohtuu joutuisasti. Automaattiasetuksissa tuntuu neuvottelevan yhteyden hitaammaksi.
Varsinaisia ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun Mini on sammuksissa ja se käynnistetään. Buutin jälkeenpä ei eetteriliitäntä tunnu nousevan ylös kummassakaan koneessa, ennen kuin annan jompaan kumpaan päähän potkun esim vaihtamalla käyttöpaikasta erilaisen verkkoliitäntäkonfiguraation. Yleensä teen tämän Pron päästä.
Johtona minulla on halpa ja harmaa CAT 5e-piuha, taitaa olla 5 m. Kaapelinpituushan ei sinun tapauksessasi varmaankaan suoranaisesti ole se ongelma, vaan mahdolliset ulkoiset häiriöt. Oletko kokeillut kantaa koneita vierekkäin ja kytkeä ne ihan vaikka metrisellä kaapelilla?
--This line not left blank intentionally--
-
-
Matka on tosiaan aika lyhyt mutta eipä mulla muuta vaihtoehtoa ole... siinä menee paljon muitakin johtoja samalla. Ostampa jostain suojatun Cat6 pätkän ja katotaan miten käy.kallekilponen kirjoitti:Tosin lyhyellä matkalla piuhan laatu ei yleensä suuresti vaikuta.valvoja kirjoitti:Käytä cat 6 piuhaa for full speed.
Joshua.
-
Re: Miten sais Gigabitin toimiin täysillä?
Viesti Kirjoittaja JanNebert »
Minulla oli kerran käsissä, tosi kiinalaisen oloinen 30 metrinen suojaamaton ethernet johto. Kaapeliin oli myös laitettu merkintä "Gigabit verified". Mahdollisesti olisi tuolla nopeudella toiminutkin, ethernet kun ei yleensä ole kovin vaativainen johdon laadun suhteen. Ei tosin tullut testattua, kun liitin johdon 10Mbit konfattuihin verkkoliitäntöihin.MacinJosh kirjoitti:iMac on yhdistetty PowerMacin gigabitin verkkokorttiin "Gigabit verified" Cat 5e verkko johdolla. Kuitenkaan en saa kunnon nopeuksia. Suurien tiedostojen siirto koneelta toiselle on 8-10 megatavua sekunnissa, eli jäädään alle jopa 100Mbitin teoreettisen maksimin. Mitä ehdottaisitte kokeileen? Olen kokeillut useita johtoja ilman muutosta. Molemmat kortit on asetettu manuaalisesti 1000Mbit moodiin...
Joshua.
Johdon laatua tärkeämpää on yleensä pakottaa verkkokorttien asetukset halutuiksi, automatiikka kun usein tuottaa ongelmia. Tuon pakotuksenhan sinä olit kai jo tehnyt. Olethan asettanut myös Duplexin asentoon full-duplex.
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Mistä olet siirtämässä tiedostoja ja minne? 8-10Mt/s on jo paljon nykykovalevyille, ellei käytössä ole nopeampaa levyjärjestelmää.
-
Nopeuksista
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Nopeasti voisi huomioida pari asiaa:
- "Sawtoothin" - mikäli sigusi kone kyseessä, ja siinä prossu päivitetty - kortti taisi olla vain 100 Mbit. "Gigabit ethernet" oli eka 1000MBit macci. Toki sulla voi olla erillinen gigabitin kortti ostettuna PCI-väylään (alle kympillähän nuita saa).
lisäys. monet kyllä sanovat uudempiakin malleja "sawtootheiksi", en tiedä ketä sitten on oikeassa.
- Piuha ei saisi olla kovin tiukoilla mutkilla - muuten tulee häiriöitä gigan vauhdissa. Sähkömies sanoi että: "semmoinen kaljanpullonpohja on hyvä mitta tässä asiassa"
- Kyllä nykyiset kovalevyt pystyvät paljonkin nopeampaan tiedonsiirtoon kuin 10 MByteä (eli noin 80 Mbittiä), eli gigan verkosta olisi toki hyötyä.
- "Sawtoothin" - mikäli sigusi kone kyseessä, ja siinä prossu päivitetty - kortti taisi olla vain 100 Mbit. "Gigabit ethernet" oli eka 1000MBit macci. Toki sulla voi olla erillinen gigabitin kortti ostettuna PCI-väylään (alle kympillähän nuita saa).
lisäys. monet kyllä sanovat uudempiakin malleja "sawtootheiksi", en tiedä ketä sitten on oikeassa.
- Piuha ei saisi olla kovin tiukoilla mutkilla - muuten tulee häiriöitä gigan vauhdissa. Sähkömies sanoi että: "semmoinen kaljanpullonpohja on hyvä mitta tässä asiassa"
- Kyllä nykyiset kovalevyt pystyvät paljonkin nopeampaan tiedonsiirtoon kuin 10 MByteä (eli noin 80 Mbittiä), eli gigan verkosta olisi toki hyötyä.
-
Re: Nopeuksista
Joo, sawtooth on ja gigan PCI kortilla.mikastus kirjoitti:Nopeasti voisi huomioida pari asiaa:
Ei se ole pahoilla mutkilla tuo johto...
Joshua.
-
Kyllä mun levyt pystyy paljon nopeampaan kun 8-10MBs... jopa Sawtoothissa (testattu on).honpsu kirjoitti:Mistä olet siirtämässä tiedostoja ja minne? 8-10Mt/s on jo paljon nykykovalevyille, ellei käytössä ole nopeampaa levyjärjestelmää.
Joshua.
-
Joo, full-duplex oli jo valittu...unohtu vain mainita.JanNebert kirjoitti:Minulla oli kerran käsissä, tosi kiinalaisen oloinen 30 metrinen suojaamaton ethernet johto. Kaapeliin oli myös laitettu merkintä "Gigabit verified". Mahdollisesti olisi tuolla nopeudella toiminutkin, ethernet kun ei yleensä ole kovin vaativainen johdon laadun suhteen. Ei tosin tullut testattua, kun liitin johdon 10Mbit konfattuihin verkkoliitäntöihin.MacinJosh kirjoitti:iMac on yhdistetty PowerMacin gigabitin verkkokorttiin "Gigabit verified" Cat 5e verkko johdolla. Kuitenkaan en saa kunnon nopeuksia. Suurien tiedostojen siirto koneelta toiselle on 8-10 megatavua sekunnissa, eli jäädään alle jopa 100Mbitin teoreettisen maksimin. Mitä ehdottaisitte kokeileen? Olen kokeillut useita johtoja ilman muutosta. Molemmat kortit on asetettu manuaalisesti 1000Mbit moodiin...
Joshua.
Johdon laatua tärkeämpää on yleensä pakottaa verkkokorttien asetukset halutuiksi, automatiikka kun usein tuottaa ongelmia. Tuon pakotuksenhan sinä olit kai jo tehnyt. Olethan asettanut myös Duplexin asentoon full-duplex.
Joshua.
-
Väylät.
Viesti Kirjoittaja mikastus »
PCI väylä lienee tuossa mallissa 32 bit ja 33MHz. Tämähän tekee noin 133 MBbs (4 tavua x 33 miljoonaa), eli pitäisi riittää 1 Gbit nopeudelle (jonka teoreettinen nopeus 125 MB). Olikohan näin? Mutta onko muut PCI-paikat tyhjänä, vai kortteja täynnä? Esim. IDE-ohjainkorttia, PCI-väylän näytönohjainta tms.
Onko levy josta/jonne tavaraa siirrät ainoa levy väylässään?
Muuta en minä ainakaan enää keksi. Cat5e on ainakin omissa asennuksissa mielestäni riittänyt gigabitille. Jopa cat5 merkitty näyttäisi toimivan aika sukkelaan - ainakin lyhyet kaapelit.
osittain OT: Kerran muuten jäi kaverilla pikkuisen ilmeisesti liukuoven väliin yksi kaapeli. Ihmeteltiin siinä tuntitolkulla miksei kuso kulje kunnolla, ja räplättiin asetuksia ja kortteja ja buuttailtiinkin jopa. Piti käydä piuhanippu läpi, ja sieltä se vika löytyi. Jotenkuten sen hoksasi sitten silmälläkin, kun oikein tarkkaan sitä kaapelia tuijotteli. Murphy näet sanoo, että vika löytyy aina vasta viimeisestä tarkistuskohteesta.
Onko levy josta/jonne tavaraa siirrät ainoa levy väylässään?
Muuta en minä ainakaan enää keksi. Cat5e on ainakin omissa asennuksissa mielestäni riittänyt gigabitille. Jopa cat5 merkitty näyttäisi toimivan aika sukkelaan - ainakin lyhyet kaapelit.
osittain OT: Kerran muuten jäi kaverilla pikkuisen ilmeisesti liukuoven väliin yksi kaapeli. Ihmeteltiin siinä tuntitolkulla miksei kuso kulje kunnolla, ja räplättiin asetuksia ja kortteja ja buuttailtiinkin jopa. Piti käydä piuhanippu läpi, ja sieltä se vika löytyi. Jotenkuten sen hoksasi sitten silmälläkin, kun oikein tarkkaan sitä kaapelia tuijotteli. Murphy näet sanoo, että vika löytyy aina vasta viimeisestä tarkistuskohteesta.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja kokki »
Mulla on macir giga verkossa kotona ja esim eyetv tallennuksen siirto koneelta toiselle sujuu vinhaan, kun katsoo iStatsin liikennenopeuksia kummasta tahansa koneesta niin lukemat on noin 32-40 megatavua sekunnissa, eli varsin mainioit. Lacien Ethernet Disk Minille nopeus on vain 7-9 megaa sekunnissa vaikka on gigan liitännällä samassa kytkimessä.
---
iMac 27" i5
Mini C2D 1,83
iPhone 4
2x Miglia TVmini
iMac 27" i5
Mini C2D 1,83
iPhone 4
2x Miglia TVmini
-
-
-
18 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka