Mail ja RTF. Miksi?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
18 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mail ja RTF. Miksi?
Viesti Kirjoittaja emmel »
Lähetin tuossa suht´tuoreena Mac-käyttäjänä Maililla pdf-tiedoston eräälle asiakkaalleni. Kohta soi puhelin, ja kaveri kertoi että viesti näkyy pelkkänä sotkuna. Tavailin sitten manuaaleja ja selvisi että Mail lähettää postit oletuksena RTF-muodossa. Minkä maanalaisen paikan vuoksi?
Eikö tuo ole vähän yhtä "viisasta" kuin lähettää sähköpostia mäsän tapaan html:nä?
Oma vikahan tuo oli, kun en ennalta asiaa varmistanut kunnolla. Lähetin itselleni mailia ja tarkistin postit Linuxien puolella, jotta tuollaiset ongelmat saisi pois. Linuxeissa postaukset näkyivät oikein, mutta ko. asiakkaan sähköposti vastaanottaa ilmeisesti vain plain textiä.
Sinänsä tuossa ei mitään vakavaa tapahtunut kun oli sen verran tuttu kaveri että soitti ja kertoi ongelman. Se olisi ollut ongelma, jos olisin lähettänyt monelle asiakkaalleni postia.
Ok, tämä nyt on tällaista valistuksen/varoituksen muotoon puettua narinaa, jotteivat muut aloittelijat tekisi samaa.
Eikö tuo ole vähän yhtä "viisasta" kuin lähettää sähköpostia mäsän tapaan html:nä?
Oma vikahan tuo oli, kun en ennalta asiaa varmistanut kunnolla. Lähetin itselleni mailia ja tarkistin postit Linuxien puolella, jotta tuollaiset ongelmat saisi pois. Linuxeissa postaukset näkyivät oikein, mutta ko. asiakkaan sähköposti vastaanottaa ilmeisesti vain plain textiä.
Sinänsä tuossa ei mitään vakavaa tapahtunut kun oli sen verran tuttu kaveri että soitti ja kertoi ongelman. Se olisi ollut ongelma, jos olisin lähettänyt monelle asiakkaalleni postia.
Ok, tämä nyt on tällaista valistuksen/varoituksen muotoon puettua narinaa, jotteivat muut aloittelijat tekisi samaa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kyllä minä olen itelleni maileja lähetellyt ihan Mailin oletusasetuksilla ja ihan selkeää ja ymmärrettävää tekstiä sieltä tulee, vaikka onkin ihan plain text -lukija toisessa päässä. Vai onko toi mun webmail sittenkin rtf-ymmärtäväinen? Ei se ainakaan html:ää ymmärrä.
Enpä ole asiaa pohtinut.
Enpä ole asiaa pohtinut.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Sama. Ainoat ongelmat on tulleet jos tiedostonnimessä on jotain häikkää (ääkkösiä etc.) jolloin vastaanottaja saattaa tulkita tiedoston jollain muulla ohjelmalla.TheKraken kirjoitti:Kyllä minä olen itelleni maileja lähetellyt ihan Mailin oletusasetuksilla ja ihan selkeää ja ymmärrettävää tekstiä sieltä tulee, vaikka onkin ihan plain text -lukija toisessa päässä. Vai onko toi mun webmail sittenkin rtf-ymmärtäväinen? Ei se ainakaan html:ää ymmärrä.
Enpä ole asiaa pohtinut.
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
-
No silläpä tilanne minutkin yllätti kun tarkistelin Maililla lähetettyjä posteja kaikilla muilla mahdollisilla tavoilla paitsi ms:n tuotteilla.TheKraken kirjoitti:Kyllä minä olen itelleni maileja lähetellyt ihan Mailin oletusasetuksilla ja ihan selkeää ja ymmärrettävää tekstiä sieltä tulee, vaikka onkin ihan plain text -lukija toisessa päässä. Vai onko toi mun webmail sittenkin rtf-ymmärtäväinen? Ei se ainakaan html:ää ymmärrä.
Enpä ole asiaa pohtinut.
Kilkkasin Mailiin asetuksista valinnan "Muotoiltu teksti" asentoon "Pelkkä teksti", niin ko. kaverilla alkoi postini näkyä oikein. En tiedä millä ja minkälaisilla asetuksilla tuo kaveri postiaan lukee, mutta näin se onnistui.
-
Tätäkin mietin. PDF oli tehty Pagesilla, eikä tiedostonimessä ollut ääkkösiä. (kun ne ovat ennenkin aiheuttaneet päänsärkyä)Anniel kirjoitti:Sama. Ainoat ongelmat on tulleet jos tiedostonnimessä on jotain häikkää (ääkkösiä etc.) jolloin vastaanottaja saattaa tulkita tiedoston jollain muulla ohjelmalla.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Juu, näinhän se pitää ollakin. Muuten vastaanottajalla näkyy ääkköset miten sattuu. En tosin tiennyt että se vaikuttaa pdf-tiedoston sisältöönkinemmel kirjoitti:Kilkkasin Mailiin asetuksista valinnan "Muotoiltu teksti" asentoon "Pelkkä teksti", niin ko. kaverilla alkoi postini näkyä oikein. En tiedä millä ja minkälaisilla asetuksilla tuo kaveri postiaan lukee, mutta näin se onnistui.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
"Don't submit to stupid rules. Be yourself and not a fool. Don't accept average habits. Open your heart and push the limits." - M.Cretu
-
Re: Mail ja RTF. Miksi?
Viesti Kirjoittaja kermit »
Soon hienoo kun voi tärkeät lauseet korostaa väreillä. Leopardin Mailissa on jo postikortin pohjia valmiiksi. Niitä senkun alkaa syytää maailmalle... Vissiin joka kortti laskettu erikseen Leopardin yli 300 uuteen ominaisuuteen.emmel kirjoitti:Lähetin tuossa suht´tuoreena Mac-käyttäjänä Maililla pdf-tiedoston eräälle asiakkaalleni. Kohta soi puhelin, ja kaveri kertoi että viesti näkyy pelkkänä sotkuna. Tavailin sitten manuaaleja ja selvisi että Mail lähettää postit oletuksena RTF-muodossa. Minkä maanalaisen paikan vuoksi?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja DeepDown »
Jossain mainosmeileissä html voi olla se valinta jotta ne näyttävät vetävämmiltä ja niihin saa valmiit linkit jne. Itse en henkilökohtaisesti vaan näe mitään lisäarvoa lähetellä sellaisia. Plain text toimii eikä mene solmuun vaikka vastaanottajalla olisi mikä tahansa ohjelma käytössä.
..:: MacBook Pro 13,3" | 2.26Ghz | 2GB | OS X 10.8.4 :: Mac mini | 2.26GHz | 4GB | OS X 10.8.4 ::..
-
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Plain text ei tue mitään muotoiluja.emmel kirjoitti:Eikö tuo ole vähän yhtä "viisasta" kuin lähettää sähköpostia mäsän tapaan html:nä?
Tiedoksesi myös, että Thuderbirdissä viestin default-muoto on HTML.
Kas kun et kirjoittanut mä$ä.
Appl€.
-
Aaaron kirjoitti:Plain text ei tue mitään muotoiluja.emmel kirjoitti:Eikö tuo ole vähän yhtä "viisasta" kuin lähettää sähköpostia mäsän tapaan html:nä?
Tiedoksesi myös, että Thuderbirdissä viestin default-muoto on HTML.
Kas kun et kirjoittanut mä$ä.
Appl€.
Thunderbirdissä tuo on aivan yhtä idioottimaista.
Ja Thunderbirdistä johtuen etsin Mailin asetuksista rastia "lähetä HTML-postia" tms. löytämättä sitä. Ensi kertaa asetuksia silmäillen minulle ei auennut merkitys kohdasta "Muotoiltu teksti". Oma moka, myönsin sen jo ekassa viestissä.
Sähköpostiohjelmien oletusasetuksen soisi olevan "plain text" jotta viestit näkyisivät varmasti kaikille. Ne jotka sitten kaipaavat niitä värillisiä tekstejä sun muita kilkkeitä, voisivat vääntää ne erikseen päälle.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Glen »
Mailissa, kuten kaikissa muissakin sovelluksissa, on laitettava kaikki mahdollinen "karkki" päälle, koska muuten Pentti Peruskäyttäjä ei osaisi niitä käyttää. Tai edes kytkeä päälle. Ja tämä on suoraan verrannollinen (omasta kokemuksesta) siihen purnauksen määrään. "Kun tuo tuolta laittoi näin ja näin ja sillä näkyi suoraan näin" jne.
Tehokäyttäjät yleensä käyvät asetukset läpi ennen ohjelman suurempaa käyttöönottoa, ja säätävät asetukset kohdalleen.
Tehokäyttäjät yleensä käyvät asetukset läpi ennen ohjelman suurempaa käyttöönottoa, ja säätävät asetukset kohdalleen.
-
Näin ajattelen itsekin, sillä erotuksella että henkilökohtaisesta postista HTML-viestit menevät minulla tutkimatta roskiin.Aaaron kirjoitti:Jos käyttää jotain 80-luvun sähköpostisoftaa, joka ei tue RTF-muotoiluja tai edes sitä HTML:ää, niin mielestäni aivan oma moka. Hankkikoon paremman softan tai kärsiköön.
Yritystoiminnassa tuollainen toteamus ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu. Ei ole minun asiani alkaa huomautella asiakkaille että käännä se HTML tms. päälle. Se on sitten sitä plain textiä tuupattava.
Jos tahtoo jollain muotoiluilla, kuvilla ja väreillä koreilla, laitetaan pdf:ää tai muuta vastaavaa yleistä tiedostomuotoa liitteenä. (kuten teinkin)
-
-
-
18 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka