Kytkin Behringerin 2030A Truthit iMAC (17") 3,5 mm plugiliityntään. Seurauksena oli kiusallisen kova taustahurina . Mites tätä probleemaa voisi lähestyä.
Käyttö on lähinnä Garagebandin kanssa akustisen musiikin kanssa leikkimistä.
Paras lähestymistapa on hommata ulkoinen äänikortti. Tappaa surinat ja hurinat talossa sekä puutarhassa. Tosin ei nyt se ihan halvin bilteman 19,90 kortti, vaan kyllä siihen hitusen enempi kannattaa sijoittaa.
Harva integroitu äänikortti on edes lähes äänetön saatika sitten äänetön. Aikamoisia kohinoita ja piippauksia ne helposti päästää läpi.
Tietty on myös mahdollista, että kyseessä on joku maadotusongelma tms, mutta enpä semmottiseen oikein usko enkä niistä sen enempää tajua.
Mutta voin kokemuksesta sanoa, että oli aika hienoa kytkeä kuulokkeet ekaa kertaa tuohon omaan ulkoiseen mokkulaan kun vastassa oli vain ja ainoastaan täydellinen hiljaisuus
Tietokoneen ja kaiuttimet voi kokeilla kytkeä samaan pistorasiaan, sekin saattaa jo auttaa. Hurinan turma on myös galvaaninen erotin, 8,40 euroa. http://www.partco.fi/luettelot/sivut/ sivulta 147.
Mac ja kajarit on samassa jatkojohdossa, mutta siitä ei ollut tällä kertaa apua probleemaan. Itse mietin auttaisiko tuo Behringerin edullinen firewire fca202. Voisin kytkeä sen sitten omistamaani ALTOn GHIBLI 16FX- mikseriin. Saisin siitä samalla mikrofonietuasteet äänityksiin (Shure sm57 ja 58). Nyt olen käyttänyt äänityksissä Fostexin MR-8:a ja siirtänyt tiedot sitten MAC:iin USBin kautta.
Paikallinen musiikkiliike kertoi, että firewire ja usb liitynnöissä olisi ollut ongelmia osx 10.4;n ja Intelin prosarin kanssa. Ja suositteli heille tulevia Edirolin paketteja. Koin ne vaan aika hintaviksi (fireware n. 300 €).
Kyllä mää sanon edelleen että hurinat on ihan sen äänikortin ominaisuus. Sama juttu kun itse lyön luurit tohon Powermacin kuulokelähtöön, niin kyllä siellä pientä taustakohinaa on heti kuultavissa.
TheKraken kirjoitti:Kyllä mää sanon edelleen että hurinat on ihan sen äänikortin ominaisuus. Sama juttu kun itse lyön luurit tohon Powermacin kuulokelähtöön, niin kyllä siellä pientä taustakohinaa on heti kuultavissa.
Ja jos EI hurise toisilla kaiuttimilla niin siltikin on koneen vika?
TheKraken kirjoitti:Kyllä mää sanon edelleen että hurinat on ihan sen äänikortin ominaisuus. Sama juttu kun itse lyön luurit tohon Powermacin kuulokelähtöön, niin kyllä siellä pientä taustakohinaa on heti kuultavissa.
Ja jos EI hurise toisilla kaiuttimilla niin siltikin on koneen vika?
Itsellä EI hurise iMacci edes kuulokkeilla.
Eiköhän se vois olla syynä vaan se, että nää toiset kaiuttimet on herkemmät tommosta tsuhinaa toistamaan kuin toiset?
Creativen parin kympin purkit on kummiskin aika eri kamaa kun semi-ammattikäyttöön väännetyt studiomonitorit, kute nuo Truthit. Mistä sitä tietää vaikka noissa creativeissa olis joku sisäänrakennettu kohinanvaimenninkin
Se että sinun iMac ei kohise voi tarkoittaa myös vain sitä, että sulla on huonommat luurit. Kyllähän esim. iPoditkin kohisee hyvin kuultavasti, kun kiinni lyö hifiluurit. Milllään peruspalikoilla en sitä edes huomannut.
Kytkin Behringerin 2030A Truthit iMAC (17") 3,5 mm plugiliityntään. Seurauksena oli kiusallisen kova taustahurina . Mites tätä probleemaa voisi lähestyä.
Käyttö on lähinnä Garagebandin kanssa akustisen musiikin kanssa leikkimistä.
t. Pertti
Kyse on maadoituslenkistä joka muodostuu siitä, että ko. kaiuttimet ovat maadoitettuna sekä verkkovirran, että sen plugipiuhan kautta. Maadoituslenkin voi purkaa turvallisesti kahdella yksinkertaisella tavalla: Laita plugiliitännästä tulevat maa ja "kuumajohtimet" xlr-liittimen nastoihin 2 ja kolme ja jätä nasta 1 kytkemättä. Tai kytke plugista maajohto kokonaan irti. Tämä viimeinen edellyttää sitä, että iMac ja Truthit ovat samassa maadoitetussa johdossa.
Nämä edelliset olettaen, että muita maadoitettuja laitteita ei ole kytkettynä, kuten kattoantennia tms.
Myös muiden ehdottamat erotusmuuntajat ajavat asian, mutta maksavat pikkuisen. Sähköjohtojen maadoitusten kanssa ei kannata leikkiä. Siinä voi mennä henki.
TheKraken kirjoitti:Eiköhän se vois olla syynä vaan se, että nää toiset kaiuttimet on herkemmät tommosta tsuhinaa toistamaan kuin toiset?
Creativen parin kympin purkit on kummiskin aika eri kamaa kun semi-ammattikäyttöön väännetyt studiomonitorit, kute nuo Truthit. Mistä sitä tietää vaikka noissa creativeissa olis joku sisäänrakennettu kohinanvaimenninkin
Se että sinun iMac ei kohise voi tarkoittaa myös vain sitä, että sulla on huonommat luurit. Kyllähän esim. iPoditkin kohisee hyvin kuultavasti, kun kiinni lyö hifiluurit. Milllään peruspalikoilla en sitä edes huomannut.
No ehkä sä tiedät sitten paremmin mun kohinat, mutta edelleenkään täällä ei suhise Sennheiser Px100 eikä AKG K701 kuulokkeilla iMac. iPod Shuffle 2gen hurisee hieman ja laadultaan muuten huonompi kuin 1gen.
Aktiivimonitorien kohina ei ole mikään seuraus hyvästä äänenlaadusta vaan vika.
Toiset puhuu hurinasta ja toiset kohinasta. Hurina on matalataajuista yleensä 50Hz tai 100Hz, kohina taas on korkeampi taajuista yli 1KHz häiriöääntä.
Kampelan kertoma maalenkki olis munkin mielestä toden näköisin syy. Vois ehkä testata siten että, kun kuunnellaan sitä hurinaa ja jotain ääntä samanaikaisesti ja vedetään kajareiden virtajohto seinästä niin toden näköisesti ääntä (musiikkia) kuuluu hetken ja jos maalenkki katkeaa niiin hurinaa ei kuulu.
TheKraken kirjoitti:Kyllähän esim. iPoditkin kohisee hyvin kuultavasti, kun kiinni lyö hifiluurit. Milllään peruspalikoilla en sitä edes huomannut.
Ei tuohon mitään hifikamoja tartte =) Hurina kuuluu Sonyn halpiskuulokkeillakin.
-jyrki
Ilmeisesti mun halpisluurit on sitten vieläkin tavallista halvemmat, kun niillä en sitä saa kuulumaan, ellen nyt tietty väännä volyymeja ihan kaakkoon
Mutta kyllä mulla on jokaikinen macci hieman meteliä päästellyt, vaikka hiljaisuutta olisi toivottu. Tota uutta iMaccia en kyllä ole testannut luurien kanssa.
Tätä maalenkki-pörinää ei oikein kuureilla+macilla voi saada aikaan eikä myös kuuluviin. Luureilla aistissava on tällöin kyseessä oman kortin aiheuttama melko stabiili pohjakohina. Maalenkin pörrääminen ilmenee kun omaan korttiin liitetään ulkoiset kaiuttimet jotka tavalla tai toisella ottavat virtaa samasta/eri verkosta.
Itse haaveilen aktiivipöntöistä joissa olisi myös optinen sisääntulo. Tällöin galvaanin erotus olisi paras koska "ääni" muuttuu valoksi välillä eikä varmasti pörrää.
Jone-51K kirjoitti:Tätä maalenkki-pörinää ei oikein kuureilla+macilla voi saada aikaan eikä myös kuuluviin. Luureilla aistissava on tällöin kyseessä oman kortin aiheuttama melko stabiili pohjakohina. Maalenkin pörrääminen ilmenee kun omaan korttiin liitetään ulkoiset kaiuttimet jotka tavalla tai toisella ottavat virtaa samasta/eri verkosta.
Itse haaveilen aktiivipöntöistä joissa olisi myös optinen sisääntulo. Tällöin galvaanin erotus olisi paras koska "ääni" muuttuu valoksi välillä eikä varmasti pörrää.
Juurikin näin. Samaiset (kai) Berhringerit mulla pörisee niin pirusti kun laittaa läppäriin kiinni, niin että poweri on kytketty verkkoon. Piuha irti ja pörinät on poissa. Galvaaninen erotin on helpoin ratkaisu.
Hep, nyt se pörina saavutti minutkin. Muuton jälkeen telkkari on alkanut aiheuttaa hurinaa.
Kun nappaa dvi-hdmi kaapelin irti, hurina häviää. Hurina palaa myös kun "maadoittaa" hdmi tulpan telkkarin runkoon. Olisikohan telkkarissa vikaa.? tai jatkojohdossa.?