Panasonicin PT-AX200E, Hitachin PJ-TX200 ja Sanyon PLV-Z5 720p-yhteensopivat kotiteatteritykit ovat varmaan parhaita ratkaisuja. Minulla tykin osto oli ajankohtainen viime vuoden alussa, ja sillon päädyin Panasonicin PT-A700E:n (vai oliko se jo silloin PT-AX100E... No kuitenkin) ja Hitachin PJ-TX100:n välillä Hitachiin ihan rinnakkaisvertailun jälkeen, jonka pääsin suorittamaan Verkkokauppa.comissa.
Koska näissä kyseisissä tykeissä ei mitään kriittisiä eroja ole, niin kannattaa tehdä ostopäätös juurikin sen mukaan mikä sattuu miellyttämään omaa silmää, ja lisäksi kannattaa miettiä niitä speksejä pitkään ja heilua olohuoneessa rullamitan kanssa ainakin pari kertaa - joissain tykeissä zoomi ulottuu vähän pidemmäs (tai lähemmäs) kuin toisissa - minun tapauksessani Hitachin zoomin alapää riitti juuri ja juuri, kun tykki piti lopulta asentaa aika kauaksi kankaasta. Noista kangasvaihtoehdoista, heijastusetäisyyksistä, tykin paikasta ja kuvan koosta kannattaa lukea vaikkapa valmistajan sivuilta (esim. tykkien ohjekirjat pdf-muodossa) tai vaikka
DVD Plazan foorumilta.
Kannattaa käydä alan liikkeissä vilkuilemassa eri tykkejä ja pyytää rohkeasti demoa jos niitä ei pääse yksinään näpläämään. Kovasti väittivät silloin viime vuonna että tuo Panasonicin tykki olisi kuvanlaadultaan edelläkävijä, mutta minun silmääni Hitachi näytti paremmalta.
Myös vanhojen mallien tai käytettyjen tykkien markkinoita kannattaa katsella, itse ostin Hitachin 400 tuntia ajettuna, säästin neljänneksen hinnasta enkä ole katunut hetkeäkään.
Kankaiden suhteen tuo DVD Plazan foorumi on varmaankin paras tietolähde. Jos kankaan on tarkoitus olla "kiinteästi" asennettu niin kannattaa harkita rullakankaan sijaan ihan jotain levyä, ja sen jälkeen kankaan tekemistä itse. Itse päädyin ns. kenno-levyyn, mattoveitseen, maalitelaan ja juuri oikean sävyiseen harmaaseen maaliin. Ei maksanut kuin muutaman kympin, sain tasan tarkkaan juuri sellaisen kuin halusin ja pärjää varmasti kuvanlaadussa monen sadan euron rullakankaille.