Muistan joskus lukeneeni täältä softista liittyen kyseiseen ongelmaan, mutta en kuollaksenikaan löydä niitä searchilla:
Koneeseen tulee 2 osiota, 50/50 koon puolesta. Toiselle osx toiselle bootcamp/windows
Eli seuraavanlaiset softat/toolsit olisi hakusessa ja apua kaivataan:
1) Pitäisi saada mac-osio näkymään ja toimimaan windowsin puolella
2) Windows-osio(NTFS) näkymään ja toimimaan osx:ssä(onko tämä vakiona?)
3) Imagenotto/backup-softa. Täysin ideaali olisi softa joka osaa tehdä kokonaisen toimivan imagen kovalevystä, jossa molemmat eri tiedostojärjestelmien osiot mukana. Jos tämä ei mahdollista, mikä olisi toisiksi paras vaihtoehto backuppeihin? CCC:llä osx- ja jollain muulla softalla(millä?) ntfs-osio?
Joku varmasti paininut saman 'ongelman' kanssa ja tietänee ratkaisun? 8)
Kovalevy &/ backup-kysymyksiä liittyen osx&windows
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kovalevy &/ backup-kysymyksiä liittyen osx&windows
Viesti Kirjoittaja Nihamuras »
-
-
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Kannattaa varmaan jos haluaa vähän bittejä säästää. Mutta siinä menettää sen, että OSX ei osaa kirjoittaa NTFS-osioon. Tai no osaa jos vähän säätää, mutta on kyllä sen verran riskaabelia toimintaa ettei voi suositella. man mount_ntfs kertoo lisää. Lukeminen kyllä onnistuu ilman mitään.
Mitä noihin backuppeihin tulee, niin ainakin itse tässä odottelen Leopardin time machine -ominaisuutta joka tekee kaikesta automaagisesti varmuuskopiot. Aiemmin olen hoitanut siis shell-scripteillä tarvittavat varmuuskopiot.
Mitä noihin backuppeihin tulee, niin ainakin itse tässä odottelen Leopardin time machine -ominaisuutta joka tekee kaikesta automaagisesti varmuuskopiot. Aiemmin olen hoitanut siis shell-scripteillä tarvittavat varmuuskopiot.
-
Viesti Kirjoittaja Nihamuras »
Oliko se ihan boot campin joku oma läppä kun väitti että yli 32gb osioita ei voi formatoida fat32:een vaan niistä tulee ntfs? Boot campin asennus tavallaan pakottaa sen osion NTFS:ksi. Kyllä mä muistaakseni oon omistanu yli 300gb FAT32-osioita wintoosassamorbusg kirjoitti:Kannattaa varmaan jos haluaa vähän bittejä säästää. Mutta siinä menettää sen, että OSX ei osaa kirjoittaa NTFS-osioon. Tai no osaa jos vähän säätää, mutta on kyllä sen verran riskaabelia toimintaa ettei voi suositella. man mount_ntfs kertoo lisää. Lukeminen kyllä onnistuu ilman mitään.

-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Hmmm. Nyt ei ole itsellä bootcamppia että voisin nähdä mitä siinä lukee, mutta kannattaa kyllä luottaa siihen mitä se sanoo. Siinä voi olla syynä jotain tyyliin että >32GB alueelta ei voi bootata (eli jos teet sen osion, jossa itse windows sen 32GB sisään, niin seuraava voi olla isompi). Siis tämä tulee ihan hatusta, mutta joku syyhän siinä täytyy olla.Nihamuras kirjoitti:Oliko se ihan boot campin joku oma läppä kun väitti että yli 32gb osioita ei voi formatoida fat32:een vaan niistä tulee ntfs? Boot campin asennus tavallaan pakottaa sen osion NTFS:ksi. Kyllä mä muistaakseni oon omistanu yli 300gb FAT32-osioita wintoosassa
-
-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Vistan puolella varmaan voi muuttaa osion nimen. Jos asennat MacFUSEn ja NTFS-3G:n, voi OSX:n puolellakin muuttaa.Rusina kirjoitti:Tuosta on aikasemminkin ollut juttua, että tuon mac os x:n kansion nimeä ei saa muuttaa. Asensin juuri bootcamp vistan omalle osiolle ja nimeksi jäi "untitled". päätekö tähänkin edelleen sama juttu että tuon kansion nimeä ei saa/voi muuttaa ? - kiitos
-
Viesti Kirjoittaja Rusina »
Noniin. Nimenvaihto tosiaan onnistui, mutta onko mahdollista vaihtaa kyseisen osion ikonia?nobu178 kirjoitti:
Vistan puolella varmaan voi muuttaa osion nimen. Jos asennat MacFUSEn ja NTFS-3G:n, voi OSX:n puolellakin muuttaa.
Info ruudussa lukee sharing & permissions kohdassa "you can only read".
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka