Aloittelevana (tai takaisin palaavana) mac-käyttäjänä olen lievästi hukassa. Löysin tätä aihetta sivuavia juttuja haulla, mutta en silti osannut ratkaista ongelmaani.
iMac, OS X 10.4.10. Itse ylläpitäjänä, vaimo ja lapset vakiokäyttäjinä, jokaisella oma tunnus.
Miten esim. iWork '08 ja MS Office 2004 kansioasetukset pitää asettaa, jotta kaikki voivat käyttää näitä ohjelmia?
Toinen kysymys: miten huolehdin tietoturvasta? ADSL/Reititin/WLAN-purkissa on palomuuri päällä, samoin käyttiksen oma palomuuri vakioasetuksin. Mitä muuta tarvitsen suojaksi? Mistä löytäisin macissakin toimivan palvelun, jolla suojauksen voisi tarkistaa?
Ja vielä kolmas: suositeltavaa kirjallisuutta maciin perehtymiseksi?
jäsen TimppaA
Monen käyttäjän iMac
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Monen käyttäjän iMac
Viesti Kirjoittaja TimppaA »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Reitittimen palomuuri riittää ihan hyvin yksistään, mikäli on hyvin säädetty. Siinä on kaikki tietoturva terveen järjen lisäksi mitä tarvitset.
iWork (kuten myös Office) toimii ihan vain niin että asennat ne. Sitten jokainen voi niitä softia käytellä. Tai ainakaan en ole itse mihinkään ongelmiin törmännyt vaikka kaksi käyttäjätunnusta kaikilla koneilla onkin. Ohjelmat kun ovat yleensä muualla kuin käyttäjien omissa kansioissa.
iWork (kuten myös Office) toimii ihan vain niin että asennat ne. Sitten jokainen voi niitä softia käytellä. Tai ainakaan en ole itse mihinkään ongelmiin törmännyt vaikka kaksi käyttäjätunnusta kaikilla koneilla onkin. Ohjelmat kun ovat yleensä muualla kuin käyttäjien omissa kansioissa.
-
Viesti Kirjoittaja TimppaA »
Noniin. En tiedä miten onnistuin saamaan iWorkin jamaan, että ohjelmat eivät suostuneet käynnistymään vaimon tunnuksella kirjautuneena. Säätelin kansioasetukset niin, että hänellä oli luku/kirjoitus iWorkin kansioon ja kaikkeen sen alla. Sitten vaimolla toimi ok, mutta minä en saanut enää ohjelmia käyntiin. Palautin kansioasetuksen takaisin, nyt toimii molemmilla.TheKraken kirjoitti:iWork (kuten myös Office) toimii ihan vain niin että asennat ne. Sitten jokainen voi niitä softia käytellä. Tai ainakaan en ole itse mihinkään ongelmiin törmännyt vaikka kaksi käyttäjätunnusta kaikilla koneilla onkin. Ohjelmat kun ovat yleensä muualla kuin käyttäjien omissa kansioissa.
Officesta on tuo koneen mukana tullut kokeiluversio, se ei toimi muilla käyttäjätunnuksilla. Täytyy asentaa täysversio ja ihmetellä tarvittaessa lisää.
Kiitos.
TimppaA
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Eikös homma toimi niin että lähtökohtaisesti kaikki ohjelmat toimii kaikilla tunnuksilla, ellei erityisesti ole asiaa estetty käyttöoikeuksiin puuttumalla?
Ennen Tiikeriä homma oli siten että Kovalevyn juuressa oli Applications-kansio minkä ohjelmat pelas kaikilla käyttäjillä, ja sitten jokaisen käyttäjän omassa kotihakemistossa oli Application-kansio missä oi vaan kyseisen käyttäjän ohjelmat.
Ennen Tiikeriä homma oli siten että Kovalevyn juuressa oli Applications-kansio minkä ohjelmat pelas kaikilla käyttäjillä, ja sitten jokaisen käyttäjän omassa kotihakemistossa oli Application-kansio missä oi vaan kyseisen käyttäjän ohjelmat.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka