Kansio lukitsee itsensä muilta käyttäjiltä
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kansio lukitsee itsensä muilta käyttäjiltä
Viesti Kirjoittaja antihero »
Törmäsin tämmöiseen ongelmaan; pitäisi laittaa asiakkaalle tif kuvia mutta huomasin että kansio jossa kuvat on, on lukossa muilta käyttäjiltä sekä itseltäni.
Kuvat piti poistaa lukosta antamalla salasana mutta on aika hidasta hommaa jos kaikki kuvat pitää yksitellen poistaa lukosta. Vaikka kansion lukituksen poisti, kuvat sen sisällä olivat silti lukossa.
Onko tämä jostain asetuksesta kiinni??
Ja kyllä, olen uusi mac käyttäjä. Kuukauden verran ollut macbook pro ja kovin tyytyväinen ollut eikä leopardikaan ole kovin paljon kiusaa tehnyt.
Kuvat piti poistaa lukosta antamalla salasana mutta on aika hidasta hommaa jos kaikki kuvat pitää yksitellen poistaa lukosta. Vaikka kansion lukituksen poisti, kuvat sen sisällä olivat silti lukossa.
Onko tämä jostain asetuksesta kiinni??
Ja kyllä, olen uusi mac käyttäjä. Kuukauden verran ollut macbook pro ja kovin tyytyväinen ollut eikä leopardikaan ole kovin paljon kiusaa tehnyt.
-
TheKraken kirjoitti:Ei kuulosta ihan normaalilta. Itse olen monia kansioita zippaillut ja lähetellyt, niin aina on perillä auki saatu.
Mitäs ohjelmia käytit?
Photoshop cs3, millä noi kuvat työstin!
Kopsasin kuvat eka työpöydälle uuteen kansioon ulkoiselta kovalevyltä ja huomasin ton kun painoin "save" photarissa. ilmoitti ettei voi tallentaa ku on kuvat lukossa. sit vasta onnistu tallenus ku oli poistanut lukitukset yksitellen kuvista.
On muuten photarissa ollut toinenkin bugi, lassotyökalu alkaa välillä "vilkkua" eikä silloin toimi. tämä siis lasson + asennossa.
-
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Sehän on sun työpöytä, sekin että muut pääsee lukemaan, on jo aika avointa politiikkaa. Työpöytä ja sen tiedostot on jokaisen Kotihakemistossa Työpöytä-nimisessä kansiossa.antihero kirjoitti:Näyttäis muuten siltä et kun luon uuden kansion työpöydällen niin oletuksena vain mulla on oikeus "lukea ja kirjoittaa", ja muilla vain luku.
Mistäköhän johtuu.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jos koneen sisällä pitää jakaa tiedostoja, on koneessa valmiiksi Shared hakemisto. Ennen Leopardia näppärin tapa ongelmatapauksissa oli korjata oikeudet BatChmod ohjelmalla. Tuppaa olemaan niin, että 10.4:ssä kun käyttäjä 1 luo alihakemiston jaettuun hakemistoon, käyttäjä 2 ei siihen pääse ainakaan kirjoittamaan. En tiedä vielä, tekeekö Leopardin ACL e.m. ohjelman tarpeettomaksi.
-
Hmm.
Taitaa nää käsitteet olla mulla nyt hieman hakusessa. Viittaako noi "jako ja oikeudet" enemmän tietokoneen omiin käyttäjiin. Tosin tällä koneella on vain yksi käyttäjä eikä sinänsä tarvetta jakaa tiedostoja muille.
Otin yhen tommosen kuvan joka näytti et vain tämän koneen käyttäjällä on oikeus lukea ja kirjoittaa, mun vanhalle pc läppärille ja kyl sitä pysty ainakin photarissa ihan vapaasti käsitellä.
Joo siis se vain mietityttää et asiakkaat tosiaan saa noi mun lähettämät kuvat auki, jos infossa lukee et muilla on vain luku oikeus.
Taitaa nää käsitteet olla mulla nyt hieman hakusessa. Viittaako noi "jako ja oikeudet" enemmän tietokoneen omiin käyttäjiin. Tosin tällä koneella on vain yksi käyttäjä eikä sinänsä tarvetta jakaa tiedostoja muille.
Otin yhen tommosen kuvan joka näytti et vain tämän koneen käyttäjällä on oikeus lukea ja kirjoittaa, mun vanhalle pc läppärille ja kyl sitä pysty ainakin photarissa ihan vapaasti käsitellä.
Joo siis se vain mietityttää et asiakkaat tosiaan saa noi mun lähettämät kuvat auki, jos infossa lukee et muilla on vain luku oikeus.
-
-
Joo pahoittelen sekavuutta.
Elikkä homman nimi on se että minun piti lähettää asiakkaalle ftp:llä 5 tiff kuvaa jotka oli arkistoitu ulkoiselle kovalevylle. Loin kansion työpöydälle johon kopioin kyseiset kuvat. Kuvia piti vielä hieman fiksata joten tein pienen muutoksen photoshopissa ja kun painoin "save", kone ilmoitti ettei voi tallentaa kuvaa koska tiedosto on lukittu.
Otin siis finderissä omppu i, Kuvan tiedot "jako ja oikeudet" kohta näytti "vain luku". en siis saanut muokata omaa kuvaani. No sain tietysti muutettua oikeuksia (kone kysyi salasanan) ja sain tehtyä muokkaukset kuviin, mutta minun piti poistaa lukitus yksitellen.
Pointti on siis se että mistä se johtuu että kuvat/kansio oli lukossa vaikka olin sen vasta luonut.
Selventikö yhtään? vai pahensiko asiaa![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Elikkä homman nimi on se että minun piti lähettää asiakkaalle ftp:llä 5 tiff kuvaa jotka oli arkistoitu ulkoiselle kovalevylle. Loin kansion työpöydälle johon kopioin kyseiset kuvat. Kuvia piti vielä hieman fiksata joten tein pienen muutoksen photoshopissa ja kun painoin "save", kone ilmoitti ettei voi tallentaa kuvaa koska tiedosto on lukittu.
Otin siis finderissä omppu i, Kuvan tiedot "jako ja oikeudet" kohta näytti "vain luku". en siis saanut muokata omaa kuvaani. No sain tietysti muutettua oikeuksia (kone kysyi salasanan) ja sain tehtyä muokkaukset kuviin, mutta minun piti poistaa lukitus yksitellen.
Pointti on siis se että mistä se johtuu että kuvat/kansio oli lukossa vaikka olin sen vasta luonut.
Selventikö yhtään? vai pahensiko asiaa
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja »
Lueskelin tarinaa läpi enkä osaa sanoa mikä mättää käytännössä mutta jotain haluan sekaan heittää.antihero kirjoitti:Hmm.
Tiedoston oikeudet ovat todellakin voimassa nyt ja nimenomaan OMALLA koneellasi. Muut sinun koneeseen kirjautuneet eivät voi lukea tiedostojasi, jos heillä ei ole oikeuksia. Kun kopioit tiedostosta kopion esim. ftp-palvelimelle, ohjelma yleensä järjestää oikeudet asetustensa mukaan. Jos on kyse weppiselailusta, on siellä web-palvelimella oltava lukuoikeudet KAIKILLE. Muuten ei kukaan saa kuvia näkyviin nettiselaimen kautta.
Kuvat saa kyllä auki ihan lukuoikeuksilla, tallennus vain estyy. Kyseiseen tiedostoon, toiseen tiedostoon UUDELLA nimellä voi aina tallentaa.
Jos koneesi tekee tiedostoista OLETUSARVOISESTI kirjoitussuojattuja, siihen en valitettavasti osaa auttaa.
PS.
Keksin kaksi syytä miksi oikeudet temppuilevat sulle:
a) Sä oot itse säädellyt niitä, kun olet ilmeisesti ajatellut asiaa noin kovasti.
b) Sulla on tiedostot verkkopalvelimella (Samba) ja siirtelet niitä sieltä takaisin koneelle. Silloin olen huomannut oikeuksien muuttuneen vähän tuohon tyyliin kuin kerrot.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
En tiedä, miksi tiedostot lukittuu. Ehkä olet ne laittanut sinne eri koneella, tai käyttäjätunnuksella.? Joskus vaan käy näin, vaikkei teekkään mitään väärin. Muistikuvani mukaan Adoben ohjelmat ovat minullakin lukinneet tiedostoja.
OS X 10.4:ssä kuitenkin BatChmod ohjelmalla voi hakemisto kerrallaan poistaa lukituksen rastittamalla "unlock". Näyttää kuitenkin siltä, että k.o. ohjelma ei välttämättä toimi 10.5 käyttiksessä. Saattaa toimiakin, kokeile pois.
10.5:ssä on joku ACL Finderissa mutten ole siihen ehtinyt perehtyä, ja tässä koneessani jolla kirjoitan on vielä 10.4.
OS X 10.4:ssä kuitenkin BatChmod ohjelmalla voi hakemisto kerrallaan poistaa lukituksen rastittamalla "unlock". Näyttää kuitenkin siltä, että k.o. ohjelma ei välttämättä toimi 10.5 käyttiksessä. Saattaa toimiakin, kokeile pois.
10.5:ssä on joku ACL Finderissa mutten ole siihen ehtinyt perehtyä, ja tässä koneessani jolla kirjoitan on vielä 10.4.
-
Jep.
No hyvä tietää että noi tiedostojen oikeudet koskee lähinnä omaa konetta mikä selittääkin jo paljon. Toi oli vähä niinku uusi asia näin tuoreelle mac käyttäjälle.
Tuo on vielä mysteeri miksi kaikki kuvat oli lukittuna. Tosiaan tiedostot oli tehty eri koneella ja ei kai tässä auta muu kuin Laren selitys:
"Joskus vaan käy näin, vaikkei teekkään mitään väärin. Muistikuvani mukaan Adoben ohjelmat ovat minullakin lukinneet tiedostoja."
en kyllä niitä oikeuksia muokannut itse ennenkö tuli tuon tallennuksen kanssa ongelmia.
Jos tuota rupeaa tapahtumaan useammin niin pitää selvittää sitten tarkemmin. Näytti kuitenki olevan kerta ongelma.
Kiitos kaikkille vastauksista!
No hyvä tietää että noi tiedostojen oikeudet koskee lähinnä omaa konetta mikä selittääkin jo paljon. Toi oli vähä niinku uusi asia näin tuoreelle mac käyttäjälle.
Tuo on vielä mysteeri miksi kaikki kuvat oli lukittuna. Tosiaan tiedostot oli tehty eri koneella ja ei kai tässä auta muu kuin Laren selitys:
"Joskus vaan käy näin, vaikkei teekkään mitään väärin. Muistikuvani mukaan Adoben ohjelmat ovat minullakin lukinneet tiedostoja."
en kyllä niitä oikeuksia muokannut itse ennenkö tuli tuon tallennuksen kanssa ongelmia.
Jos tuota rupeaa tapahtumaan useammin niin pitää selvittää sitten tarkemmin. Näytti kuitenki olevan kerta ongelma.
Kiitos kaikkille vastauksista!
-
-
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka