Ohjelmonnista macilla...
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ohjelmonnista macilla...
Viesti Kirjoittaja ripla »
Eli olen it-alan opiskelija joka on kenties siirtymässä pc-puolelta ainakin osittain macin käyttäjäksi. Nyt kun käyttis ja rauta (macbook) ovat päivittyneet, ei ostolle ole enää mitään esteitä.
Minua kuitenkin vielä kiinnostaa macin toimivuus ohjelmointialustana, lähinnä käytössä olevat tekniikat olisivat c++ ja java, erilaiset web-kielet sekä sql. Minkälaisia idejä "tälle puolelle aitaa" on saatavissa ja miten ne vertautuvat esim Visual Studioon? Saako tarpeen tullessa Visual Studiota pyörimään os x:ssä, esim. jonkun virtualisaatiosoftan kautta järkevästi? Entä uml-käpistely?
Pahoittelen kysymysten tulvaa ja kiitän etukäteen vastauksista. =)
Minua kuitenkin vielä kiinnostaa macin toimivuus ohjelmointialustana, lähinnä käytössä olevat tekniikat olisivat c++ ja java, erilaiset web-kielet sekä sql. Minkälaisia idejä "tälle puolelle aitaa" on saatavissa ja miten ne vertautuvat esim Visual Studioon? Saako tarpeen tullessa Visual Studiota pyörimään os x:ssä, esim. jonkun virtualisaatiosoftan kautta järkevästi? Entä uml-käpistely?
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
Applella on oma kehitysympäristö XCode: http://developer.apple.com/tools/xcode/
Se on ilmainen ja hoituu OS X:n natiivikehitys ja kai Javakin. Mukana on OpenSource työkaluja kuten GCC kääntäjä, jolla sitten kääntääkin vähän mitä vaan.
Javaan suosittelen itse IntelliJ Ideaa: http://www.jetbrains.com/idea/
Ei ole siinä valittamista, toimii niin Windows kuin OS X maailmassa ihan yhtä hyvin.
Se on ilmainen ja hoituu OS X:n natiivikehitys ja kai Javakin. Mukana on OpenSource työkaluja kuten GCC kääntäjä, jolla sitten kääntääkin vähän mitä vaan.
Javaan suosittelen itse IntelliJ Ideaa: http://www.jetbrains.com/idea/
Ei ole siinä valittamista, toimii niin Windows kuin OS X maailmassa ihan yhtä hyvin.
MNi
-
-
Viesti Kirjoittaja lokki1977 »
Lisäksi Eclipsellä luonnistuu myös C/C++-koodaus, itselläni ei tosin ole kokemusta tämän pluginin laadusta. Olen käyttänyt Eclipseä omiin pieniin Java- ja Perl-projekteihini ja harjoituksiini. Ymmärtääkseni Eclipse kuitenkin toimii hyvin suuremmissakin projekteissa ja plugineja löytyy monenlaisiin tarpeisiin.jme kirjoitti:Eclipse on myös hyvä (ja ilmainen) vaihtoehto. Käytän sitä itse PHP- ja Java-koodaukseen.
Toinen ilmainen ja avoimen lähdekoodin IDE varsinkin Java- ja myös C++-koodaukseen on NetBeans, josta minulla ei tosin ole henkilökohtaista kokemusta.
Valkoinen MacBook C2D 2GHz, 2GB RAM, 80GB HD, OS X 10.4.11
Pentium 4 2,6GHz, 1GB RAM, 325GB HD, OpenBSD 4.4
Pentium 2 450MHz, 128MB RAM, 3GB HD, OpenBSD 4.2
-
Viesti Kirjoittaja Elsewhere »
Java-koodaukseen Eclipse soveltuu mainiosti, tosin se on aika järkälemäinen ja hidas softa (josta tosin löytyy ominaisuuksiakin vastapainona). Töissä on tullut käytettyä sitä melkoisen paljon.
Plugareiden avulla onnistunee myös SQL-devaus, ja C/C++ onnistuu ainakin (vaikka itse käytänkin siihen Emacsia).
Plugareiden avulla onnistunee myös SQL-devaus, ja C/C++ onnistuu ainakin (vaikka itse käytänkin siihen Emacsia).
"There are some customers which we chose not to serve" - Steve Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
NetBeansilla on toimiva paketti ja sillä on mukava tehdä graafisia kälejä wysiwygginä, mutta se on myös isohko ja hitaahko.lokki1977 kirjoitti:Toinen ilmainen ja avoimen lähdekoodin IDE varsinkin Java- ja myös C++-koodaukseen on NetBeans, josta minulla ei tosin ole henkilökohtaista kokemusta.
Kerro kerro kuvastin, on Tulppu maassa kaunehin.
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Jos saan samaan ketjuun tunkea, niin mikähän olisi oikein simppeli IDE? Olen joskus pc'llä käyttänyt JCreator nimistä softaa (vuosia sitten) joka oli tosi yksinkertainen.
En koodaa paljoa, ja jos jotain niin ohjelma on useimmiten javaa, ja muutama simppeli luokka. Testasin kesällä Eclipseä ja se oli ihan ankea. Varmaan kiva jos jaksaa käyttää riittävän paljon aikaa, mutta mä olin ainakin ihan eksyksissä. Se jotenkin päätti mikä on luokka jossa on main metodi, ja sitten kun yritin testausta varten luoda samaan projektiin toisen luokan jossa oli main metodi ei hommasta tullut enään mitään. xCodenkaan päälle en ymmärtänyt paljoa, vaihtoehtoja vain oli liikaa. Toinen vaihtoehto tietysti olisi joku idiooteille tehty tutorialli...![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
En koodaa paljoa, ja jos jotain niin ohjelma on useimmiten javaa, ja muutama simppeli luokka. Testasin kesällä Eclipseä ja se oli ihan ankea. Varmaan kiva jos jaksaa käyttää riittävän paljon aikaa, mutta mä olin ainakin ihan eksyksissä. Se jotenkin päätti mikä on luokka jossa on main metodi, ja sitten kun yritin testausta varten luoda samaan projektiin toisen luokan jossa oli main metodi ei hommasta tullut enään mitään. xCodenkaan päälle en ymmärtänyt paljoa, vaihtoehtoja vain oli liikaa. Toinen vaihtoehto tietysti olisi joku idiooteille tehty tutorialli...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jme »
No ei se eclipse kovin vaikea ole.
Toinen vaihtoehto voisi olla TextMate. Luulisi, että sille löytyy/siinä on Java-tuki.
Eclipsessä kun luot uutta luokkaa niin siinä on vaihtoena se, että luodaanko luokkaan staattinen main-metodi. Mielestäni se on kyllä defaulttina off. Voin kyllä olla väärässä tai sit se on asetuksesta kiinni.
Voit toki luoda samaan projektiin useaman luokan, jotka kukin sisältävät staattisen main-metodin.
Voit myös aina luoda täysin uuden projektin. Itse suosittelen Eclipseä lämpimästi (tai miksei Netbeans).
Toinen vaihtoehto voisi olla TextMate. Luulisi, että sille löytyy/siinä on Java-tuki.
Eclipsessä kun luot uutta luokkaa niin siinä on vaihtoena se, että luodaanko luokkaan staattinen main-metodi. Mielestäni se on kyllä defaulttina off. Voin kyllä olla väärässä tai sit se on asetuksesta kiinni.
Voit toki luoda samaan projektiin useaman luokan, jotka kukin sisältävät staattisen main-metodin.
Voit myös aina luoda täysin uuden projektin. Itse suosittelen Eclipseä lämpimästi (tai miksei Netbeans).
-
Re: Ohjelmonnista macilla...
Viesti Kirjoittaja v_vega77 »
Työelämässä Java-puolella Eclipse on tällä hetkellä ns. defacto. Uskallan väittää sen koska olen työni puolesta ns. kiertolainen ja olen nähnyt monia projekteja ja työyhteisöjä. Bean uusi Workbench on Eclipsen päälle rakennettu kuten myös kait uusi JBuilder.ripla kirjoitti:Eli olen it-alan opiskelija joka on kenties siirtymässä pc-puolelta ainakin osittain macin käyttäjäksi. Nyt kun käyttis ja rauta (macbook) ovat päivittyneet, ei ostolle ole enää mitään esteitä.
Muutamia IDEA:n ja Netbeansin vannovia on myös tullut vastaan. Uskon kuitenkin Eclipsen pluginien hakkaavan määrässä ja monipuolisuudessa. Itse olen tutustunut lähemmin Python-pluginiin (PyDev) ja se on ollut ihan hyvä.
Koti: MacBook 2GHz C2D 4Gt RAM 320Gt /LaCie 320Gt /LaCie 500Gt
Ipod Nano 2Gt
Työ: MacBook Pro 2,2GHz C2D 4Gt RAM 120Gt
Ipod Nano 2Gt
-
-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Päinvastoin. Sä oot niin fiksu että et tarvitse debuggeria niin kuin me muut.kamina kirjoitti:Mä oon varmaan vaan tyhmä. Päädyin jommalla kummalla (eclipse tai xcode) kirjoittamaan käyttöliittymän kautta, tallettamaan tiedoston ja sitten kääntämään + ajamaan komentoriviltä.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)

Kerro kerro kuvastin, on Tulppu maassa kaunehin.
-
Viesti Kirjoittaja v_vega77 »
Minäkin teen lopullisen kääntämisen yleensä komentoriviltä (Maven / Ant). Projekti on sitten helpompi viedä esim. CruiseControliin tms. buildien handläys masiinoihin. Pysyvät vi:n (paras editori vielä monissa projekteissa ) käyttäjätkin tyytyväisenäTeppo Tulppu kirjoitti:Päinvastoin. Sä oot niin fiksu että et tarvitse debuggeria niin kuin me muut.kamina kirjoitti:Mä oon varmaan vaan tyhmä. Päädyin jommalla kummalla (eclipse tai xcode) kirjoittamaan käyttöliittymän kautta, tallettamaan tiedoston ja sitten kääntämään + ajamaan komentoriviltä.Tai sitten sä olet niin fiksu että ajat gdb:tä tai jdb:tä komentoriviltä.

Koti: MacBook 2GHz C2D 4Gt RAM 320Gt /LaCie 320Gt /LaCie 500Gt
Ipod Nano 2Gt
Ipod Nano 2Gt
-
Viesti Kirjoittaja lokki1977 »
Yksi mahdollisuus on Komodo Edit ja siihen laittaa muutama custom-komento esim. koodin käännölle ja suoritukselle. Itse käytän tällä hetkellä tätä yhdistelmää, koska ohjelmointikurssin luennoitsija on sitä mieltä, että Eclipse tekee liian paljon ohjelmoijan puolesta ja pitäisi käyttää yksinkertaisempaa kehitysympäristöä.kamina kirjoitti:Jos saan samaan ketjuun tunkea, niin mikähän olisi oikein simppeli IDE? Olen joskus pc'llä käyttänyt JCreator nimistä softaa (vuosia sitten) joka oli tosi yksinkertainen.
Komodo Edit ei kyllä ole mikään varsinainen Java-IDE, mutta varsin pätevä editori kuitenkin ja siinä on Javallekin perussyntaksin korostus. Muokattavien komentojen lisäysmahdollisuus Toolboxiin on kätevä ominaisuus, joka tekee Komodo Editistä hieman IDEmäisen Javallekin.
Valkoinen MacBook C2D 2GHz, 2GB RAM, 80GB HD, OS X 10.4.11
-
Viesti Kirjoittaja ripla »
Komodo kuulostaa siinä mielessä hyvältä että aina välillä tulee tarve pieniin, muutaman luokan ohjelmiin joita varten ei jaksa isomman iden tunkemia projekteja säätää. Isompaan nälkään olen itse käyttänyt visua studiota ja tyytyväisenä huomasin että ainakin fusion näyttää sitä blogien perusteella pyörittävän mallikkaasti. Viimeksi kun itse jouduin käyttämään eclipseä java/php + svn ympäristössä oli se mielestäni pahinta kuraa mitä olen koskaan käyttänyt. Lienee siitä parantunut. Ja onhan mac-versio luonnollisesti sulavampi? =P
Xcodesta olen lukenut aika huonoja kommentteja, mutta eipä taida paljoa vaihtehtojakaan olla. Mac-joulua odotellessa...
Xcodesta olen lukenut aika huonoja kommentteja, mutta eipä taida paljoa vaihtehtojakaan olla. Mac-joulua odotellessa...
-
Viesti Kirjoittaja eika »
Xcoden uusin versio (3.0) lupailee ainakin näin muutaman viikon käyttökokemuksella paljonkin parempaa kuin 2.x sarjalaiset. Ainoa tähän mennessä löytämäni suuri puute on SCM integraation puutteellinen/epämääräinen toiminta. Ainakin minulla oli suuria vaikeuksia svn & perforce integraation kanssa ja päädyinkin hoitamaan versionhallinnan muilla työkaluilla. Ja mitä pieniin projekteihin tulee -- xcoden editori on mielestäni varsin toimiva vaikka käännökset tekisikin komentoriviltäripla kirjoitti:Komodo kuulostaa siinä mielessä hyvältä että aina välillä tulee tarve pieniin, muutaman luokan ohjelmiin joita varten ei jaksa isomman iden tunkemia projekteja säätää. Isompaan nälkään olen itse käyttänyt visua studiota ja tyytyväisenä huomasin että ainakin fusion näyttää sitä blogien perusteella pyörittävän mallikkaasti. Viimeksi kun itse jouduin käyttämään eclipseä java/php + svn ympäristössä oli se mielestäni pahinta kuraa mitä olen koskaan käyttänyt. Lienee siitä parantunut. Ja onhan mac-versio luonnollisesti sulavampi? =P

Eclipseä (win) käytin suhteellisen onnistuneesti java-devaukseen pari vuotta, mutta yhdistettyjen c/java projektien hallinta oli painajaismaista, ja lopulta aina päädyin vanhaan kunnon emacs+make/ant 'ideen' :p. Nyt on emacs korvattu Xcodella ja vielä on testaamatta josko tässä uudessa versiossa java+jni+c projektien hallinta olisi kiitettävällä tasolla.
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka