Neste: Refining the future?
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: 13.3.2006 klo 14.01
- Paikkakunta: Seinäjoki
Neste: Refining the future?
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
-
- Viestit: 538
- Liittynyt: 1.6.2006 klo 13.59
- Paikkakunta: Inkoo
-
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 13.8.2005 klo 2.11
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
Hansaprintin rekoissa on loistava slogani "Painaminen on viestintää", ainakin jos näin kaksimielisesti asiaa ajattelee.
-
- Viestit: 538
- Liittynyt: 1.6.2006 klo 13.59
- Paikkakunta: Inkoo
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Muistan nähneeni, ja toinen suupieleni tuppasi nykimään ylöspäin, kun mietin että mitäköhän on oikein ollu mielessä.Macchiavelle kirjoitti:Hansaprintin rekoissa on loistava slogani "Painaminen on viestintää", ainakin jos näin kaksimielisesti asiaa ajattelee.
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: 14.3.2006 klo 9.23
- Paikkakunta: Espoo
Viesti Kirjoittaja Aries »
Hyvä puoli Nesteen tapauksessa on, että esimerkiksi NExBETL-diesel on noin 30-40% ympäristöystävällisempää kuin perinteinen diesel. Työtä tehdään, mutta ihmeisiin ei pystytä. Ei pahalla, mutta aloitusviesti tuntuu hivenen ns. ituhippien mesoamiselta...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
- Viestit: 4927
- Liittynyt: 10.5.2005 klo 12.56
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti Kirjoittaja gramdel »
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 8.8.2007 klo 0.40
Viesti Kirjoittaja Mac.äräinen »
Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
-
- Viestit: 7416
- Liittynyt: 20.5.2005 klo 10.41
- Paikkakunta: Turku I
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Viesti Kirjoittaja JHA »
Biopolttoaineissakin kehitys etenee ja mitä tulee Nesteeseen niin yhtiöllähän on meneillään mm. Stora Enson kanssa viritelty tutkimusprojekti jossa kehitetään prosessia jossa kotikutoisesta hakkuujätteestä saadaan prosessoitua biodieselin raaka-ainetta jotta nykyisestä palmuöljypohjaisesta prosessista voidaan tulevaisuudessa siirtyä kotimaisiin uusiutuviin raaka-aineisiin ja muistaakseni ensimmäisen tähän teknologiaan pohjautuvan konseptivoimalan pitäisi startata Varkaudessa ensi vuonna.Maza kirjoitti:Biopolttoaine ei välttämättä pelasta maailmaa. Kun öljykasveista alkaa saada suurempia voittoja, kuin vaikka riisistä, saattaa monelle tulla nälkä. Öljykasveille raivataan varmasti myös runsaasti peltoalaa. Ja häviäjänä on sademetsä.
-
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 13.8.2005 klo 2.11
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
Lisäksi prosessi on aivan kestämätöntä, jos tuolla pitäisi korvata öljy? Kuinka paljon energiaa menee tuommosen 200 kg:n tuotamiseen. Menee varmasti "vähän" enemmäm kuin tuommonen yksi tankillinen mitä siitä saadaan.
-
- Viestit: 7416
- Liittynyt: 20.5.2005 klo 10.41
- Paikkakunta: Turku I
Viesti Kirjoittaja Maza »
Vetykenno on kiinostava, autossa se ei päästele vettä kummempaa putkestaan. Sen tuotanto on tietysti toinen juttu, tottahan se vaatii energiaa ja saastuttaakin. Mutta tuotantolaitoksissa puhdistus on tehokkaampaa, kuin autoissa.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Transu-Otila
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kerran yks tuttava soitti kun olin autossa, ja sanoin että en nyt oikein pystyis puhuun kun ei oo hänsfriitä ja...Jamac kirjoitti:Muistan nähneeni, ja toinen suupieleni tuppasi nykimään ylöspäin, kun mietin että mitäköhän on oikein ollu mielessä.Macchiavelle kirjoitti:Hansaprintin rekoissa on loistava slogani "Painaminen on viestintää", ainakin jos näin kaksimielisesti asiaa ajattelee.
"Sun on pakko kuunnella tää", se sanoi. "Mua vastaan tuli rekka jonka kyljessä luki että Transu-Otila!"
No onhan noihin Transuotilan (tulee kaiketi sanoista Trans Uotila) rekkoihin tullut kiinnitettyä huomiota sen jälkeen. Aina naurattaa...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: 13.3.2006 klo 14.01
- Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
Valitettavasti en ole minkäänmoinen "ituhippi". Maailma tarvitsee öljyä...Se on fakta..Mutta myös se on fakta että se loppuu tätä menoa ennemmin kuin huomaatkaan En ottanut sinällään kantaa maailman saastumiseen vaan lähinnä Nesteen käyttämään iskulauseeseen ja sen ideaan. Minä kun en ole sen kummemmin perillä Nesteen puuhista ja ihan tavallisena ohikulkijana tekstiin törmäsin ja en voinut olla ajattelematta että mikä idea tekstissä on. Minä kun olen ymmärtänyt ettei öljynjalostus ainakaan paranna tulevaisuutta.Aries kirjoitti:Maailma tarvitsee öljyä. Tällä hetkellä siihen ei ole korvaavaa polttoainetta ja esimerkiksi muoviteollisuus tarvitsee öljyä varsin kiperästi. Valitettavaa on, että öljy saastuttaa monin tavoin.
Hyvä puoli Nesteen tapauksessa on, että esimerkiksi NExBETL-diesel on noin 30-40% ympäristöystävällisempää kuin perinteinen diesel. Työtä tehdään, mutta ihmeisiin ei pystytä. Ei pahalla, mutta aloitusviesti tuntuu hivenen ns. ituhippien mesoamiselta...![]()
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 8.8.2007 klo 0.40
Viesti Kirjoittaja Mac.äräinen »
Eipä varmasti öljyn poraus, jalostus ja kulutus paranna tulevaisuutta, ellei se sitten välillisesti auta kehityksessä kohti parempia energianlähteitä. Itse öljyhän tuskin on maaperässä mitenkään tärkeä osanen. Ainakaan en ole kuullut, että öljyllä olisi jotain erityistä funktiota maaperässä, muuta kuin olla muinaisjäänne.Never-mind kirjoitti: Maailma tarvitsee öljyä...Se on fakta..Mutta myös se on fakta että se loppuu tätä menoa ennemmin kuin huomaatkaan En ottanut sinällään kantaa maailman saastumiseen vaan lähinnä Nesteen käyttämään iskulauseeseen ja sen ideaan. Minä kun olen ymmärtänyt ettei öljynjalostus ainakaan paranna tulevaisuutta.
Itse en myöskään kannata ravintoaineiden käyttöä energianlähteiden tuotantoon, ellei sen haittoja väestöön pystytä kumoamaan. Tämän takia kannatankin enemmin biojätteen käyttöä (kuten jo mainitsin ensimmäisessä viestissäni) bioetanolin tuottamiseen. ST1-ketju Suomessa on ilmeisesti käynnistämässä tuotantoa biojätteen pohjalta. Itse biojätekin on lajittelemattomana ilmastolle uhka, koska sekajätteen seassa oleva biojäte synnyttää käsittelemättömänä haitallista metaania. Metaani taas on monikertaisesti haitallisempaa kuin hiilidioksidi, ja esimerkiksi Tampereen Tarastenjärvi tuottaisi ilman toimenpiteitä yhtä paljon kasvihuonekaasuja kuin Tampereen henkilöautoliikenne vuodessa.Macchiavelle kirjoitti: Jotta saisi yhden tankin täyteen bioetanolia USA:ssa siihen tarvitaan n.200kg maissia tai jotain muuta. Tuolla ruokamäärällä elää yksi afrikkalainen perhe yhden vuoden.
Lisäksi prosessi on aivan kestämätöntä, jos tuolla pitäisi korvata öljy? Kuinka paljon energiaa menee tuommosen 200 kg:n tuotamiseen. Menee varmasti "vähän" enemmäm kuin tuommonen yksi tankillinen mitä siitä saadaan.
Etanoli on silti parempi vaihtoehto kuin bensiini. Tottakai vaihtoehtona on myös toinen alkoholi; metanoli. Kuitenkin näistä toisen käyttö tulisi luonnon kannalta edullisemmaksi, vaikkakin ehkä vain aluksi. Kyse on kuitenkin tällä hetkellä hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä, ei saasteettoman energianlähteen löytämisestä. Myös bensiinin kohdalla pystyttiin päästöjä vähentämään reilusti poistamalla polttoneisteistä lyijy, sekä lisäämällä autojen pakoputkistoihin katalysaattori. Asetaldehydin kohdallakin voisin hyvin kuvitella laitteen, joka vähentää kyseisiä päästöjä. Vetytekniikka toki olisi oikotie onneen - tavallaan, mutta mitäpä niille poistuvan autokannan päästöille tehtäisiin? Valitettava mutka tässä oikotiessä on toistaiseksi myös hinta. Nykyiset vetyautot ovat noin kuusi kertaa kalliimpia kuin vastaavanlaiset bensiinimoottoriset autot. Hinnan on luvattu kyllä tippuvan, mutta tällä hetkellä vain "lähelle nykyisten autojen hintoja". Bensiinimoottoriset autot ovat sensijaan helposti muutettavissa alkoholikäyttöisiksi.Maza kirjoitti:Etanolikaan ei ole ihan puhdasta. Tiede-lehti tietää kertoa, että etanolimoottorin asetaldihydipäästöt on 20-kertaiset bensamoottoriin verrattuna. Asetaldihydi lisää alailmakehän otsonia, mikä puolestaan tihentää savisumuja.
Vetykenno on kiinostava, autossa se ei päästele vettä kummempaa putkestaan. Sen tuotanto on tietysti toinen juttu, tottahan se vaatii energiaa ja saastuttaakin. Mutta tuotantolaitoksissa puhdistus on tehokkaampaa, kuin autoissa.
Otetaan pieniä askelia, mutta otetaan niitä monta.

Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 8.8.2007 klo 0.40
Viesti Kirjoittaja Mac.äräinen »
Mielenkiintoisia huomioita. Peräti Googlettamisen arvoisia kysymyksiä. Sen verran täytyy kuitenkin omaa paholaista paijata ja myöntää, että haluan kokea erinäiset autoilun ilot ja kuolla vanhuuteen, ennen kuin vetyautot yleistyvät tosissaan. Käsittääkseni polttokennoautoista katoavat kaikki pako-ja moottoriäänet, sekä teho on ainakin aluksi varsin vaatimatonta luokkaa...Jamac kirjoitti:Asiasta mitään konkreettista tietämättä, niin vetyautohan tupruttaa vesihöyryä pakoputkesta. Ennen kun vesihöyry sataa maahan sateena, on sen oltava ilmakehässä jokin aika. Vesihöyry on erittäin voimakas kasvihuonekaasu, verrattuna vaikka hiilidioksidiin. Entä miten autojen pakoputkien talvella? Ne pitänee lämmittää kuiviksi ennen seisontaa.
Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Samalla logiikalla jokainen voi nyt kysyä itseltään:
Mitä juuri minä olen tehnyt ilmastonmuutoksen hyväksi?
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
- Viestit: 20319
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 22.31
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jokainen vähänkin lusinut tietää että imuääni ei saa kuulua kovin äänekkäänä ja pakoääni ei mielellään ollenkaan.Mac.äräinen kirjoitti:[Käsittääkseni polttokennoautoista katoavat kaikki pako-ja moottoriäänet, sekä teho on ainakin aluksi varsin vaatimatonta luokkaa...

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 8.8.2007 klo 0.40
Viesti Kirjoittaja Mac.äräinen »
Tohon on nyt miljoona vaihtoehtoa tarkoitusperälle, että en uskalla edes ounastella mitään tähän.Repe Ruutikallo kirjoitti:Jokainen vähänkin lusinut tietää että imuääni ei saa kuulua kovin äänekkäänä ja pakoääni ei mielellään ollenkaan.Mac.äräinen kirjoitti:[Käsittääkseni polttokennoautoista katoavat kaikki pako-ja moottoriäänet, sekä teho on ainakin aluksi varsin vaatimatonta luokkaa...

Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: 25.4.2005 klo 1.42
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja Pahannes »
Siinäpä ihan mielenkiintoinen auto. Luvataan kylmäkäynnistys -30 asteessa, tehoa 95kW ja muuta mielenkiintoista. Kehitys polttokennoautoissa on tällä hetkellä huimaa.
Iltasanomien sivuilta löytyy pieni testiajoraporttikin kyseisestä autosta.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 657
- Liittynyt: 23.8.2004 klo 14.13
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Kyllä nämä nykyisetkin polttoaineet tupruttaa vettä kas kun yllättäen hiilivedyistä syntyy hapen kanssa reagoidessaan hiilen osideja ja vedyn oksideja. Ei tarvitse kuivattaa.Jamac kirjoitti:Asiasta mitään konkreettista tietämättä, niin vetyautohan tupruttaa vesihöyryä pakoputkesta. Ennen kun vesihöyry sataa maahan sateena, on sen oltava ilmakehässä jokin aika. Vesihöyry on erittäin voimakas kasvihuonekaasu, verrattuna vaikka hiilidioksidiin. Entä miten autojen pakoputkien talvella? Ne pitänee lämmittää kuiviksi ennen seisontaa.
Enpä usko, että vetytalouteen mitenkään mainittavassa määrin koskaan siirrytään, koska vedyn tuottaminen on tehotonta, varastointi vielä tehottomampaa ja vetypäästöt tuhoaa otsonista loputkin.
Eiköhän tässä pikkuhiljaa siirrytä mineraaliöljyn kallistuessa muihin öljyihin sekä alkoholeihin. Jakeluverkkokin on valmiina.
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: 14.3.2006 klo 9.23
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ongelma vaan on, että meitä on siihen hommaan muutama miljardi liikaa. Ratkaisuna olisi parin miljardin ihmisen orjuuttaminen tai lahtaaminen. Ei kiva.CaptainNapalm kirjoitti:Eiköhän tässä pikkuhiljaa siirrytä mineraaliöljyn kallistuessa muihin öljyihin sekä alkoholeihin. Jakeluverkkokin on valmiina.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit