10.5.1 toivomuslista
-
-
Viesti Kirjoittaja Elsewhere »
-
-
Viesti Kirjoittaja Aslan »
-Yläpalkissahan tuo spacen numero näkyy jos sen Spaces-valikosta on laittanut näkyväksi.jub3 kirjoitti: - Dockiin pieni kuvake, josta selviää missä spacessa kyseinen ohjelma on auki (vaikka pieni space:n numero 1,2,3 jne.)
- iTunes ei vieläkään mene isoksi (koko ruudun täyttäväksi) kun painan vihreetä maximize-nappia vasemmasta ylälaidasta, vaan se pitää itse suurentaa koko ruudun kokoiseksi. Kaikki muut ohjelmat taas menevät.
-Itselläni MIKÄÄN ohjelma ei Leopardissa suurentunut. Taisi olla rikki koko koon muutos sillä teki ihan omiaan.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
-Itselläni MIKÄÄN ohjelma ei Leopardissa suurentunut. Taisi olla rikki koko koon muutos sillä teki ihan omiaan.[/quote]Tuo nappihan ei ole "suurenna koko näytölle" vaan "suurenna ohjelmoijan mielestä sopivaksi".Aslan kirjoitti:- iTunes ei vieläkään mene isoksi (koko ruudun täyttäväksi) kun painan vihreetä maximize-nappia vasemmasta ylälaidasta, vaan se pitää itse suurentaa koko ruudun kokoiseksi. Kaikki muut ohjelmat taas menevät.
Eli siis softamaakarit voivat päättää mitä siitä napista tapahtuu. Esim. safari yrittää arvata mikä olisi webbisivulle optimaalinen koko ja menee sellaiseksi.
Näin on aina ollut.
Voi vaikka testailla menemällä Safarilla eri webbisivuille ja siellä painella.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Ja tämä ominaisuus on erittäin hyvä näin. Widescreen näytöllä kun haluaisi nähdä muutakin, kun sen pelkän webbisivun ja satoja pikseleitä tyhjää sivun taustaa sivuilla, niin selaimen voi leventää tuosta napista just sen levyseksi, ettei sitä tartte scrollata sivulle.TheKraken kirjoitti:Eli siis softamaakarit voivat päättää mitä siitä napista tapahtuu. Esim. safari yrittää arvata mikä olisi webbisivulle optimaalinen koko ja menee sellaiseksi.
Näin on aina ollut.
Voi vaikka testailla menemällä Safarilla eri webbisivuille ja siellä painella.
Ps. Niin ja se on "Zoom" OS X:ssä, ei Windowsin "Maximize"
-
Viesti Kirjoittaja Aslan »
Ahaa! Tuotapa en tiennytkään, vaikka aika hankala tuota on vielä(kään) omaksua.TheKraken kirjoitti:Tuo nappihan ei ole "suurenna koko näytölle" vaan "suurenna ohjelmoijan mielestä sopivaksi".
Eli siis softamaakarit voivat päättää mitä siitä napista tapahtuu. Esim. safari yrittää arvata mikä olisi webbisivulle optimaalinen koko ja menee sellaiseksi.
Näin on aina ollut.
Nyt kun vielä sen Bluetoothin ja Nokia 6630:n välillä saisi kuvien siirron toimimaan niin Lepan voisi asentaa uudelleen...
-
Viesti Kirjoittaja jub3 »

Minulla aukeaa spaces hiiren keskimmäisellä napilla. Jos olen jo valmiiksi siirtänyt kursorini näytön siihen laitaan, johon haluaisin siirtyä painaessani hiiren keskimmäistä nappia, kyseinen screen ei ole välittömästi valittuna, vaan hiirtä pitää liikuttaa hieman kyseisen screenin päällä, jotta se aktivoituu. Eli pitää ikäänkuin odottaa, että spacesin valintaruutu aukeaa, ennenkuin saa päättää kumpaan screeniin haluan.
Ja kyllä, olen tietoinen pikanäppäimistä, joilla asia mukamas hoituisi jonkun mielestä nopeammin.
Hieman hankala selittää, mutta todella rasittava juttu.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Sanon ominaisuudeksi vaikka kielsit. Toimii nimittäin samalla logiikalla kuin expose. Ja hyvä niin, sillä itse usein vain vilkaisen spaceja, enkä halua joutua hiiren takia väärään spaceen.jub3 kirjoitti:Spacesissa yksi todella rasittavaa bugi (älkääkä peeveli sanoko tätä nyt ominaisuudeksi)
Minulla aukeaa spaces hiiren keskimmäisellä napilla. Jos olen jo valmiiksi siirtänyt kursorini näytön siihen laitaan, johon haluaisin siirtyä painaessani hiiren keskimmäistä nappia, kyseinen screen ei ole välittömästi valittuna, vaan hiirtä pitää liikuttaa hieman kyseisen screenin päällä, jotta se aktivoituu. Eli pitää ikäänkuin odottaa, että spacesin valintaruutu aukeaa, ennenkuin saa päättää kumpaan screeniin haluan.
Ja kyllä, olen tietoinen pikanäppäimistä, joilla asia mukamas hoituisi jonkun mielestä nopeammin.
Hieman hankala selittää, mutta todella rasittava juttu.
Opettele vain suosiolla ne pikanäppäimet.

-
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
Myös stacksit ovat epännistuneita siksi, että kansioita ei voi tunnistaa. Jollain tavalla kansiot pitäisi saada nimettyä, tai saada niiden nimi näkymään kaiken aikaa. Applen nykyinen ikonikasa-ratkaisu on niin surkea. En tajua, miten he ovat voineet edes kuvitella että se ikinä toimisi, missään tilanteessa.
Vaihtoehto nimelle olisi se, että Apple tarjoaisi laajan setin valmiita, värikkäitä kansioiden ikoneita. Setin pitäisi olla juuri niin laaja, että jokainen käyttäjä voisi valita sen joukosta ikonin, joka ajaisi saman asian kuin se, että kansion voisi nimetä. Valitsemisen pitäisi olla myös helppoa ja nopeaa. Klikkaus oikealla hiiren napilla ikoniin, ilmestyy valikko, jossa valinta nimeltä "select icon." Ilmestyy ikkuna, jossa on tarjolla kasa ikoneita, ja mahdollisuus lisätä kasaan tarvittaessa käyttäjän omia ikoneita tai ikonisettejä. Tapahtuman on oltava niin nopea ja vaivaton, että käyttäjä ei pidä kansioiden "ikonittamista" erillisenä työvaiheena, vaan luonnollisena jatkumona ikonin vetämiselle dockiin. Ja ikonien niin ilmaisuvoimaisia, että ne merkitsevät käyttäjälle samaa kuin ko. kansion nimeäminen merkitsisi.
Mitä taas tulee ikkunoiden dockiin pienentämiseen, niin tässä stacksit ovat hyvä idea. Kaikki pienennetyt ikkunat olisivat yhden ikonin alla dockissa. Klikkaamalla siihen ne aukenisivat viuhkan tai listan muotoon. Listassa olisi 1) sovelluksen nimi, 2) space, jossa sovellus on auki, 3) dokumentin tai ikkunan nimi, jos eri kuin sovelluksen nimi ja 4) ikoni, joka olisi pienennetty kuva ko. ikkunasta. Vielä kaikkein ensimmäiseksi ehkä 5) sen sovelluksen ikoni, joka ikkunan omistaa. Nämä voisi myös lajitella 1) spaceittain, ja 2) jokaisen spacen sisässä sen sovelluksen mukaan, mikä ko. ikkunan omistaa, ja 3) lopulta ikkunan nimen tai avoinna olevan dokumentin nimen mukaan aakkosiin.
EDIT: Kun käyttäjät tähän tottuisivat, he haluaisivat viereen toisen ikonin, joka sisältäisi "loput" ikkunat. Eli ne, jotka eivät ole ensimmäiseksi mainitun ikonin kautta tavoitettavissa.
EDIT: Nykyisen kaltaiset dockiin vedettävät kansiot pelastaisi myös se, että hiiren oleskellessa dockin päällä ja dockin ollessa näkyvissä jokaisen kansion viereen ilmestyisi leijumaan ko. kansion nimi. Vaikka alkaen dockin reunasta kansion kohdalta, ja jatkuen viistosti ylös oikealle. Eli jokaisen, kaikkien, samaan aikaan, kunhan vaan hiiri on tekemässä jotain dockissa, eli käyttäjä on mahdollisesti etsimässä dockista kansiota, joka klikata auki.
EDIT: Se, että jokaisella pienennetyllä ikkunalla on oma ikoni dockissa, mahdollistaa useamman ikkunan palauttamisen "sarjatulena." Tai mahdollistaisi, jos ei dock olisi niin tyhmä että muuttaa kokoaan ja ikonien sijaintia kesken kaiken. Tuossa palautusvalikossa asian voisi toteuttaa niin, että valikon klikkaisi ikonista näkyviin. Sitten käyttäjä laittaisi omppunäppäimen pohjaan. Klikkaisi listasta peräkkäisillä klikkauksilla "valituksi" esim. haluamansa viisi ikkunaa. Kun omppunapin päästäisi, kaikki viisi ilmestyisivät näkyviin.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
1) Kuka pienentää ne ikkunat dockiin? Itse olen havainnut parhaaksi mahdolliseksi tavaksi piilottaa koko ohjelma omppu-h:llaMacRotta kirjoitti:Olen sillä kannalla, että auki olevien sovellusten ikkunoiden minimointi dockiin on kokonaisuudessaan täysin epäonnistunut ratkaisu. Siksi, että ikkunoita on erittäin huono tunnistaa niiden pienennetyn kuvan perusteella
2) Ne tunnistaa ikkunan nimen perusteella, kuten Wintoosassakin.
-
Samaa mieltä. En ymmärrä miksi ne pitäisi siellä Dockissa tuplana olla, kun se softan kuvakekin siellä jo on.spiidi78 kirjoitti:1) Kuka pienentää ne ikkunat dockiin? Itse olen havainnut parhaaksi mahdolliseksi tavaksi piilottaa koko ohjelma omppu-h:llaMacRotta kirjoitti:Olen sillä kannalla, että auki olevien sovellusten ikkunoiden minimointi dockiin on kokonaisuudessaan täysin epäonnistunut ratkaisu. Siksi, että ikkunoita on erittäin huono tunnistaa niiden pienennetyn kuvan perusteella
-
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
Kun kävin koulua, ja Mac LC oli uusi kone, opettelin käyttämään näppäinoikoteitä sujuvasti. Nyt, kun siinä välissä käytin vuosia Windowsia, ja sen jälkeen vuosia linuxia, oikoteiden käyttö on jäänyt pois. Tämä johtuu siitä, että Windowsissa ne olivat silloin erilaisia kuin Macissä, linuxissa ne olivat erilaisia kuin Windowsissa, linuxissa ne joskus toimivat ja joskus eivät, ja linuxissa ne toimivat eri ympäristöissä eri tavalla kuin toisissa. Niiden opetteluun ei ollut mitään helppoa tapaa, joten en jaksanut paneutua siihen.TheKraken kirjoitti:Samaa mieltä. En ymmärrä miksi ne pitäisi siellä Dockissa tuplana olla, kun se softan kuvakekin siellä jo on.
Siksi teen kaikki asiat mieluummin hiirellä kuin näppikseltä. Ja omppu+H:ta vastaavaa operaatiota ei ole hiirellä niin nopeasti saatavilla. Tottakai jos aloittaisin kaiken alusta Macin kanssa, ja käyttäisin sitä ensisijaisena koneena pitkiä aikoja, tottumuksia alkaisi syntyä.
Saisiko jostain ikkunoiden palkkeihin tai valikkopalkkiin painiketta, joka ajaisi saman asian?
-
Enpä ole semmosesta napista kuullut, mutta ikkunan saa piiloon optio-klikkaamalla jotain toista ohjelmaa. Tällöin klikkaamasi ikkuna aktivoituu ja aiemmin aktiivisena ollut menee piiloon.MacRotta kirjoitti:Kun kävin koulua, ja Mac LC oli uusi kone, opettelin käyttämään näppäinoikoteitä sujuvasti. Nyt, kun siinä välissä käytin vuosia Windowsia, ja sen jälkeen vuosia linuxia, oikoteiden käyttö on jäänyt pois. Tämä johtuu siitä, että Windowsissa ne olivat silloin erilaisia kuin Macissä, linuxissa ne olivat erilaisia kuin Windowsissa, linuxissa ne joskus toimivat ja joskus eivät, ja linuxissa ne toimivat eri ympäristöissä eri tavalla kuin toisissa. Niiden opetteluun ei ollut mitään helppoa tapaa, joten en jaksanut paneutua siihen.TheKraken kirjoitti:Samaa mieltä. En ymmärrä miksi ne pitäisi siellä Dockissa tuplana olla, kun se softan kuvakekin siellä jo on.
Siksi teen kaikki asiat mieluummin hiirellä kuin näppikseltä. Ja omppu+H:ta vastaavaa operaatiota ei ole hiirellä niin nopeasti saatavilla. Tottakai jos aloittaisin kaiken alusta Macin kanssa, ja käyttäisin sitä ensisijaisena koneena pitkiä aikoja, tottumuksia alkaisi syntyä.
Saisiko jostain ikkunoiden palkkeihin tai valikkopalkkiin painiketta, joka ajaisi saman asian?
-
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
Korjaantui kun poistin stackit ja lisäsin uudestaan. Kokeilin aluksi mielestäni molemmilla tavoilla, lisäämällä stackin ja finderin kautta. Kiitos avusta:)joonas kirjoitti:Jep, se vaikutta bugilta. Raahasit ilmeisesti sinne hakemistoon niin, että olin ensin avannut sen stackista? Kokeilepa heittää se pino veke, ja sitten takaisin. Pitäis korjaantua. Tuon voinee välttää, kun vie sen ikoniin suoraan Finderin kautta hakemistoonsa.
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
No hemmetti, ilmankos mä saan aina niitä parkkisakkoja ;Pharri kirjoitti:Taitaa kyllä olla pysäköiminen kielletty, jos tarkkoja ollaan :-)jjari kirjoitti:Kun kuvakkeen raahaa hakemistoon niin dockiin tulee semmonen pysähtyminen kielletty -liikennemerkki.
-Harri
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka