"Airport Express"- ongelmia
-
"Airport Express"- ongelmia
Viesti Kirjoittaja ubiquity »
Mulla on siis pari vuotta vanha, moitteetta toiminut Airport Express mokkula.
Koneena ensin ibook ja nyt vajaan vuoden 2Ghz macbook. Langaton verkkoyhteys toiminut hyvin, mutta muutama kuukaus takaperin alkanut tällanen:
Signaali on normaalisti täysillä täällä kotona omassa verkossa, mutta silloin tällöin useampia kertoja päivässä signaali katkeaa, eikä kone löydä verkkoa takas enää. Eli se pitää itse valkata aina manuaalisesti tuolta yläpalkista.
Mä vaihdoin kanavan niin, että mä olen ainoa tän koneen kuuluvuusalueella joka käyttää tätä kanavaa, mutta ongelma ei ratkennut. MAcbook ei myöskään reissunpäällä muissa verkoissa hukkaa verkkoa, joten olen alkanut epäilemään että vika ois tossa airport-mokkulassa.
Onko kellään kokemusta tällaisesta tai mitä vois kokeilla?
Meneeks Applella laitteet tällä tavalla rikki, että alkaa toimimaan epäluotettavasti ja sitten täytyy ostaa uus vehje?
Käyttis on 10.4.10.
-
-
Oon kyllä resetoinut sekä modeemin, että expressin muutamaan otteeseen, eli virrat pois ja express irti seinästä jne. Viimekerralla taisin jopa puhaltaa vanhaan nintendotyyliin piuhojen päät sun muut, mutta auttoi vaan hetken. =)
Voisi kai tollasen toisen expressin ostaa kun niitä vielä myyvät. Extremelle ei välttämättä tarvetta tässä tapauksessa oo.
Laitoin häiriösietoisuuden päälle, joten katotaan miten yhteiselo jatkuu. Kiitti vinkeistä!
-
Viesti Kirjoittaja hipics »
Jostain muistan lukeneeni, että noita ois menny takuu ajan jälkeenki vaihtoon. Eikös suomessa toi tuotevastuu (tjmsp) ole periaatteessa kaksi vuotta. Vai muistanko väärin?
Jos joku löytää jotain aiheesta niin pastetkaa urlia - itse en nyt löytänyt.
-
-
Imac 2.4Ghx os 10.4.10
Viesti Kirjoittaja mikkoleino »
Resetoinnin yms. jälkeen löytää airportin, sitten kun laittaa uuden nimen ja salasanat ja vaikka minkä suojaustyypin, niin bootin jälkeen ei löydä mokkulaa...
outo juttu.
Ja siis tämä sama mokkula toimii mun Ibookilla.... (sama käyttis)
-
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Meillä on tällä erää (ukkonen rikkoi D-linkin tuossa aiemmin) joku ihan tavis ADSL-modeemi, ei Apple eikä mikään.. En muista, mikä. Eipä sen kai väliä.
Mutta verkko ei kanna huoneeseeni asti kunnolla. Viivat wlan-osoittimessa tuolla oikeassa yläreunassa vaihtelevat yhden ja kolmen välillä, usein netti katkeaa ihan kokonaankin. Välimatkaa ei metreissä ole paljoakaan, mutta vanhan talon paksut hirsiseinät tekevät kovasti hallaa.
Aloin sitten äiskälle puhumaan, josko ostettais kaveri sille päätukiasemalle, Applen Airport Express. Mokkula vaikutti juuri sopivalta kyseiseen tarkoitukseen -verkon laajentamiseen-, ainakin Applen sivujen mukaan:
Mutta pientä pränttiä, joka tuohon 5-kohtaan viittaa, en huomannutkaan lukea ennen kuin vasta äsken, kun äiskä toi Expressin kotiin, kun tuli töistä. Lykkäsin Expressin seinään ja tadaa.. Keltainen valo vilkkui. "AirPort Extreme ja AirPort Express voivat laajentaa vain langattoman AirPort Extreme- tai AirPort Express -verkon kantomatkaa." Isku vasten kasvoja. Auts, eikös Expressillä voikaan laajentaa ihan "tavallista" verkkoa?Laajenna verkkoa
Jos sinulla on jo ennestään langaton verkko kotonasi ja haluat pidentää sen kantomatkaa, AirPort Express on oivallinen ratkaisu. Jos esimerkiksi haluat ottaa internet-yhteyden PowerBookilla 45 metrin sisällä AirPort Expressistä tai AirPort Extreme -tukiasemasta, voit käyttää AirPort Expressiä langattomana siltana ja pidentää näin päätukiasemasi kantomatkaa.(5)
Ylimääräisille johdoille tai kaapeleille ei ole tarvetta - kun AirPort Express toimii siltana, sen ei tarvise olla fyysisessä yhteydessä päätukiasemaan tai ADSL- tai kaapelimodeemiin. Aseta vain AirPort Express päätukiaseman kantomatkan sisälle ja lähelle sitä aluetta, jossa haluat käyttää langatonta yhteyttä.
Asensin koneelleni Airport-työkalun, ja valitsin sillä ensin sen verkon laajentamisen, mutta eipä onnistu.. Se löytää ensin sen nykyisen "wlan-ap"-nimisen verkon, mutta kohdassa "Valitse WDS-järjestelmän päätukiasema luettelosta" ei löydykään enää mitään, vaikka hakisi kuinka monta kertaa uudelleen.
Kannattaisiko mieluummin koittaa luoda uusi verkko ja yhdistää Express ethernetillä vanhaan modeemiin? Mutta eihän se taas kantomatkaan mitään auta, ja nimenomaan lisää kantomatkaa tässä toivottaisiin, siksi Express hankittiin..
Äiskä vaikuttaa siltä, että menettää kohta hermonsa, jos on maksanut satasen turhaan laitteesta, joka on ostettu minun takiani, minun neuvostani ja siihen tarkoitukseen, johon minä olen sen kertonut juurikin soveltuvan..
Osaisikohan joku auttaa?

Pikaisia vastauksia hartaasti toivoen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Eikö sitä Expressiä tosiaan saa jatkamaan vanhaa Telewellin wlan-ap -verkkoa? Eli että Expressin voisi vaan tökätä mun huoneen tai viereisen huoneen pistorasiaan ja se toimis sit applemaisen yksinkertaisesti?

Ja äiskä huutaa alakerrassa, että mitä ihme systeemejä mä oon sinne viritellyt johtojen kanssa, että koirat kompastuu niihin ja laitteet putoo ja .. :/ Ja että mun piti ottaa se Applen systeemi yläkertaan ja vaan lisätä sen toisen verkon kantomatkaa.. Se vanha modeemi siis sijaitsee alakerrassa eikä sen paikkaa kuulemma voi muuttaa. Niin mäkin meinasin, että ottaisin Expressin vaan apupalikaksi vaikka omaan huoneeseen tai mihin vaan.. Apuvaa!!
..
Okei, oli pakko mennä kuulemma hakemaan ne " ylimääräiset systeemit" pois sieltä tällä sekunnilla, että sai ton äidin huudon loppumaan..
Iskä totes vaan et "No lue ne käyttöohjeet." Niin mä luinkin! Mutta ei ne mitään auta.
*stressi, stressi, iik, paniikki*
Vitsi, kun ei ole edelleenkään ketään tuttavaa, jolla olis toimiva "random ADSL-purkki" + Airport Express -yhdistelmä kotona. Tai ketään, jolla olis Mac ylipäätään.
Niinjoo, mainitsinko jo, että siihen verkkoon pitäis saada pikkuveljen Win XP-konekin, mutta se ei ole kovin vanha niin ei pitäis olla ongelma saada sitä verkkoon, kun se kai sisältää sen verkkokortin (?).. Termistökin ihan hukassa.
Ja huomenna on koulussa ja koe ja kaikki on ihan päin mäntyä ja mä aion nyt hypätä ikkunasta alas. Ei vaan jaksa enää.
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ainakin ennen oli niin, että joidenkin wlan tukiasemien kanssa toimi ja joidenkin harvojen kanssa ei.
edit: Tosiaan, Applen sivuilla sanotaan, että Express jatkaa vain Extremen tai Expressin verkkoa. Koskahan tuo on tullut, muistan lukeneeni joidenkin jatkaneen verkkoansa Expressillä vaikka olikin toisen merkkinen tukiasema.
-
Kiitos vastauksesta! Eli sen saisi periaatteessa toimimaan.. Tuon meidän modeemin koko nimi on TW-EA510 ADSL Modem Router Firewall WLAN AP (802.11 b+g), ja Hompusta löysin juurikin tuollaisen http://hopeinenomena.net/about95729.htm ... 9820b0efcf ketjun, josta koitan nyt juuri parhaillaankin ottaa selkoa..MacFinn kirjoitti:Selvitä nyt kuitenkin, josko se päätukiasema toimisi WDS päätukiasemana ja sitten pistät siihen Expressiin WDS päälle kohdasta Langaton tila. Expressin tila on WDS etätukiaseman ja sinne päätukiaseman MAC osoite.
Ainakin ennen oli niin, että joidenkin wlan tukiasemien kanssa toimi ja joidenkin harvojen kanssa ei.
edit: Tosiaan, Applen sivuilla sanotaan, että Express jatkaa vain Extremen tai Expressin verkkoa. Koskahan tuo on tullut, muistan lukeneeni joidenkin jatkaneen verkkoansa Expressillä vaikka olikin toisen merkkinen tukiasema.
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Eli langaton tila --> Osallistu WDS-verkkoon, niinkö? Sitten WDS --> WDS-etätukiasemako valitaan, sehän Express on? Salli langattomat asiakkaat, kyllä. Mutta mitä siihen tyhjään WDS-päätukiasemakohtaan tulisi kirjoittaa?
Applen Extreme ja Express varmasti yhdistyisivät toisiinsa sormia napsauttamalla, mutta Telewell-Express-parin toteuttamiseksi on saanut huhkia töitä koko illan, eikä siltikään tavoite ole onnistunut..
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Aa.. Ok. No, ilmankos ei sitten toimi, ei sitten millään.. Eli vaihtoehdot ovat nyt sitten, että joko on ostettava Extreme tai palautettava Express kauppaan ja ostettava toinen verkonlaajennusvehje?edit: Tosiaan, Applen sivuilla sanotaan, että Express jatkaa vain Extremen tai Expressin verkkoa. Koskahan tuo on tullut, muistan lukeneeni joidenkin jatkaneen verkkoansa Expressillä vaikka olikin toisen merkkinen tukiasema.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Pistä sen Telehellin tilalle Express ja toinen jatkamaan sitä verkkoa. Eli Telewellin perään ethernet-kaapelilla yksi Express ja langattomasti toinen.
-
Ensin Telewellistä WDS päälle, se pitäisi löytyä kun avaat sen asetukset, lienevät selaimella tavoitettavissa, lue manuaalista. Sinne pistät WDS:n päälle ja langattomaksi asiakkaaksi pistät sen Expressin MAC tunnuksen. Käynnistät Telewellin uudestaan. Sitten sinne päätukiasemakohtaan Telewellin wlan-MAC tunnus. Ja käynnistät sen Expressin uudestaan.growlithe kirjoitti:Google osasi kertoa, että tuossa modeemissa on se WDS-toiminto, mutta kun en vieläkään oikein käsitä, vaikka tuon toisenkin threadin luin suurennuslasin kanssa, että mistä tarkalleen ottaen sen WDS:n saa päälle, ja Expressiin langattomuuden?
Eli langaton tila --> Osallistu WDS-verkkoon, niinkö? Sitten WDS --> WDS-etätukiasemako valitaan, sehän Express on? Salli langattomat asiakkaat, kyllä. Mutta mitä siihen tyhjään WDS-päätukiasemakohtaan tulisi kirjoittaa?
Applen Extreme ja Express varmasti yhdistyisivät toisiinsa sormia napsauttamalla, mutta Telewell-Express-parin toteuttamiseksi on saanut huhkia töitä koko illan, eikä siltikään tavoite ole onnistunut..
Eikä ainakaan mun vanhan mallinen Extreme ihan helpolla WDS:sää päälle eilen saanut, kun jostain syystä pamahti tehdasasetuksiin. Mutta tuossa äsken sain kaikki asetukset takaisin, WDS:nkin.
-
Siellähän ne ohjeet on ja vielä oikealla modeemilla neuvottu, mutta.. Hepreaa yhtä kaikki.
Sain onneksi yhden PC-koneita rakentelevan tutun puhelimen päähän (tai äite sille sit keksi soittaa, ei se mulle tuttu ole

iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Viesti Kirjoittaja Infant »
-
Onhan Airport tukiasemat kalliimpia kuin Telewellit, mutta näemmä hinnanero näkyy.
-
Koitin, mutta kantama oli samanlainen eli yhtä huono. Ne on nuo hirsiseinät, jotka blokkaavat hyvin tehokkaasti.. :/Infant kirjoitti:Olen jatkanut pariakin kohtuu halppis adsl-wlan-yhdistelmää Expresillä, tosin on ne katkonut ja suorituskyky ollut heikompi mitä pelkällä AE:llä. En tarkkaan lukenut ketjua, mutta koititko jättää AE:n adsl:n viereen piuhalla, monesti niissä on kuitenkin paljon parempi kantama mitä yhdistelmätukiasemassa. Parhaassa tapauksessa AE:n kantama riittää ainoaksi tukiasemaksi.
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Juuh. No, tulostin ne ohjeet sieltä Telewellin sivuilta. En ymmärrä niistä itse tosiaan mitään. Osaisin, jos siinä Wellin purkissa olis katkaisija WDS päälle - WDS pois, mutta eipä ole. Osaisin, jos Express toimis, kun sen laittais seinään, mutta kun ei toimi. Aattelin lykätä ne ohjeet sille tyypille kouraan sitten perjantaina ja selittää parhaani mukaan, mitä oon jo yrittänyt tässä. ..Ja ite koittaa sitten vaan pitää peukkuja ja varpaita pystyssä ja olla hengessä mukana. :/ Tumpelo mikä tumpelo..MacFinn kirjoitti:Kattelin tuota Telewellin ohjetta. Ei se hebreaa ole, mutta pitää noudattaa pilkulleen. Mutta niin pitää Airport tukiasemienkin kanssa. Tosin Airportit tukevat WPA2 salausta ja ne voi konffata langattomasti, ilman mitään IP-numeroiden muutoksia Hallintatyökalulla.
Onhan Airport tukiasemat kalliimpia kuin Telewellit, mutta näemmä hinnanero näkyy.
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
-
Ja jos salaus on ongelma, niin ei taida ko. tapauksessa olla ongelma ottaa pois, kun ei kantama riitä sisätiloihinkaanAkseli Kartaani kirjoitti:Heittelen kommenttia täältä takarivistä.. Verkon salaus ei saa olla WPA eikä SSID piilotettu, muuten Telewell ei verkkoaan ala jatkamaan. WEP pitäis nykyaikana jo mennä erimerkkisten purkkien läpi.

-
-
Siltä varalta, että jollakulla muulla olisi joskus vastaava ongelma, haluaisin selittää, kuinka se sitten saatiin toimimaan, ja minun pitäisi nyt myös osata korjata se, jos se ei toimikaan.. Ottaa Express pois pistokkeesta, laittaa takas ja tarkastaa, että tiedot Airport-työkalun manuaalisissa asetuksissa on oikein. Mutta.. No, mä oon niin huono selittään tällasia.
Tarvitsi tietää kuitenkin kaksi lukua, pitkää numerosarjaa. MAC-osoite ja joku toinen (IP-osoite, mutta joku sellainen ei-ulkoinen IP-osoite?) Ja sieltä manuaalisista asetuksista WDS ja langaton verkko on tosiaan oltava kunnossa ja samanlaiset kuin jos kirjoittaa selaimeen sen.. IP-osoitteen (?).. (Silloin selain kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa.)
On se kyllä mukavaa, että Applen sivut olivat kerrankin väärässä, ja Expressin SAI yhdistettyä muuhunkin kuin toiseen Expressiin tai Extremeen

iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Ei kai siellä sentään väitetä ettei muilla toimisi, toki sanotaan niin päin että toimii E-alkuisilla. Taisin itsekin jo aiemmin todeta, että toimii kyllä muidenkin kanssa (tai muut toimii E:n kanssa, miten nyt asian haluaa ajatella)growlithe kirjoitti: On se kyllä mukavaa, että Applen sivut olivat kerrankin väärässä, ja Expressin SAI yhdistettyä muuhunkin kuin toiseen Expressiin tai Extremeen![]()
-
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka