SSH:lla pääsi läpi, vaikka SSH ei ollut päällä?!
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
SSH:lla pääsi läpi, vaikka SSH ei ollut päällä?!
Viesti Kirjoittaja Kemuri »
Tänään sattui erittäin kummallinen tapaus.
Olen äitini luona käymässä ja päätin hakea muutaman tiedoston kotikoneeltani sftp:n yli. Otin Cyberduckilla yhteyden ja latasin haluamani tiedostot tälle äitini koneelle.
Myöhemmin ajattelin hakea pari muuta tiedostoa, mutta nyt yhteyden muodostuminen ei onnistunutkaan vaan loppui timeouttiin. Ihmettelin, että onko kotikoneelta katkennut nettiyhteys. Kone kuitenkin vastasi pingiin, joten se on päällä ja netissä.
Päätin sitten skannata kotikoneeni portit. Tulos oli, että ssh ei ollut päällä...jolloin muistin, että toissapäivänähän minä kytkin sen ssh:n pois päältä, enkä ollut muistanut kytkeä sitä päälle tänne lähtiessäni.
Kysymys kuuluu, miten minun oli kuitenkin mahdollista aiemmin päivällä ottaa yhteys koneeseeni ja ladata sieltä tiedostoja, jos ssh ei ollut päällä?!?
Olen äitini luona käymässä ja päätin hakea muutaman tiedoston kotikoneeltani sftp:n yli. Otin Cyberduckilla yhteyden ja latasin haluamani tiedostot tälle äitini koneelle.
Myöhemmin ajattelin hakea pari muuta tiedostoa, mutta nyt yhteyden muodostuminen ei onnistunutkaan vaan loppui timeouttiin. Ihmettelin, että onko kotikoneelta katkennut nettiyhteys. Kone kuitenkin vastasi pingiin, joten se on päällä ja netissä.
Päätin sitten skannata kotikoneeni portit. Tulos oli, että ssh ei ollut päällä...jolloin muistin, että toissapäivänähän minä kytkin sen ssh:n pois päältä, enkä ollut muistanut kytkeä sitä päälle tänne lähtiessäni.
Kysymys kuuluu, miten minun oli kuitenkin mahdollista aiemmin päivällä ottaa yhteys koneeseeni ja ladata sieltä tiedostoja, jos ssh ei ollut päällä?!?
-
-
En ottanut, kun olen laittanut sen sftp:n cyberduckin bookmarkseihin. Eikä perus ftp ole päällä, eikä pitäisikään olla.TheKraken kirjoitti:Ettet vahingossa ottanut yhteyttä ihan normi FTP:llä sillä ekalla kertaa?
On kyllä kumma juttu. Puoliso tulee illalla töistä kotiin, niin saa katsoa, että onko siellä ruksia vai ei.
Tuntuu siltä, että kun olen sen kytkenyt pois päältä, niin se ei ole jostain syystä mennyt perille, vaan on kytkeytynyt pois vasta viiveellä.
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Paat ruksin sopivaan ruutuun Järjestelmäasetusten Jako-osastolta ja se on siinä.SamiPe kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysäsen, kun olen suunnitellut tuota samaa konstia, et vois muualta hakea kamaa sftp:n yli. Eli minkämoinen konffaus tuossa on, jotta saa homman pelittään kunnolla??
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Noin macin päässä. Riippuen sitten siitä, miten yhteys internettiin on järjestetty, eli lähinnä onko kone natin/palomuurin takana, vaatii porttiohjauksien konffaamista modeemiin. Todennäköisesti välissä on NAT.TheKraken kirjoitti:Paat ruksin sopivaan ruutuun Järjestelmäasetusten Jako-osastolta ja se on siinä.SamiPe kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kysäsen, kun olen suunnitellut tuota samaa konstia, et vois muualta hakea kamaa sftp:n yli. Eli minkämoinen konffaus tuossa on, jotta saa homman pelittään kunnolla??
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
homma ratkesi
Nyt kotiin päästyä homma selvisi, eikä ollut mitään vikaa os x:n palomuurissa tai ssh:ssa.
Ainoa vika oli se, että jostain syystä mäkillä ei ollut langatonta yhteyttä ja se oli katkennut tuossa siirtojen välillä. Pingiin vastasi ilmeisesti langaton tukiasema.
Itse olen hoitanut tuon kotiyhteyden niin, että hankin kiinteän ip:n adsl-palveluntarjoajalta. Langattoman tukiaseman palomuurista määritin, että kyseinen ip näyttää tämän mäkin nettiin.
Ainoa vika oli se, että jostain syystä mäkillä ei ollut langatonta yhteyttä ja se oli katkennut tuossa siirtojen välillä. Pingiin vastasi ilmeisesti langaton tukiasema.
Itse olen hoitanut tuon kotiyhteyden niin, että hankin kiinteän ip:n adsl-palveluntarjoajalta. Langattoman tukiaseman palomuurista määritin, että kyseinen ip näyttää tämän mäkin nettiin.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Tarttee juu.SamiPe kirjoitti:Tuli sitten tutkittua tuota asiaa, mutta jako-paneelin osoite on ilmesesti sisäverkon ip:llä... ssh........@192.168.1.35 on tuo osoite kja ianakaan tuolla en löytänyt konetta mitenkään talon ulkopuolelta. Tartteekohan sitä alkaa tuota adsl-purkin palomuuria säätämään
Helpoin vaihtoehto ehkä on rekisteröidä ulkoinen ip osoitteesi johonkin dns palveluun, esim http://www.dyndns.com/ . Sitten pääset omalle koneellese osoittella nimi.dyndns.com tmv. Tuo huolehtii myös siitä, jos ip osoitteesi joskus vaihtuu, niin kuin todennäköisesti vaihtuu.
Edit. Tuo dns palveluun rekisteröiminen ei toki poista tarvetta ronkkia adsl purkin port forwardeja ja palomuuria.
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Tarttee. Koneesi on NATin takana, eikä sen IP:tä näe ulkoa päin. Yks ratkaisu on tehdä reitittimestä port forwarding tuon koneen IP:hen porttiin 22 (ssh), jolloin reititin ohjaa porttiin 22 tulevan liikenteen tuolle koneellesi.SamiPe kirjoitti:Tuli sitten tutkittua tuota asiaa, mutta jako-paneelin osoite on ilmesesti sisäverkon ip:llä... ssh........@192.168.1.35 on tuo osoite kja ianakaan tuolla en löytänyt konetta mitenkään talon ulkopuolelta. Tartteekohan sitä alkaa tuota adsl-purkin palomuuria säätämään
edit:gramdel kerkesi ensin
-
-
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka