Yksi Leopard - saanko asentaa kahteen koneeseen
-
Yksi Leopard - saanko asentaa kahteen koneeseen
Viesti Kirjoittaja jub3 »
-
-
Viesti Kirjoittaja pahismörköläinen »

Kyllä sinulla mielestäni on kuitenkin moraalinen oikeus käyttää sitä haluamallasi tavalla omassa huushollissasi.
-
Viesti Kirjoittaja jub3 »
Juuri tämän halusin kuullapahismörköläinen kirjoitti:Asenna vaan, jos se noin niinkuin yksityiskäytössä on se kone. Tietty voi olla että FBI tulee koputtelemaan ovellesi, mutta minä ainakin tykkään elää vaarallisesti
Kyllä sinulla mielestäni on kuitenkin moraalinen oikeus käyttää sitä haluamallasi tavalla omassa huushollissasi.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Moraalinen oikeus?pahismörköläinen kirjoitti:Kyllä sinulla mielestäni on kuitenkin moraalinen oikeus käyttää sitä haluamallasi tavalla omassa huushollissasi.
Jospa kuitenkin jätetään moraali mainitsematta ja sanotaan että kukin tekee omien seinien sisällä mitä haluaa.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
-
-
Viesti Kirjoittaja mluttinen »
Testattu on. Hienosti toimii iMacin upgrade-Leopard iBookissakin...AppleFarmer kirjoitti:Jos Leopard eil ole ns. retail-versio, niin homma voi kusta jossain vaiheessa. Eli vaikka saisit sen Leopardin asennettua (esim. Firewire Target Moden kautta), niin pöytäkoneelle tarkoitetusta versiosta voi jäädä esim. trackpadin ajurit pois jne.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Luonnollisesti sitten uuden koneen mukana saatu up-to-date -Leopard on täysi Intel/PPC-retail, johon on lisätty Tiger-tsekkaus eikä mitään poistettu. Eli selvyyden vuoksi sanottakoon, että Siinä On Kaikki.AppleFarmer kirjoitti:Jos Leopard eil ole ns. retail-versio, niin homma voi kusta jossain vaiheessa. Eli vaikka saisit sen Leopardin asennettua (esim. Firewire Target Moden kautta), niin pöytäkoneelle tarkoitetusta versiosta voi jäädä esim. trackpadin ajurit pois jne.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Näin on.mercury kirjoitti:Jep, rikot, koska sen iMacin mukana tulleen Up-to-Date-Leopard-levyn lisenssi sallii käytön vain siinä koneessa jota varten se on tilattu tai jonka mukana se on tullut.
Mutta aiempaan viitaten: ihmisten omissa kodeissa tehdään juuri tälläkin hetkellä uskomattoman kammottavia asioita, eikä Leopardin asentaminen luvattomaan Maciin sijoitu kaikessa iljettävyydessäänkään niiden iljettävyyksien iljettävimpään päähän.
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Täytyy myös muistaa että ihmisten kodeissa tehdään juuri tälläkin hetkellä uskomattoman kauniitakin asioita. "Hyvää hyvyyttään", niinkuin Vaahteramäen Eemeli sanoi pussattuaan opettajaa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Näin on.mercury kirjoitti:Jep, rikot, koska sen iMacin mukana tulleen Up-to-Date-Leopard-levyn lisenssi sallii käytön vain siinä koneessa jota varten se on tilattu tai jonka mukana se on tullut.
Mutta aiempaan viitaten: ihmisten omissa kodeissa tehdään juuri tälläkin hetkellä uskomattoman kammottavia asioita, eikä Leopardin asentaminen luvattomaan Maciin sijoitu kaikessa iljettävyydessäänkään niiden iljettävyyksien iljettävimpään päähän.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Totta! Niitä suoritteita vain ei voi verrata sopimattomiin Leopard-asennuksiin, ja siksi verrokki piti ottaa inhalta puolelta.darthmother kirjoitti:Täytyy myös muistaa että ihmisten kodeissa tehdään juuri tälläkin hetkellä uskomattoman kauniitakin asioita. "Hyvää hyvyyttään", niinkuin Vaahteramäen Eemeli sanoi pussattuaan opettajaa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Näin on.mercury kirjoitti:Jep, rikot, koska sen iMacin mukana tulleen Up-to-Date-Leopard-levyn lisenssi sallii käytön vain siinä koneessa jota varten se on tilattu tai jonka mukana se on tullut.
-
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Eli Leopardin ostaminen retail-versiona kaupasta on kaunis ele Applea kohtaan. Paitsi lahjoitus Applelle, se 129 euroa on maksu myös hyvästä omastatunnosta.darthmother kirjoitti:Täytyy myös muistaa että ihmisten kodeissa tehdään juuri tälläkin hetkellä uskomattoman kauniitakin asioita. "Hyvää hyvyyttään", niinkuin Vaahteramäen Eemeli sanoi pussattuaan opettajaa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Näin on.mercury kirjoitti:Jep, rikot, koska sen iMacin mukana tulleen Up-to-Date-Leopard-levyn lisenssi sallii käytön vain siinä koneessa jota varten se on tilattu tai jonka mukana se on tullut.
Itekin parhaillaan painiskelemassa moraalisten kysymysten äärellä, mutta päätös oli loppujen lopuksi helppo, kun en ole nähnyt missään vilaustakaan Leopardin asennuslevystä.
E: Ja onhan se retail-paketti ihan nätti vaikka kirjahyllyssäkin.

iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
Sopimusehdot on juridiikkaa, ei moraalia.Macpoika kirjoitti: Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.
Juuri tänäänkin tuhannet maailman ihmiset ovat eri syistä suostuneet moraalittomiin sopimusehtoihin. En sano että asialla olisi mitään tekemistä Applen kaa eikä olekaan, mutta kun tässä alettiin filosofoimaan niin tehhään sitä sitten.
-
Viesti Kirjoittaja Macpoika »
Eli on pelkkää juridiikkaa sanoa yhtä ja tehdä toista? Moraalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?Repe Ruutikallo kirjoitti:Sopimusehdot on juridiikkaa, ei moraalia.Macpoika kirjoitti: Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.
Otataan esimerkki. Sinä lainaat minulle pankkikorttiasi, jotta voisin ostaa Amazonista auton (Minulla ei ole pankkikorttia, jollla voisin ostaa ja olen maksanut sinulle auton hinnan.*). Minä ostankin samantien kaksi autoa, vaikka olemme sopineet yhden auton ostosta ja olen maksanut sinulle vain yhdestä autosta. teenkö moraalisesti väärin.**
* En tiedä voiko Amazonista ostaa ilman pankkikorttia.
** Jos on, voi kysyä, mikä on moraali.
Unibody MacBook 2.4GHz C2D | Mac OS X Snow Leopard
-
Määkin olin nuorena paljon mustavalkosempi ja ehdottomampi kuin nyt. Hyvä esimerkki sulla, mutta ei sovi tähän. En nyt ala selittää miksei, ettei mene koko ilta. Mutta kuten sanoin, on myös moraalittomia sopimuksia ja -ehtoja. Sinänsä moraali on tietysti erinomainen asia.Macpoika kirjoitti:Eli on pelkkää juridiikkaa sanoa yhtä ja tehdä toista? Moraalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?Repe Ruutikallo kirjoitti:Sopimusehdot on juridiikkaa, ei moraalia.Macpoika kirjoitti: Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.
Otataan esimerkki. Sinä lainaat minulle pankkikorttiasi, jotta voisin ostaa Amazonista auton (Minulla ei ole pankkikorttia, jollla voisin ostaa ja olen maksanut sinulle auton hinnan.*). Minä ostankin samantien kaksi autoa, vaikka olemme sopineet yhden auton ostosta ja olen maksanut sinulle vain yhdestä autosta. teenkö moraalisesti väärin.**
No selitetään kumminkin. Jos rikkomalla sopimuksen aiheutat jollekulle kohtuuttoman vahingon, olet toiminut hyvin moraalittomasti. Jos vahinko on hyvin pieni tai peräti olematon, tilanne ei ole moraalin kannalta alkuunkaan sama. Juridisesti kummassakin tapauksessa on silti rikottu sopimus.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Moraalittomista sopimuksista käy esimerkiksi myös monet lait – historia on täynnä esimerkkejä.Repe Ruutikallo kirjoitti:Sopimusehdot on juridiikkaa, ei moraalia.Macpoika kirjoitti: Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Noniin, esimerkkisi on naurettava, et taida olla vielä lukiotakaan käynyt kerta moraaliteoriat ovat hepreaa?Macpoika kirjoitti:Eli on pelkkää juridiikkaa sanoa yhtä ja tehdä toista? Moraalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?Repe Ruutikallo kirjoitti:Sopimusehdot on juridiikkaa, ei moraalia.Macpoika kirjoitti: Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.
Tuossa linkki siihen tunnetuinpaan teoriaan, http://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg%2 ... evelopment , tosin onhan niitä paljon muitakin, mutta toi antaa ehkä aihetta ajatella laajemmin.
Eli juridiikkaan ja sääntöihin perustuva moraalikäsitys on tasoltaan 2, tämä on se mistä macpoika puhuu, Repe puhuu tasosta kolme joka heistaa kehittyneempää moraalikäsitystä.
Oikea riidanhaasto tapa Repeä kohtaan on näinollen siis vedota siihen, että puuhastelemalla kotonaan mitä haluaa ja asentelemalla luvattomasti softaa korruptoituu yhteiskunta eikä kelleekkään kohta makseta mistään mitään ja kaikilla on kaikki huonosti.
-
Viesti Kirjoittaja sarkpe-2 »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
Olen maksanut 30,- osallistumisesta SkyOS:in betaohjelmaan linux-koneellani. Toiminnallisuus on vielä sen verran lapsenkengissään, että en ole jaksanut ostosta sen pidempään käytellä. Macciä ja Ubuntua sen sijaan tulee käytettyä tasaisesti.
SkyOS on, kuten BeOS oli, hieno alusta. Tarkoittaa, että se tarjoaa ohjelmistojen tekijöille kehittyneitä "sisälmyksiä", joissa on paljon erilaisia hienoja tapoja, joilla asiat on tehty valmiiksi. Applen "alusta" alkaa olla vasta oikeassa muodossaan Leopardin myötä, kun Core sitä ja Core tätä valmistuu.
Sen sijaan unix on huono alusta. Se tarkoittaa, että suunnilleen samat asiat löytyy minkä vain ko. standardin toteuttavan käyttiksen ytimestä, mutta yhtäläisyydet ja hyödynnettävät ominaisuudet loppuvat aika lyhyeen. Olen esim. ollut suunnattoman ärsyyntynyt siitä, että Firefox on vain yksisäikeinen, ja menee jumiin hetkeksi esim. uuden välilehden avaamisen jälkeen.
Kun Firefox käännetään BeOS:ille tai SkyOS:ille, nämä kumpikin käyttis sellaisenaan tukisivat monisäikeistä ja sulavaa käyttöliittymän tekoa, mutta Firefox käännettynä niille sellaisenaan on tasan yhtä yksisäikeinen kuin kaikkialla muuallakin. Eli, jos ohjelmistot tehtäisiin oikein, niin huonokin kone pyörittäisi vaikka mitä. Mutta kun niitä ei tehdä, virheet ja tyhmyydet hukutetaan hitaasti ja kalliisti alati kasvavan laskentatehon alle.
Tästä tulen siihen, että hyvästä olisin valmis maksamaan. Mutta en koe nykyisessä tilanteessa Leopardia niin hyväksi, että haluaisin käyttää sitä tai maksaa siitä. Joku voi lukea Ars Technican arvion Leopardista, jos haluaa tietää, mihin kaikkeen olen siinä, ja Applen ja Jobsin mielenliikkeissä pettynyt.
Sen verran pitkälle olen valmis järkeilemään lisenssien kanssa, että yhdessä koneessani on itse ostamani Tiikeri. Toisessa oli, kun sain sen, ostettu 9.2.2 ja Pantteri. En saanut mitään alkuperäislevyjä, mutta olen 100% varma, että nuo kaksi on siihen rahalla ja laillisesti hankittu. Joten kävin hakemassa itselleni vastaavat levyt.
Oletan myös, että jokaiseen koneeseen saa jostain hankkia sen käyttöjärjestelmän version asennuslevyt, mikä siinä on sitä ostettaessa varmuudella ollut mukana. Ajattelen myös, että ainakin jälkikäteen ostetut käyttikset saa rajattomasti siirtää (mutta ei monistaa) koneesta toiseen.
Joku lakipykälä kai sanoo, että saman lisenssin saa asentaa useampaan koneeseen samanaikaisesti, kunhan kaksi asennusta eivät millään hetkellä ole samanaikaisesti käytössä.
Pidän Applen käyttisten hinnoittelua kohtuullisena. Edes tavallinen, Macciä kotikoneena pitävä duunari tuskin menee siitä konkurssiin. Eri asia on ne lukuisat huomauttamisen aiheet, mitä löydän koneiden kokoonpanoista ja käyttiksen ominaisuuksista. Mutta en keksi, miksi Applen pitäisi pyytää vähemmän tai enemmän rahaa OS X:stä.
Tämä on tuo yllä mainitsemani Pantteri-kone. En kykene asentamaan tähän Tiikeriä, ellen ensin osta sitä. Leopardin asennus onnistuu siksi, että ennen ostoa on pakko kokeilla, saako sen edes toimimaan. Tähän mennessä ei.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Miten käyttöehtosopimus suhtautuu tällaiseen tilanteeseen? Koneen mukana saa konekohtaiset softalevyt, jotka sisältävät lisenssin iLifeen ja Mac OS X:een. "Hakeminen" ei ole sopimuksen mukaista, vaikka levyt olisivat hukassa. Jos haluaa noudattaa diiliä, ilmeisesti ainoa tapa olisi ollut tehdä buuttaava backup omasta koneesta ja pärjätä sillä. Toisaalta, jos koneessa on retail-Pantteri, siinä tapauksessa lisenssi ja levyt ovat todennäköisesti jääneet myyjälle. "Hakiessa" yksi lisenssi jakautui kahdeksi – en usko, että tässä toteutettiin moraalin kakkostasoa.MacRotta kirjoitti:Toisessa oli, kun sain sen, ostettu 9.2.2 ja Pantteri. En saanut mitään alkuperäislevyjä, mutta olen 100% varma, että nuo kaksi on siihen rahalla ja laillisesti hankittu. Joten kävin hakemassa itselleni vastaavat levyt.

edit. Usein käytettyjen Macien myyjät jättävät esim. koneeseen asennetun Tiikerin, vaikka koneen mukana myydään vain alkuperäiset Pantteri-levyt. Jos uusi koneenomistaja käyttää Tiikeriä, eikö tässäkin rikota lisenssiä? Levyt ja siis lisenssikin on edelleen myyjällä.
-
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
Tuosta "koneeseen on kokeilemista varten asennettu Tiikeri" olen sitä mieltä, että ostajan on sitten parempi hankkia lisenssi. Ja niin itse tekisin, jos tällainen kone sattuisi kohdalle. Paitsi jos kone on niin uusi, että sen mukana on varmasti tullut Tiikeri, jolloin en hyväksy kauppaa ellei lisenssi seuraa mukana.joonahe kirjoitti:Levyt ja siis lisenssikin on edelleen myyjällä.
Mitä juuri minun tapaukseeni tulee, niin pidän aika varmana, että alkuperäiset levyt on hävitetty. En tarkemmin voi selittää, miksi näin. Ennemmin voisi ajatella, että lisenssi on tämän toimenpiteen kautta lakannut olemasta. Joka tapauksessa asetelma ei millään tavalla tuota Applelle rahallista tappiota, ja jos nyt ostaisin Pantterin tähän, niin se olisi ostettu samaan koneeseen kahdesti.
Myykää minulle siis Tiikeri, niin laitan sen Pantterin tilalle, ja viimeisetkin epäilykset katoavat.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka