Aiemmasta postista käy ongelma ilmi, eli akku on pimeä ilman syytä. Kyseinen akku on huollosta kesällä saatu tilalle kun alkuperäinen akku teki saman eli muuttui tiileksi. Nyt vein koneeb huoltoon ja sanoivat että huollon vaihtamilla akuilla on vain 3 kuiukauden takuu.
ei kai tämä näin voi mennä, jos saan hajoavan akun saman liikkeen huollosta, etten saa tilalle akkua, vaan minun olisi ostettava uusi?
mites odotettavissa olevaan keskusteluun voin sanoa, ei kai se näin voi toimia... Kyseessä siis jo toinen samanlainen vika koneella...
Todellakin, ihan ensimmäisten Macbookkien (Core Duo -versioissa siis) akuissa on kahden vuoden takuu, jota tosin ei ole missään suuremmin mainostettu vaan on jopa melkein itse pitänyt moinen ilmoitus Applen sivuilla. http://www.apple.com/fi/support/macbook ... eryupdate/
Itse jouduin viime viikolla itse näyttämään liikkeessä että moinen takuu on olemassa myyjälle; tämä kun ei tiennyt asiasta mitään. Sain lopulta uuden uutukaisen akun Macbookkiini (koneen takuu oli jo tietty ummessa) purnaamisen jälkeen kun kapasiteetti oli romahtanut ja heittelehti 30-60% välillä. About this Mac -valikon kautta pääsee katsomaan sen hetkistä kapasiteettia (näytti 3200mAh kun liikkeeseen astelin) ja sitä ihmeteltiin aikansa. Lopullinen päätös tuli kun myyjä soitti Applen puhelintukeen, josta neuvottiin nollaamaan PMU ja PRAM ja katsoa miten kapasiteetin käy. Itsellä kävi niin että nollaamisen jälkeen kapasiteetti oli itseasiassa pudonnut ja puhelintuesta sillä istumalla todettiin että uutta akkua koneeseen ja tässähän sitä kirjoitellaan uuden akun voimin.
Ja tarkennukseksi, koskaan ei ole ruksia ilmestynyt akun kuvakkeen päälle mutta kun load cyclejä oli 86 ja kapasiteetti mennyt, sain uuden akun.
Edit. Tuollaisen löysin täältä. Minulla siis eka versio Macbookista johon kesällä vaihdettu akku, ja apple väittää että vain kolmen kuukauden takuu on uudessa akussa jos huollon kautta saanut...
Tape80 kirjoitti:Aiemmasta postista käy ongelma ilmi, eli akku on pimeä ilman syytä. Kyseinen akku on huollosta kesällä saatu tilalle kun alkuperäinen akku teki saman eli muuttui tiileksi. Nyt vein koneeb huoltoon ja sanoivat että huollon vaihtamilla akuilla on vain 3 kuiukauden takuu.
In mai ääs on kolmenkuukauden takuu. Jos nyt oletetaan että kone/akku ei ole yrityksen ostama, niin tuotevastuulaki kyllä on ymmärtääkseni puolellasi. Tietokoneen akun kuuluu kestää kauemmin kuin muutaman kuukauden.
Tape80 kirjoitti:Aiemmasta postista käy ongelma ilmi, eli akku on pimeä ilman syytä. Kyseinen akku on huollosta kesällä saatu tilalle kun alkuperäinen akku teki saman eli muuttui tiileksi. Nyt vein koneeb huoltoon ja sanoivat että huollon vaihtamilla akuilla on vain 3 kuiukauden takuu.
In mai ääs on kolmenkuukauden takuu. Jos nyt oletetaan että kone/akku ei ole yrityksen ostama, niin tuotevastuulaki kyllä on ymmärtääkseni puolellasi. Tietokoneen akun kuuluu kestää kauemmin kuin muutaman kuukauden.
Huh. Yksityisenä olen ostanut. Sitähän itse myös ihmettelin, j varsinkin sitä kun sama firma antoi minulle tuon akun mikä simahti...
Myyjä sanoi että näin on hänelle sanottu ja huolto soittaa minulle ja keskustelee siitä. juuri tuon perusteen jolla uuden akun vaadin halusinkin kuulla...
Oliko tämä vedätysyritys vai miten tällaiseen pitäisi suhtatua?
Jos koneen takuu on voimassa, niin on akunkin, oli se sitten vaihdettu huollossa tai ei.
Kuluttajasuoja antaa kahden vuoden suojan. 1v takuut ovat yleensä kusetusta. Takuut ovat maille, joissa ei ole kuluttajasuojaa. Suomessa on. Käsittääkseni koskee akkuakin vaikka on "kuluva" osa. Varsinkin kun niiden ei kuulu vain pimetä yhtäkkiä.
Mutta jos saat uuden akun tai koneen, niin takuu lasketaan silti alkuperäisestä ostohetkestä.
Ostin siis Heinä/elokuun vaihteessa 2006 Macbookin. Vaihdoin akun siihen ennen vuoden takuun umpeutumista tänä vuonna kesällä. Akku siis ollut n. 4-5 kk koneessa ja uusi siis. Ja se ei kuulemma ole kuin 3 kk takuu jos huolto uuden akun asentaa... näin oli myyjälle ilmoitettu, ja näin hän sen minulle esitti...
Vika on siis sama kuin alkuperäisessa akussa. ja vain akku on rikki.
Mulla kävi samalla lailla MBP:n kanssa...
3. akku menossa, vaihdettu 2kk takuun loppumisen jälkeen. Edellisestä vaihdosta oli about 8kk.
Huolto liike pyysi soittamaan Applelle ja "pyytämään" (lue "vaatimaan") takuuajan pidennystä. Näin tein ja uusi akku koneeseen.
Suosittelen samaa lääkettä.
Tape80 kirjoitti:Ostin siis Heinä/elokuun vaihteessa 2006 Macbookin. Vaihdoin akun siihen ennen vuoden takuun umpeutumista tänä vuonna kesällä. Akku siis ollut n. 4-5 kk koneessa ja uusi siis. Ja se ei kuulemma ole kuin 3 kk takuu jos huolto uuden akun asentaa... näin oli myyjälle ilmoitettu, ja näin hän sen minulle esitti...
Vika on siis sama kuin alkuperäisessa akussa. ja vain akku on rikki.
Kyllähän tuossa pitäisi akun osalta olla laajennettu takuu voimassa. Paitsi Applen varaukset ...
"Intel Core Duo -suorittimilla varustettujen MacBook- ja MacBook Pro -tietokoneiden osalta tämä ohjelma laajentaa akun korjaustakuuta kahteen vuoteen tietokoneen ostopäivästä. Apple jatkaa akkupäivitysohjelman arviointia ja tarjoaa lisälaajennuksia tarvittaessa. Apple varaa myös oikeuden muuttaa ohjelmaa, jos esille tulee muita ratkaisuja akkujen toimintaongelmiin."