Yksi Leopard - saanko asentaa kahteen koneeseen
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Jos alkuperäiset levyt ovat kadonneet, niin Applelta on ainakin joissain tapauksissa saanut uudet levyt tilalle muutaman kympin hintaan. Homma on pitänyt hoitaa puhelimella ja oon kuullut hintoja kolmenkympin ja kahdeksankympin väliltä.
kaikki maailman vesi on homeopaattista kusta
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Minua kiinnostaa asia nimenomaan käyttöehtosopimuksen kannalta. Nämä "Tiikeri asennettuna, Pantteri-levyt mukaan" –tyyppiset myynti-ilmoitukset ovat täälläkin yleisiä, joten mietin vain homman laillisuutta. Uskoisin, että lisenssisopimuksen kannalta ei ole eroa asennatko käyttiksen vai annatko mukaan vielä kopsatun tai waretetun fyysisen levyn – jos koneellasi on käyttis ilman lisenssiä, sopparia rikotaan. Ja tähän foorumilla puututtaisiin. Moraalin kolmostasolla ilmeisesti liikutaan, ei nähdä pelkkää asennusta yhtä vakavana rikkeenä.MacRotta kirjoitti:Tuosta "koneeseen on kokeilemista varten asennettu Tiikeri" olen sitä mieltä, että ostajan on sitten parempi hankkia lisenssi. Ja niin itse tekisin, jos tällainen kone sattuisi kohdalle..

-
-
Viesti Kirjoittaja jub3 »
En lukenut käyttöehtoja, klikkailin vaan nextiä (kuten teen kaikkien ohjelmistoasennusten yhteydessä). Helpompaa kysyä jälkikäteen tiivistelmä sinunkaltaisilta ihmisiltä, jotka jaksavat lukea lakitekstitkin!Macpoika kirjoitti:Miten on mahdollista, että kukaan kysyy tuollaista? Ensin sanoo, että "Joo mä hyväksyn, että mä saan asentaa tän vaan yhteen koneeseen." Sen jälkeen: "Saanks mä asentaa tän koahteen koneeseen." Se kyllä ihan selkeästi lukee siellä tekstissä, minkä vieressä oli se nappi, jota sä painoit ("Hyväksyn").
Ja moraalisesti on väärin asentaa sitä kahteen jos sopimusehdot kieltää sen.

-
Viesti Kirjoittaja jshki »
Kyllä käsittääkseni esim. Pantterin saa asentaa koneeseen vaikka levyt olisivat kadonneet jos se on tullut alkuperäisessä kone kokoonpanossa mukana! Ja olen kerran saanut kopion Tectorilta kun levyt olivat hukkuneet(he sanoivat saman).. Eihän mitään macciä myydä ilman lisenssiä!
iPhone X , iMac Late 2009
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Tottakai on selvä asia että tietyn ikäiseen Maciin kuluu tietyn käyttiksen lisenssi aina riippumatta siitä onko levyt tallella vai hukassa. Tästä saivartelu on aika joutavaa viihdettä.jshki kirjoitti:Kyllä käsittääkseni esim. Pantterin saa asentaa koneeseen vaikka levyt olisivat kadonneet jos se on tullut alkuperäisessä kone kokoonpanossa mukana! Ja olen kerran saanut kopion Tectorilta kun levyt olivat hukkuneet(he sanoivat saman).. Eihän mitään macciä myydä ilman lisenssiä!
Esimerkiksi toukokuussa 2005 ostettuun Maciin kuuluu mukaan Tiikerin päivitys-DVD. Jos se on vaikkapa kadonnut, kenelläkään ei pitäisi olla nokan koputtamista jos konetta myydessä mukaan laitetaan kopioitu Tiikeri. Sen lisenssihän on olemassa täysin suvereenisti ja kiistatta, sillä mitään muita vaihtoehtoja ei voi olla.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Eikö kaikki viihde ole?Repe Ruutikallo kirjoitti: Tästä saivartelu on aika joutavaa viihdettä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mutta jatketaan silti hieman vielä. Otetaan tuo päivitys-Tiikeri esimerkkisi, jonka myyjä on hukannut päivityslevyt (aika lähellä omaa tämänhetkistä tilannetta, iMacini levyt hukkuivat muutossa). Ostajalla on oikeus lisenssiin, koska koneen mukana on sellainen ollut. Harva tekee levyistään kopioita hukkaamisen varalle, joten ilmeisesti ainoa laillinen/lisenssin mukainen ratkaisu on pyytää Applelta tai jämyltä levyjä tilalle?
Aidosti kiinnostaa, mikä on ns. oppikirjaratkaisu tällaisessa tilanteessa. Kaverilta kopsaaminen tai reissu Piraattilahteen ei taida mennä tässäkään tilanteessa? Nimenomaan siis erinäisten asiaan liittyvien sopimusten mukaan, maalaisjärki sanoo mitä sanoo.
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Repen esimerkki lisenssistä on juuri maalaisjärkeä. Käyttäjällä on kyllä lisenssi, mutta jos hänellä ei ole sen medioita tallessa niin hän ei pysty käyttämään lisenssiään hyväksi. Varmuuskopion ottaminen on (kai?) sallittua edelleen, mutta jos sitä ei ole tehnyt niin saako kaverilta kopioida levyä? Netistä ei ainakaan saa ladata.
Olen ymmärtänyt että lisenssiehdot tuppaavat olemaan aika tarkkoja, voi hyvin olla että ne koneen mukana tulevat levyt ovat vähän kuin auton avaimet, ja niitä nyt vaan ei sovi hävittää. Näin siis säädösten ja sopimusten mukaan.
Olen ymmärtänyt että lisenssiehdot tuppaavat olemaan aika tarkkoja, voi hyvin olla että ne koneen mukana tulevat levyt ovat vähän kuin auton avaimet, ja niitä nyt vaan ei sovi hävittää. Näin siis säädösten ja sopimusten mukaan.
-
Viesti Kirjoittaja tjm »
En tiedä päteekö tähän tapaukseen, mutta sen mitä firmojen ja laitosten puolesta tiedän, niin käyttöjärjestelmien ja ohjelmien medialla ja niiden "originaaliudella" ei ole rahtuakaan merkitystä. Ainoa mikä merkitsee on lisenssi/kuitti. Käyttikset sovelluksineen asennetaan isommissa paikoissa usein kloonaamalla/verkkoasennuksilla ja esim. yliopisto on ainakin ennen myynyt/välittänyt laitoksilleen lisenssejä ja toimittanut ohjelmat tarvittaessa itsepoltetetuilla levyillä. Ei ketään kiinnosta mistä se media on, jos siihen kerran lisenssi löytyy.
Mitä niihin originaaleihin vielä tulee, niin BSAsta kerrotaan täällä mm.:
"The BSA considers software pirated if a company can't produce a receipt for it, no matter how long ago it was purchased. Software boxes or certificates of authenticity are no help, because the BSA argues the software could have been obtained from an illegitimate source."
Applesta ja BSAsta taas täällä.
(Kun typeriin autovertauksiin kerran mentiin, niin autonavaimistakin saa kopiot eikä niiden kopioiden käyttö poista auton omistus-/käyttöoikeutta.)
Toki kaikki yo. on lähinnä firmoja eikä suoraan yksityistä henkilöä koskettavaa. Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: käytä omaa harkintaa.
Mitä niihin originaaleihin vielä tulee, niin BSAsta kerrotaan täällä mm.:
"The BSA considers software pirated if a company can't produce a receipt for it, no matter how long ago it was purchased. Software boxes or certificates of authenticity are no help, because the BSA argues the software could have been obtained from an illegitimate source."
Applesta ja BSAsta taas täällä.
(Kun typeriin autovertauksiin kerran mentiin, niin autonavaimistakin saa kopiot eikä niiden kopioiden käyttö poista auton omistus-/käyttöoikeutta.)
Toki kaikki yo. on lähinnä firmoja eikä suoraan yksityistä henkilöä koskettavaa. Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: käytä omaa harkintaa.
MBP 15" 2.4GHz i7 8GB 120GB SSD (ForceGT)
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
Mac mini 2.26GHz C2D 4GB + EyeTV 610
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Kyllä tuo sun alkupään juttu liittyi enemmän alkuperäiseen kysymykseen. Se nimittäin esitettiin siitä että saako 10.5:n asentaa toiseen koneeseen vai rikkooko se lisenssiä. Ei siitä että voiko niin tehdä yksityishenkilönä omissa oloissaan.tjm kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: käytä omaa harkintaa.

kaikki maailman vesi on homeopaattista kusta
-
-
Re: Yksi Leopard - saanko asentaa kahteen koneeseen
Viesti Kirjoittaja uucee »
Toki, jos ostat kaupasta erillisen Leopard-paketin läppäri-asennusta varten.jub3 kirjoitti:Ostin pari viikkoa sitten uuden iMacin, jonka mukana tuli Leopard. Kysymys kuuluu, saanko asentaa Leopardin vanhaan läppäriini myös
Et tietenkään, jos kerta ostat Leopardin läppäriin asennettavaksi (joko Retail / Family Pack-versio.)jub3 kirjoitti:rikonko lakia ja sopimusehtoja?
Ihmetyttää, kuinka asiasta voi edes syntyä suurta keskustelua. Lisenssiehdot ovat suht selkeät (koneen mukana tullut käyttöjärjestelmä on tarkoitettu vain a.o. koneessa käytettäväksi) eivätkä mitkään moraali- yms. säännöt tue luvatonta käyttöa. Paitsi ehkä jossain Pohjois-Koreassa tai muissa kommunistisissa keitaissa joissa yksityisyritysten kapitalistisia hengentuotoksia sosialisoidaan surutta.

Ollaanko sitä täällä perä-Pohjolassa niin tuudittauduttu Kaikkeen Yhteiseen Hyvään että mistään ei pitäisi maksaa mitään? "On Suomi köyhä, siksi piratoi…"
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Hyvin kiteytit. Juuri tuossa asentelin joku viikko äidille yliopiston lisenssillä uusimman SPSS:n joka tuli kotiin poltetulla levyllä. Aiemmin sieltä sai levyn lainaan ja se piti palauttaa viikon kuluessa, mutta eihän semmosessa mitään järkeä nykyään ole kun kopion tekee muutamassa minuutissa.tjm kirjoitti:En tiedä päteekö tähän tapaukseen, mutta sen mitä firmojen ja laitosten puolesta tiedän, niin käyttöjärjestelmien ja ohjelmien medialla ja niiden "originaaliudella" ei ole rahtuakaan merkitystä. Ainoa mikä merkitsee on lisenssi/kuitti. Käyttikset sovelluksineen asennetaan isommissa paikoissa usein kloonaamalla/verkkoasennuksilla ja esim. yliopisto on ainakin ennen myynyt/välittänyt laitoksilleen lisenssejä ja toimittanut ohjelmat tarvittaessa itsepoltetetuilla levyillä. Ei ketään kiinnosta mistä se media on, jos siihen kerran lisenssi löytyy.
Samoin olen myös useammassakin laitoksessa joko työskennellyt tai opiskellut ja kyllä ne poltetuilla levyillä on softat jaettu. Alkuperäiset asennusmediat jossain lukkojen takana tai tuopinalusena ja kopioita hyllyt täys. Sitten siinä vieressä mappi jossa lisenssitiedot koostettuna kaikista softista, että voidaan helposti tarkistaa moneenko koneeseen voi laittaa ja mimmosella koodilla.
-
Viesti Kirjoittaja np »
Voi perkula, että sitä ollaan lainkuuliaisia, oikein naurattaa että tänne kirjoitetaan kysynään lupaa. Suomalaiset on just tämmöisiä johdettavia hölmöjä, ilman itsetuntoa. Jos EU sanoo, että jokaisella ihmisellä pitää olla jokin paperi aina mukana, niin suomalainenhan tatuoi sen pyllyynsä! 

-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
No moraalista sen verran, että eikös se airaksisen mukaan ollut oppi velvollisuuksista ja etiikka taasen oppi hyveistä. Itse sain tuon päivitys leopardin imacciin toimituskuluilla ja tietty heti piti kokeilla tohon vanhempaan macbookiin ja kyllä se siinäkin pelitti. Kokeilin vielä päivittääkinsysteemit samanaikaisesti, mutta vielä en ole soittanut applelle kertoakseni rikkoneeni heitä vastaan.
Minä oikeastaan luulen ettei applen tarvitse vielä hyökätä asiakkaitaan vastaan lisenssi asioissa, koska markkinoilla on niin paljon vielä kasvun varaa. Mikkishän on päätynyt koventamaan otteita piraattikäyttäjiin, koska markkinat ovat täynnä eikä kasvua löyduy muualta kuin puristamalla se käyttäjien selkänahasta. En kylläkään epäile etteikö applekin moisiin keinoihin päädy, mikäli sille tulee vastaan tilanne ettei tulosta osakkaille voida muualta puristaa.
Minä oikeastaan luulen ettei applen tarvitse vielä hyökätä asiakkaitaan vastaan lisenssi asioissa, koska markkinoilla on niin paljon vielä kasvun varaa. Mikkishän on päätynyt koventamaan otteita piraattikäyttäjiin, koska markkinat ovat täynnä eikä kasvua löyduy muualta kuin puristamalla se käyttäjien selkänahasta. En kylläkään epäile etteikö applekin moisiin keinoihin päädy, mikäli sille tulee vastaan tilanne ettei tulosta osakkaille voida muualta puristaa.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka