Miten ratkaisisit YLE:n TV-lupapelleilyn?
-
Miten ratkaisisit YLE:n TV-lupapelleilyn?
Viesti Kirjoittaja Husky »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »

Minusta Yle voitaisiin rahoittaa verorahoista, jolloin tulisi uomioitua erilaiset tuloluokat, opiskelijat ja eläkeläiset ym. Sitten toiseksi Yle voisi oikeasti heittää metsään osan tekemisistään. Keskittyä viihteessä kulttuurisiin (kotimaisiin) marginaaleihin ja sitten joihinkin laatusarjoihin. Asiapuolella taas uutisointiin, tiede- ja dokumenttiohjelmiin ja MOT-tyyppiseen kamaan missä ei kuvia kumarrella. Lastenohjelmia kans joo, ettei kaupalliselle puolelle mene 100% markkinaosuus lasten sieluista.
Tietty jos veronkanto tuottaa tarpeeksi niin saa sitä matskua enemmän ja laajemmaltikin olla. Ylen pitäisi mennä sinne minne maikkarit ei voi mennä, sen sijaan että yrittäisi mennä sinne missä maikkarit on.
Just mua ärsyttää esimerkiksi Ylen uutisten uusi ilme, mikä on sellaista ääliömäistä digital-age sound's like a hulinaa -menininkiä mikä on sellaista vista-julkistettiin-juuri -ajassa olemista, mikä sopii enemmän noille mainoskanaville kuin puolueettomalle julkiselle palvelulle. Ärh.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Ei pidä unohtaa toki että ison duunin YLE on tehnyt ja pitänyt tarjontaa ruudussa mutta nyt tää on liian kallista puuhaa näin. "Valtion uutiset ja sää" ennallaan mutta muun toiminnan voisi ulkoistaa.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Yhdeltä kanavalta tulee voittopuolisesti uutisia ja ajankohtaisohjelmia kummallakin virallisella kielellä. Myös dokkareita ja vastaavaa. "Tiedotuskanava" siis. Rahoitetaan verorahoista. Pidetään hyvin alhaisilla tuotantokustannuksilla.
Toiselta kanavalta tulee kaikki muu. Juu, Avarat Luonnot, lastenohjelmat, ihan kaikki. Maksukortti. Tarpeeksi alea opiskelijoille ja vastaaville että ne saadaan ostamaan kortteja sen sijaan että jättäisivät kokonaan katsomatta.
Ylen ei pitäisi koskea pitkällä tikullakaan urheiluun, jenkkisarjoihin ja -leffoihin yms täysin kaupalliseen viihdematskuun. Poikkeuksena kotimainen tuotanto mitä tulisi tuolta maksukorttikanavalta. Hyväksyisin mainonnan ohjelmien välissä - ei kesken ohjelmaa - tuolla maksukorttikanavalla, sillä saataisiin kanavan hintaa alas. Varsinkin kalliisiin leffoihin/vast. voitaisiin ihan hyvin hakea erilliset "sponsorimainostajat".
-
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Veromarkoilla tapahtuva maksu on epäoikeudenmukainen - miksi jonkun katselu maksaa enempi kuin toisen. Lisäksi, kirstun pohjaa ei olisi. Nyt sentään joutuvat huomaamaan kun menot > tulot. Eduskunnan rahoituksessa on lisäksi vaikea suunnitella mitään pitkäjäneistä, ei tiedä mitä seuraavat vaalit tuovat tullessaan.
-
- Ylläpitäjä
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Pitäisi olla "Maksukortti", jonka saisit, jos maksaisit veroa. Prosentti voisi olla vaikka jotain 0,5-1 välillä.welpe kirjoitti:Ainut oikea ratkaisu olisi maksukortti. Silloin rahastetaan vain niitä ketkä haluavat katsoa. Verotuksella tuonkin rahan repiminen lisää epätasa-arvoa, maksaisit vaikka et katsoisi...
Vähän kuin kirkollisvero, mutta halvempi. Ei tarvi maksaa, jos ei käytä "palveluja". Paitsi yritysten.

MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ja tähän digitaalinen allekirjoitukseni!Jamac kirjoitti:Minusta vero olisi siksi paras, että se varmistaisi sisällön riippumatta siitä mitä se sisältö on. Jos kaikkea tehdään vain siltä pohjalta että tehdään sitä mitä maksajat haluaa, on kyseessä viihdekanava. Se tilanne että televisio on viihteen väline maksukortit ja "maksa jos katsot" on ok, mutta viestintävälineenä jolla on muu tarkoitus kuin naurattaminen, on minusta oltava "ilmaisita", eli toisin sanoen verovaroista kustannettua. Niin kauan kuin henki minussa pihisee, minä tulen vannomaan sen puolesta että yhteiskunnan kannattaa välittää tietoa- ja kulttuuria kansalle riippumatta siitä haluavatko he maksaa siitä. Muuten tämän TV-kulttuuri-ihmisten maailmankuva alkaa löytymään kummelista.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
-
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
Arvatkaa vituttaako tuollainen TV-lupa maksu(mua!), ku oon sivarissa!!!Tulkoot lupatarkastaja sanon suoraan että en maksa ja TV on. Tietääkö kukaan mitä tuolloin tapahtuu kun ei ole varaa maksaa ja jää kiinni??? Olisi kiva tietää?
-
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
Ja kun kunnolla kypsyisi, niin sitten vain http://www.eroaylesta.fi ja maksaminen päättyisiCrimson kirjoitti:Vähän kuin kirkollisvero, mutta halvempi. Ei tarvi maksaa, jos ei käytä "palveluja". Paitsi yritysten.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Minäkin kannattaisin maksukorttimallia, mutta siihenhän byrokraatit eivät suostu, kun tietävät miten kävisi...
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Kokeilemalla se selviää.Jonkkis kirjoitti:Maksukanavaksi sanon minä.
Arvatkaa vituttaako tuollainen TV-lupa maksu(mua!), ku oon sivarissa!!!Tulkoot lupatarkastaja sanon suoraan että en maksa ja TV on. Tietääkö kukaan mitä tuolloin tapahtuu kun ei ole varaa maksaa ja jää kiinni??? Olisi kiva tietää?
-
OK. Ajattelin vaan, että kun minähän en YLEN monopolia tue, joten en myöskään maksa niin pääsenkö sitten vankilaan? (kun esim sakkojen maksamattomuudesta joutuu vankilaan)Jone-51K kirjoitti:Kokeilemalla se selviää.Jonkkis kirjoitti:Maksukanavaksi sanon minä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Sivarihan on vankilaJonkkis kirjoitti:OK. Ajattelin vaan, että kun minähän en YLEN monopolia tue, joten en myöskään maksa niin pääsenkö sitten vankilaan? (kun esim sakkojen maksamattomuudesta joutuu vankilaan)Jone-51K kirjoitti:Kokeilemalla se selviää.Jonkkis kirjoitti:Maksukanavaksi sanon minä.
Arvatkaa vituttaako tuollainen TV-lupa maksu(mua!), ku oon sivarissa!!!Tulkoot lupatarkastaja sanon suoraan että en maksa ja TV on. Tietääkö kukaan mitä tuolloin tapahtuu kun ei ole varaa maksaa ja jää kiinni??? Olisi kiva tietää?![]()
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Osta macille EyeTV, niin ei tarvi telkkarilupia maksella
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Eikä oo. paholainen pitkäkestoinen (rangaistuksenomainen) kylläkin!Erño kirjoitti:Sivarihan on vankilaJonkkis kirjoitti:OK. Ajattelin vaan, että kun minähän en YLEN monopolia tue, joten en myöskään maksa niin pääsenkö sitten vankilaan? (kun esim sakkojen maksamattomuudesta joutuu vankilaan)Jone-51K kirjoitti:Kokeilemalla se selviää.Jonkkis kirjoitti:Maksukanavaksi sanon minä.
Arvatkaa vituttaako tuollainen TV-lupa maksu(mua!), ku oon sivarissa!!!Tulkoot lupatarkastaja sanon suoraan että en maksa ja TV on. Tietääkö kukaan mitä tuolloin tapahtuu kun ei ole varaa maksaa ja jää kiinni??? Olisi kiva tietää?![]()
![]()
Osta macille EyeTV, niin ei tarvi telkkarilupia maksella
Niin ostankin! Sivarin jälkeen (sitten kun olen rahoissa) ostan uuden maciinan ja Eye TVn!
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kuin myös.Repe Ruutikallo kirjoitti:Ja tähän digitaalinen allekirjoitukseni!Jamac kirjoitti:Minusta vero olisi siksi paras, että se varmistaisi sisällön riippumatta siitä mitä se sisältö on. Jos kaikkea tehdään vain siltä pohjalta että tehdään sitä mitä maksajat haluaa, on kyseessä viihdekanava. Se tilanne että televisio on viihteen väline maksukortit ja "maksa jos katsot" on ok, mutta viestintävälineenä jolla on muu tarkoitus kuin naurattaminen, on minusta oltava "ilmaisita", eli toisin sanoen verovaroista kustannettua. Niin kauan kuin henki minussa pihisee, minä tulen vannomaan sen puolesta että yhteiskunnan kannattaa välittää tietoa- ja kulttuuria kansalle riippumatta siitä haluavatko he maksaa siitä. Muuten tämän TV-kulttuuri-ihmisten maailmankuva alkaa löytymään kummelista.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Sivari on lepokoti ja digitikkuihinkin tarvitaan lupa ellei toistalupaa ole jo maksettu.Erño kirjoitti: Sivarihan on vankila [a]
Osta macille EyeTV, niin ei tarvi telkkarilupia maksella [8-|]
Jotenkin toi verohomma kuulostaa inhottavalta. Nythän tv-maksu on ihan sikamainen verrattuna siihen mitä ylen kanavilta tulee. Ehkä se vero lienisi kuitenkin ratkaisuista paras, tällä varmaan sitten saataisiin jopa hieman enemmän tuloja kuin perinteisellä tv-maksulla. Tietysti se kuinka iso prosentti on kyseessä ja pannanko kiinteesti vai muuten? Entä erityisryhmät? Ja entä ne jotka ei televisiota omista? Jos tosta voi jotenkin jättäytyä pois, niin arvata saattaa mikä tälläasen järjestelmän tehokkuus sit lopulta on.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Budjettirahoitus -> kukaan ei voi jättäytyä pois. Jokainen maksaa veroja enemmän tai vähemmän. Toisin kuin nyt jopa puliukko osallistuisi Ylen rahoitukseen, Lasolissa kun on arvonlisävero.jonesb kirjoitti: Jotenkin toi verohomma kuulostaa inhottavalta. Nythän tv-maksu on ihan sikamainen verrattuna siihen mitä ylen kanavilta tulee. Ehkä se vero lienisi kuitenkin ratkaisuista paras, tällä varmaan sitten saataisiin jopa hieman enemmän tuloja kuin perinteisellä tv-maksulla. Tietysti se kuinka iso prosentti on kyseessä ja pannanko kiinteesti vai muuten? Entä erityisryhmät? Ja entä ne jotka ei televisiota omista? Jos tosta voi jotenkin jättäytyä pois, niin arvata saattaa mikä tälläasen järjestelmän tehokkuus sit lopulta on.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Henkilökohtaisesti elämäntilanteeni on juuri nyt sellainen, että minun on kovasti syytä toivoa että Ylellä riittää lähivuosina rahaa uuden, kiinnostavan kotimaisen ohjelmiston hankkimiseen. Ja tähän
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka