Miten ratkaisisit YLE:n TV-lupapelleilyn?
-
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Esimerkkinä ei-viihteellisestä maksukanavasta Discovery Channel & al.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja Husky »
Tarkoitus ei ollut yhdistää 1. ja 4. vastausvaihtoehtoja toisiinsa, vaikka kohdat yhdistyvätkin verotuksen osalta. Itsellä oli sellainen ajatus, että esimerkiksi opiskelijat saisivat samalla halvemman TV-lupamaksun kun saavat opintotukea.Crimson kirjoitti:Neljäs kohtahan muuten sisältyy suoraan tuohon ykköskohtaan. Kannatan siis edelleen verotusmallia. Hyvä keskustelu. Jatkakaa.
Btw, pakko myöntää, että omakin mielipide on hiukan muuttunut muutamien hyvien mielipiteiden myötä. Tämä ei ole yksiselitteinen asia. Itse kannatan tällä hetkellä sitä, että osa YLE:n kanavista laitetaan maksukortille ja osa kanavista rahoitetaan verotuloilla.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Komppan Huskyä.. Mutta senverran pitääs kommentooras notta Kaidesojan Pekkaa tuloo ikävä noissa WRC ralli jutuissa kun ne meni mtv:lle , olis pysyneet Ylellä kommentit. Muuten tairan pian panna tv luvan poikkiHusky kirjoitti:Tarkoitus ei ollut yhdistää 1. ja 4. vastausvaihtoehtoja toisiinsa, vaikka kohdat yhdistyvätkin verotuksen osalta. Itsellä oli sellainen ajatus, että esimerkiksi opiskelijat saisivat samalla halvemman TV-lupamaksun kun saavat opintotukea.Crimson kirjoitti:Neljäs kohtahan muuten sisältyy suoraan tuohon ykköskohtaan. Kannatan siis edelleen verotusmallia. Hyvä keskustelu. Jatkakaa.
Btw, pakko myöntää, että omakin mielipide on hiukan muuttunut muutamien hyvien mielipiteiden myötä. Tämä ei ole yksiselitteinen asia. Itse kannatan tällä hetkellä sitä, että osa YLE:n kanavista laitetaan maksukortille ja osa kanavista rahoitetaan verotuloilla.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Politiikasta en tiedä, mutta onneksi sen hallituksen on tähän asti saanut itse valita...iPratt kirjoitti:Missään tapauksessa rahoitusta ei saa viedä kulloisenkin hallituksen päätettäväksi vaan rahoitus on hoidettava muuten, jotta edes teoriassa poliittinen riippumattomuus säilyisi.
-
Viesti Kirjoittaja Matt »
"Näin ongit sillejä matokoukulla" ohjelmien lisääntyvän.
Ohjelmassa Fär-Saarelainen Lars Göran Sturppen antaa neuvoja sillien onkimiseen ihan tavallisella mato-ongella. Ohjelma on tekstitetty ruotsiksi"
Kyllä, tiedän tv:n sammuvan siitä sammutusnapista.....
Mieluummin rahoitus vaikka mainoksilla.
Suomenkielisten mainoksista saatavat rahat mm. suomen kielisiin ja muun kielisiin ( pois lukien ruotsin-, norjan-, tanskan- ja islannin kielisiin) ohjelmiin!
Ruotsinkielisillä mainoksilla rahoitettaisiin ruotsin- ja suomenruotsalaiset ym vastaavat ohjelmat.(norjalaiset-, tanskalaiset- ja islantilaiset ohjelmat)
Ohjelmat joissa on hyvin pieni prosentti katsojia -> lopetettaisiin! Prosentti voisi olla jotain 3-5%:n välillä.
Nykyisenä digi-aikana täytyisi olla mahdollista katsella tv:ta siten, että YLEn ohjelmat voitaisiin jättää pois katseltavien kanavien joukosta.
Kanaviahan löytyy, jotka eivät lupamaksusysteemillä toimi! Ja näillä kanavilla varmasti joku tulisi toimeen!
P.S. Olikos se Suvi Linden, kun ihmetteli YLEn säästötalkoiden koskevan aina vain suomen kielisiä ohjelmia?
P.S. 2 Ei ollut tarkoitus saada kenellekään hernettä tai herneen palkoa nenään....mutta, jotain radikaalia uudistusta YLEllä tarvittaisiin!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit: Tuo "YLEn kanavat maksukortille" olisi myös hyvä vaihtoehto!
-
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Kuulun tuohon 6% vähemmistöön, joka ruotsinkielisestä ohjelmatarjonnasta nauttii (Radio X3M on ainoa suomalainen media, jota seuraan) ja olen melko kyllästynyt kuuntelemaan juttua siitä, kuinka kaikki ruotsinkielinen pitäisi tästä maasta kitkeä. Toisaalta, ei olisi tullut mieleenikään, että viidennes varoista menee 'meille' suunnattuun ohjelmatuotantoon. Siitä olen samaa mieltä, että tuo prosentti on kovin kohtuuton, vaikka olenkin kovin tyytyväinen ollut YLEn ruotsinkielisen ohjelmatuotannon laajuuteen ja tasoon.
Itse lähtisin varmaankin hakemaan säästöjä urheilukisojen televisioinnista. Erityisesti kaikki suurkisat, jotka kuitenkin joku kaupallinen taho haluaa esittää, tulisi jättää pois syömästä YLEn pelimerkkejä. Periaatteessa verorahoista kustannettava yleishyödyllinen ja perusviestinnän takaava Yleisradio kuulostaa mielestäni hyvältä, mutta on ihan järkevä huomio myös tuo iPrattin varoitus päättäjien lieassa juoksevasta 'puolueettomasta' mediasta.
Pääosin siis komppaan Jamacin mainioita perusteluja ja muita sen suuntaisia kommentteja. 50€ maksaisin vuodessa X3M:stä, kriisi ym. perusviestinnästä ja siitä tiedosta, että Suomalaisesta mediasta yhä löytyisi sijaa myös marginaalituotannolle, vaikken niitä itse seuraisikaan. Sataankin euroon voisin vielä suostua, mutta nykyinen on aivan liikaa. Jos X3M lopulta keksitäänkin tappaa, alan lopullisesti kyllästyä tähän maahan ja muutan pois.

Ai niin, itseä hyödyttämättömien verojen maksaminen on toki mietityttävä asia, mutta tämä tieverkoston ylläpito, mikä tässäkin keskustelussa on muutamaan kertaan noussut ilmi... Onko täällä todellakin joukossa joku, joka ei ole käyttänyt tieverkkoa vuoteen, kuukauteen tai edes viikkoon? (liki) Jokainen meistä päivittäin vähintään kävelee sillä, tai kulkee sitä käyttäen bussilla tai pyörällä. Vai samoaako täällä todellakin joku metsän halki päivät pitkät toisessa kädessä leuku ja toisessa MacBook?
-
Viesti Kirjoittaja Pave »
No ei ainakaan veroihinmikian kirjoitti:Rehellisesti vain veroihin. Nyt tv-maksu yrittää olla veronluonteinen olematta veroa tms. joka sekoittaa vain liikaa. Rehellisesti veron osana olisi selkein ja ehkä paras ratkaisu ja vähiten epätasa-arvoinen. Maksetaanhan veroja muutenkin kaikesta, sairaanhoidosta vaikket olisi itse koskaan sairaana, rakennetaan&kunnostetaan uusia teitä vaikket omistaisi autoa tai käyttäisi jne.

Sairaanhoitoon on turha verrata, sillä aina voit sairastua ja tarvita terveydenhoitoa, mutta televisiota et oikeasti tarvitse välttämäti. Ja aika metsässä asut, jot et ikinä tarvitse teitä... tiellä ne linja-autotkin liikkuu

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kattellaan sitten kun puhelinlinjat ei toimi oletko samaa mieltä, kun pitäisi tietää minkä kokoluokan pommi siellä pääkaupungissa pamahtikaanPave kirjoitti:No ei ainakaan veroihinmikian kirjoitti:Rehellisesti vain veroihin. Nyt tv-maksu yrittää olla veronluonteinen olematta veroa tms. joka sekoittaa vain liikaa. Rehellisesti veron osana olisi selkein ja ehkä paras ratkaisu ja vähiten epätasa-arvoinen. Maksetaanhan veroja muutenkin kaikesta, sairaanhoidosta vaikket olisi itse koskaan sairaana, rakennetaan&kunnostetaan uusia teitä vaikket omistaisi autoa tai käyttäisi jne.Itse en tarvi televisiota, joten ei kait nyt kaikkea tarvi veroihin siirtää, taitaa olla enemmänkin Ylen oma ongelma.........
Sairaanhoitoon on turha verrata, sillä aina voit sairastua ja tarvita terveydenhoitoa, mutta televisiota et oikeasti tarvitse välttämäti. Ja aika metsässä asut, jot et ikinä tarvitse teitä... tiellä ne linja-autotkin liikkuu

Myönnän kyllä että marginaalitilannehan tuollainen, mutta kyllä minusta kriisinajan tiedotus pitää hoitaa valtion puolesta, eikä jättää sitä kaupallisille tahoille. Toki puolustusvoimillakin on oma osansa tässä, mutta itse tekniikka on silti Ylen harteilla.
Maksat sinä varmaan kotivakuutuksestakin, vaikket sitäkään välttämättä elämäsi aikana kertaakaan tarvitse

-
No jos se pääkaupungissa pamahtaa, niin täällä asti ei tule suru edes puseroonTheKraken kirjoitti:Kattellaan sitten kun puhelinlinjat ei toimi oletko samaa mieltä, kun pitäisi tietää minkä kokoluokan pommi siellä pääkaupungissa pamahtikaan
Myönnän kyllä että marginaalitilannehan tuollainen, mutta kyllä minusta kriisinajan tiedotus pitää hoitaa valtion puolesta, eikä jättää sitä kaupallisille tahoille. Toki puolustusvoimillakin on oma osansa tässä, mutta itse tekniikka on silti Ylen harteilla.
Maksat sinä varmaan kotivakuutuksestakin, vaikket sitäkään välttämättä elämäsi aikana kertaakaan tarvitse

Sitäpaitsi eiköhän ne kriisinajan tiedotukset tule selkokielisenä ensimmäisenä radiosta....siihen ei välttämäti kuvaa tarvita!!!!
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Hetkinen, eikö tämä nyt suurinpiirtein ole näin? Vai kukas sen muuten esittää?p-veli kirjoitti:Politiikasta en tiedä, mutta onneksi sen hallituksen on tähän asti saanut itse valita...iPratt kirjoitti:Missään tapauksessa rahoitusta ei saa viedä kulloisenkin hallituksen päätettäväksi vaan rahoitus on hoidettava muuten, jotta edes teoriassa poliittinen riippumattomuus säilyisi.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Arvatkaa, arvoisa internetbittimössösukupolvi, onko se Yle joka tekee ne radio- ja televisiolähetykset.Pave kirjoitti:Sitäpaitsi eiköhän ne kriisinajan tiedotukset tule selkokielisenä ensimmäisenä radiosta....siihen ei välttämäti kuvaa tarvita!!!!

-
Aika monesti vaan uutiset tulee aikaisemmin kaupallisilta kanavilta kuin ylen kanavilta, eli kyllä yle jää hopealle tuossa tiedotuksessa helposti. Ja muuten moniko oikeasti edes kuuntelee ylen raiokanaviakaan, kun parempaa ohjelmaa tulee muilta kanavilta (Tosin joutuu kuuntelemaan mainoksia)Jamac kirjoitti: Arvatkaa, arvoisa internetbittimössösukupolvi, onko se Yle joka tekee ne radio- ja televisiolähetykset.
-
-
Näinhän se on, mutta ne kaupallisetkin kanavat käyttävät silti Ylen aikanaan rakentamaa tekniikkaa. Ainakin tietääkseni. Tv-lupamaksulla rahoitetaan myös tämän verkon ylläpitoa.Pave kirjoitti:Aika monesti vaan uutiset tulee aikaisemmin kaupallisilta kanavilta kuin ylen kanavilta, eli kyllä yle jää hopealle tuossa tiedotuksessa helposti. Ja muuten moniko oikeasti edes kuuntelee ylen raiokanaviakaan, kun parempaa ohjelmaa tulee muilta kanavilta (Tosin joutuu kuuntelemaan mainoksia)Jamac kirjoitti: Arvatkaa, arvoisa internetbittimössösukupolvi, onko se Yle joka tekee ne radio- ja televisiolähetykset.
Millään kaupallisella kanavalla ei myöskään ole minkäänlaista laissa määritettyä velvoitetta tiedottaa yhtään mistään yhtään mitään eikä heidän uutisointinsa tarvitse olla millään lailla puolueetonta (en sano ettäkö Ylellä aina olisi).
Eli kun se pommi pamahtaisi, niin maikkari voisi samantein vetää lapun luukulle. Tai sotatilanteessa milläs se kanava pyörisi kun kutsu kävisi rintamalle

Yle taas porskuttaisi puolustusvoimien kanssa nätisti eteenpäin.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Kyllä sotatilanteessa valtio ottaisi käyttöön ihan tasan kaiken mitä se tarvitsee tappelemiseen. Ei raskaassa teollisuudessakaan ole mitään Valtion Tilapäistehdas Oy:tä, joka sitten muutettaisiin tuottamaan kranaatteja. Miksi media-alalla pitäisi olla?TheKraken kirjoitti:Millään kaupallisella kanavalla ei myöskään ole minkäänlaista laissa määritettyä velvoitetta tiedottaa yhtään mistään yhtään mitään eikä heidän uutisointinsa tarvitse olla millään lailla puolueetonta (en sano ettäkö Ylellä aina olisi).
Eli kun se pommi pamahtaisi, niin maikkari voisi samantein vetää lapun luukulle. Tai sotatilanteessa milläs se kanava pyörisi kun kutsu kävisi rintamalle(Ok, jälkimmäinen jo vähän kaukaa haettua
)
Ja olin siis sitä mieltä että Ylellä pitäisi olla yksi "raaka" tiedotuskanava joka tulee verovaroista. Kriisiolot eivät kuitenkaan yksinään riitä syyksi.
-
Valtio ottaa sen mitä tarvitsee, mutta aika monella Ylen jampalla se sodan ajan sijoitus on se oma työpaikka tai vastaava.Sleepperi kirjoitti:Kyllä sotatilanteessa valtio ottaisi käyttöön ihan tasan kaiken mitä se tarvitsee tappelemiseen. Ei raskaassa teollisuudessakaan ole mitään Valtion Tilapäistehdas Oy:tä, joka sitten muutettaisiin tuottamaan kranaatteja. Miksi media-alalla pitäisi olla?TheKraken kirjoitti:Millään kaupallisella kanavalla ei myöskään ole minkäänlaista laissa määritettyä velvoitetta tiedottaa yhtään mistään yhtään mitään eikä heidän uutisointinsa tarvitse olla millään lailla puolueetonta (en sano ettäkö Ylellä aina olisi).
Eli kun se pommi pamahtaisi, niin maikkari voisi samantein vetää lapun luukulle. Tai sotatilanteessa milläs se kanava pyörisi kun kutsu kävisi rintamalle(Ok, jälkimmäinen jo vähän kaukaa haettua
)
Ja olin siis sitä mieltä että Ylellä pitäisi olla yksi "raaka" tiedotuskanava joka tulee verovaroista. Kriisiolot eivät kuitenkaan yksinään riitä syyksi.
Itse olen yksi heistä. Tiedotusmies on nimike. Ainut aselaji jolla ei ole omaa merkkiä

EDIT: Jos siis tätä tarkoitit. En ihan ymmärtänyt ehkä tuota viestiäsi ja kranaattivertauksia.
-
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Kyllä minun makuuni on aina sopinut paljon paremmin YLEn radiokanavat. Kaupalliset tuntuvat olevan niin huttua. Vaan enpä seuraa viihde-TV:täkään, kun se on niin huttua...Pave kirjoitti:Ja muuten moniko oikeasti edes kuuntelee ylen raiokanaviakaan, kun parempaa ohjelmaa tulee muilta kanavilta (Tosin joutuu kuuntelemaan mainoksia)

(PeliPC Intel C2Q Q8200, 3GB, HD5850, W7)
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Tarkoitin siis että jos YLEä ei olisi, muiden TV- ja radiotoimijoiden työntekijöillä voisi olla ne sodan ajan sijoitukset ja valtio voisi ottaa niiden firmojen tiedonvälityskapasiteetin käyttöönsä. Niinkuin tietyt yksityiset tehtaatkin alkavat samassa tilanteessa suoltaa kranaatteja, varaosia jne, ja niiden paikkojen avainhenkilöstöllä on sodan ajan sijoitukset siihen hommaan. Sanot, ettei tähän ole yksityisellä firmalla lain velvoitetta, mutta kaikki tarvittavat lait ovat kyllä takuulla vähintäänkin valmiina kassakaapissa mistä eduskunta voi ne koputtaa voimaan vartissa.TheKraken kirjoitti:Valtio ottaa sen mitä tarvitsee, mutta aika monella Ylen jampalla se sodan ajan sijoitus on se oma työpaikka tai vastaava.Sleepperi kirjoitti:Kyllä sotatilanteessa valtio ottaisi käyttöön ihan tasan kaiken mitä se tarvitsee tappelemiseen. Ei raskaassa teollisuudessakaan ole mitään Valtion Tilapäistehdas Oy:tä, joka sitten muutettaisiin tuottamaan kranaatteja. Miksi media-alalla pitäisi olla?TheKraken kirjoitti:Millään kaupallisella kanavalla ei myöskään ole minkäänlaista laissa määritettyä velvoitetta tiedottaa yhtään mistään yhtään mitään eikä heidän uutisointinsa tarvitse olla millään lailla puolueetonta (en sano ettäkö Ylellä aina olisi).
)
Itse olen yksi heistä. Tiedotusmies on nimike. Ainut aselaji jolla ei ole omaa merkkiä
EDIT: Jos siis tätä tarkoitit. En ihan ymmärtänyt ehkä tuota viestiäsi ja kranaattivertauksia.
Mahdollinen sotatila ei siis tee YLEä tarpeelliseksi.
Tiedotusmiehet eivät muuten ole ainoita joilla ei ole aselajimerkkiä. Ei minullakaan ole.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
Itse haluaisin YLE:n vaikka sinne maksukortille tai sitten muuten vaan sen tv -lupa maksun poistamista. En suostu maksamaan veroa asiasta jolla en itse tee mitään, telkkua kun en katsele... ja jos katselen, en todellakaan YLE:n ohjelmia.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Tätä ketjua on vähän kiusallista lukea, kun sivistysmaissa laajalti hyväksyttyä julkisen yleisradiopalvelun ideaa ei ole monessakaan puheenvuorossa tajuttu lainkaan. Kuten ei sitäkään, mitä mainosrahoitteisuus tarkoittaa käytännössä: jos ohjelma ei saavuta suuria katsojalukuja sillä ei ole mitään arvoa, vaikka se olisi viidelle tai seitsemälle prosentille katsojista miten tärkeä tahansa.
Käytännössähän tilanne on jo nyt se, että mainoskanaville ei yli 45-vuotiaita ihmisiä ole edes olemassa. Tämä johtuu siitä, että mainosten teho alkaa tuossa iässä laskea. Eli mitään ohjelmaa, jonka voitaisiin arvioida kiinnostavan enimmäkseen yli 45-vuotiaita, ei mainoskanavilta voida lähettää. Kaikkien kohderyhmä sijoittuu enemmän tai vähemmän alle tuon iän. Ajatelkaas tätä, sillä te kaikki olette toivon mukaan joskus tuon ikäisiä ja sellaisina sitten pysytte niin kauan kuin elätte.
Ajatus pelkästään mainosrahoitteisesta televisiosta saa mun vatsani tosiaankin tyhjentymään väärää kautta. On se niin kamala.

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Useiden kaupallisten radiokanavien juonnon kaltaisia jorinoita en kuuntelisi edes vahvassa humalatilassa, tasaisen toistuvasta musiikkitarjonnasta puhumattakaan. Radio Helsinki on oikeastaan ainoa kaupallinen kanava, jolta olen kuullut mielenkiintoisia keskusteluohjelmia.Jaroneko kirjoitti:Kyllä minun makuuni on aina sopinut paljon paremmin YLEn radiokanavat. Kaupalliset tuntuvat olevan niin huttua. Vaan enpä seuraa viihde-TV:täkään, kun se on niin huttua...Pave kirjoitti:Ja muuten moniko oikeasti edes kuuntelee ylen raiokanaviakaan, kun parempaa ohjelmaa tulee muilta kanavilta (Tosin joutuu kuuntelemaan mainoksia)
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
En tosiaan ymmärrä minäkään, miten muutaman hassun levyn pyörittäminen loputtomasti yhä uudelleen ja lässytyksien latelu niiden väliin mainosten kera voisi olla jotenkin esimerkiksi otettava radiotoiminnan muoto. Kokonaiskustannuksiltaan halpa se kyllä on.p-veli kirjoitti:Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Useiden kaupallisten radiokanavien juonnon kaltaisia jorinoita en kuuntelisi edes vahvassa humalatilassa, tasaisen toistuvasta musiikkitarjonnasta puhumattakaan. Radio Helsinki on oikeastaan ainoa kaupallinen kanava, jolta olen kuullut mielenkiintoisia keskusteluohjelmia.Jaroneko kirjoitti:Kyllä minun makuuni on aina sopinut paljon paremmin YLEn radiokanavat. Kaupalliset tuntuvat olevan niin huttua. Vaan enpä seuraa viihde-TV:täkään, kun se on niin huttua...Pave kirjoitti:Ja muuten moniko oikeasti edes kuuntelee ylen raiokanaviakaan, kun parempaa ohjelmaa tulee muilta kanavilta (Tosin joutuu kuuntelemaan mainoksia)
Kyllähän Ylekin soittolistoja käyttää, mutta on siellä paljon oikeita musiikkiohjelmia myös. Ja jopa oikeita puheohjelmia, jotka on tehty ensi sijassa ammattitaitoisesti eikä mahdollisimman halvalla.
Kerran oli Novassa muutama minuutti hyvää ohjelmaa kun haastattelivat mua, mutta se oli poikkeus.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka