TheKraken kirjoitti:Näinhän se on, mutta ne kaupallisetkin kanavat käyttävät silti Ylen aikanaan rakentamaa tekniikkaa. Ainakin tietääkseni. Tv-lupamaksulla rahoitetaan myös tämän verkon ylläpitoa.
Ennen oli näin. Nykyisin Yle:llä ei kylläkään ole enää mitään omistussuhdetta jakeluverkkoon vaan jakeluverkon omistaa Digita Oy joka puolestaan on käytännössä täysin ulkomaisessa omistuksessa. Yle:n rooli kuviossa on toimia enää samanarvoisena asiakkaana muiden operaattoreiden rinnalla ja Ylellä ei ole siten enää mitään sellaista erityistä kriisiajan lähetysverkkoa mikä ei olisi muidenkin operaattoreiden käytössä...
Ja mitä tulee Yle:n kriisivalmiuteen niin eikös juuri kesällä tarvittu kaupallisia kanavia ja nettiä kertomaan sen kuinka monta salamaa tarvittiin Yle:n pimentämiseen.. Ei tarvittu edes pommia..
Radio Helsinki on kyllä juu se säännön vahvistava poikkeus ja ihan hyvä sellainen onkin. Minun mielestäni kuitenkin (kuten ilmeisesti Viestintävirastonkin) radioon kuuluu vahvasti puhe. Ne jotka haluavat kuulla vain pelkkää musiikkia, voivat rauhassa virittää iPodinsa haluamalleen taajuudelle.
Ja juu YLElläkin noita soittolistoja on, mutta se on normaalia radiotoimintaa. Siellä kuitenkin (ainakin X3M:llä) toimittaja saa tuohon listaan vaikuttaa ja niiltä löytyykin niiden kolmen uusimman hitin lisäksi, toisinaan jopa sijaan, vanhempia hittejä ja vähemmän tunnettuja biisejä. On myös tosiaan nuo 'oikeat' musiikkiohjelmat joissa juontaja puheen lomassa pyörittää ihan oikeita levyjä ja joskus jopa haastattelee ihan oikeita artisteja!
MacBook Pro 15.4" Glossy C2D 2.33GHz, 4GB, X1600 256MB, 10.7.4
To_Ok kirjoitti:En suostu maksamaan veroa asiasta jolla en itse tee mitään, telkkua kun en katsele...
Minullakaan ei ole lapsia mutta silti joudun kunnallisverossa osallistumaan kakaroiden päivähoitoon ja homekoulujen korjaamiseen. Maksan veroistani myös alkoholistien ja narkkareiden kuntoutuksia ja erinäisiä urheiluhalleja. Mistähän sais laskelman että voisin lakata maksamasta veroja näiden asioiden osalta...
Jaroneko kirjoitti: On myös tosiaan nuo 'oikeat' musiikkiohjelmat joissa juontaja puheen lomassa pyörittää ihan oikeita levyjä ja joskus jopa haastattelee ihan oikeita artisteja!
Kyllä esim meille nuoruusiän ohittaneille suunnattu Iskelmäradiokin haastattelee, mutta jotenkin pyörii samat listanaamat vaan koko ajan kehissä. Niin ääretöntä varman päälle pelaamista että voe hemmetti. Mutta mainosrahoitteisuus tuottaa juuri tällaista mössöä joka paikassa. Se on pelin henki, että kaikki mitataan rahassa ja mainostuloissa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
To_Ok kirjoitti:En suostu maksamaan veroa asiasta jolla en itse tee mitään, telkkua kun en katsele...
Minullakaan ei ole lapsia mutta silti joudun kunnallisverossa osallistumaan kakaroiden päivähoitoon ja homekoulujen korjaamiseen. Maksan veroistani myös alkoholistien ja narkkareiden kuntoutuksia ja erinäisiä urheiluhalleja. Mistähän sais laskelman että voisin lakata maksamasta veroja näiden asioiden osalta...
Jep, ei oo reiluu ei Mä voin mielelläni maksaa verojen mukana päivähoitoa yms... mutta en viihdettä muille TV luvan muodossa. <- piste Meitä verotetaan ihan kiitettävästi jo kaikesta muusta. En ota sen enempää kantaa siihen kuinka reilua ja kivaa nyt on maksella alkkisten ja narkkareiden hoitoa ku siitä tulee kuitenki hirvee konflikti täällä
Jep, ei oo reiluu ei Mä voin mielelläni maksaa verojen mukana päivähoitoa yms... mutta en viihdettä muille TV luvan muodossa. <- piste Meitä verotetaan ihan kiitettävästi jo kaikesta muusta. En ota sen enempää kantaa siihen kuinka reilua ja kivaa nyt on maksella alkkisten ja narkkareiden hoitoa ku siitä tulee kuitenki hirvee konflikti täällä
Eikös päivähoito nimenomaan ole viihdettä muksuille
TheKraken kirjoitti:Myönnän kyllä että marginaalitilannehan tuollainen, mutta kyllä minusta kriisinajan tiedotus pitää hoitaa valtion puolesta, eikä jättää sitä kaupallisille tahoille. Toki puolustusvoimillakin on oma osansa tässä, mutta itse tekniikka on silti Ylen harteilla.
Vai liekö tekniikka sittenkin Digitan harteilla joka on ranskalaisen yhtiön omistuksessa?
Pave kirjoitti:moniko oikeasti edes kuuntelee ylen raiokanaviakaan, kun parempaa ohjelmaa tulee muilta kanavilta (Tosin joutuu kuuntelemaan mainoksia)
Ohjelmaa? Tuleeko joltain radiokanavalta ohjelmaakin? Pääasiassa ne kuulostaisivat olevan formaatiradioita jossa kolmasosan ajasta puhuu tyhmiä joku tyhjäpää, kolmasosan tulee soittolistamusaa ja lopun aikaa tulee mainoksia (niistäkin puolet radioaseman omia)
TheKraken kirjoitti:Myönnän kyllä että marginaalitilannehan tuollainen, mutta kyllä minusta kriisinajan tiedotus pitää hoitaa valtion puolesta, eikä jättää sitä kaupallisille tahoille. Toki puolustusvoimillakin on oma osansa tässä, mutta itse tekniikka on silti Ylen harteilla.
Vai liekö tekniikka sittenkin Digitan harteilla joka on ranskalaisen yhtiön omistuksessa?
Tämä korjattiin jo tuossa aiemmin. En ollut tästä tietoinen, vaikkakin nyt tästä mainitseminen kummiskin asian mieleen palautti.
AfterDawn.com uutisoi YLE:n kanavien mahdollisesta siirtämisestä maksukortin taakse. Uutisessa spekuloitiin, että muutos voisi olla mahdollinen vuoden 2010 paikkeilla.
tianyl kirjoitti:Vai liekö tekniikka sittenkin Digitan harteilla joka on ranskalaisen yhtiön omistuksessa?
Mitä käy jos päädytään sotaan Ranskan kanssa?
Hauska kysymys. Luultavasti jotensakin samalla tavalla miten kävi IBM:n ja CocaColan Saksan toiminnoille, kun Saksa julisti sodan USA:lle. Eli homma jatkui kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. IBM toimitti edelleen arkistointijärjestelmiä Saksan keskitysleireille ja CocaCola toimitti edelleen limpparia Saksan sotilaille.
Husky kirjoitti:AfterDawn.com uutisoi YLE:n kanavien mahdollisesta siirtämisestä maksukortin taakse. Uutisessa spekuloitiin, että muutos voisi olla mahdollinen vuoden 2010 paikkeilla.
Ja homman jujuhan on siinä, että kaikki, ei vain YLEN kanavat vaan tosiaa kaikki maksuttomat kanavat siirtyisivät kortille, jolla pakotettaisiin näiden katsojat maksamaan YLElle vaikka eivät YLEä katsoisikaan. Demoninen suunnitelma kertakaikkiaan.
CaptainNapalm kirjoitti:
Ja homman jujuhan on siinä, että kaikki, ei vain YLEN kanavat vaan tosiaa kaikki maksuttomat kanavat siirtyisivät kortille, jolla pakotettaisiin näiden katsojat maksamaan YLElle vaikka eivät YLEä katsoisikaan. Demoninen suunnitelma kertakaikkiaan.
Miten niin? Lain mukaan kaikkien ilmaisten kanavien katsominen edellyttää TV-lupaa. Näin lupamaksun maksajana olen sitä mieltä että lakia pitää kaikkien noudattaa, tai sitten lakia tulee muuttaa.
Maksukortti varmistaisi että laiton vapaamatkustaminen loppuu. En näe siinä mitään demonista, että demokraattisesti säädettyjä lakeja valvotaan oikeasti eikä leikisti.
Kuten sanoin, lakeja voidaan muuttaa ja koko ajan muutetaankin. Nykyisen lainsäädännön valitessa olisi kuitenkin mahdotonta panna kortin taakse vain Yle. Jos eduskunta päättäisi koko kuvion uusiksi, silloin kaikki on mahdollista. Kaupallisiin TV-yhtiöihin läheisiä suhteita ja sidoksia omaavia kansanedustajia on nykyisessä eduskunnassa luultavasti enemmän kuin koskaan.
CaptainNapalm kirjoitti:
Miten niin? Lain mukaan kaikkien ilmaisten kanavien katsominen edellyttää TV-lupaa. Näin lupamaksun maksajana olen sitä mieltä että lakia pitää kaikkien noudattaa, tai sitten lakia tulee muuttaa.
Maksukortti varmistaisi että laiton vapaamatkustaminen loppuu. En näe siinä mitään demonista, että demokraattisesti säädettyjä lakeja valvotaan oikeasti eikä leikisti.
Kuten sanoin, lakeja voidaan muuttaa ja koko ajan muutetaankin. Nykyisen lainsäädännön valitessa olisi kuitenkin mahdotonta panna kortin taakse vain Yle. Jos eduskunta päättäisi koko kuvion uusiksi, silloin kaikki on mahdollista. Kaupallisiin TV-yhtiöihin läheisiä suhteita ja sidoksia omaavia kansanedustajia on nykyisessä eduskunnassa luultavasti enemmän kuin koskaan.
Joo, olen samaa mieltä. Halusin vain huomauttaa, että kun julkisuudessa on puhe "YLEn kanavien viemisestä maksukortin taakse" niin se ei tarkoita VAIN YLEn kanavia. Demoninen siinä mielessä, että puhutaan löysästi "YLEn kanavien viemisestä maksukortille".
Jamac kirjoitti:Jos se kortti olisi niin että vain Ylen kanavat sitä vaatii, silloin YLE romahtaa.
Silloin yleisradiotoiminta loppuisi Suomesta. Se olisi komea historiallinen ratkaisu yksityistä liiketoimintaa palvovalta eduskunnalta. Korttipohjainen maksu-TV ei enää ole yleisradiotoimintaa vaan kaupallista. Tätä sanoisin demoniseksi visioksi. Moni pisnesmies toki tätä toivoo, koska se olisi erittäin edullista nykyisille kaupallisille yhtiöille, joiden valta sähköisessä tiedotuksessa kasvaisi hurjasti ja muut kuin maksimaalisia katsojalukuja tavoittelevat ohjelmat loppuisivat, elleivät olisi erittäin halpaa lähetysajantäytettä.
Kivahan se tietysti olisi että saataisiin yhä lisää näitä tunteja kestäviä "tietovisoja", joissa kysymykset ovat tasoa "ihmisellä on a) 1, b) 2, c) 3 persposkea" ja nopeimmin vastannut voittaa.
CaptainNapalm kirjoitti:
Joo, olen samaa mieltä. Halusin vain huomauttaa, että kun julkisuudessa on puhe "YLEn kanavien viemisestä maksukortin taakse" niin se ei tarkoita VAIN YLEn kanavia. Demoninen siinä mielessä, että puhutaan löysästi "YLEn kanavien viemisestä maksukortille".
Joo, jos puhutaan pelkästä Ylestä, se on tietysti paškapuhetta. Nyt ymmärrämme toisiamme.
CaptainNapalm kirjoitti:
Repe Ruutikallo kirjoitti:
Kuten sanoin, lakeja voidaan muuttaa ja koko ajan muutetaankin. Nykyisen lainsäädännön valitessa olisi kuitenkin mahdotonta panna kortin taakse vain Yle.
Tässä tarkastellaan tilannetta vain yhden yleisradiolain kautta enkä ole mitenkään vakuuttunut siitä antaisiko asian vatuloiminen kilpailulainsäädännön kautta kokonaan toista tulkintaa.
Yleisradiolainsäädäntö toki velvoittaa TV-maksuun mutta mahdollinen kaikkia kanavia kontrolloiva maksukortti voitaisiin toisaalta myös tulkita esteeksi vapaalle kilpailulle ja haitaksi sille liiketoiminnalle mitä mm almamedia harrastaa digitan asiakkaana jolloin en ole ollenkaan varma kumpaan suuntaan nykylainsäädäntö korttiasian kallistaisi..
Sleepperi kirjoitti:
Ja olin siis sitä mieltä että Ylellä pitäisi olla yksi "raaka" tiedotuskanava joka tulee verovaroista. Kriisiolot eivät kuitenkaan yksinään riitä syyksi.
Sellainen on ja sen nimi on Radio Suomi. Ja muuten, se rahoitetaan myös tv-maksusta.
Luulisi että yksi YLE verovaroilla voidaan pitää pystyssä. Miettikää mihin kaikkeen rahaa käytetään? Jos kaikki kulttuuri ja vastaavat ajetaan alas, ollaan aika kaukana siitä hyvinvointivaltiosta, jota 60-luvulla ollaan oltu rakentamassa. Mun mielestä on todella tärkeää, että on edes yksi riippumaton lähde mistä saa uutisia, sekä televisiossa että radiossa. Huonoimmillaan meininki voi olla kuin jenkeissä, jossa suuryhtiöt kontrolloivat mediaa omien tarpeitensa mukaan. En käsitä, miten se voi olla jollekin ihan ok. Jotkut haikailevat vastaavaa jopa Suomeen. Jotkut taas haluavat elää omassa unimaailmassaan, pääasia että voi kuluttaa (esim. Apple) ja valitsevat välinpitämättömyyden. Vaikea kuvitella että se muutama satanen, mitä tv-lupaan menee on niin iso asia. Mun mielestä on hyvä asia, että on valtiollinen tv. Monissa köyhemmissä perheissä jäätäisiin aidosti monesta jutusta paitsi ilman televisiota ja Ylen kanavia. Ne myös sivistävät ja voivat auttaa perheen nuorimmaisia koulutiellä tai vaikka tarjota innostuksen lähteitä ja tarjota jonkinlaista positiivista suuntaa elämässä jos sellainen puuttuu kotoa. Vähän sama juttu kuin kirjastoissa: Jos kirjastot olisivat maksullisia, vähävaraiset (ja etenkin lapset!) vähentäisivät siellä asiontia eniten, joka mahdollisesti lisäisi sosiaalista eriarvoisuutta. Kun on oikeasti köyhä täytyy priorisoida mihin rahoja käytetään ja mun mielestä ainakin on aika maanalaisen paikan karua, että pikku-Lassi ei voi saada vaikka sarjiksia kirjastosta, koska ne maksavat. Sarjikset harjaannuttavat kuitenkin pikku-Lassia oppimaan lukemaan, samoin televisio, eikä ainakaan mun mielestä ole ihan sama, minkä ohjelmien parissa pikku-Lassi opettelee lukemaan. Kyllä siitä jo jotain voi maksaakin.
Olen toki sama mieltä, että tv-lupamaksun keräämistapaa voitaisiin uudelleenajatella.
Olen ehkä hieman jäävi vastaamaan mutta mun mielestä Yleltä tulee ylivoimaisesti parasta ohjelmaa, monipuolisesti. Missä muualla voi nähdä niin paljon dokumentteja eri aiheista, lyhytelokuvia, opetusohjelmia, klassikkoelokuvia jne jne jne.?
Luulisi että yksi YLE verovaroilla voidaan pitää pystyssä. Miettikää mihin kaikkeen rahaa käytetään? Jos kaikki kulttuuri ja vastaavat ajetaan alas, ollaan aika kaukana siitä hyvinvointivaltiosta, jota 60-luvulla ollaan oltu rakentamassa. Mun mielestä on todella tärkeää, että on edes yksi riippumaton lähde mistä saa uutisia, sekä televisiossa että radiossa. Huonoimmillaan meininki voi olla kuin jenkeissä, jossa suuryhtiöt kontrolloivat mediaa omien tarpeitensa mukaan. En käsitä, miten se voi olla jollekin ihan ok. Jotkut haikailevat vastaavaa jopa Suomeen. Jotkut taas haluavat elää omassa unimaailmassaan, pääasia että voi kuluttaa (esim. Apple) ja valitsevat välinpitämättömyyden. Vaikea kuvitella että se muutama satanen, mitä tv-lupaan menee on niin iso asia. Mun mielestä on hyvä asia, että on valtiollinen tv. Monissa köyhemmissä perheissä jäätäisiin aidosti monesta jutusta paitsi ilman televisiota ja Ylen kanavia. Ne myös sivistävät ja voivat auttaa perheen nuorimmaisia koulutiellä tai vaikka tarjota innostuksen lähteitä ja tarjota jonkinlaista positiivista suuntaa elämässä jos sellainen puuttuu kotoa. Vähän sama juttu kuin kirjastoissa: Jos kirjastot olisivat maksullisia, vähävaraiset (ja etenkin lapset!) vähentäisivät siellä asiontia eniten, joka mahdollisesti lisäisi sosiaalista eriarvoisuutta. Kun on oikeasti köyhä täytyy priorisoida mihin rahoja käytetään ja mun mielestä ainakin on aika maanalaisen paikan karua, että pikku-Lassi ei voi saada vaikka sarjiksia kirjastosta, koska ne maksavat. Sarjikset harjaannuttavat kuitenkin pikku-Lassia oppimaan lukemaan, samoin televisio, eikä ainakaan mun mielestä ole ihan sama, minkä ohjelmien parissa pikku-Lassi opettelee lukemaan. Kyllä siitä jo jotain voi maksaakin.
Olen toki sama mieltä, että tv-lupamaksun keräämistapaa voitaisiin uudelleenajatella.
Olen ehkä hieman jäävi vastaamaan mutta mun mielestä Yleltä tulee ylivoimaisesti parasta ohjelmaa, monipuolisesti. Missä muualla voi nähdä niin paljon dokumentteja eri aiheista, lyhytelokuvia, opetusohjelmia, klassikkoelokuvia jne jne jne.?
Kyllä, kyllä, kyllä. Repe vetää nimensä alle käden lainkaan vapisematta.