hmm.. Mielenkiintoinen linkki. Tuon mukaan mun 3 kk. vanha macbook on valmistettu 1997 taiwanissa... On ne siellä osannu hyviä koneita tehdä 10 vuotta sittenAppleFarmer kirjoitti:
Edit: Tästä voit tarkistaa missä oma koneesi on valmistettu (ja ajankohta).
http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html
Kysymys Macin laitepuolen valmistusmaasta?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
-
veli-v
Viesti Kirjoittaja veli-v »
-
Juhani L
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
1990-luvulle asti Apple teki kaikki tai suuren osan koneista omissa tehtaissaan. Kun tietokoneet jokapäiväistyivät ja hintakilpailu koveni, Applekin lähti ulkoistamaan tuotantoaan. Inteliin siirtyminen on strateginen muutos mutta Asuksen käyttäminen on lyhyen ajan kauppapolitiikkaa. Asus vaihdetaan heti toiseen, kun joku tekee halvemmalla samaa tai parempaa laatua riittävän isoissa erissä.mikaha kirjoitti:No juu, en tunne historiaa kovin hyvin. Mutta kukas ne piirisarjat ja emot muisteineen sitten teki? lähinnä tarkoitan ajaa takaa sitä kysymystä, että olivatko macit ennen raudan puolesta enemmän applea kuin nykyisin. Olin itse luullut, että apple on olemassaolonsa aikana käyttänyt alihankkijoita toimittamaan sitä rautaa ja aika ajoin vaihtanut toimittajia ja tämä inteliin siirtyminen ja yhteistyö asusin kanssa on vain yksi alihankintasopimus muiden joukossa. Vai onko tässä tapahtunut joku raflaavampi mullistus?
Innokkaasti, sillä siirtyminen 68K-prossuista PowerPC:hen merkitsi nopeuden lisääntymistä. Se aiheutti yllättävän vähän käyttiksen ja softan yhteensopivuusongelmia.Miten macistit aikoinaan suhtautuivat kun IBM tuli motorolan tilalle?
Ei tulostimet olleet mitään Mac-sertifioituja. Kyse oli siitä, että Macissä tulostimet liitettiin LocalTalkilla tai Macin omalla sarjaliittimellä. Tällöin PC:ssä toimiva Centronics-liittiminen tulostin ei vaan käynyt Macciin eikä vain Macin sarjaliittimellä varustettua tulostinta saanut PC:hen. Sama tilanne oli pitkään myös mm. näyttöjen kanssa. Nykyään oleellisista komponenteista enää näytönohjaimet ovat Mac-riippuvaisia. Tilanne on nykyään ihan erilainen kuin 1990-luvun alkupuoliskolla.Isoin käytännön muutos, joka vuosien varrella on hiljalleen tullut, on se että maciin voi ostaa oheisvermeitä mistä tahansa tietokonekaupasta tai citymarkestista, kun ennen vissiin tulostimetkin piti olla macsertifioituja?.
Tietotekniikan arkipäiväistyminen on merkinnyt sitä, että hinnat on puristettu alas ja laadussa hyväksytään tietty maanantaikappaleiden taso. Laadun nosto 99,99 prosentin tasolle nostaisi tuntuvasti hintaa, kun pitäisi palkata runsaasti ihmisiä valvomaan laatua.Onko tässä tapahtunut jotakin muuta laadun heikkenemistä "macmaisuuden" vähetessä? tarkoitan, että komponenttien laatu nyt on mitä on ja samoja vaivoja on kaikilla tietokonevalmistajilla. Ehkä laadun valvonta olisi se millä varmistettaisiin ettei susikappaleet päätyisi asiakkaiden riesaksi, mutta toisaaltamacit ovat nyt reippaasti takavuosia edullisempia.
-
Jaroneko
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Tämäkin rajoite on vain softassa. Nimittäin siinä softassa, joka tuon näyttiksen herättää. PC:llä sen tarvitsee tukea BIOSia ja Macilla EFIä. PC näyttiksiä on flashatty Mac-firmiksillä jo hyvän aikaa, minullakin on tuollainen Radeon 9800 Pro G4:ssani, ja nyt on jo joitain PCI Express PC-kortteja saatu toimimaan myös Mac Proissa. Virallisia molempia tukevia kortteja ei taida olla kuin se yksi Radeon 9600 Pro versio aikanaan, vaan kyllä nekin vielä tulevat. Varsinkin nyt kun pelit Maceilla yleistyvät, kiitos mm. Ciderin.Juhani L kirjoitti:Nykyään oleellisista komponenteista enää näytönohjaimet ovat Mac-riippuvaisia.
MacBook Pro 15.4" Glossy C2D 2.33GHz, 4GB, X1600 256MB, 10.7.4
(PeliPC Intel C2Q Q8200, 3GB, HD5850, W7)
(PeliPC Intel C2Q Q8200, 3GB, HD5850, W7)
-
tk3
Viesti Kirjoittaja tk3 »
En ole ainakaan huomannut, että kukaan omaa konettaan myyvä olisi käyttänyt myyntiargumenttina valmistusmaata. Siis jos on esim. Irlannissa valmistettu kone. En usko, että valmistusmaalla on merkitystä, mutta mielikuva kyllä vaikuttaa.
jos meni offtopic niin sori
SE 2/40 --- LC 4/40 --- PPC 6500/250 --- Mini G4 1.25 --- iMac C2D 20" --- iMac 2.5GHz Quad-Core Intel Core i5 --- MacBook Air 2015 --- MacBook Air M1
-
CaptainNapalm
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Ainakin minulle valmistusmaalla on suuri merkitys. Valitettavasti elektroniikassa ei juurikaan ole valinnanvaraa. Ihan kiva, jos edes osa Maceistä tehdään Koreassa eikä Kiinan "orjamarkkinoilla".tk3 kirjoitti:En ole ainakaan huomannut, että kukaan omaa konettaan myyvä olisi käyttänyt myyntiargumenttina valmistusmaata. Siis jos on esim. Irlannissa valmistettu kone. En usko, että valmistusmaalla on merkitystä, mutta mielikuva kyllä vaikuttaa.
-
kermit
-
janihanna
Re: Kysymys Macin laitepuolen valmistusmaasta?
Viesti Kirjoittaja janihanna »
Kiitos viesteistänne!
Juuri edellä tulleita tietoja kaipailinkin. Harmi vaan, jos hinta on hiukan korvannut laatua.
Minua harmittaa myös se, että Aasiassa työlait eivät ole kovin häävit. Itse olisin valmis maksamaan enemmän macistäni, jos sen laatu olisi parempi ja valmistusolosuhteet noudattaisivat ihmisoikeuksia paremmin.
Mutta, silti olen sitä mieltä, että Mac kone on parempi kuin pee cee kaikkien mittareiden valossa
Kiva homma tällainen foorumi, josta saa näinkin paljon tietoa asiasta!![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Juuri edellä tulleita tietoja kaipailinkin. Harmi vaan, jos hinta on hiukan korvannut laatua.
Minua harmittaa myös se, että Aasiassa työlait eivät ole kovin häävit. Itse olisin valmis maksamaan enemmän macistäni, jos sen laatu olisi parempi ja valmistusolosuhteet noudattaisivat ihmisoikeuksia paremmin.
Mutta, silti olen sitä mieltä, että Mac kone on parempi kuin pee cee kaikkien mittareiden valossa
Kiva homma tällainen foorumi, josta saa näinkin paljon tietoa asiasta!
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka