Hirveetä meuhkaamista täällä. Mut mulla on tylsää niin törkätään nyt täysin hedonistinen, egoistinen, subjektiivinen ja muutenkin älytön lusikkani soppaan.
Jonkkis kirjoitti: Myös sivari pitää nähdä vaihtoehtona jokaisen asevelvollisen.
Kai nyt moni sen näkeekin vaihtoehtona. Miksei näkisi? Katsotaanpas.
- Säädetyt työajat. "Palvelus" nyt on kuitenkin enempi vähempi 24/7, ei sillä vapaa-ajalla hirveästi melskata "kotiintuloaikoineen".
- Joka ilta pääsee oman kullan kainaloon. Eikä tarvitse kärsiä piereskelevistä tupakavereista tai mukavista käytännön piloista.
- Pääsee (tuurista riippuen) edistämään opiskeluitaan / uraansa. Joo, ei saisi, mutta käytäntö on aina välillä vähän toista.
- Pääsee pitämään kuntoa yllä. Jes, mä tiedän, mutta oma kunto laski kohisten intissä. Aina sitä voi treenata, mutta ainakaan mua ei napannut mikään yksinään punnertaminen.
- Näkee kavereitaan, vaikkei samalla niitä inttikavereita saakkaan. Olettaen tietysti että ne kaverit ei ole siellä intissä.
- Ei tarvitse kuunnella uskonnon ja muun päläpälän selittämisiä.
- Ei tarvitse kuunnella aivopesua tai suoraa valehtelua. On se kiva kun "cannon fodder" saa kuulla kuinka vihollinen torjutaan ja Suomi on kova. Tai moraalista selitystä selkarangasta ja ihanteista. Whatever.
- Ei tarvitse kyykkiä epämääräisissä paikoissa odottamassa ja leikkimässä peruskoulututautuvansa 3kk hommaan jonka puoliälykäs immeinen oppii kahdessa viikossa (no, jotkut ei näköjään oppineet).
- Jos sairastuu niin saa oikeata hoitoa.
- Tätä kestää vaihtelevasti 6-12kk.
Kun noita nyt alkaa ynnäilemään yhteen, niin on se kumma jos sivariutta ei pitäisi vaihtohtona. Intillä on aika vähän syitä miksi sinne älykäs immeinen haluaisi. Itse nuorena halusin, täytyy myöntää, mutta iso osa sitä oli se ettei vaihtoehdotkaan hirveästi houkutelleet - osittain omasta tietämättömyydestä johtuen. Olisi myös kiva joskus kuulla mikä se on se "tasapuolinen" sivari kun tuota listaa tässä nyt ihmettelee.
Mitä sitten tulee näihin statistiikkoihin että 70-80% populasta haluaisi käydä intin vaikka se olisi vapaaehtoinen? Well, epäilen kovasti. Ensinnäkin kysymys taisi olla muotoa "olisi valmis" ei "kävisi". Moni armeijan käyneistä vastaa saman tien "kyllä", monesta syystä eikä vähiten ajan kultaamista muistoista. Itselläkin on nyt loppujen lopuksi ihan kivoja tarinoita. Toisekseen se on helppo sanoa kyllä jos se tuntuu "oikealta" vaihtoehdolta. Viimeiseksi, moni immeinen pelkää muutosta ja uutta - kun oikeasti pitäisi mennä tekemään tuo armeijaan pyrkiminen (aktiivinen teko, joka jo sekin karsii sakkia niin maan perk*leesti kun ihmiset nyt vain ovat laiskoja) niin aika hyvin menee jos 70% oikeasti tohon hommaan aikuisten oikeasti ryhtyisi.
Mutta näin, samapa tuo minulle. Jatkakaa meuhkaamista. Asento. Lepo. Taakse poistuu hän nyt.
Mun maailmassani on hauskempaa.