Kovalevyn kloonaus
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kovalevyn kloonaus
Viesti Kirjoittaja PTL »
Moi,
Minulla on Lacie D2 Extreme ulkoinen kovalevy. Koneena on Mac Pro (Mac OS X). Tarkoituksenani olisi nyt tehdä tästä Laciesta backup levy.
1. Laciellani on jo joitain varmuuskopioita. Onnistuuko siis tämä kloonin teko nyt vai pitääkö minun tyhjentää se kaikesta roinasta ja aloittaa nollasta?
2. Miten se kloonaus nyt siis tapahtuu. Tarvitsen siihen ilmeisest CCC tai Time Machine ohjelman. Ovatko ne ilmaisia?
3. Mitä Lacielle pitää tehdä? Tarvitseeko siihen imuttaa joku softa? Pitääkö se jakaa osiin tms?
Minulla on Lacie D2 Extreme ulkoinen kovalevy. Koneena on Mac Pro (Mac OS X). Tarkoituksenani olisi nyt tehdä tästä Laciesta backup levy.
1. Laciellani on jo joitain varmuuskopioita. Onnistuuko siis tämä kloonin teko nyt vai pitääkö minun tyhjentää se kaikesta roinasta ja aloittaa nollasta?
2. Miten se kloonaus nyt siis tapahtuu. Tarvitsen siihen ilmeisest CCC tai Time Machine ohjelman. Ovatko ne ilmaisia?
3. Mitä Lacielle pitää tehdä? Tarvitseeko siihen imuttaa joku softa? Pitääkö se jakaa osiin tms?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Time Macine on OS X Leoprad käyttisversion ominaisuus. Jos ei ole Leopardia (julkaistiin noin kuukausi sitten), käy hakemassa SuperDuper. Se kloonaa, tosin kohdeasemasta sitten myös tulee 1:1, eli vanhat tiedostot katoaa. Jos maksat SuperDuperin niin saat myös sen päivittämään sen klooniaseman, eli ei tarvitse aina kopioida kaikke a uudelleen. Sen saa myös ajastettua vaikka kuinka monta kertaa päivässä.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
-
Viesti Kirjoittaja PTL »
Juu, just tajusin tuon time machine homman. Se ei mulle käy. Tosin tuo super duper vaikuttaa meikäläisen hommalle. Tyhmääkin tyhmempi kysymys: Pitääkö tuo lacie nyt vielä jotenkin formatoida tai muuta? En tule käyttämään kovalevyä windowsissa ja olen tietysti ottanut jo vanhat tiedostot talteen.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Tervetuloa foorumille!PTL kirjoitti:Juu, just tajusin tuon time machine homman. Se ei mulle käy. Tosin tuo super duper vaikuttaa meikäläisen hommalle. Tyhmääkin tyhmempi kysymys: Pitääkö tuo lacie nyt vielä jotenkin formatoida tai muuta? En tule käyttämään kovalevyä windowsissa ja olen tietysti ottanut jo vanhat tiedostot talteen.
EDIT!!: Seuraava koskeekin vain USB-LaCieta!!! Pahoittelen sekaannusta!!!
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
LaCie tulee kaupasta formatoituna FAT 32:een. Jos et käytä sitä Windows-ympäristössä, formatoi se levytyökalulla Mac OS laajennettuun, kirjaavaan. Itse olen osioinut jotkut ulkoiset kovot kahteen eri osioon, on kyllä ihan omista meiningeistä kiinni, mitä haluaa. Niitä osioitahan sinne saa vaikka kuinka monta. Jos et keksi erityistä syytä osioida , anna olla semmottenaan.
Formatointihan tyhjentää levyn, joten siis tiedostot talteen sieltä, lienet sen jo tehnytkin!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Viimeksi muokannut amanita, 11.12.2007 klo 20.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Ei välttämättä. Ainakin silloin kun minä Lacien d2 triple interfacen (Firewire800 + Firewire400 + USB 2.0) ostin niin nimenomaan näissä Firewire-kovalevyissa levy oli Mac-formaatissa. Ohjekirjassakin mainittiin että Macissä: laita päälle ja käytä, Windows: kohta 1... 5... 10...amanita kirjoitti:LaCie tulee kaupasta formatoituna FAT 32:een. Jos et käytä sitä Windows-ympäristössä, formatoi se levytyökalulla Mac OS laajennettuun, kirjaavaan.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Oh dear! Koskeekohan toi FAT 32 -formatointi vain USB-kovoja?? Kovasti anteeksi väärä info!!Jamac kirjoitti:Ei välttämättä. Ainakin silloin kun minä Lacien d2 triple interfacen (Firewire800 + Firewire400 + USB 2.0) ostin niin nimenomaan näissä Firewire-kovalevyissa levy oli Mac-formaatissa. Ohjekirjassakin mainittiin että Macissä: laita päälle ja käytä, Windows: kohta 1... 5... 10...amanita kirjoitti:LaCie tulee kaupasta formatoituna FAT 32:een. Jos et käytä sitä Windows-ympäristössä, formatoi se levytyökalulla Mac OS laajennettuun, kirjaavaan.
Oma d2:ni on niin kauan jo ollut itselläni, että tuo on unohtunut sit kokonaan, noi USB:t ovat ainakin olleet tossa fatissa.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
-
Joo, tarkistin laatikossa edelleen olevista ohjeista, niin meinaavat että koska OS X tarjoaa Firewire-tuen OS X 10.2.4 lähtien (?) niin on formatoitu HFS+ formaattiin. Windows käyttäjiä pyydetään lukemaan (Windowsin?) ohjeista formatoinnin niksit ja valitsemaan NTFS muoto.amanita kirjoitti:Oh dear! Koskeekohan toi FAT 32 -formatointi vain USB-kovoja?? Kovasti anteeksi väärä info!!
Oma d2:ni on niin kauan jo ollut itselläni, että tuo on unohtunut sit kokonaan, noi USB:t ovat ainakin olleet tossa fatissa.
-
Viesti Kirjoittaja PTL »
Jep, asensin tuon super duperin. Sehän sitten tarjoskin heti vaihtoehtoa että se tyhjentää sen kovon ensin ja sitten tekee temppunsa. Hyvin onnistui. Näyttäs nyt klooni olevan Laciella. Kiitoksia avusta.
Hmm..Silloin kun joskus tuon ostin, niin en tietenkään lukenut käyttöohjeita
En ole sille kuitenkaan ikinään mitään tehnyt. Aina olen käyttänyt macintosh ympäristössä ilman ongelmia. Pistin vain virrat päälle ja firewirellä koneseen. Ilmeisesti tuo minun malli on siis heti ostopaketistaan mac formaatissa(ko)?
Onko joku ostanut/rekisteröinyt tuota Sup Duperia? Minkähintainen? Tarjoaisi kait ominaisuuksia, että backupin tekemiseen ei menisi niin kauan...
Hmm..Silloin kun joskus tuon ostin, niin en tietenkään lukenut käyttöohjeita

En ole sille kuitenkaan ikinään mitään tehnyt. Aina olen käyttänyt macintosh ympäristössä ilman ongelmia. Pistin vain virrat päälle ja firewirellä koneseen. Ilmeisesti tuo minun malli on siis heti ostopaketistaan mac formaatissa(ko)?
Onko joku ostanut/rekisteröinyt tuota Sup Duperia? Minkähintainen? Tarjoaisi kait ominaisuuksia, että backupin tekemiseen ei menisi niin kauan...
-
-
-
-
-
Re: Kovalevyn kloonaus
Viesti Kirjoittaja Shapeworks »
Hyvä nosto, mutta tahtoisin kloonata oman vanhan macbook pron kovon uudelle macbook prolle. Eli onnistuuko se irroittamatta kovalevyä uudesta koneesta?
Viimeksi muokannut Shapeworks, 3.11.2011 klo 14.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: Kovalevyn kloonaus
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Kun käynnistät sen uuden, alussa heti tulee vastaan kysymys, että onko sulla vanha Mac tai haluatko siirtää tiedot kovalevyltä tms. Käytä sitä Siirtymisapuria niin uusi kone on hetken kuluttua kuin se vanha, kaikki on samoin.Shapeworks kirjoitti:Hyvä nosto, mutta tahtoisin kloonata oman vanhan macbook pron kovon uudelle macbook prolle. Eli onnistuuko se irroittamatta kovalevyä uudesta koneesta?
Nopeimmin käyttämällä sitä vanhaa konetta Firewire-Kohdelevytilassa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka