Mistähän mahtaa johtua että kun tallensin kuvan (grafiikkaa) jossa tausta on kirkkaan oranssi vielä photoshopissa (cs3), väri toistuu tosi haaleana beigenä firefox, opera, internet explorer selaimissa mutta safari näyttää kuvan oikein.
tallensin kuvan jpg pakkauksella 10. Save for web toiminto haalisti kaikki värit suoraan liian haaleiksi.
Safari on ainoa selain, jossa värinhallinta on kunnossa. Noissa muissa sitä ei ole, joten värit eivät näy oikein. Olen lisännyt omiin webbikuviini aavistuksen saturaatiota, niin että värit näkyvät riittävän kylläisinä noissa muissa selaimissa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Jamac kirjoitti:Mikä se tilanne mahtaa tällä hetkellä olla? Osaako IE ja Firefox sRGB profiilin? Jostain muitaisin kuulleenio moista?
Kannattaa varmistaa, mutta mun muistikuvien mukaan FF käyttää nimenomaan sRGB:tä ja moinen ratifioidaan CSS3:ssa värien osalta (ei kuvien, muistaakseni). Ei ole hajuakaan mitä uudet speksit ovat sanomassa kuvien profiilien tuesta jos mitään.
Moleemmat muistelot kannattanee tarkistaa, nyt on vähän hataralla pohjalla nuo.
Jos haluaa, että värit näkyy kaikilla selaimilla suunnilleen samanlaisena, niin kuvien värit on konvertoitava sRGB:ksi. Hailakaksi menee, mutta sellainen sen sRGB:n väriavaruus vaan on, suppea.
EDIT: niin ja kannattaa siis konvertoida (convert) ne värit. Jos sen sRGB-profiilin vaan lätkäisee (assign) siihen kuvaan, niin sitten tulee sutta ja sekundaa.
Olen kans miettinyt tätä ongelmaa jo n. vuoden. Kysellyt niin täältä kuin muiltakin foorumeilta ja mitään järkevää vastausta ole saanut, siis paljon vastauksia ystävällisiltä ihmisiltä mutta ne mun kuvat on hullun haaleita edelleen. Kun laittaa Photoshopin proof setupista Monitor RGB:n päälle niin näkee miten kuva tulee näkyään, sävyt saa paremmiksi lisäämällä saturaatiota ja vähän leveleitä tweekkaamalla. Mutta eihän sitä nyt jaksa tehdä joka kuvalle ja ei siitä samanlaista saa ikinä. Olen vaan pärjäilly haaleilla kuvilla, koska nettiin pitää suhtautua tosi erilailla kun printtiin, suunnittelijalla ei ikinä tule olemaan täyttä kontrollia, ihmisillä on mitäsattuu näyttöjä kalibroitu mitensattuu. Sellanen tilanne tosiaan saattaa tulle että tarvii saada joku jpg:ssä oleva väri sekottumaan saumattomasti johonkin hexa desimaali väriin. Mitä siinäkin tilanteessa sit tekis, en tiä?
Tiedän että se pitää olla sRGB profiilissa se kuva enen kun sitä rupeaa Save for web, mut ei kyl auta mitään. En ole lapsena oppinut jotain yksinkertaista fysikaalista lainalaisuutta ja mun pitäis syntyä uudestaan että voin ikinä tajuta tämän asian.
Macco kirjoitti:Jos haluaa, että värit näkyy kaikilla selaimilla suunnilleen samanlaisena, niin kuvien värit on konvertoitava sRGB:ksi. Hailakaksi menee, mutta sellainen sen sRGB:n väriavaruus vaan on, suppea.
EDIT: niin ja kannattaa siis konvertoida (convert) ne värit. Jos sen sRGB-profiilin vaan lätkäisee (assign) siihen kuvaan, niin sitten tulee sutta ja sekundaa.
Joo näin siis olen tehnyt.
Ei auta.. valitettavasti.
Nythän on niin että fotari ei näytä värejä normaaleilla asetuksillaan "oikein", vaan käyttää profiileja simuloimaan värien näkymistä tulostetta vastaavana. (Tämä selitys saattaa olla rankka yksinkertaistus.) Tämän voi todentaa niin, että kun tekee fotarissa grafiikan ja tekee siihen täsmällisen värin (vaikka hex-koodina) ja valitsee save-for-web->gif, niin siinä lopullisessa giffissä väriarvo ei ole se, mikä on fotarissa asetettu, vaan profiililla tulkittu arvo.
Luultavasti on olemassa asetukset fotarissa, joilla web-grafiikat syntyvät suoraan oikein arvoin (ja joku voisi niistä kertoa).
Siis - fotari perusasetuksillaan tekee printtivastaavaa jälkeä ja fuskaa webbi-puolella. Näin olen asian tulkinnut.
Jos tarvii yksittäisen giffin väriarvot saada täsmällisiksi, niin väritaulua voi tietysti muokata siinä tallennuksessa. Tuplaklikkaa vaan väritaulun yksittäistä väriä ja kirjoittaa siihen oikean arvon. Valokuvissa/jpeg-kuvissa tämä ei tietysti toimi.
Fixx kirjoitti:Nythän on niin että fotari ei näytä värejä normaaleilla asetuksillaan "oikein", vaan käyttää profiileja simuloimaan värien näkymistä tulostetta vastaavana. (Tämä selitys saattaa olla rankka yksinkertaistus.)
Ei se kyllä ihan noin mene... Photoshop.. siis.. Ensinnäkin on se monitoriprofiili ja sitten on Photoshopissa se kuvaprofiili siinä kuvassa. Nyt, Photoshop sovittaa sen kyseisen kuvan kuvaprofiilin avulla sen kuvan näkymään monitorissa niin hyvin kuin monitori (profiilinsa mukaan) pystyy.
Photarissa jos ja kun sulla on joku defaultti CMYK-profiili, niin siinä CMYK-previewissä se yrittää näyttää kuvan monitorilla tulosteen kaltaisena. Tällöin taas pelataan monitoriprofiilin, kuvaprofiilin ja tulostinprofiilin kanssa. Eli laitteiden (monitori-tulostin) ominaisuudet huomioon ottaen näytetään monitorilla se kuva, minkä värit kuvailee se kuvan kuvaprofiili.
Vielä alkuperäisessä viestissä mainitusta save for web toiminnosta:
Ei se värejä sinällään sen enempää haalista kuin tallennus suoraan jpg muotoonkaan. Se vain näyttää kuvan ilman tukea väriprofiileille, eli samalla tavalla kuin väriprofiileja tukematon selainkin. Eli jos kuva näyttää siinä liian haalealta, on se sitä selaimissakin (poislukien safari).
gramdel kirjoitti:Vielä alkuperäisessä viestissä mainitusta save for web toiminnosta:
Ei se värejä sinällään sen enempää haalista kuin tallennus suoraan jpg muotoonkaan. Se vain näyttää kuvan ilman tukea väriprofiileille, eli samalla tavalla kuin väriprofiileja tukematon selainkin. Eli jos kuva näyttää siinä liian haalealta, on se sitä selaimissakin (poislukien safari).
/---
ap
Juu näin näyttää tekevän.
Sinänsä koomista et valokuvien kans ei ole ikinä ollut ongelmia näitten värien/saturaatioiden kanssa, mutta kun tekee grafiikan jossa on kahta väriä niin lopputulos ei edes muistuta alkuperästä.
Fixx kirjoitti:Tämän voi todentaa niin, että kun tekee fotarissa grafiikan ja tekee siihen täsmällisen värin (vaikka hex-koodina) ja valitsee save-for-web->gif, niin siinä lopullisessa giffissä väriarvo ei ole se, mikä on fotarissa asetettu, vaan profiililla tulkittu arvo.
Kyllä se vaan minulla on juurikin se sama hex-koodi siinä värissä, kun sitä tuon sfw-kierrätyksen jälkeen tarkastelee. Ihan älytöntähän se olisi jos se ei pysyisi samana. sRGB-profiili on ollut käytössä koko web-työnkulun ajan (mutta lopullisiin web-kuviin en sitä tietenkään liitä mukaan).
gramdel kirjoitti:Ei se (save for web) värejä sinällään sen enempää haalista kuin tallennus suoraan jpg muotoonkaan. Se vain näyttää kuvan ilman tukea väriprofiileille, eli samalla tavalla kuin väriprofiileja tukematon selainkin. Eli jos kuva näyttää siinä liian haalealta, on se sitä selaimissakin (poislukien safari).
Siis mitä? Minä olen luullut että tuo kuvien vaaleus save for webissä on joku bugi, tai joku älytön ominaisuus joka ei vaikuta lopputulokseen. Nimittäin kyllä ne minun kuvat on kaikissa selaimissa ihan samanlaisina näkyneet, eikä yhtään missään sellaisina kuin tuossa save for webissä. Miksipä selaimet niitä eri tavalla näyttäisivätkään, eihän profiilien ymmärtäminen/ymmärtämättömyys voi vaikuttaa asiaan kun kuvassa ei mitään profiilia ole?!
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
Fixx kirjoitti:Tämän voi todentaa niin, että kun tekee fotarissa grafiikan ja tekee siihen täsmällisen värin (vaikka hex-koodina) ja valitsee save-for-web->gif, niin siinä lopullisessa giffissä väriarvo ei ole se, mikä on fotarissa asetettu, vaan profiililla tulkittu arvo.
gramdel kirjoitti:Ei se (save for web) värejä sinällään sen enempää haalista kuin tallennus suoraan jpg muotoonkaan. Se vain näyttää kuvan ilman tukea väriprofiileille, eli samalla tavalla kuin väriprofiileja tukematon selainkin. Eli jos kuva näyttää siinä liian haalealta, on se sitä selaimissakin (poislukien safari).
Siis mitä? Minä olen luullut että tuo kuvien vaaleus save for webissä on joku bugi, tai joku älytön ominaisuus joka ei vaikuta lopputulokseen. Nimittäin kyllä ne minun kuvat on kaikissa selaimissa ihan samanlaisina näkyneet, eikä yhtään missään sellaisina kuin tuossa save for webissä. Miksipä selaimet niitä eri tavalla näyttäisivätkään, eihän profiilien ymmärtäminen/ymmärtämättömyys voi vaikuttaa asiaan kun kuvassa ei mitään profiilia ole?!
Olisiko tuolla Save for Web -toiminnon "Convert to sRGB" -täpällä mitään merkitystä mainitsemaanne gif-kuvan käyttäytymiseen ja siihen tuleeko sRGB -profiilia mukaan ja miten, jonka selaimet voi tulkita tai olla tulkitsematta?
Käytössä Photoshop CS3 ja Save for Web -ikkunan oikealla reunalla on kolmion muodossa nuoli oikealle, josta löytyy "Convert to sRGB" -valinta.
Illustrator CS3 käyttäytymiseen lisäksi vaikuttaa se mikä dokumenttityypin preset on valittu uutta tiedostoa luotaessa, Print, Web jne.
Onko Photoshop CS3:lla samanlaisia vaikutuksia presetien käytössä kuin Illustartorissa, en tiedä.