Superdrive jälkikäteen powerbookkiin.
Keskustelua kannettavista
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
Superdrive jälkikäteen powerbookkiin.
Viesti Kirjoittaja macjanne »
Saako powerbookkiin jälkikäteen asennettua sisäistä polttavaa asemaa? Jos onnistuu niin pitääkö olla MACin oma asema vai käykö joku bulk mallinen asema?
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Onnistuu. Mutta Applella ei ole mitään omia asemia. Apple kuten muut tietokonevalmistajat käyttävät ihan muiden valmistamia asemia. Applen koneissa on usein Matshitan optiset asemat.
Käy vaikka osoitteessa http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/s ... vedb.lasso katsomassa mitä muut PB-käyttäjät ovat koneisiinsa asentaneet.
Asennusohjeet löydät täältä: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/
Käy vaikka osoitteessa http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/s ... vedb.lasso katsomassa mitä muut PB-käyttäjät ovat koneisiinsa asentaneet.
Asennusohjeet löydät täältä: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/
-
-
Viesti Kirjoittaja Akseli Kartaani »
Opti AD-7633A löytyy sekä tuolta listalta että Suomesta.macjanne kirjoitti:Olisikohan joku tehnyt tälläisen operaation lähiaikoina? Eli minkä merkkinen ja mallinen ja mistä saisi. Katselin tuota Farmarin antamaan linkkiä niin siellä on sellaisia malleja ainakin iso osa etten googlella löydä suomesta ketään myyjää.
http://www.multitronic.fi/index.php?prod=AD-7633A
-
Viesti Kirjoittaja macjanne »
Kiitos Akseli nopeasta vastauksesta. Tilasin aseman ja kohta pääsee sitten askartelemaan
.
Powerbookin olen omistanut kuukauden. Eka MAC ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Ja pitää kehua tätä foorumia ja sen käyttäjiä. Jokaiseen kysymykseen tulee hyvät ja kattavat vastaukset nopeasti vaikka kysymysten taso on aika noobieta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Powerbookin olen omistanut kuukauden. Eka MAC ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen. Ja pitää kehua tätä foorumia ja sen käyttäjiä. Jokaiseen kysymykseen tulee hyvät ja kattavat vastaukset nopeasti vaikka kysymysten taso on aika noobieta.
-
Viesti Kirjoittaja Akseli Kartaani »
Tässähän aivanmacjanne kirjoitti:Kiitos Akseli nopeasta vastauksesta. Tilasin aseman ja kohta pääsee sitten askartelemaan.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Slim-/slot-polttimeksi tuo Opti vaikuttais hinnoitellun jopa siedettävästi.
OT: Allekirjoittanut on kiistatta noobie.
T: Allekirjoittanut.
-
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
Tuskin siinä mitään rikkoo jos on varovainen...
Muista erityisesti näppiksen kaapeli joka voi hajota jos irrotat näppiksen suoraan irti.
Yleisesti isoimmat näkyvät jäljet ovat nuo kuorien taipuilu suuntaan jos toiseen (jolloin palaset jää irvistämään). Tätä on kuulema tapahtunut myös valtuutetuissa huoltoliikkeissä (liekö kiire syynä vai taitamattomuus). Ei sitä kuorta väkipakolla kannata irrottaa koska silloin se tuppaa vääntymään vaikka sen sillä tavalla saisikin irti.
Niin ja ruuvien kanssa pitää olla tarkka ettei ne huku kesken asennuksen ja ettei ruuvaa vahingossa väärää ruuvia väärään paikkaan.
Eniten minua hämmästyttää miten nämä jotku tyypit ovat ylipäätään löytäneet kaikki tarvittavat ruuvimeisselit näihin. Itsellä kun on kahdet eri ruuvisarjat (joista toinen hankittiin vain kuorien avaamista varten) joista nuo kaikki vaadittavat ruuvit löytyi. Vai käyttävätköhän nämä ruuvipäitä jotka sopii noin suurin piirtein koloonsa? Muistan kun eteeni sattui kerran Apple kannettava jossa oli selvästi yhtä ruuvia väännetty kireäksi väärällä avaimella joten oli työ saada se auki kun ruuvin kolo oli pistetty piloille väärällä avaimella.
MacHuollossa pyysivät 96 euroa mutta moiseen en suostunut omalla kohdalla kun ajattelin että se on kuitekin ihan helppo homma. No itse asiassa se olikin ainakin ekalla kerralla aika työläs ja hikipirasat kyllä valuivat pitkin otsaa sitä raplatessa. Nyt myöhemmin on tullut jo pari avattua ja sujuu suht hyvin vaikkei tuo avaus ole mitään herkkua.
Itse en ainakaan ihan pientä maksu vastaan jaksaisi koneita availla. Jos joku maksaisi PowerBookin avaaminesta/asennuksesta 50 euroa niin sitten ehkä. Parhaiten säästää kun asennuksen tekee itse 8)
Muista erityisesti näppiksen kaapeli joka voi hajota jos irrotat näppiksen suoraan irti.
Yleisesti isoimmat näkyvät jäljet ovat nuo kuorien taipuilu suuntaan jos toiseen (jolloin palaset jää irvistämään). Tätä on kuulema tapahtunut myös valtuutetuissa huoltoliikkeissä (liekö kiire syynä vai taitamattomuus). Ei sitä kuorta väkipakolla kannata irrottaa koska silloin se tuppaa vääntymään vaikka sen sillä tavalla saisikin irti.
Niin ja ruuvien kanssa pitää olla tarkka ettei ne huku kesken asennuksen ja ettei ruuvaa vahingossa väärää ruuvia väärään paikkaan.
Eniten minua hämmästyttää miten nämä jotku tyypit ovat ylipäätään löytäneet kaikki tarvittavat ruuvimeisselit näihin. Itsellä kun on kahdet eri ruuvisarjat (joista toinen hankittiin vain kuorien avaamista varten) joista nuo kaikki vaadittavat ruuvit löytyi. Vai käyttävätköhän nämä ruuvipäitä jotka sopii noin suurin piirtein koloonsa? Muistan kun eteeni sattui kerran Apple kannettava jossa oli selvästi yhtä ruuvia väännetty kireäksi väärällä avaimella joten oli työ saada se auki kun ruuvin kolo oli pistetty piloille väärällä avaimella.
MacHuollossa pyysivät 96 euroa mutta moiseen en suostunut omalla kohdalla kun ajattelin että se on kuitekin ihan helppo homma. No itse asiassa se olikin ainakin ekalla kerralla aika työläs ja hikipirasat kyllä valuivat pitkin otsaa sitä raplatessa. Nyt myöhemmin on tullut jo pari avattua ja sujuu suht hyvin vaikkei tuo avaus ole mitään herkkua.
Itse en ainakaan ihan pientä maksu vastaan jaksaisi koneita availla. Jos joku maksaisi PowerBookin avaaminesta/asennuksesta 50 euroa niin sitten ehkä. Parhaiten säästää kun asennuksen tekee itse 8)
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Ruotsalaisista rautakaupoista löytyy ruuvareita.. kummastakin.
Avaaminen ei ole vaikeaa noilla ohjeilla. Heikoin hetki on katsella sitä liki 2000 euron konetta palasina siinä pöydällä (tämä siis sillon 3 vuotta sitten kun kone oli uusi) =)
Näppiksen kaapelin kanssa pitää tosiaan olla tarkkana. Ja ruuvareiden pitää olla juuri nuo mitä ohjeissa sanotaan koska nuo ruuvit osaa olla aivan julmetun kireällä.
Avaaminen ei ole vaikeaa noilla ohjeilla. Heikoin hetki on katsella sitä liki 2000 euron konetta palasina siinä pöydällä (tämä siis sillon 3 vuotta sitten kun kone oli uusi) =)
Näppiksen kaapelin kanssa pitää tosiaan olla tarkkana. Ja ruuvareiden pitää olla juuri nuo mitä ohjeissa sanotaan koska nuo ruuvit osaa olla aivan julmetun kireällä.
-
Viesti Kirjoittaja Rampe »
Hyvä ruuvari sarja säästää monta sataa euroa. Tuhoa ruuvi niin olet kusessa..macjanne kirjoitti:Kait se on sitten itse vaan yritettävä. Mitä noita ohjeita katselin niin vaikein vaihe tuntui olevan se kun kaikki ruuvit on irti ja se kone pitäisi saada levälleen. Pitää tosiaan käydä ostamassa kunnollinen ruuvimeisselisarja ennen kuin aloittaa hommat.
Osta samalla sellainen jääpalarasia johon saat tietyn kerroksen ruuvit aina talteen.
Tai sitten tee A4 papereille kaksipuolisella fotojen kiinnitys teipillä 1-1 piirros ruuvien paikkojen kanssa . Jokaiselle kerrokselle oma arkki.
Helpottaa hommaa käsittämättömästi.
Itse vaihdoin iBookkiin superdriven ja kovalevyn, ei mitään hankalaa hommaa jos ohjeet on tulostettu ja varaa aikaa sen 2 tuntia. Kannattaa olla tosin huolellinen noiden näppäinten ja näytön kiinnityspiuhujen kanssa...Ettei ala riuhtomaan väkisin irti mitään.
Hyviä jouluaskarteluja!
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Viesti Kirjoittaja MattiH »
Käykö tämä asema 1,25GHz:een powerbook G4?Akseli Kartaani kirjoitti:Opti AD-7633A löytyy sekä tuolta listalta että Suomesta.macjanne kirjoitti:Olisikohan joku tehnyt tälläisen operaation lähiaikoina? Eli minkä merkkinen ja mallinen ja mistä saisi. Katselin tuota Farmarin antamaan linkkiä niin siellä on sellaisia malleja ainakin iso osa etten googlella löydä suomesta ketään myyjää.
http://www.multitronic.fi/index.php?prod=AD-7633A
-
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Sellainen vinkki vielä että vaikka ruuvarin kyljessä lukisi sama koko kuin purkuohjeissa niin jos meisseli tuntuu väärän kokoiselta niin lopeta koko touhu ja käy ostamassa uusi ruuvari. Itse ainakin jouduin sen pienen ristipäisen kanssa käymään kahdesti kaupassa kun ensimmäinen oli väärän kokoinen vaikka kyljessä oikeat tiedot lukikin. Ei tuo ruotsalaiskauppojen laatu ole aina ihan kohdillaan kun halpaa etsiimacjanne kirjoitti:En ole vielä uskaltanut tehdä. Työkalut on hankittuFixx kirjoitti: Menikös vaihto-operaation hyvin?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
17 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka