ibookissani kun akku loppui niin se pystyi nukkumaan varmaan 12 tuntia ainakin. Tai itse asiassa se ei ikinä sammunu minulla niinkuin aivan loppuun asti.
Macbookissani akun kestoa oli jäljellä joku 5-6 tuntia. Jätin sen päälle ja tulin noin 6 tunnin päästä takasin niin oli sammunut kokonaan.
Ibookissani ei ikinä näin nopeeta mennyt koko akku.
Manuska kätteeen eli se meinaa yksinkertaisesti sitä että akku annetaan tyhjentyä totaalisesti ja annetaan sen olla tyhjentyneenä aikansa. sen jälkeen ladataan se täyteen ja pietetään latauksessa vielä aikansa. Mm. manuskassa löytyy tarkempia ohjeita.
Tuolla edellämainitulla toimenpiteellä akku kertoo käyttikselle OIKEAN akun varauksen jolloin käyttis osaa pistää koneen nukkumaan ajoissa.
Manuska kätteeen eli se meinaa yksinkertaisesti sitä että akku annetaan tyhjentyä totaalisesti ja annetaan sen olla tyhjentyneenä aikansa. sen jälkeen ladataan se täyteen ja pietetään latauksessa vielä aikansa. Mm. manuskassa löytyy tarkempia ohjeita.
Tuolla edellämainitulla toimenpiteellä akku kertoo käyttikselle OIKEAN akun varauksen jolloin käyttis osaa pistää koneen nukkumaan ajoissa.
No mä oon vaan tyhjentänyt ja ladannut täyteen, mutta voisin tehdä tuon vielä, mutta olen 100% varma että tuo asia ei johdu tuosta.
Niin ja tässä akussa oli jo virtaa ennenkuin ostin tämän että ollaankohan tämä kalibroitu jo tehtaalla tj.?
aiemmin se piti käynnistää kokonaan uusiksi, tais olla joku kikka juttu vaa.
Nyt kun se nukkui akun loppumisen jälkeen ja myöhemmin sitä nukkumisvaloa ei näkynyt enää ollenkaan niin, otin akun irti ja laitoin verkovirralle niin, kone jatkoi samasta kohdasta mihin se oli jäänyt eli ei tarvinut uudelleen käynnistää, vaikka kone kävi ilman virtoja kokonaan :S
Voiko olla totta?
Vai meneekö tämä jotenkin sammuksiin ja voi jatkaa samasta kohasta tai jotain.
eli nyt tutkailin tarkemmin tilannetta. Akku loppui ja meni nukkumaan. Tämän jälkeen ehti olla jtn 10 sekunttia nukkumassa kun koko saisse sammu.
Meneekö kenelläkään muilla näin? vai onko tässä jotain vikaa?
Sitten vielä tuli sellainen mieleen, siälä energian säästäjä jutussa on se "laita kovalevyt nukkumaan kun mahdollista" Mitä tämä tarkoittaa? Eli meneekö ne silloin nukkumaan kun konekkin menee nukkumaan, vai voiko ne mennä iha muuten vain yhtäkkiä nukkumaan esim kun kone on käyttämättä tj.??
Mikä käyttis sinulla muuten on siinä MacBookissa? Minulla alkoi valitettavasti PowerBook tehdä tuollaista Leopardin päivittämisen jälkeen. Eli kone ei enää aina mene nukkumaan vaan sammuu kokonaan.
Saisitko tietoja tuosta akustasi tänne? Löytyy esim. Järjestelmän kuvaus / Laitteisto / Teho (Virta)-kohdasta. Lataussyklit, akun mAh jne.
The System Management Controller is an integrated circuit (computer chip) that is on the logic board of the MacBook or MacBook Pro. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and some input/output as it relates to the computer sleeping.
Over time, the settings in the System Management Controller may become unusable, which can result in operational anomalies with the computer. Examples include not turning on, not waking from sleep, not charging the battery, or not recognizing the AC Adapter, among others.
Josse kirjoitti:Sitten vielä tuli sellainen mieleen, siälä energian säästäjä jutussa on se "laita kovalevyt nukkumaan kun mahdollista" Mitä tämä tarkoittaa? Eli meneekö ne silloin nukkumaan kun konekkin menee nukkumaan, vai voiko ne mennä iha muuten vain yhtäkkiä nukkumaan esim kun kone on käyttämättä tj.??
På engelska:
Hard disk sleep: When the hard drive is inactive for a period of time, it will stop spinning to conserve energy. Other than a slight reduction in sounds from the computer, you probably will not notice when the hard disk is sleeping. The hard disk will start spinning the next time information needs to be read/written to the disk, and you may notice a brief delay as this occurs.
Mallitiedot:
Valmistaja: DP
Laitenimi: ASMB016
Pack Lot Code: 0002
PCB Lot Code: 0000
Firmwaren versio: 102a
Laitteistorevisio: 0500
Kennon revisio: 0102
Varaustiedot:
Varausta jäljellä (mAh): 0
Täysin varattu: Ei
Latautuu: Kyllä
Kokonaiskapasiteetti (mAh): 5257
Kuntotiedot:
Latausjaksojen määrä: 24
Akun kunto: Hyvä
Akku on asennettu: Kyllä
Ampeeriluku (mA): 2099
Jännite (mV): 10485
Joo eli tuossa akun tiedot.
Toi englanti ei oikeen hyvin multa suju mutta mitä tapahtuu jos nollaan koneen? meneekö kaikki ohjelmat tiedostot pois vai mitä se käytännössä tekee? lähteekö päivitykset vaan pois?
Tuo muuten kuullostaa ehkä siltä, mikä tässä voisi olla vikana.
okei kiitos paljon Perehdyn tuohon asiaan myöhemmin tarkemmin, kun kerkiän, luultavasti minulla tulee jtn ongelmia, mutta kirjoitan tänne sitten niistä
MacFinn kirjoitti:Siis onko sulla joku perusteltu syy käyttää akku tyhjäksi ja sitten jättää se lataamatta?
Kun tarpeeksi kauan pidät sitä akkua totaalityhjänä, se myös sellaiseksi jää.
Mutta oma on koneesi.
Ei mulla ny mitää perus syytä oo, mutta kuulemma se on hyvä käyttää sitä akkua niin että sen lataa täyteen ja tyhjentää melkein loppuun ja taas lataa täyteen jne... tietysti välillä sitten ottaa akkua pois.
Niin ja onhan se kiva vain laittaa laturi kiinni ja painaa vain jotain nappia niin kone menee päälle kuin aina käynnistää kone kokonaan uudellen kun akku on mennyt tyhjäksi.
ibookkissani akku pysyi todella hyvänä kun näin tein ja vielä n.3 vuoden jälkeen akussa oli hyvin käyttöikää
Ja eihän tää nyt normaalia oo ku akku loppuu niin koneen pitäisi mennä nukkumaan ja olla siinä nukkuma tilassa ainakin sen 10 tuntia tai jotain sinnepäin. Minulla taas kone ehtii olla nukkumassa 10 sekunttia ja kone sammuu kokonaan.
Viimeksi muokannut Josse, 15.12.2007 klo 8.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.
3. Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
4. Reconnect the battery and AC Adapter.
5. Press the Power button to restart the computer.
Onko tuo oikein vai ooonko löytäny jonku väärän kohdan?
Nyt vaan odottelen että akkumenisi tyhjäksi ja katsotaan kuinka kauan kone on nukkumassa, jos ei toimaa niin käyn kyllä kysäisemässä liikkeestä josta ostin tämän ja onneksi on vielä takuuta jäljellä jos ei muuta.
Koneeni kyllä vieläkin sillointällöin sammuu kokonaan eikä mene nukkumaan ja valittaa tapahtuneesta kun käynnistän uudestaan. Tekeekö kenellkään muulla samoin?
Muuten on kyllä mennyt nukkumaan mutta joskus harvoin sammuu suoraan virheellisesti
Pitäisikö asialle tehdä jotain takuutaha on viel jäljellä?
Nyt on taas kokoajan putkeen sammunut kone, eikä ole mennyt nukkumaan. Olen myös koittanut tuota nollaamiskikkaa mitä aiemissa viestissä neuvottiin, mutta ei ole auttanut
Viimeksi sentään kun käynnistin koneen kone jatkui samasta kohdasta, mutta ei siltikään jäänyt nukkumaan. Tosi outoa, ja vielä jos kellään muulla ei näin mene macbookin kanssa