Olen joutunut työssäni nyt käsittelemään joitakin tekstitiedostoja, joissa on ääkkösiä sekä esimerkiksi saksankielen erikoismerkkejä, joita ei muissa kielissä ole. Tiedostot ovat utf-8-muodossa tallennettuja, mutta silti Macissa vääntyvät ääkkösten osalta ihmeelliseen muotoon. Powerbook g4 Leopardilla tekee hieman erilaisia merkkejä, mitä iMac Leopardilla. Ongelma ei siis ole tiedostonimissä, vaan ihan itse tekstissä. Fonttia kokeilin vaihtaa, ei korjaa ongelmaa. Eli saako tuota koodausta tms. jostakin vaihdettua vai mikä tässä mättää?
Ja tietenkin tähän on joku simppeli ratkaisu, jota en nyt vain keksi.
No niinpäs olikin. Latasin tiedostot etänä safarilla, jossa asetuksena ei ollut utf-8 ja samoin Teksturissa olivat käytössä muut asetukset. Ongelma ratkennut siis ja ääkköset istuu taas kuten pitääkin.
Nyt mulla on sitten se koodauksen vaihto hukassa wordista, versio 2004:sta siis. Se sitkeästi hukkaa tiedostosta ääkköset, vaikka muokkaa ne kohdilleen ja tallentaa. Uudelleenavattaessa paketti on taas sekaisin. Jos tässä joku jelppisi, en itse löytänyt tuota muokkausta, vaikka kuinka etsiskelin.
Appletus kirjoitti:Nyt mulla on sitten se koodauksen vaihto hukassa wordista, versio 2004:sta siis. Se sitkeästi hukkaa tiedostosta ääkköset, vaikka muokkaa ne kohdilleen ja tallentaa. Uudelleenavattaessa paketti on taas sekaisin. Jos tässä joku jelppisi, en itse löytänyt tuota muokkausta, vaikka kuinka etsiskelin.
Hyvä mies, mitä sinä Wordiä käytät, kun TeXturi hanskaa helpommin koodaukset ja lukee ja tallentaa tarvittaessa Word-muotoa.
Nainen. 8) Ja Wordiä siksi, kun jostain syystä Texturi ei suostu avaamaan tuota kyseistä dokumenttia.
Hyvä nainen, mikä dokumentti se on, Windowsin Wordissä tehty vai jossain muussa ohjelmassa? Onko tiedoston tunniste .doc vai joku muu?
Saksassa on vain yksi erikoismerkki, jota ei ole muissa kielissä, tuplaässä ß. Jos kyse on eksoottisemmista erikoismerkeistä, silloin ne ovat jotain muusta. Ettei vaan ole koodaus poskellaan jo sulle tulleissa tiedostoissa?
Tiedosto on .rtf, en tiedä, mutta epäilen, että Wordilla tehty olisi. Tuplaässää ei noissa ole käytetty, vaan on kirjoitettu auki. Ongelma on ä-, ö- ja ü-kirjainten kanssa.