Macbookissa on (oli) asennettuna toimiva Tiger. Nyt koitan asentaa siihen Leopardia (upgrade asennus) ja asennus keskeytyy kohtaa kun kone ilmoittaa että Asentaja ei voinut varmistaa paketin "AdditionalSpeechVoices" sisältöä. Asennus Epäonnistui.
Olen koittanut asennusta useamman kerran, aiemmin tökkäsi pakettiin Essentials mut nyt tuohon.
Oliskos siis jotain hyviä neuvoja millä koneen sais toimintakuntoon. Säilyttääkö arkistoi ja asenna vaihtoehto kuvat ym jossain kansiossa vaikka itse asennus menisi reisille?
Kuvat tulisi säilyttää, varmuuskopion ottamisesta nääs on hetki aikaa -tyhmä kun olen.
tkt kirjoitti:Arkistoi ja asenna siirtää vanhan järjestelmän Previous System -kansioon. Käyttäjien kotihakemistot säilyvät koskemattomina.
--Ari
Itsekin tuota Leopardia toivottavasti lähiaikoina asentamassa.. Eli jos haluaa, että ihan kaikki säilyy ennallaan, valitaan siis Arkistoi ja asenna, ymmärsinkö oikein? Mitä muita vaihtoehtoja on?
MacBook 2,16 GHz, Intel Core 2 Duo, 4 Gt, 120 Gt, valkoinen / Leopard
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
tkt kirjoitti:Arkistoi ja asenna siirtää vanhan järjestelmän Previous System -kansioon. Käyttäjien kotihakemistot säilyvät koskemattomina.
--Ari
Juu, niin taitaa trehdä mut entäs jos asennus ei onnistu? Saako ne sieltä jotenkin takaisin. Esim jos pitää asentaa Tiger uusiksi. MItä Tiikeri muuten tykkää, osaako se tehdä korjaavaa asennusta jos leon kanssa on rähmitty?
--Ari
Itsekin tuota Leopardia toivottavasti lähiaikoina asentamassa.. Eli jos haluaa, että ihan kaikki säilyy ennallaan, valitaan siis Arkistoi ja asenna, ymmärsinkö oikein? Mitä muita vaihtoehtoja on?
Jos koneessa ei ole vikoja, suosittelen ihan suoraan päivitystä. Tosin varmuuskopiot on joka tapauksessa hyvä olla reilassa ensin.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
tkt kirjoitti:
Yleensä kyllä.
Itselläni vain Bluetoothyhteys Nokian 6630:n säilyi ainoastaan laittamalla Tiikerin päälle päivitys.
Seuraavaksi kannattaa testata kovalevyn kunto. Kone käyntiin Leopard-asennuslevyltä ja Levytyökalulla (Disk Utility) tarkastat levyn kunnon.
Tarvittaessa Tigerin voi asentaa koneeseen Arkistoi ja asenna -menetelmällä. Versioeroilla ei siinä tapauksessa ole paljonkaan merkitystä.
Itse olen asentanut Leopardin päivitysasennuksena kaikkiin paitsi yhteen koneeseen. Siihen tein puhdasasennuksen.
Tarkistin levyn kunnon, ei ongelmia. Otin talteet windowsin ja testdiskin kanssa kuvat ja kokeilin asennusta puhtaalta pöydältä päätyen lopulta samaan tulokseen kun asennusaikaa oli enää 8 min jäljellä.
Eli tiedostot on nyt jo hukattu, kaikki mahdollinen sallittua. Ellei mikään muu auta niin Leo takaisin kauppaan ja tiger puhtaana levylle.
Jos vielä jaksat yrittää asentaa, niin kokeilepa vaihtoehtoa, jossa vähennä kielen määrää, kirjoitinajureita ja olikohan valittavana vielä nuo äänetkin. Mukautetun asennuksen (Customize) on heti kohdelevyn valinnan jälkeen, muistaakseni vasemmassa alareunassa.
Tuota karsittua asennusta vielä yritin, tällä kertaa virhe tuli Essentials paketissa. Kiitos vaan kaikille auttamisyrityksistä, tuota viimeisintä levyn kopioimista en ole koittanut. Ei ollut Leopardin aika tulla vielä mun macciini joten luovutin ja aamupäivällä koneeseen meni sit Wanha kunnon Tiger takaisin ja toimiii.
Varmuuskopion kanssa kävi kehnosti kun tiikeri ilmoitti dmg tiedostossa olevan vikaa, "ei kelvollisia tiedostojärjestelmiä". Tuota dmg:tä voisin koittaa sorkkia vielä jos se jotenkin saisi avattua.
Lopuksi varoitus: Jos Leopardia on yrittänyt asentaa arkistoi & asenna menetelmällä ja asennus kusee (niinkun mulla teki), niin Tigeriä ei voi asentaa takaisin ilman levyn tyhjennystä. (asennus ilmoittaa: Kohdelevyltä löydettiin OS X:n uudempi versio, asennusta ei voida suorittaa tällä menetelmällä)
Kleeffa kirjoitti:
Lopuksi varoitus: Jos Leopardia on yrittänyt asentaa arkistoi & asenna menetelmällä ja asennus kusee (niinkun mulla teki), niin Tigeriä ei voi asentaa takaisin ilman levyn tyhjennystä. (asennus ilmoittaa: Kohdelevyltä löydettiin OS X:n uudempi versio, asennusta ei voida suorittaa tällä menetelmällä)
...niin mut sen olis voinut yksinkertaisesti kopioida takaisin sieltä previous system-kansiosta.
Kleeffa kirjoitti:
...niin mut sen olis voinut yksinkertaisesti kopioida takaisin sieltä previous system-kansiosta.
...niin mut ei olis. Se Previous Systems ei sisällä koko systeemiä eikä varsinkaan käyttäjän tietoja.
Mutta toki ne tiedot sieltä olisi saanut pelastettua. Ei siinä mitään.
JuhaT kirjoitti:Kyllä vaan olen niin Tiikerillä tehnyt. Käyttäjätiedothan on jo valmiina siellä "oikeilla paikoillan".
Eivät kyllä Previous Systems kansiossa. Ne on ihan "oikeilla paikoillaan" kyllä. Eli /Users/käyttäjätunnus/ jne. Mutta ei ne sinne previousiin mene. Sinne menee vain käyttiksen palikat jotka muuten poistettaisiin.
TheKraken kirjoitti:Ne on ihan "oikeilla paikoillaan" kyllä. Eli /Users/käyttäjätunnus/ jne. Mutta ei ne sinne previousiin mene. Sinne menee vain käyttiksen palikat jotka muuten poistettaisiin.
Aivan - eli sieltä edelliseltä "palautetaan" ne muut. Helpoiten homma hoituu, jos on käytössä ulkoinen kovis.
TheKraken kirjoitti:Ne on ihan "oikeilla paikoillaan" kyllä. Eli /Users/käyttäjätunnus/ jne. Mutta ei ne sinne previousiin mene. Sinne menee vain käyttiksen palikat jotka muuten poistettaisiin.
Aivan - eli sieltä edelliseltä "palautetaan" ne muut. Helpoiten homma hoituu, jos on käytössä ulkoinen kovis.
Aivan. Ei tässä kukaan muuta väittänytkään, paitsi sinä
Kleeffa kirjoitti:Tuota karsittua asennusta vielä yritin, tällä kertaa virhe tuli Essentials paketissa. Kiitos vaan kaikille auttamisyrityksistä, tuota viimeisintä levyn kopioimista en ole koittanut. Ei ollut Leopardin aika tulla vielä mun macciini joten luovutin ja aamupäivällä koneeseen meni sit Wanha kunnon Tiger takaisin ja toimiii.
Olisikohan vika muistimokkulassa? Kun koetin asentaa Leopardia yhteen koneeseen, tuli juuri Essentials-paketin kohdalla sama virheilmoitus. Tarkistin asennuslevyt, kohdekovalevyn ja kaiken mahdollisen eikä niissä ollut vikaa. Lopulta kokelin asennusta puolet muistipalikoista (4 x 512 megaa) poissa ja vika paikallistui yhteen muistipalikkaan. Jätin sen pois ja sen jälkeen Leopard meni sisään laakista eikä ole ollut mitään ongelmia. Tuo muistipalikka oli aiemmin kiinni toisessa koneessa, jossa oli silloin tällöin ollut kernel panikkeja. Luulin niiden johtuneen jostain siinä koneessa olleesta ohjelmasta, mutta olin väärässä.
Onko sulla koneessa yhtään kernel panikkeja? Silloin epäilisin viallista muistia. Inhottava vika, koska kone näyttää toimivan yleensä kunnolla. Päivitys Leopardiin näyttää olevan ylivoimainen viallisella muistilla varustetussa koneessa, koska asennuksen aikana ilmeisesti koko muistia käytetään pakettien purkamisessa.
Kleeffa kirjoitti:Tuota karsittua asennusta vielä yritin, tällä kertaa virhe tuli Essentials paketissa. Kiitos vaan kaikille auttamisyrityksistä, tuota viimeisintä levyn kopioimista en ole koittanut. Ei ollut Leopardin aika tulla vielä mun macciini joten luovutin ja aamupäivällä koneeseen meni sit Wanha kunnon Tiger takaisin ja toimiii.
Olisikohan vika muistimokkulassa? Kun koetin asentaa Leopardia yhteen koneeseen, tuli juuri Essentials-paketin kohdalla sama virheilmoitus. Tarkistin asennuslevyt, kohdekovalevyn ja kaiken mahdollisen eikä niissä ollut vikaa. Lopulta kokelin asennusta puolet muistipalikoista (4 x 512 megaa) poissa ja vika paikallistui yhteen muistipalikkaan. Jätin sen pois ja sen jälkeen Leopard meni sisään laakista eikä ole ollut mitään ongelmia. Tuo muistipalikka oli aiemmin kiinni toisessa koneessa, jossa oli silloin tällöin ollut kernel panikkeja. Luulin niiden johtuneen jostain siinä koneessa olleesta ohjelmasta, mutta olin väärässä.
Onko sulla koneessa yhtään kernel panikkeja? Silloin epäilisin viallista muistia. Inhottava vika, koska kone näyttää toimivan yleensä kunnolla. Päivitys Leopardiin näyttää olevan ylivoimainen viallisella muistilla varustetussa koneessa, koska asennuksen aikana ilmeisesti koko muistia käytetään pakettien purkamisessa.
Juu, yrittäessäni etsiä netistä apua huomasin kanssa että muistiin liittyviä ongelmia näytti olevan paljon. Mulla ei kuitenkaan ole extrakampoja asennettuna ja hardware test antaa puhtaat paperit.
Nyt kirjoittelen jo uudelleen asennetulla tigerilla, eipä tuo toimimattomuus oikestaan enää paljoa harmita, tuli tehtyä samalla valokuva ja musiikkikokoelmalle tarpeellinen suursiivous. Kuvat sain kaikki pelastettua ja tiger asennettu ilman turhaa krääsää (mac office test drive, board games, julmettu määrä tulostinajureita ja kielivaihtehtoja). Oikeastaan leopardista en jää haveilemaan kuin stacks dockista. Muuten tuntuu että tuolla on hieman liikaa alkukankeutta kun monilla on jonkin sortin ongelmia. Pidättäydyn siis toistaiseksi tigerissa, leon voisi koittaa joskus asentaa firewiren target moden kautta, siten monet ovat onnistuneet ohittamaan nuo ongelmat mitä itse kohtasin.
"hardware test antaa puhtaat paperit. "
Jos käytät esim Apple Caren mukana tulevaa Hardware test CD:tä muistintestaukseen, niin piilevät muistipalikkaviat voivat jäädä toteamatta.
RAM-muistin testaukseen parempi vaihtoehto on esim allamain. sivuilta löytyvä (nykyään maksullinen) memtest-ohjelma:
strong kirjoitti:"hardware test antaa puhtaat paperit. "
Jos käytät esim Apple Caren mukana tulevaa Hardware test CD:tä muistintestaukseen, niin piilevät muistipalikkaviat voivat jäädä toteamatta.
RAM-muistin testaukseen parempi vaihtoehto on esim allamain. sivuilta löytyvä (nykyään maksullinen) memtest-ohjelma: