Kuvanvakain vs valovoima?
-
Kuvanvakain vs valovoima?
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jotta vertailuun tulisi konkretiaa, niin mielessä pyörii:
- Nikon AF-S 17-55mm F2,8G IF ED (n 1400€)
Valovoima hyvä - kiinteä 2.8 max aukko. Kallis, mutta zoom alue riittää sisäkuvaukseen, D80 kerroin taisi olla 1,6. Toisaalta, voisi myöhemmin ostaa kaveriksi Nikon AF-S 70-200mm F2,8 G VR ED kunhan tämän ostokivut unohtuneet.
- Nikon AF-S 18-200mm F3,5-5,6 VR2 ED IF (n 700€, VR = kuvanvakain)
Tässä valovoima heikompi, mutta kuvanvakain. Plussaa se että zoom riittää eikä tartte vaihdella koko aikaa objektiivejä. Toisaalta, ei mikään luontokuvausihme, lehden mukaan 170mm jälkeen tarkkuus heikkenee.
Joulukuvia tuppasi tärähtelemään hämärissä, siitä moinen innostus. Haaveena olisi että saisi useinmiten ilman salamaa kuvat.
-
Re: Kuvanvakain vs valovoima?
Viesti Kirjoittaja gramdel »
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Sisäkuvaukseen varsin vallaton vekotin. Jos jotain kiinteää pitäis laittaa, niin ehkäpä ennemmin 35/2 tmv. tai jokin kiinteä 20mm 2.8.ps2006 kirjoitti:entä Nikonin 105 mm /2,8 VR, siinä ois valovoimaa ja värinän estoa.
Niin zoomihan tuosta puuttuu, eikä ahtaisiin pääse, mutta kuvaaja liikkuu sitäkin enemmän...
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Vaan kun ei pidä. Mun Sonyssa on vakain rungossa, joten kaikki optiikat on vakautettuja. Ihan kaikki. 8)Lare kirjoitti:Jos teidän pitäisi päättää valovoiman ja kuvanvakauksen välillä, niin kumpaan euronne laitaisitte?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Kannattaa kuitenkin muistaa, että se vakaaja on vain yksi ominaisuus. Pitäisin kennon fyysistä kokoa melkein yhtä merkittävänä. Mitä isompi se on, sitä paremmin se sietää suuria herkkyyksiä ilman kohinan paisumista sietämättömäksi.
Jos itse tavoittelisin hyviä hämäräkuvausominaisuuksia, hakisin luultavasti ensimmäiseksi sitä isoa kennokokoa, joka mahdollistaisi suurten herkkyyksien käytön. Sitten unohtaisin zoomit ja hankkisin hyvävalovoimaisia objektiiveja. Näin saisin valoa etsimeenkin ja nopeutta tarkennukseen.
Lopuksi vielä väite, että useimmat tuijottavat aivan liikaa sen kuvauskaluston ominaisuuksiin. Kun valokuvaamisen taito on hallussa, hyvää jälkeä syntyy monenlaisilla laitteilla!
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Optiikkaan sijoitettavia vakaimia oli saatavana paljon ennen runkovakainta, joten se oli ainoa mahdollisuus vielä muutama vuosi sitten. Kenenkään ei tarvinnut miettiä niiden välistä paremmuutta, kun runkovakaimia ei vielä joko osattu tehdä tai ne olisivat olleet liian kalliita. Ja kun tähän optiikan vakautukseen Canonilla ja Nikonilla lähdettiin, siitä ei helposti vaihdeta pois. Puhtaaltä pöydältä lähteville merkeille (Minolta/Sony, Pentax, Olympus jne) objektiivin vakain ei enää ollut vaihtoehto lainkaan, kun kaikilla objektiiveilla toimiva runkotekniikka on nyt riittävän hyvää ja halpaa.KunkkuJ kirjoitti:Tuota tuli joskus pohdittua oikein urakalla, että missä sen vakaajan pitäisi olla, rungossa vai objektiivissa. Joku suuri syyhän siihen täytyy olla, että useimmat valmistajat laittavat sen objektiiviin, vaikka niitä täytyy sitten rakentaa monta yhden rungossa olevan sijaan. No, lopullista vastausta en ole löytänyt.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja emmel »

Tuohon auttaisi sitten manuaalitarkennus, mutku sitten pitäisi olla kunnon etsin...ja se on jo toinen juttu.
* tuo 50mm x kameran croppikerroin 1.5 = 75mm kinovastaavuudeltaan. Tuo on mulle vähän liikaa sisäkuvaukseen.
-
Viesti Kirjoittaja TTH »
Et kertonut mitä sinulta nyt löytyy (runko, putket, salama). Salama on usein realiteetti sisällä kuvatessa. Sen valosta saa luonnollisemman heijastamalla sen katon kautta tai pehmentämällä valoa jollakin. Samoin salamankin kanssa kannattaa käyttää suurempia herkkyyksiä. Sisällä edes tuo 2.8 ei tahdo riittää ilman salamaa eli kannatan jo esitettyä suositusta valovoimaisesta kiinteästä putkesta - vaikkapa 50/1.4 tai Sigman 30/1.4.
Tuota lyhyttä 2.8 zoomia voisi hyvällä tuurilla kohta saada käytettynä kun ammattilaiset vaihtavat paremmin D3:n sopiviin FX laajakulmalinsseihin. Loistava putki, mutta kallis uutena. Itse käyttäisin ehkä rahani muuten. Muista myös että nuo 2.8 putket ovat todella isokokoisia ja herättävät huomiota myös silloin kuin et sitä itse haluaisi.
18-200 on hintaluokassaan hyvä putki ainakin nettitiedon perusteella. Ainakin minun mielestäni kuitenkin lähinnä ultimate turistiputki, enkä tiedä onko se olennaisesti sen parempi piirtokyvyltään kuin kittiputki tai 18-70.
Luontokuvaukseen 200mm on (1.5 kertoimellakin) aika lyhyt putki ellei sinulla ole kojua käytössä. Sisällä kuvatessa yli 70mm vaatii puolestaan jo jonkun verran tilaa ympärille. Ulkona (tai sisällä halleissa tms) ihmisiä kuvatessa tuo 70-200/2.8 on mahtava ja Nikonin version pitäisi toimia 1.4 telejatkeenkin kanssa ihan hyvin.
Summary:
Sisäkuvaukseen suosittelisin että perehdyt tapoihin parantaa salamakuvia ja/tai ostat jonkun 1.4 valovoimaisen kiinteän putken. Jatko sitten rahapussin ja kiinnostuksen mukaan. Itse jatkaisin siitä ostamalla tuon 70-200/2.8 zoomin, mutta se riippuu niin paljon siitä mitä kuvaa missä ja miten... Normaalissa asunnossa sitä ei tosin voi juurikaan käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja htc »
Laajakulmalla tuo tärähdysvaara (tai sen näkyminen kuvassa) on pienempi ja siitä selviää usein opettelemalla laukaisua puristamalla (ei painamalla), nojailemalla seiniin ja oven pieliin ja käyttämällä taskujalustaa milloin mitäkin seinää, pöytää yms vasten. Jos kuvassa paikallaan olevat kohteet ovat skarppeja, niin ihmisten liikkuminen on jo sitten kohdassa "elämä on" ja paremmin hyväksyttävissä ;-) Itse kuvaan aina ilman salamaa ja 17-40/4 -lasilla, eikä tuo tärähtäminen ole mielestäni ongelma - minulle ;-)
Tuossa "ykköslasiluokassa" 70-200 tuo tärinänvaimennus on mielestäni eniten paikallaan. Itse kuvaan Canonin laseilla, vaan Nikon hallitsee asian ihan yhtä hyvin (lie muutkin valtamerkit). Noilla hieman harjoittelemalla tekee "ihan hyvää" jälkeä vielä kahdeksasosasekunnilla. Elävä kohde ei meinaa pysyä skarppina enää... Ainakin Canonilla on muuten 4-valovoimainen, vakaimellinen 70-200 -objektiivi, joka on erinomainen vaihtoehto sekin ja hinnaltaan paljon ystävällisempi kuin 2,8.
Kennokoosta olen samaa mieltä kuin kommentti edellä; mitä isompi, sen parempi. Nykyisillä järjestelmillä (kerroin 1,6) 1600 ASAa tuottaa vielä hyväksyttävää jälkeä, joka sekin auttaa osaltaan.
Valovoimaa kasvattaessa tulevat mielestäni muut ongelmat, joita jo sivuttiin aiemmissa vastauksissa. Valovoimalla 1,4 terävyysalue on "milli" tai jotain ja siinä on haastetta kyllikseen. Ottaako sitten mieluummin epätarkkoja vai tärähtäneitä, on jo makuasia. Jos joutuu himmentämään joka tapauksessa pari aukkoa, niin voi pohtia investoinnin mielekkyyttä. Asia erikseen on, että nuo paremmalla valovoimalla varustetut lasit ovat yleensä muutenkin laadukkaampia.
Zoomeja jo vuosia käyttäneenä, entisenä kiinteäpolttovälifriikkinä, en enää vaihtaisi zoomejani pois (enkä kyllä aio kritisoida niitäkään, jotka kiinteitä käyttävät ;-) Minulle nuo 17-40/4 ja 70-200/2,8 IS ovat "herran lahja taivaasta" jo nyt. Toisaalta, en tappelisi vastaan, jos joku ANTAISI minulle 16-35/2,8 -optiikan ja täydellä kennolla varustetun rungon nykyisen 1,6-kertoimellisen sijaan, vaan pitäähän haaveita olla ;-)
-
Viesti Kirjoittaja harri »
"Ihan hyvää" on niin suhteellinen käsite.htc kirjoitti: Tuossa "ykköslasiluokassa" 70-200 tuo tärinänvaimennus on mielestäni eniten paikallaan. Itse kuvaan Canonin laseilla, vaan Nikon hallitsee asian ihan yhtä hyvin (lie muutkin valtamerkit). Noilla hieman harjoittelemalla tekee "ihan hyvää" jälkeä vielä kahdeksasosasekunnilla.
Kyllä sä aika fakiiri oot, jos saat 200-millisellä 1/8 sekunnillla edes "siedettävän" teräviä kuvia käsivaralta.
-Harri, valokuvaaja
-
Viesti Kirjoittaja Jim-Bone-Eye »
Jos hiukankin valoa vaan valoa riittää, uskon että myös 18-200 VR voi olla ihan oiva valinta. Kuten jo mainittiinkin loppupäässä jälki ei vaan ole ihan huipussaan. Nää on makuasioita

iPhone 11Pro, MBP 13", MB 12", iMac Pro, iPad Pro 11"
-
Viesti Kirjoittaja htc »
No mä oon 8) 35 vuoden kokemuksella ja IS:llä, vaan taisin jo tuossa mainita niistä oven pielistä ja seinistä, jotka ei pahemmin liiku ja joihin on hyvä nojata, vaikkei hengitäkään...harri kirjoitti:Kyllä sä aika fakiiri oot...
-Harri, valokuvaaja
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eikä tuo nyt niin ainutlaatuista ole, vaikka lähdettäis siitä "normi" 1/250 (tai 1/125) ajasta ja otettais se IS:n "sallima" 3 aukkoa siitä pois, niin ollaan 1/30 (jopa 1/15) menossa ja sit siihen se ovenpieli...
Mut se pointti ei tainnu olla se 1/8, vaan se harjoittelu JA ne ovenpielet JA, että elävä kohde ei tahdo olla skarppi enää siinä vaiheessa. MäKÄÄN siellä koripallokatsomossa ykskauttakasilla...

-
Viesti Kirjoittaja peltsi173 »
Moni tarjoaa liikkuvien kohteiden kuvaamiseen heikossa valossa ratkaisuksi suurta valovoimaa (jopa f/1.4), mutta kuten tossa aiemmin on mainittu, ongelmaksi tahtoo muodostua todella kapea syväterävyysalue. Tällöin koko kohde ei enää ole tarkka tai, jos tarkennus ei ole aivan napissa, ei edes haluttu alue.
Molemmilla tavoilla kysymys on tekniikoista, jotka eroavat hieman toisistaan. Valovoimaisella voi saada todella upeita kuvia, missä haluttu kohde erottuu taustasta. Kuvanvakaaja taas voi tarjota mielenkiintoisia efektejä, kun kuvassa on sekä liikkeen tuntua, että tarkkoina pysyviä kohteita. Kumpikaan ei automaattisesti takaa tarkkoja kuvia huonossa valossa, vaan tämä on kuvaajan itsensä hanskattava.
-
Ei ole nyt mukana kaikkia tietoja, mutta P-ohjelmalla näköjään aina suosii 1/60s valotusta. Kamera D80, kittilinssi 18-135mm. Ulkoinen salama oli käytössä, ja ekaa kertaa. Mr. Murphy iski huolella, siinä epäonnivälissä oli sormi osunut tarkennuksen M/A-kytkimelle. Osa saattoi olla noiden aiheuttamia, koska tärähdykset / epätarkkuus sattui samaan aikahaarukkaan. Eli kun pukki kävi.TTH kirjoitti:Kerrohan tärähtäneistä kuvista polttoväli / suljinaika / käytetty aukko / herkkyys.
Luulen että se sattui noille rajoille, zoomi saattoi olla siinä 50 - 70 mm haarukassa, ilmeisesti kerroin pitää huomioida -> valotusajan pitäisi olla n 1/100? -> 1/125?
Taidan jatkossa kuvailla S-ohjelmalla, ja pistellä sinne 1/125 paikkeille valotusajan.
Hyvä pointti. Erityisen noloa jos ei edes tuolla onnistu. 1 käytetty sattui netissä silmään, eikä hinta ollut paljoa laskenut.TTH kirjoitti: Tuota lyhyttä 2.8 zoomia voisi hyvällä tuurilla kohta saada käytettynä kun ammattilaiset vaihtavat paremmin D3:n sopiviin FX laajakulmalinsseihin. Loistava putki, mutta kallis uutena. Itse käyttäisin ehkä rahani muuten. Muista myös että nuo 2.8 putket ovat todella isokokoisia ja herättävät huomiota myös silloin kuin et sitä itse haluaisi.
Kysymys onkin, onko tuo vakain sen hinnan arvoinen... Ehkä paree on totutella ajatuksena kiinteään zoomiin, niiden "valovoima" pyörii siinä 1.8 - 2.0 paikkeilla.TTH kirjoitti: 18-200 on hintaluokassaan hyvä putki ainakin nettitiedon perusteella. Ainakin minun mielestäni kuitenkin lähinnä ultimate turistiputki, enkä tiedä onko se olennaisesti sen parempi piirtokyvyltään kuin kittiputki tai 18-70.
.
-
"kiinteään zoomiin"?!Lare kirjoitti:... Ehkä paree on totutella ajatuksena kiinteään zoomiin, niiden "valovoima" pyörii siinä 1.8 - 2.0 paikkeilla.

On tämä valokuvaus vaan siitä mukavaa, että vielä kolmenkymmenenviiden vuodenkin jälkeen tulee eteen uusia asioita...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
No, point-of-no-return on ohitettu osaltani. Suurin ongelma meikäläisen tapauksessa löytyy kyllä etsimen takaa huonoissa kuvissa... Sanotaan nyt itse, kun kukaan ei häveliäästi ole sitä maininnut.Repe Ruutikallo kirjoitti:Vaan kun ei pidä. Mun Sonyssa on vakain rungossa, joten kaikki optiikat on vakautettuja. Ihan kaikki. 8)Lare kirjoitti:Jos teidän pitäisi päättää valovoiman ja kuvanvakauksen välillä, niin kumpaan euronne laitaisitte?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
No voi perhana, lipsahti kunnon lapsus.KunkkuJ kirjoitti:"kiinteään zoomiin"?!![]()
![]()
On tämä valokuvaus vaan siitä mukavaa, että vielä kolmenkymmenenviiden vuodenkin jälkeen tulee eteen uusia asioita...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
-
-
Ehkä. Salama tuppaa tosin latistamaan kuvaa. Lisäksi onnistuin hämäämään valotusautomatiikkaa sojottamalla salamalla kattoon, ja pitämällä heijastavaa läppää salaman takana (sitä joka siinä oli mukana) -> rankaa ylivalotusta joissain kuvissa. Kuten yllä todettiin, kamera tuntuu suosivan 1/60s valotusta, joka pitkille polttoväleille taitaa olla liian hidas.Jamac kirjoitti:Mielestäni paras ratkaisu olisi hankkia kunnon kääntyväpäinen salama. Ei tarvi site enää niinku valittaa ja silleen.
Ei tämä joulu täysi fiasko ollut, suurella määrällä sai pienellä prosentillakin kuvia.
-
Viesti Kirjoittaja TTH »
Jep. Muista sisäkuvissa nostaa herkkyyttä (ISO arvoa) ainakin 400:n asti, vaikka käyttäisitkin salamaa. Tai itse ainakin nostan, kun se vähentää salamatehon tarvetta ja parantaa kuvien luonnollisuutta.Lare kirjoitti:Ei ole nyt mukana kaikkia tietoja, mutta P-ohjelmalla näköjään aina suosii 1/60s valotusta. Kamera D80, kittilinssi 18-135mm. Ulkoinen salama oli käytössä, ja ekaa kertaa. Mr. Murphy iski huolella, siinä epäonnivälissä oli sormi osunut tarkennuksen M/A-kytkimelle. Osa saattoi olla noiden aiheuttamia, koska tärähdykset / epätarkkuus sattui samaan aikahaarukkaan. Eli kun pukki kävi.TTH kirjoitti:Kerrohan tärähtäneistä kuvista polttoväli / suljinaika / käytetty aukko / herkkyys.
Tuo kuvien ylivalottuminen katon kautta heijastamalla ja lätkää käyttämällä kuulostaa vähän oudolta. Sinänsä olet toiminut juuri niinkuin minun mielestäni pitääkin. En oikein ymmärrä. Oliko pahastikin ylivalottunut?
Tarkennuksen pitää myös olla todella tarkasti kohdallaan tai kuvista tulee sumeita. Tämä korostuu etenkin valovoimaisilla putkilla eli toisaalta ne ovat alkuun ehkä vähän hankalia, mutta toisaalta ne nopeasti opettavat tämän asian sinulle.
Kuulostaa ihan järkevältä. Nyt kun puhutaan digikameroista niin kannattaa rohkeasti kokeilla kaikkea mahdollista ja vertailla tuloksia tietokoneen näytöllä. Jahtaat vaan kameran kanssa niitä ketä paikalla onLare kirjoitti: Luulen että se sattui noille rajoille, zoomi saattoi olla siinä 50 - 70 mm haarukassa, ilmeisesti kerroin pitää huomioida -> valotusajan pitäisi olla n 1/100? -> 1/125?
Taidan jatkossa kuvailla S-ohjelmalla, ja pistellä sinne 1/125 paikkeille valotusajan.

Vakain on todella hyvä, mutta silti suosittelisin että osta mieluummin hyvävalovoimainen kiinteä putki. Siinä on sellainenkin näkökulma, että mitä vähemmän sinulla on säädettävää (tai asiat sujuvat jo itsestään), sen enemmän voit keskittyä taiteelliseen puoleen eli kuvien sisältöön. Monet tuntemani kuvaajat ovat huomanneet että kiinteät putket pakottavat ajattelemaan mitä ja miten haluat kuvata sen sijaan että rennosti oven pielestä zoomaat niin että kaikki sopivat kuvaan... Voit tuon zoomisi kanssa helposti tutkia mikä kiinteä polttoväli sopisi sinulle parhaiten laittamalla sen yhteen asentoon ja kuvaamalla aikasi zoomiin koskematta. Kuvaamistavat ja kohteet ovat kovin erilaisia ja siksi tulet saamaan jatkossakin paljon erilaisia ja keskenään ristiriitaisia ohjeita. Itse olen kovasti ihastunut täysikennoisen 100mm polttoväliä vastaavaan pituuteen, kun se pakottaa tekemään valintoja ja pelkistämään kuvia (ja siten tekee niistä parempia).Lare kirjoitti:Kysymys onkin, onko tuo vakain sen hinnan arvoinen... Ehkä paree on totutella ajatuksena kiinteään zoomiin, niiden "valovoima" pyörii siinä 1.8 - 2.0 paikkeilla.TTH kirjoitti: 18-200 on hintaluokassaan hyvä putki ainakin nettitiedon perusteella. Ainakin minun mielestäni kuitenkin lähinnä ultimate turistiputki, enkä tiedä onko se olennaisesti sen parempi piirtokyvyltään kuin kittiputki tai 18-70.
.
Ota rennosti ja muista kuvata paljon, se parantaa huomattavasti onnistumisen mahdollisuuksia. Vielä kun näytät muille vain parhaiten onnistuneet 10-15% kuvista niin muut alkavat pitää sinua hyvänä kuvaajana

-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Salama (EX 550) on minulle tarpeellinen apuväline. Käytän sitä heijastettuna katon, seinän, oman heijastimen tai erikseen kiinnitettävän heijastimen avulla. Lisäksi tilanteesta riippuen säädän sen tehoa. Tämä siitä syystä, että vanha kamerani (EOS D30) kohisi melkoisesti jos ASA-arvoa nosti yli 400:n. Ostin uuden kameran (30D), joka ei kohise yhtä paljon mutta silti pyrin pysyttelemään ASA 800:n alapuolella.
Salaman käyttö vaatii näemmä melkoista opettelua ennen kuin sitä voi hyödyntää sujuvasti ja luovasti. Osaan jotakin vaikka vielä tässä suhteessa on paljon oppimista. Joka tapauksessa suosittelen niin kalliin salamalaitteen ostamista kuin mihin varat vain riittävät. Siitä on paljon apua jos kuvausolosuhteet ovat ongelmalliset.
P.S. Suosittelen sitä kiinteällä valovoimalla olevaa objektiivia. Tästä on hyötyä myös salamakuvauksessa.
-
Kiitos tästäkin kikasta. Eipä ole tullut mieleen.TTH kirjoitti: Jep. Muista sisäkuvissa nostaa herkkyyttä (ISO arvoa) ainakin 400:n asti, vaikka käyttäisitkin salamaa. Tai itse ainakin nostan, kun se vähentää salamatehon tarvetta ja parantaa kuvien luonnollisuutta.

Kyllä osassa kuvia oli alueita ihosta palanut puhki. En ole vielä siirtynyt RAW-vaiheeseen, joten JPEGissä korjaamattomia vahinkoja tuli. Ylivalottuneet olivat mielestäni nimenomaan lätkan kanssa, kun salama 90' kohti kattoa.TTH kirjoitti: Tuo kuvien ylivalottuminen katon kautta heijastamalla ja lätkää käyttämällä kuulostaa vähän oudolta. Sinänsä olet toiminut juuri niinkuin minun mielestäni pitääkin. En oikein ymmärrä. Oliko pahastikin ylivalottunut?
No tuo prosentti nyt toteutui. Muuten ei.TTH kirjoitti: Ota rennosti ja muista kuvata paljon, se parantaa huomattavasti onnistumisen mahdollisuuksia. Vielä kun näytät muille vain parhaiten onnistuneet 10-15% kuvista niin muut alkavat pitää sinua hyvänä kuvaajana

Kiitoksia muillekin asiallista tekstiä kirjoittaneille - olen kyllä tavannut näitä ohjeitanne vaikka kaikkiin kommentteihin en olekaan reakoinut.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka