Macbookin kiiltävät näytöt
-
Macbookin kiiltävät näytöt
Viesti Kirjoittaja einbork »
Siihen tulee häiritsevän paljon heijastumia ellei ole aivan pimeässä huoneessa.
Onko mattanäyttö kalliimpi valmistaa kun sitä on vain pro kannettavissa?
-
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Parempi kontrasti, miellyttävämpi lukea ja tietty se että näkee kuvan auringonpaisteessakin, kun voi ohjata auringon säteet toisaalle.
-
Re: Macbookin kiiltävät näytöt
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Minulla taitaa omassa MacBookissani olla vikaa näytössä sitten koska ei heijastumia tule vaikka on glossy?einbork kirjoitti:Siihen tulee häiritsevän paljon heijastumia ellei ole aivan pimeässä huoneessa.

-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja Molto bene »
Niin, tämäkin taitaa olla myös makuasia.KunkkuJ kirjoitti:Ei ole helppoa näyttövalmistajalla, kun mieltymykset näin paljon vaihtelevat. Sama näyttö on yhden mielestä häiritsevän heijastuksia keräävä, toisen mielestä mainio. Minua ei ole Macbookin näytössä heijastukset vaivanneet, mutta katselukulman suhteen se on surkea! Ehdottomasti huonompi kuin yhdessäkään PC-läppärissä, joita minulla on ollut useita.
Minusta läppäri on henkilökohtainen työväline ja hyvä ettei joka kulmasta pääse muut lukemaan.
Mutta taitaa tämä keskustelu johtaa pois alkuperäisestä, matta vai kiiltävä.
Itse olen tykästynyt jo MacBookin aikaan kiiltävästä (onko se nyt glossy?).
Jotenkin hyvä eteenkin valokuvia ja leffoja käsitellessä, eikä ainakaan minua heijastukset häiritse.
-
Viesti Kirjoittaja HTL »
(Toivottavasti en runnellut alkuperäisiä kommentteja liiaksi, eikä niiden sanoma värittynyt. Tarkoitukseni ei ole olla ihan samaa mieltä eikä suoraan kiistää, mutta lähtökohtana tuo yo. rimpsu on pienessä ristiriitaisuudessaan joka tapauksessa hyvä.)Molto bene kirjoitti:Minusta läppäri on henkilökohtainen työväline ja hyvä ettei joka kulmasta pääse muut lukemaan. -- -- Itse olen tykästynyt jo MacBookin aikaan kiiltävästä -- -- Jotenkin hyvä eteenkin valokuvia ja leffoja käsitellessä, eikä ainakaan minua heijastukset häiritse.KunkkuJ kirjoitti:Minua ei ole Macbookin näytössä heijastukset vaivanneet, mutta katselukulman suhteen se on surkea! Ehdottomasti huonompi kuin yhdessäkään PC-läppärissä
Moni on kovasti mattapinnan kannalla ja vähintään yhtä moni vakuuttaa, ettei kiiltävästä näytöstä ole haittaa ja saattaa olla jotain ylimääräistä iloakin. Omasta näkökulmastani MacBookin näytön pinnalla ei ole toistaiseksi ollut merkitystä. Häiritseviä heijastumia en ole nähnyt kertaakaan, eikä peruskäytössä pienillä heijastuksilla olisi ylipäätään juurikaan merkitystä. On tietysti kuviteltavissa tilanteita, joissa kiiltävä pinta ei välttämättä ole kovin edullinen. En tiedä vielä, kuinka juuri MacBookin näyttö oireilee tällaisessa tilanteessa. Tämä kielii ainakin siitä, ettei se ole niitä pahimmin heijastelevia.
Valokuvia tutkaillessakin (prosessointia en näin pieneltä ruudulta tekisikään) näyttö on toiminut muuten hyvin, mutta heikot katselukulmat eivät tee tästä puuhasta niin nautittavaa kuin se voisi muuten olla. Yksittäisiä kuvia katselee ihan mukavasti, mutta kuvaesitys menee heikommaksi jopa yksin katsoessa värien vispatessa aina omaa asentoa korjatessa. Saahan ongelman minimoitua laittamalla koneen kauemmaksi, mutta sitten se on niin kovin pieni. Näytön koko on kuitenkin yksi merkittävä asia, joka MacBookissa viehättää, joten isompaa en siihen haluaisikaan. Muuten se saisi olla ominaisuuksiltaan parempi (lähinnä katselukulmat ja värien syvyys). Perusmalliin vaatimus on luultavasti liian hintava. Pienellä Pro-mallilla spekulointi on tästä syystä itsestänikin kiinnostavaa.
Edellä tuli esiin yksittäinen pointti, että läppäri on henkilökohtainen työkalu ja siksi katselukulmat saavatkin olla huonot. En ihan sulata tätä näkemystä. Katselukulmat saa kyllä heikennettyä erillisellä kalvolla, vaikkei se tietenkään ole kaikkien mieleen. Veikkaan, että se on keskimäärin kivuttomampi juttu kuin vähän heikohkon näytön kanssa eläminen.
MacBookiin olen erittäin tyytyväinen ja sen näyttökin ajaa asiansa laitteen hintaluokkaa ja käyttötarkoitusta ajatellen. Jos vähän isompaan rahaan saisi kuitenkin vastaavan koneen paremmalla - ja jokseenkin samankokoisella tai jopa vähän pienemmällä - näytöllä, voisi MacBook lähteä itseltäni vaihtoon tai kakkosläppäriksi. Ulkoinen näyttöhän on joka tapauksessa MacBookin ystävä.
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja einbork »
-
-
Viesti Kirjoittaja Jonskuu »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja K-Mikko »
-
Viesti Kirjoittaja pling »
Itse tykkään että näyttö on kiiltävä, viihdekäyttöön hyvä ja kesäpäivinä pihallakin näkee mitä tekee. Perussurffailuun ja viihdekäyttöön musta oikein hyvä, elokuvat ainakin näyttää musta kivemille kun kontrastit ja muut on kunnossa eikä ole sellainen harmahtava niinkuin isin ThinkPadissa. Jos MacBookiin saisi valita glossyn ja matan väliltä, valitsisin siis ehdottomasti glossyn. Luulisi kuitenkin että se ei paljoa ylimääräistä hintaa se matta tee, joten kun kerran moni kuitenkin sellaistakin haluaa niin ehkäpä sellaisen voisi Apple tehdä vaihtoehdoksi MacBookiin.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Käytätkö usein kannettavaa liikkeissä jossa valaistusta on enemmän kuin tarpeeksi * 2?Jonskuu kirjoitti:Liikkeessä kävin katsomassa koneita ja ihastuin macbook pron mattanäyttöön. Viereisessä airissa näyttö kiilteli miten sattuu.

Yksi glossy, myös terassilla!
-
Viesti Kirjoittaja Jonskuu »
Kyllä tän macbookin näyttö ainakin kiiltelee kotonakin.Sherukka kirjoitti:Käytätkö usein kannettavaa liikkeissä jossa valaistusta on enemmän kuin tarpeeksi * 2?Jonskuu kirjoitti:Liikkeessä kävin katsomassa koneita ja ihastuin macbook pron mattanäyttöön. Viereisessä airissa näyttö kiilteli miten sattuu.![]()
Yksi glossy, myös terassilla!
-
Viesti Kirjoittaja mylman »
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka