Pbman kirjoitti:Muutama vuosi sitten uutena ostamani A70 pokkarin hinnalla saa nykyään käytetyn uudehkon järkkärin. Ja mitä tulee tuon ehkä vuonna 2002 ostetun kameran 3 megapikselin laatuun niin itku tulee kun niitä photarissa säätää. Kamera on edelleen käytössä vaimolla silloin tällöin, mutta jos ei aivan optimi olosuhteet ole kuvatessa niin ei sillä kyllä paljoa riehuta.
Vuoden 2002 huono kamera ottaa huonoja kuvia myös vuonna 2008...
G2:ssa on 10-bittinen RAW, kyllä siitä jo vähän sävyjä saa irti.
Ei todellakaan kannata ostaa käytettyä, ainakaan 7 vuotta vanhaa kameraa! Kun 120 eurolla saa uuden kaupasta niin 70 euron säästö osuu kyllä taas väärään paikkaan.
Mistä saa 120 eurolla kompaktikameran salamakengällä ja f2.0-f2.5 zoomilla? Citymarketista saa kyllä jonkun 10mpix roskan f6 objektiivilla – ehkä sillä auringonpaisteessa ottaa kuvia. Onko siinä RAW ja nivelletty näyttö?
Optiikoiden hyvä myytävyys ei poista sitä faktaa että itsellänikin ovat neljässä vuodessa olleet kaksi runkoa haihduttaneet yhteensä noin 1000 euroa taivaan tuuliin. Sama tappio tulee siis sille sedälle joka on halunnut olla kehityksessä mukana.
Kukaan ei ole menettänyt yhtään mitään ellei osta kameraa sijoitusmielessä. Minä sijoitan ennemmin vaikka rahastoihin.
Itse uskon että nyt kehitys on jo hieman rauhoittunut ja että nykyinen runko ei ihan heti mene vaihtoon koska uskon sen laadun riittävän omiin töihini hyvinkin pitkään. Mutta varmaa on se että eihän tuo hyvä kamera ole 10 vuoden päästä, toisin kuin vanhat filmijärkkärit.
Kamera on ihan yhtä hyvä, ei se muutu. Korvien välissä on vaan tunne että se on mukama huono, koska voittoa tavoittelevat valmistajat keskinäisen kilpailun ansiosta joutuvat pukkaamaan uusia tuotteita markkinoille pari kertaa vuodessa. Vanhat filmijärkkärit eivät ole mikään vaihoehto jos kuvia haluaa käsitellä ja jakaa koneella. On aika tuskan ja rahanmenon takana ennen kun vanhan mekaanisen järkkärin kuva on Flickrissä edes kohtalaisella kuvanlaadulla. Minulle kuvaa ei oikeastaan ole olemassa ennen kun se on koneen näytöllä.
Ja ne erot pokkarin ja järkkärin välillä. Näistä on väitelty moneen kertaan. Sanon vain että syväterävyyden hallinnassa nykyinen isokennoinen 2.8 aukon osaava pokkari ei niin hirveästi häviä järkkärille ja 4.5-5.6 kittilinssille. Tuota nopeusasiaa olen monesti ihmetellyt.. mikä siinä on se juttu? Kolibrejako te kuvaatte? Siis onko ongelma kameran käynnistymisessä, suljinajasssa, sormen hitaudessa vai missä? Itse kuvaan PALJON lumilautailua ja kuvat onnistuvat niin pokkarilla, digijärkällä kuin tuolla filmijärkkärilläkin. Ei sitä laukaisinta paineta millään kameralla silloin kun silmä näkee hyppääjän olevan lakipisteessä! Jos noin teet niin olet auttamattomasti myöhässä. Kaikilla kameroilla ja ennen kaikkea sormilla otetaan ennakkoa, kyse on taidosta ei kamerasta.
Huvittava vertaus. Jos haluaa suppean syväterävyyden, ei kai kukaan silloin kittilinssillä kuvaa. Esim. Sigma EX DC 1.4 30mm on kakkula jolla saa hyvän näköistä jälkeä murto-osalla Canonin 35L -linssiin verrattuna. Katso vaikka Flickristä esimerkkejä. Ei tuollaisia oteta pokkarilla.
Olen kuvannut skeittausta digipokkarilla jossa on laajakulmalisäke, ja se on kyllä ihan mahdollista, ei tosin yhtä miellyttävää kuin järkkärillä.
Esim. skeittaus on kyllä hyvin paljon helpommin ennakoitavaa kuin pienten lasten käytös. Monesti olen menettänyt tilanteen kun pokkarin käynnistäminen, zoomaus ja tarkennus on niin hidasta järkkäriin verrattuna.
Kyllä laadukkaaseen valokuvausvälineistöön investoiminen on joka tapauksessa kannattavampaa ja jopa halvempaa kun esim. auton alumiinivanteisiin. Uskon jpg-kuvia katsellaan vielä hyvinkin monen vuoden päästä, ja että ottamani kuvat ja niiden sisältämät muistot seuraavat mukanani pitkään. Ja niitä ei voi rahassa mitata.