Mulle selaimen fontit macin kanssa ovat muodostuneet ongelmaksi. Käytössä on Mac Mini joka pukkaa näytölle 1920x1200 resoa. Leopardi on koneessa ja ongelma on sekä safarilla, firefoxilla että operalla.
Fontit ensinnäkin näyttävät jotenkin pehmeiltä ja epätarkoilta. Hieman samalta kuin katsoisi PCtä jossa on kiinni TFT monitori ja näyttötilana joku muu kuin natiivireso. Tiedätteköhän mitä tarkoitan? Toisekseen (varsinkin foorumien) fontit ovat suhteellisen pieniä ja vaikuttavat ihan siltä kuin olisivat printattu boldilla. Tämä vaikeuttaa jopa niiden lukemista joillain saiteilla.
Fonttin pehmennystä olen kokeillut myös eri optioilla, mutta se ei vaikuta asiaan. Selaimesta käytössä on optio, joka sallii sivujen käyttää omaa fonttiaan. Olen kokeillut myös vaihtaa fonttia, mutta se ei korjaa ongelmaa. Jos hyvä fontti löytyykin, niin sitten se sekoittaa monen saitin layoutin liian suurena.
Muissa softissa vastaavaa ongelmaa ei ole ja niissä fontit tulevat mielestäni ihan ok. Olisiko kenelläkään heittää mitään vinkkiä miten tuota saisi selaimessa hieman korjailtua?
Edit: Lisätään vielä, että olen newbie Macin kanssa. Aiemmin käytin Vistaa ja ero selaimen fonteissa on todella suuri Vistan eduksi. (sori, tiedän ettei täällä tuollaista saisi sanoa, mutta näin se vain on!) :-)
Surkea fontti selaimissa
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Surkea fontti selaimissa
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Kuva ois taas kiva.
Mua nyppii nykyään kun joutuu joskus Windowsia käyttämään, koska siinä fontit on jotenkin niin pikselimäisiä ja karkeita, jos verrokkina on OS X. Tosin Vitsasta ei ole kokemusta, ehkä siinä asia on vihdoin korjattu..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iMac 27" 2,66 GHz i5 | 8 GB | 1 TB | 10.11.0
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Luulen tosiaan, että kysymys on tuosta fonttien pehmentämisestä, jota OS X tekee, eikä viasta. Osittain tottumiskysymys kyllä, samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa windowsin palikkafonteista
En tiedä saako tuota jotenkin pois, ehkä säätämällä fonttien pehmennyksen rajan johonkin isoon kokoon järjestelmäasetuksista.
/---
ap

/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Sen antialiasoidun kirjasinten esittämistavan voi tosiaan säätää niin että pienemmät kirjasimet kuvataan terävänä. Mulla on rajana 10 pt jota isommat antialiasoidaan. Raivostuttavasti muuten rajaksi ei saa (ainakaan tigerillä) 11 pistettä, vaan seuraava on 12 pt.
Nuo antialiasoimattomat kirjasimet saattavan sitten näyttää ihan muulta kuin olettaisi. Niissä on yleensä vihjeistys kuinka ne esitetään ruudulla mutta siitä huolimatta. Esim mä aina ihmettelin miten kaikki www-ihmiset kehui kuinka Verdana on niin helppolukuinen ruudulla. Mulla on oli ruudulla antialiasoimaton 12 pt Verdana niin se oli aivan lukukelvoton, ihan yhteen välistetty. Haukuttu Arial oli taas 12 pt koossa aivan loistava, ja Genevan 10 pt leikkaus myös erittäin tyylikäs. No, Verdana on sellanen, että se on parhaimmillaan koossa 8-10 pt, oikeastaan ainoa lukukelpoinen tuolla pienessä päässä... Antialiasoituna noissa onkin sitten tilanne ihan eri.
Selaimissa voi useimmiten määrittää minimipistekoon, jota pienemmäksi sivulla määritelty kirjasin pakotetaan isommaksi. Siihen voi laittaa esim 12 pt jos on tiukkaresoluutioinen näyttö.
Nuo antialiasoimattomat kirjasimet saattavan sitten näyttää ihan muulta kuin olettaisi. Niissä on yleensä vihjeistys kuinka ne esitetään ruudulla mutta siitä huolimatta. Esim mä aina ihmettelin miten kaikki www-ihmiset kehui kuinka Verdana on niin helppolukuinen ruudulla. Mulla on oli ruudulla antialiasoimaton 12 pt Verdana niin se oli aivan lukukelvoton, ihan yhteen välistetty. Haukuttu Arial oli taas 12 pt koossa aivan loistava, ja Genevan 10 pt leikkaus myös erittäin tyylikäs. No, Verdana on sellanen, että se on parhaimmillaan koossa 8-10 pt, oikeastaan ainoa lukukelpoinen tuolla pienessä päässä... Antialiasoituna noissa onkin sitten tilanne ihan eri.
Selaimissa voi useimmiten määrittää minimipistekoon, jota pienemmäksi sivulla määritelty kirjasin pakotetaan isommaksi. Siihen voi laittaa esim 12 pt jos on tiukkaresoluutioinen näyttö.
-
-
Viesti Kirjoittaja Jonttufantti »
Tämäpä kiinnostaa, nimittäin samaa vaivaa olen ihmetellyt itsekin. Fontit ovat jotenkin epätarkan oloisia. Onhan niihin jo jotenkin tottunut, mutta kyllä tämä Windows XP jota juuri nyt käytän, näyttää fontit sellaisina kuin pitääkin, eli hyvin luettavina. Macilla tulee vähän väliä suurennettua tekstiä, että siitä saa lukukelpoista, vaikka näköni on silmälääkärinkin mukaan "poikkeuksellisen hyvä". Tosin onhan tuosta näkötarkastuksesa jo pari vuotta... Fonttikoon suurentaminen useilla sivuilla vaan pilaa sivun asettelun ja teksit saattavat mennä esim. kuvien päälle. Täytyykin kokeilla tuota asetusten muuttamista.
"We have allways been shameless about stealing great ideas..."
- Steve Jobs
- Steve Jobs
-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
Jep, tällä sai parhaan lopputuloksen. Eli fontin pehmennyksen alarajaksi laitoin 10pt ja selaimen pakotin käyttämään minimissään 11pt fonttia. Nyt näyttää suht hyvältä. Ihan muutaman vakio saitin leiska hajoaa aavistuksen, mutta ei pahasti. Olen tilanteeseen nyt suht tyytyväinen ja tämän kanssa pystyy nyt elämään. Ei tämä vieläkään ole niin hyvä kuin Windows maailmassa ja selkeästi mielestäni toistaiseksi suurin "vika" omppumaailmassa toistaiseksi.Fixx kirjoitti: Selaimissa voi useimmiten määrittää minimipistekoon, jota pienemmäksi sivulla määritelty kirjasin pakotetaan isommaksi. Siihen voi laittaa esim 12 pt jos on tiukkaresoluutioinen näyttö.
-
Viesti Kirjoittaja zemex »
Minulla meni itsellä jonkin aikaa tottua tähän os x pehmennettyihin kirjaimiin. Nyt kun sitä on pari vuotta käyttänyt tuntuu windows maailman kirjaimet kamalille.dasb00t kirjoitti:Jep, tällä sai parhaan lopputuloksen. Eli fontin pehmennyksen alarajaksi laitoin 10pt ja selaimen pakotin käyttämään minimissään 11pt fonttia. Nyt näyttää suht hyvältä. Ihan muutaman vakio saitin leiska hajoaa aavistuksen, mutta ei pahasti. Olen tilanteeseen nyt suht tyytyväinen ja tämän kanssa pystyy nyt elämään. Ei tämä vieläkään ole niin hyvä kuin Windows maailmassa ja selkeästi mielestäni toistaiseksi suurin "vika" omppumaailmassa toistaiseksi.Fixx kirjoitti: Selaimissa voi useimmiten määrittää minimipistekoon, jota pienemmäksi sivulla määritelty kirjasin pakotetaan isommaksi. Siihen voi laittaa esim 12 pt jos on tiukkaresoluutioinen näyttö.
-
Viesti Kirjoittaja leperre »
Tuo fonttien epätarkkuus on itseäkin risonut MACin/Linuxin kanssa, kun olen tottunut Windowsin tarkkaan vaikkakin palikkaiseen (zoomattuna) fonttiin.
Omassa työssäni sekä elämässäni on aika sama miltä fontti näyttää paperilla eli pääasia että teksti on selvää näytöltä katsottaessa.
Linuxissa onnistuin ottamaan käyttöön "Windows-fontit" joka korjasi asiaa erittäin paljon.
MACissa sain tuunattua fontit kikkailemalla melko hyviksi pelkillä käyttiksen antamilla säädöillä, joskaan ihan täydellinen siitä ei tullut.
Samantyyppistä ongelmaa kuin aloittajalla, että jotkut leiskat vähän hajoilee yms. pientä.
Maikrosouft eXPee:ssäkin on tuo iki-ihana "True-Type" tjsp., joka joidenkin ihmisten mielestä on ihan loistava juttu, mutta toisille (kuten itselleni) ei istu lainkaan.
Ihmisissä on eroja, melkein yhtäpaljon kun Käyttöjärjestelmissä ja microsoftin tuotteissa näin muuten.![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Omassa työssäni sekä elämässäni on aika sama miltä fontti näyttää paperilla eli pääasia että teksti on selvää näytöltä katsottaessa.
Linuxissa onnistuin ottamaan käyttöön "Windows-fontit" joka korjasi asiaa erittäin paljon.
MACissa sain tuunattua fontit kikkailemalla melko hyviksi pelkillä käyttiksen antamilla säädöillä, joskaan ihan täydellinen siitä ei tullut.
Samantyyppistä ongelmaa kuin aloittajalla, että jotkut leiskat vähän hajoilee yms. pientä.
Maikrosouft eXPee:ssäkin on tuo iki-ihana "True-Type" tjsp., joka joidenkin ihmisten mielestä on ihan loistava juttu, mutta toisille (kuten itselleni) ei istu lainkaan.
Ihmisissä on eroja, melkein yhtäpaljon kun Käyttöjärjestelmissä ja microsoftin tuotteissa näin muuten.
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
G4 VoimaKirja
PuuCee Penttijumi ynnä laptoppi
PuuCee Penttijumi ynnä laptoppi
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Pikselöitynyt, eli antialiasoimaton kirjasin ei muistuta ollenkaan mitään kirjainta. Siksi aivot joutuvat täydentämään silmien näkemään kuvaa jolloin pystymme ymmärtämään kirjaimen muodon.
OS X:ään siirryttäessä taas kirjainten reunat on pehmennetty ja kirjain näyttää valmiiksi kirjaimelta, joskin hieman pehmeältä. Tällä kertaa aivojen ei tarvitse niinkään täydentää nähtyä kuvaa kirjaimesta, vaan ennemminkin tarkentaa.
Uskon että tuo on tottumiskysymys aivoille.
OS X:ään siirryttäessä taas kirjainten reunat on pehmennetty ja kirjain näyttää valmiiksi kirjaimelta, joskin hieman pehmeältä. Tällä kertaa aivojen ei tarvitse niinkään täydentää nähtyä kuvaa kirjaimesta, vaan ennemminkin tarkentaa.
Uskon että tuo on tottumiskysymys aivoille.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja heskey »
Kyllä Windowsin palikkamaiset fontit näyttävät hirvittäviltä, kun on tottunut käyttämään fonttien pehmennystä (juuri sitä True Typeä, joka on varsin hyvä mielestäni). Siksi kai Maciin siirtymisessäkään ei ollu mitään ongelmia.leperre kirjoitti:Tuo fonttien epätarkkuus on itseäkin risonut MACin/Linuxin kanssa, kun olen tottunut Windowsin tarkkaan vaikkakin palikkaiseen (zoomattuna) fonttiin.
-
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka