Tässä lisää valaistusta väriprofiileihin "Inside Aperture" -palstalta:
http://blogs.oreilly.com/aperture/2008/ ... rture.html
Aperture ja RAW:n väriprofiili
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 11.39
- Paikkakunta: Naantali
-
- Viestit: 1851
- Liittynyt: 28.1.2007 klo 12.48
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Periaatteessa ihan hyvä artikkeli, mutta kirjoittaja ei kyllä ole ihan perillä värinhallinnasta raakakuvia konvertoidessa.vintola kirjoitti:Tässä lisää valaistusta väriprofiileihin "Inside Aperture" -palstalta:
http://blogs.oreilly.com/aperture/2008/ ... rture.html
Kirjoittaja kaipaa työtilaprofiilia Apertureen... ??? Mitä ihmettä työtilaprofiililla tehdään kun käsitellään raakakuvaa? Ei mitään.
Raakakuva ei ole CMYK tai RGB -dataa, eikä siinä ole profiilia. Kuvaa käsitellään tuossa raakamuodossa Aperturessa. Vasta siinä vaiheessa kun kuva exportataan, valitaan mihin profiiliin kuva konvertoidaan.
ICC- tai ICM-profiilit ovat RGB tai CMYK profiileja ja niitä voidaan käyttää vasta kun kun kuva on konvertoitu (exportattu) Aperturesta tai vastaavasta ohjelmasta.
Tomi Toivonen
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 8.8.2007 klo 8.39
Profiilit
Viesti Kirjoittaja HACY »
Nyt kun tätä profiilikeskustelua on käyty, oli ainakin minulle hyödyllistä käynnistää ColorSync työkalu, valita erilaisia profiileja siihen esille. Se Lab-kuvaaja on kolmiulotteinen ja sitä voi pyöritellä ja valita eri esitysmuotoja. Lisätietoja saa painamalla 'avaa' nappulaa ja kaiketi tutuin (jo tässäkin ketjussa esitetty) kaksiulotteinen esitystapa kustakin profiilista saadaan kun valitaan "punavärien tristimulus" (tai sini- tai viher-). Tämä kuvaaja (jos oikein olen ymmärtänyt) kuvaa ihmissilmän näkemää kokonaisväriavaruutta ja kuinka kukin profiili esittää niistä sävyistä vain osan. (Mutta tämä lienee vain osatotuus. Se kolmiulotteinen Lab kuvaaja lienee lähempänä oikeaa myös tummine sävyineen mutta minä en ainakaan osaa hahmottaa sitä käytännössä)
Tuolta näkee aika hyvin, kun avaa eri profiileja vierekkäisiin ikkunoihin, miten paljon eri värisävyjä eri profiilit voivat esittää. Lisäksi minulle oli ainakin yllätys, että kun katsoo samassa vertailussa kameroiden profiilia ja sitä tristimulus-kuvaa niin taitaa todellisuudessa tuo "kannattaako kuvia tallentaa/käsitellä AdobeRGB vs. sRGB vs. ProPhotoRGB" keskustelu olla aika teoreettista. Vaikka AdobeRGB on laajempi vihreän suuntaan kuin sRGB niin näyttää se kameran oma kennon profiili ainakin yleensä olevan se rajoittava tekijä ja jos kenno ei tallenna jotain sävyä (tai tallentaa sen samana kun jonkun toisenkin sävyn) niin sitä ei sitten jälkeenpäinkään millään kikkailulla saa esiin.
.
Tuolta näkee aika hyvin, kun avaa eri profiileja vierekkäisiin ikkunoihin, miten paljon eri värisävyjä eri profiilit voivat esittää. Lisäksi minulle oli ainakin yllätys, että kun katsoo samassa vertailussa kameroiden profiilia ja sitä tristimulus-kuvaa niin taitaa todellisuudessa tuo "kannattaako kuvia tallentaa/käsitellä AdobeRGB vs. sRGB vs. ProPhotoRGB" keskustelu olla aika teoreettista. Vaikka AdobeRGB on laajempi vihreän suuntaan kuin sRGB niin näyttää se kameran oma kennon profiili ainakin yleensä olevan se rajoittava tekijä ja jos kenno ei tallenna jotain sävyä (tai tallentaa sen samana kun jonkun toisenkin sävyn) niin sitä ei sitten jälkeenpäinkään millään kikkailulla saa esiin.
.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Hmm, olen kyllä ymmärtänyt että kennot on 12 bittisiä, millaisia ovat myös RAW kuvat, jolloin säätövaraa on sitten laittaa valkotasapainoa ja kuvaa yleensä kuntoon kun kuva tehdään normaaliksi 8 bittiseksi kuvaksi.
Tietty nuo väriavaruudet on.. Jopa CMYK pystyy toistamaan jotain värejä mitä RGB ei pysty. Mutta ainahan kuvat ja värit on kompromisseja.
Mutta se on ainakin fakta, että kun meikäläisellekin tulee kuvamateriaalia, niin sRGB kuvien värilaatuisuus on aina tuhnumpi laimeampi kuin Adobe RGB kuvien.
Tietty nuo väriavaruudet on.. Jopa CMYK pystyy toistamaan jotain värejä mitä RGB ei pysty. Mutta ainahan kuvat ja värit on kompromisseja.
Mutta se on ainakin fakta, että kun meikäläisellekin tulee kuvamateriaalia, niin sRGB kuvien värilaatuisuus on aina tuhnumpi laimeampi kuin Adobe RGB kuvien.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: 8.8.2007 klo 8.39
Viesti Kirjoittaja HACY »
Sitten noissa käppyröissä on vain jotain jota minä en osaa nähdä tai kuvalähteenä on ollut jokin jolla *on* laajempi profiili kuin sRGB. Ei Sinulla olisi mitään käytännön esimerkkiä "värilaatuisuus AdobeRGB vs. sRGB" ja tieto millä kameralla se on otettu... tai... loppujen lopuksi lienee turha kysyä. Vaikka selaimenani on safari, jonka *pitäisi* osata näyttää oikein eri väriprofiileihin talletetut kuvat niin monitorina on LCD (ei kuitenkaan TN tyyppinen), eli onko sillä edes mahdollista nähdä eroa lopputuloksessa.
Ja tosiaan en tarkoittanut tällaista esimerkkiä, joka on tahallaan rikottu, jotta saataisiin "todiste" oman mielipiteen puolesta.
.
Ja tosiaan en tarkoittanut tällaista esimerkkiä, joka on tahallaan rikottu, jotta saataisiin "todiste" oman mielipiteen puolesta.
.
-
- Viestit: 1851
- Liittynyt: 28.1.2007 klo 12.48
Re: Profiilit
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Testailin eri profiilien gamutteja jokin aika sitten (Profile Makerissa) ja yllätykseksi totesin että esim. Canon EOS 350D:ssä näkyi olevan ehkä laajin gamut (vajaa vuosi sitten). 350D:n gamut ylitti jopa AdobeRGB:n, joten silloin on ehdottomasti hyötyä konvertoida ProPhotoon. Erityisesti suurigamuttisesta profiilista on hyötyä jos kuvaa aiotaan käsitellä myöhemmin esim. Photoshopissa. Kannattaa myös konvertoida kuva 16-bit muotoon ja vasta käsittelyn viimeisessä vaiheessa 8-bit muotoon ja lopulliseen profiiliin.HACY kirjoitti:Lisäksi minulle oli ainakin yllätys, että kun katsoo samassa vertailussa kameroiden profiilia ja sitä tristimulus-kuvaa niin taitaa todellisuudessa tuo "kannattaako kuvia tallentaa/käsitellä AdobeRGB vs. sRGB vs. ProPhotoRGB" keskustelu olla aika teoreettista. Vaikka AdobeRGB on laajempi vihreän suuntaan kuin sRGB niin näyttää se kameran oma kennon profiili ainakin yleensä olevan se rajoittava tekijä ja jos kenno ei tallenna jotain sävyä (tai tallentaa sen samana kun jonkun toisenkin sävyn) niin sitä ei sitten jälkeenpäinkään millään kikkailulla saa esiin.
Tomi Toivonen
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 11.54
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kuvauksenaikaiset asetukset
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Nikon Capture NX on siinä mielessä ylivoimainen RAW-työnkulkuympäristö Nikonilla kuvaavalle, että se huomioi kuvaajan tekemät KUVAUKSENAIKAISET säädöt ja näyttää kuvan ohjelmassa siten kuin valokuvaaja asetukset asetti.HACY kirjoitti:... Aperturessa ei tehdä "turhia" profiilimuunnoksia...ari800 kirjoitti:...Nikonin omassa Capture -softassa kameran asetuksissa valittu profiili vaikuttaa lopullisen kuvan profiiliin...
Aperture siis tosiaan ei tuota infoa näköjään käytä, joten täydestä Nikonin RAW tuesta ei voida puhua.
...
Aperture, Lightroom ja ilmeisesti mikään muukaan ei käytä hyväksi kuvauksenaikaisia arvoja siinä määrin, että kuva näyttäisi avatessa täysin samalta kuin kuvaaja kuvaushetkellä katsoi aiheelliseksi. Nämä ohjelmat säätävät omien algoritmiensä mukaan miltä kuvan tulisi näyttää.
On melko turhauttavaa, kun on niin ylivoimainen valokuvaaja kuin minä (!), etteivät kuvaushetkellä valitut kuvausasetukset pysy raakakuvankäsittelyohjelmassa vaan kuvan arvot täytyy säätää erikseen.
Minä arvostaisin Lightroomin tapaista hyvää työnkulkua, KUNHAN se osaisi käyttää kuvauksenaikaisia säätöjä hyväksi yhtä hienosti kuin Nikon Capture NX, joka on niin kömpelö työnkulun kannalta.
-
- Viestit: 1851
- Liittynyt: 28.1.2007 klo 12.48
Re: Kuvauksenaikaiset asetukset
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Kun en ole Nikon Capturea vuosiin käyttänyt, niin ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitä kuvauksen aikaisia asetuksia tarkoitat?heikkipekka kirjoitti:Nikon Capture NX on siinä mielessä ylivoimainen RAW-työnkulkuympäristö Nikonilla kuvaavalle, että se huomioi kuvaajan tekemät KUVAUKSENAIKAISET säädöt ja näyttää kuvan ohjelmassa siten kuin valokuvaaja asetukset asetti.
Tomi Toivonen
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 1.1.2008 klo 19.19
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kuvauksenaikaiset asetukset
Viesti Kirjoittaja ari800 »
heikkipekka tarkoittanee esim. Noise Reduction, Sharpening, Brightness, Saturation... Eli kaikki kameran omat "kuvan kehitykseen" liittyvät asetukset.Toivonen kirjoitti: mitä kuvauksen aikaisia asetuksia tarkoitat?
Uudessa Nikonin D300 (ja D3) on myös Active D-Lighting nimeä kantava toiminto, joka ensin kuvatessa alivalottaa kuvaa, sitten kaivaa esiin varjoja ja lopuksi katsoo myös histogrammin yläpään kuntoon. Eli käytännössä siis maksimoi dynaamisen alueen kuviin, jossa on korkea kontrasti.
Myöskään tätä toimintoa ei esim. Lighroom osaa, joten kuvat ilmestyvät Lightroomiin alivalottuneina n. 1 EV:n verran...
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 11.54
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kuvauksenaikaiset asetukset
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Aamen. Kiitos huomiosta muuten, ari, Active D-Lightingia en ole huomannutkaan varmistaa miten se vaikuttaa Lightroomiin.ari800 kirjoitti:heikkipekka tarkoittanee esim. Noise Reduction, Sharpening, Brightness, Saturation... Eli kaikki kameran omat "kuvan kehitykseen" liittyvät asetukset.Toivonen kirjoitti: mitä kuvauksen aikaisia asetuksia tarkoitat?
Uudessa Nikonin D300 (ja D3) on myös Active D-Lighting nimeä kantava toiminto, joka ensin kuvatessa alivalottaa kuvaa, sitten kaivaa esiin varjoja ja lopuksi katsoo myös histogrammin yläpään kuntoon. Eli käytännössä siis maksimoi dynaamisen alueen kuviin, jossa on korkea kontrasti.
Myöskään tätä toimintoa ei esim. Lighroom osaa, joten kuvat ilmestyvät Lightroomiin alivalottuneina n. 1 EV:n verran...
Erityisesti kun jonkun kuvaussession satoihin kuviin tarvitaan neutraaleja sävyjä, ei mitään pop-saturaatio-öklökamaa, Lightroom sotkee sävyt ärsyttävästi.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 9.11.2004 klo 23.43
Viesti Kirjoittaja Mato »
Vaihdoin tämän ketjun innoittamana Photoshopin (CS2) Camera raw-tuonnin tilalle Nikonin NEF -plugin. Kuvien (D80) laatu parani laakista, Nikonin sRGB-kuvat ovat suoraan sävykkäämpiä, valkotasapaino on parempi ja tummat päät auki Camera Raw:n tekemään Adobe RGB-konversioon verrattuna.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit