Ugh!
Tässä alustavasti pureskelen valtavaa datamäärää, jolle olisi tarkoitus tehdä järjetöntä laskentaa; ohjelmisto natiivisti unix-pohjalla, ei niinkään muistisyöppö, mutta prosessorien suhteen kyllä. Projekti itsessään on luonteeltaa CSC-kamaa, mutta ihan mielenkiinnosta; sanotaan vaikkapa, että minulla olisi käytettävissä n. 10000 euroa laskenta-alustan ostoon, niin miten Mac Pro suhtautuu "kotikäyttäjä"-alustana vertailtuna Pc- tjms -alustoihin?
Siis tehtävänanto ilman omenalaseja - kuvittele aika paljon laskutoimituksia ja 10000 euroa ylimääräistä; mitä menet kauppaan ostamaan?
HardCore numeroiden murskausta?
Kun työhön tarvitaan tehoa...
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
HardCore numeroiden murskausta?
Viesti Kirjoittaja beeta »
-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Vielä on liikaa muuttujia: kuinka hyvin juttu skaalautuu monelle prosessorille (oletan että hyvin), kuinka paljon on aikaa ja valmiuksia vahtia putoavia koneita, kuinka paljon "helppokäyttöisyys" painaa, kuinka paljon sitä laskentatehoa loppujen lopuksi tarvitaan (kaksi vai kaksikymmentä konetta), tms. Monessa koneessa alkaa jo tulla tilakysymys vastaan.
Taannoin tuli (luvalla!) valjastettua noin 100 TKK:n linux-konetta öisin laskemaan. Oli sangen kätevää.
Taannoin tuli (luvalla!) valjastettua noin 100 TKK:n linux-konetta öisin laskemaan. Oli sangen kätevää.
Kerro kerro kuvastin, on Tulppu maassa kaunehin.
-
Viesti Kirjoittaja Deejay »
Moi!
Kun vain suoritinteholla on merkitystä, niin valinta olisi seuraava:
3x Intel S5000XVN (1650€)
6x Intel Xeon X5355 quad-core (6600€)
6x 512MB FB-DIMM (350€)
3x Antec P190 1200w virtalähteellä (1250€)
3x Maxtor Atlas 10K V SAS 73 Gt 15000 RPM 8D073S0 (540€)
3x XFX GeForce 6200 LE 64 Mt PCI-E (90€)
Yht. 10480€
Jos boottaat verkosta voit tiputtaa pois nuo levyt ja hinta jää alle 10K€. Näin saat KOLME bitinmurskaajaa ja käytössäsi on 24 YDINTÄ. Tai sitten teet kuten enemmistö tällä foorumilla ja ostat kaksi Mac Pro:ta...
Kun vain suoritinteholla on merkitystä, niin valinta olisi seuraava:
3x Intel S5000XVN (1650€)
6x Intel Xeon X5355 quad-core (6600€)
6x 512MB FB-DIMM (350€)
3x Antec P190 1200w virtalähteellä (1250€)
3x Maxtor Atlas 10K V SAS 73 Gt 15000 RPM 8D073S0 (540€)
3x XFX GeForce 6200 LE 64 Mt PCI-E (90€)
Yht. 10480€
Jos boottaat verkosta voit tiputtaa pois nuo levyt ja hinta jää alle 10K€. Näin saat KOLME bitinmurskaajaa ja käytössäsi on 24 YDINTÄ. Tai sitten teet kuten enemmistö tällä foorumilla ja ostat kaksi Mac Pro:ta...
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Kyllä varmaan tuollainen muutaman Mac Pro:n yhteen liitäminen kunnon supetietokoneeksi pitäisi toimia, Virginia Tech (kyllä, se yliopisto missä se korealainen sekosi ja ampui itsensä sekä monta muuta) kun kerran laittoi 1100 PowerMac G5:ttä yhteen ja sai aikaiseksi noin 10:n teraflopin supertietokoneen (kolmanneksi tehokkain mailmassa juuri silloin ja vielä murto osalla kilpailijoiden hinnasta). Tuolla kymppitonnilla pitäsis saada 4 neljän ytimen Mac Pro:ta, sanoit myös että ohjelmasi ei ole kauhea muistisyöppö eli siis RAM:ia ei tarvitse lisätä enempään kun kahteen gigatavuun per kone.
Itse kyllä luulisin että paras teho saadaan kyllä tilaamalla jonkinlainen kovaan laskentakykyyn sovletuva servu (ei korttiservu), esim Fujitsu-Siemensiltä, HP:lta taikka Dell:iltä. Mutta loppujen lopuksi luulen että parkaan hinta/teho/kasaamistyömäärä suhteen saa monella MacPro:lla.
Tässä lopussa pitäisi vielä huomautta etten ole minkäänlainen ekspertti näissä asioissa, eli minun ajatuksia ei pitäisi ottaa kauhean vakavissaan.
Itse kyllä luulisin että paras teho saadaan kyllä tilaamalla jonkinlainen kovaan laskentakykyyn sovletuva servu (ei korttiservu), esim Fujitsu-Siemensiltä, HP:lta taikka Dell:iltä. Mutta loppujen lopuksi luulen että parkaan hinta/teho/kasaamistyömäärä suhteen saa monella MacPro:lla.
Tässä lopussa pitäisi vielä huomautta etten ole minkäänlainen ekspertti näissä asioissa, eli minun ajatuksia ei pitäisi ottaa kauhean vakavissaan.
-
Viesti Kirjoittaja Deejay »
Mikä tahansa, joka pyörittää linux / unix -käyttistä soveltuu hommaan. Toisilla vaan kestää homma kauemmin.L_A_G kirjoitti:Kyllä varmaan tuollainen muutaman Mac Pro:n yhteen liitäminen kunnon supetietokoneeksi pitäisi toimia
Onko 7200rpm SATA-levyillä varustettu 16-ytimen paketti parempi kuin 15Krpm SAS-levyillä ja 24 ytimellä varustettu? Mistä tiedät, vaikka ilman graafista käyttistä sovellus vie ajossa max. 100mb muistia. Silloin on kaikki sen yli menevä muisti liikaa.L_A_G kirjoitti:Tuolla kymppitonnilla pitäsis saada 4 neljän ytimen Mac Pro:ta, sanoit myös että ohjelmasi ei ole kauhea muistisyöppö eli siis RAM:ia ei tarvitse lisätä enempään kun kahteen gigatavuun per kone.
Serverit eivät poikkea muuten pöytäkoneista (siis työasema) muuten kuin liitäntöjen (esim. PCI-X, SCSI, SAS, FC tms.), erilaisen muistin ja useamman suorittimen tuella. Muuten osat tulevat viereiseltä liukuhihnalta.L_A_G kirjoitti:Itse kyllä luulisin että paras teho saadaan kyllä tilaamalla jonkinlainen kovaan laskentakykyyn sovletuva servu (ei korttiservu), esim Fujitsu-Siemensiltä, HP:lta taikka Dell:iltä.
Kyllä minä arvostaisin enemmän sitä, että jonkin laskentatyön saa tehtyä esim. puolessatoista kuukaudessa verrattuna siihen, että homma kestää kaksi mutta kone on Mac. Tehoa on monenlaista, parhaiten sitä saa kun jättää epäolennaiset seikat pois.L_A_G kirjoitti:Mutta loppujen lopuksi luulen että parkaan hinta/teho/kasaamistyömäärä suhteen saa monella MacPro:lla.
No, en minäkään voi väittää kasaavani laskentakoneita päivittäin. Tosin suosittelen asiakkailleni usein myös macceja. Edellinen vastaava projekti oli viime syksynä, olin kasaamassa 3D-rendausfarmia ja vastaavasta asiasta väännettiin kättä.L_A_G kirjoitti:Tässä lopussa pitäisi vielä huomautta etten ole minkäänlainen ekspertti näissä asioissa, eli minun ajatuksia ei pitäisi ottaa kauhean vakavissaan.
Farmin koneet kasattiin itse ja kevättalvella pääkoneeksi vaihtui Mac Pro (ulkonäkösyistä, milaisen kuvan graafisen alan toimisto antaisi itsestään jos pöydällä hyrisisi PC?)
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Pisti silmään tämä vanhempi ketju. Oletko sattunut näkemään Wiredin jutun PS3:ten valjastamisesta laskentakäyttöön:
http://www.wired.com/techbiz/it/news/20 ... ercomputer
Ilmeisesti konsolissa riittää laskentavoimaa jos pystyy valjastamaan käyttöön kaikki grafiikkaprosessorit ms.
http://www.wired.com/techbiz/it/news/20 ... ercomputer
Ilmeisesti konsolissa riittää laskentavoimaa jos pystyy valjastamaan käyttöön kaikki grafiikkaprosessorit ms.
-
Viesti Kirjoittaja ER »
"In fact, its highly plausible that the raw computing power per dollar that the PS3 offers, is significantly higher than anything else on the market today!"
http://gravity.phy.umassd.edu/ps3.html
http://gravity.phy.umassd.edu/ps3.html
-
-
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka