Macin ostaminen Usasta
-
Macin ostaminen Usasta
Viesti Kirjoittaja arijii »
-
Re: Macin ostaminen Usasta
Viesti Kirjoittaja Erño »
-Takuu toimii kyllä, kun koneen lähettää Applelle.arijii kirjoitti:Olen ajatellut ostaa Mac Minin Usasta tulevalla viikolla. Kattaako takuu mahdolliset viat Suomessa? Voiko verkkojohdon korvata tavallisella tietokonepiuhalla?
-verkkojohdolla takoitat ilmeisesti ethernet -piuhaa? Vai virtapiuhaa? Virtapiuhaan tarvii adapterin, jotta voit käyttää konetta suomessa.
Ajattelitko tilata USA:sta, vai hakea itse? Tilaaminen ei onnistu kovin helposti, ainakaan storesta

-
virtapiuhaa tarkoitin...
Itse ajattelin ostaa paikan päältä, kun sinne olen menossa ja taalakurssi suosii turistia.
-
Re: virtapiuhaa tarkoitin...
Viesti Kirjoittaja Erño »
Läppäriin se adapteri ei ole pahakaan ja luulisi pöytäkoneisiinkin saavan oikean laisen virtajohdon.arijii kirjoitti:On vaan huonoja kokemuksia adaptereista. Ne kun irtoilevan ja ovat rumia. Siksi vaihtaisin koko piuhan, jos se käy.
Itse ajattelin ostaa paikan päältä, kun sinne olen menossa ja taalakurssi suosii turistia.
E: itselläni on ollut joskus PPC-mini, mutta en nyt muista millainen siinä on se virtajohto-hässäkkä. Oliko kahdessa osassa, eli koneesta piuha muuntajaan, josta erillinen piuha seinään? Intel-Mineistä puhumattakaan.

![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja vle »
Saako ton käyttiksen jotenkin 'päivitettyä' suomenkieliseksi vai onko se lontoota niin kauan kunnes ostaa kokonaan uuden lisenssin tilalle?
Mitä tuossa karkeasti laskeskelin, niin minin hankinta jenkki-Storesta ja laillista kautta postitettuna Suomeen kustantaa ~550€, jolloin Suomihintaan jää hintaeroa ~50€.. Ei kovin kannattavaa omasta mielestäni.
Vai onko kysyjällä tarkoitus kuljettaa mini matkalaukussa Suomeen ja näinollen välttää ALV, toimituskulut jne? Tuolloinhan laite olisi erittäin edullinen.
edit: My bad, en ollut lukenut aihetta pitkään aikaan ennen vastausta.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja Wespa »
OS X ei toki ole mikään Windows, eli siitä (siis Ossista) on vain yksi versio joka sisältää kaikki tarjolla olevat kielet. Kieltä voi vaihtaa lennossa Järjestelmäasetuksista.vle kirjoitti:Saako ton käyttiksen jotenkin 'päivitettyä' suomenkieliseksi vai onko se lontoota niin kauan kunnes ostaa kokonaan uuden lisenssin tilalle?
Edith. Hiaf.
MacBook Pro 13" 2,3 GHz i5 | 4 GB | 320 GB | 10.11.0
iPhone 5s | 32 GB | 9.0.2
"Everyone's entitled to my opinion!"
-
Viesti Kirjoittaja vle »
Mukava kuulla että käyttiksestä löytyy myös suomi. Sain vaan Storesta hieman eri käsityksen, kun siellä pyydetään valitsemaan käyttiksen kielisyys. Varmaan liikaa tullut tekemisissä Windowsin kanssa, heh..
-
Viesti Kirjoittaja JuzziK »
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Jussi
-
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)

Jussi
-
Miten todennäköisesti koneeseen tulee jotain häikkää vuoden jälkeen? Onko kokemuksia? Ja auttaisiko Suomessa kuluttajansuojalaki jotain, jos kone olisi täältä hankittu, mutta valmistajan takuu on ummessa?JuzziK kirjoitti:Muista, että kuluttajansuojalaki ei vastaa sen ensimmäisen vuoden jälkeen. Oikeastaan siis kuluttajasuojalaki vastaa mitään, mutta takuuhan hoitaa sen ensimmäisen vuoden "turvan" . Takuuhan toimii normaalisti. Eli jos aiot jossain vaiheessa hankkia Apple Caren asialla ei ole väliä, mutta jos et ja sinulla kone hajoaa sen ensimmäisen vuoden etkä ole ostanut Apple Carea ei asialle voi tehdä mitään.No kotivakuutuksesta en tiedä jos vaikka pudotat sen tai jtn.
Jussi
-
En tiedä miten todennäköisesti mini voi hajota vuoden jälkeen. Tuolla hinta erotuksella mikä jää suomen ja USA:n minin väliin niin sillähän saa ostettua Apple Carenkin jos otat sen mukaasi USA:stä.arijii kirjoitti:Miten todennäköisesti koneeseen tulee jotain häikkää vuoden jälkeen? Onko kokemuksia? Ja auttaisiko Suomessa kuluttajansuojalaki jotain, jos kone olisi täältä hankittu, mutta valmistajan takuu on ummessa?JuzziK kirjoitti:Muista, että kuluttajansuojalaki ei vastaa sen ensimmäisen vuoden jälkeen. Oikeastaan siis kuluttajasuojalaki vastaa mitään, mutta takuuhan hoitaa sen ensimmäisen vuoden "turvan" . Takuuhan toimii normaalisti. Eli jos aiot jossain vaiheessa hankkia Apple Caren asialla ei ole väliä, mutta jos et ja sinulla kone hajoaa sen ensimmäisen vuoden etkä ole ostanut Apple Carea ei asialle voi tehdä mitään.No kotivakuutuksesta en tiedä jos vaikka pudotat sen tai jtn.
Jussi
Jussi
-
Viesti Kirjoittaja Murtsi »
Edit: menee siis näin mikäli alkuperäinen plugi on sellainen kolmella "piikillä" varustettu. Jos on vain kaksi niin sitten vaan johto poikki ja piuhat uuteen plugiin kiinni.
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Ja tuommoisten kytkösten tekeminen taitaa vaatia sähköasentajan, jos en väärin muista. Voi olla, että muistan.Murtsi kirjoitti:Johto-ongelma ratkeaa askartelulla. Kaupasta mukaan maadoitettu töpseliplugi, pidit käteen ja johto kylmästi poikki, kuoria hieman jokaista kolmea piuhaa ja kytkeä ne sitten tähän uuteen euromalliseen plugiin. Raidallinen johto on maa eli niille töpselin reunojen "hankaimille" menevä piuha. Muut kaksi johtoa sitten vain kiinni (järjestyksellä ei ole väliä) ja johan sinulla on halpa mac eurotöpselillä. Itse tein noin ja hyvin toimii.
Edit: menee siis näin mikäli alkuperäinen plugi on sellainen kolmella "piikillä" varustettu. Jos on vain kaksi niin sitten vaan johto poikki ja piuhat uuteen plugiin kiinni.
-
Usasta
Viesti Kirjoittaja Joska »
Itse toin matkalaukussa tullin läpi Macminin melkein kaikilla mausteilla, Aperture, Final Cut Express ja iWorks asennettuna, hintaa noin 1750 dollaria (=1139 euroa) (1574 euroa vastaava Suomessa). Ja ainahan se on jännää kävellä tullin läpi, tunsi itsensä kunnon rikolliseksi
Jos ei ole osoitetta jenkeissä mihin tilata ja ostaa suoraan Storesta ja haluaa laajentaa pitää varautua odottamaan parikin päivää asennusta. Itselle kävi näin San Franciscossa, kun otin toisenkin gigan keskusmuistia. Kovalevyä ei saanut 120:stä 160:een Storessa. Jouduin myös maksamaan asennuksesta ja muisteista erikseen (kuuluu ilmoittamaani 1750 dollariin), tosin asensivat sitten myös ohjelmat paikoilleen.
Sähkökaapelin olen ratkaissut adapterilla mutta katselen josko sen saisi normaaliksi mitenkään. Apple care taisin saada asennuksen yhteydessä. Storen mukaan minissä ei ole kansainvälistä takuuta toisin kuin läppäreiden kanssa.
Kone on pelannut hyvin, tosin asennuksen yhteydessä tupeksivat tunnuksien kanssa ja jouduin laajentamaan tietoani salasanoista, nyt asia on kunnossa, joskin joudun ilmoittamaan aina sillon kun käynnistän koneen salasanan.
Kyllä tolla Finnairin suoran lennon New Yorkiin maksoi (400 eu)
Joska
MacBook M2 Pro 14" 2023 - iPhone 15 Pro
-
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Eikös asennuslevyltä käynnistettäessä ihan ensimmäisenä kysytä, mitä kieltä asennuksessa ja koneen pääkielenä halutaan käyttää? Näin se on ollut minusta aina.MacFinn kirjoitti: Mulla on koneessa jenkeistä ostettu Leopardi. Asennettaessa se käynnistyi suoraan Suomeksi, siis se asennusohjelma. Että se englanninkielestä.
Intel-Minin muuntajassa on möykkysähkön puolella kolminapainen tökkeli, jonka muoto muistuttaa lähinnä olympiarenkaita. Johdon voi vaihtaa siis pienellä rahalla.
-
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Tuollaisesta se alkaa jos DVD:ltä bootataan.
-
Voi olla. Olen tehnyt kyseisen "ratkaisun" useita kertoja erilaisille veden takaa tuoduille elektroniikkalaitteille. Itse tuudittaudun siihen uskoon, että kun asianmukaisesti kunnolla tekee niin on ok.Miklu kirjoitti: Ja tuommoisten kytkösten tekeminen taitaa vaatia sähköasentajan, jos en väärin muista. Voi olla, että muistan.
-
Viesti Kirjoittaja Auvainen »
????Murtsi kirjoitti:Voi olla. Olen tehnyt kyseisen "ratkaisun" useita kertoja erilaisille veden takaa tuoduille elektroniikkalaitteille. Itse tuudittaudun siihen uskoon, että kun asianmukaisesti kunnolla tekee niin on ok.Miklu kirjoitti: Ja tuommoisten kytkösten tekeminen taitaa vaatia sähköasentajan, jos en väärin muista. Voi olla, että muistan.
Verkkojännite Usa: 110V 60 Hz, Suomi: 230V 50 Hz
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Minin verkkolaite on 110-240VAuvainen kirjoitti:????Murtsi kirjoitti:Voi olla. Olen tehnyt kyseisen "ratkaisun" useita kertoja erilaisille veden takaa tuoduille elektroniikkalaitteille. Itse tuudittaudun siihen uskoon, että kun asianmukaisesti kunnolla tekee niin on ok.Miklu kirjoitti: Ja tuommoisten kytkösten tekeminen taitaa vaatia sähköasentajan, jos en väärin muista. Voi olla, että muistan.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mutta se DVD pannaan koneeseen ennen buuttausta? Minä ainakin laitan ja suomea se puhui jo siinä.kermit kirjoitti:http://cache.lifehacker.com/assets/reso ... nguage.jpg
Tuollaisesta se alkaa jos DVD:ltä bootataan.
-
Viesti Kirjoittaja zemex »
Ei minunkaan tietääkseni tarvitse tuohon muuntajaan ostaa kuin johto. Itse kävinjamo kirjoitti:MacFinn kirjoitti: Intel-Minin muuntajassa on möykkysähkön puolella kolminapainen tökkeli, jonka muoto muistuttaa lähinnä olympiarenkaita. Johdon voi vaihtaa siis pienellä rahalla.
ostamassa entiseen koneeseen johdon oulun systemasta maksoi muistaakseni 3€. Entinen omistaja oli unohtanut pistää johdon mukaan pakettiin.. Halvemmalla olisi
päässyt jos olisi ostanut vaan jonkin tarvike johdon enkä applen omaa.
-
Toki tuo on ensimmäisenä tarkastelun kohteena. Otin selvää macbookin laturista jo samaan aikaan kun matkaa varattiin. Yleensä (ei aina) kannettaviksi tarkoitettujen laitteiden muuntajat ovat universaaleja (macbookin mokkulassa lukee että Input AC 1.5A 100-240V 50/60Hz ja kuten on luettavissa, niin USA:n kuin Euroopankin virta on sopivaa omenalle) ja plugit vain vaihtuvat. Toki macbookiin voi ostaa isolla rahalla jostain johdon mutta itse pidän sitä typeränä ratkaisuna kun parin euron tarvikeplugilla ja pienellä askartelulla lopputulos on sama.Auvainen kirjoitti: ????
Edit: kyseessähän on maadoitettu johto, eli pyöreä töpseli jossa nomi "piikkien" lisäksi sivuilla maadoitusliuskat.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka