Muistit. Kyllä se on nimenomaan läpimitta eli halkaisija, ei pinta-ala.JHA kirjoitti:Vai muistinko väärin..
Tuolla selitetty aika hyvin:
http://digifaq.info/digifaq/3_valovoima.html
-Harri
Viesti Kirjoittaja harri »
Muistit. Kyllä se on nimenomaan läpimitta eli halkaisija, ei pinta-ala.JHA kirjoitti:Vai muistinko väärin..
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Kyseinen kamera oli kuitenkin aikansa myydyinpiä eikä suotta: sai suuret kehut jokaisessa arvostelussa.plussa kirjoitti:Vuoden 2002 huono kamera ottaa huonoja kuvia myös vuonna 2008...Pbman kirjoitti:Muutama vuosi sitten uutena ostamani A70 pokkarin hinnalla saa nykyään käytetyn uudehkon järkkärin. Ja mitä tulee tuon ehkä vuonna 2002 ostetun kameran 3 megapikselin laatuun niin itku tulee kun niitä photarissa säätää. Kamera on edelleen käytössä vaimolla silloin tällöin, mutta jos ei aivan optimi olosuhteet ole kuvatessa niin ei sillä kyllä paljoa riehuta.
G2:ssa on 10-bittinen RAW, kyllä siitä jo vähän sävyjä saa irti.
Mutta jos ei halua RAWia joka on tarpeeton tuon hintaluokan kamerassa? RAW aiheuttaa lähinnä pahaa mieltä kun kuvia ei voi edes näyttää kenellekään ilman kalliita ohjelmia tai kuvien editointia. Nivellettyä näyttö.. Salli mun nauraa =) =)
Mistä saa 120 eurolla kompaktikameran salamakengällä ja f2.0-f2.5 zoomilla? Citymarketista saa kyllä jonkun 10mpix roskan f6 objektiivilla – ehkä sillä auringonpaisteessa ottaa kuvia. Onko siinä RAW ja nivelletty näyttö?
Minä olen menettänyt. Kun laitteen myyntiarvo pienenee niin minun omaisuuteni arvo pienenee. Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää?Kukaan ei ole menettänyt yhtään mitään ellei osta kameraa sijoitusmielessä. Minä sijoitan ennemmin vaikka rahastoihin.
Olen kyllä aikoinani joutunut Canonin D60:n vaihtamaan 20D:hen koska kameran tekniset ominaisuudet esimerkiksi kohinan ja tarkennusautomatiikan suhteen olivat auttamattomasti vanhanaikaiset ja siten uusi runko mahdollisti kuvaamisen olosuhteissa joissa se ei ennen ollut mahdollista. Kamera ei siis muutu, mutta uudet laitteet luovat uusia mahdollisuuksia.
Kamera on ihan yhtä hyvä, ei se muutu. Korvien välissä on vaan tunne että se on mukama huono, koska voittoa tavoittelevat valmistajat keskinäisen kilpailun ansiosta joutuvat pukkaamaan uusia tuotteita markkinoille pari kertaa vuodessa. Vanhat filmijärkkärit eivät ole mikään vaihoehto jos kuvia haluaa käsitellä ja jakaa koneella. On aika tuskan ja rahanmenon takana ennen kun vanhan mekaanisen järkkärin kuva on Flickrissä edes kohtalaisella kuvanlaadulla. Minulle kuvaa ei oikeastaan ole olemassa ennen kun se on koneen näytöllä.
Tuokin linssi löytyy laukusta. Tarkennus on useammin metsässä kuin kohdillaan, mutta käsin tarkentamalla tuo on ihan kiva. Harmi vain että värimaailma on kovin erilainen kuin hyvissä linsseissä mikä teettää hieman töitä editointivaiheessa.
Huvittava vertaus. Jos haluaa suppean syväterävyyden, ei kai kukaan silloin kittilinssillä kuvaa. Esim. Sigma EX DC 1.4 30mm on kakkula jolla saa hyvän näköistä jälkeä murto-osalla Canonin 35L -linssiin verrattuna. Katso vaikka Flickristä esimerkkejä. Ei tuollaisia oteta pokkarilla.
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kiitos korjauksesta !harri kirjoitti:Muistit. Kyllä se on nimenomaan läpimitta eli halkaisija, ei pinta-ala.JHA kirjoitti:Vai muistinko väärin..
Tuolla selitetty aika hyvin:
http://digifaq.info/digifaq/3_valovoima.html
-Harri
Viesti Kirjoittaja plussa »
Omaisuus ei ole minulle minkään arvoista jos se on vaan numerosarja tiliotteessa tai lopulta kuolinpesän arvo. Vasta kun sillä hankkii jotain kivaa niin siitä saa elämäänsä jotain iloa.Pbman kirjoitti: Minä olen menettänyt. Kun laitteen myyntiarvo pienenee niin minun omaisuuteni arvo pienenee. Mikä tuossa on niin vaikea ymmärtää?
Onko linssisi kalibroitu maahantuojan toimesta? Sävyt on makuasioita... Terävyysalueen kapeus aiheuttaa satunnaiselle kuvaajalle myös paljon itseaiheutettuja virheitä, jotka kyllä oppii välttämään kun ymmärtää objektiivia vähän paremmin.Tuokin linssi löytyy laukusta. Tarkennus on useammin metsässä kuin kohdillaan, mutta käsin tarkentamalla tuo on ihan kiva. Harmi vain että värimaailma on kovin erilainen kuin hyvissä linsseissä mikä teettää hieman töitä editointivaiheessa.
Ymmärrän kyllä jos jollekin kipuraja on muutama sata euroa, mutta sitä en ymmärrä että miksi muidenkin pitäisi tyytyä vähään jos on mahdollisuus parempaan?Onko se kuvanlaatu 1500 euron arvoinen?
Viesti Kirjoittaja htc »
No haloooo! Eivät kai nuo nyt korreloi keskenään "tusinakuvat digillä" ja laatukuvat filmille?Pbman kirjoitti:Itse kuvaan filmillä nimen omaan omaa elämääni, työnpuolesta saa laukoa tusina tavaraa digillä.
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
- Oikeilla jäljillä olet. Mutta se kolikon toinen puoli on siinä, jos ei kuvaaja osaa tehdä valintaa niistä ottamistaan kuvista vaan haluaa esittää ne kaikki. Kuka meistä ei olisi joutunut jossain katsomaan loputonta kuvien virtaa, kun innokas digikuvaaja on halunnut esitellä aikaansaannoksiaan? Tuo massojen tulo yksittäisten ja harkittujen kuvien tilalle on romahduttanut valokuvan arvon, siitä tuskin ollaan tänään eri mieltä?htc kirjoitti: Sekö tekee jäljestä laadutonta jos ottaa kymmenen kohteestaan? Meneekö se niin, kuten aiemmin mainitsin, että odotat sukujuhlissa, että kaikilla sukukuvan neljälläkymmenellä ihmisellä on silmät auki ja laukaiset sitten sen "laatukuvasi". Meneekö se sillä tavalla, että jätät ottamatta ainutlaatuisista tilanteista sen "toisen" kuvan laatuun vedoten?
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ettei kyse olisi nyt semantiikasta. Ei tuo valotettu & pimiövalmis värinegatiivikaan käänteisväreineen ja maskikerroksineen ole sen valmiimpi valokuva kuin peruskäsittelyä odottava RAW-tiedosto ja molemmille täytyy tehdä jälkityöskentelyssä erinäisiä käsittelytoimenpiteitä ennenkuin käteen saatava kuva on valmis katseltavaksi tai ylipäätään valoa kestäväksi..Pbman kirjoitti:
Miksi kuvia pitäisi käsitellä tai jakaa koneella? Eikös tässä ollut valokuvaamisesta puhe, ei kuvamanipuloinnista? Lisäksi minun läheiseni pitävät paljon enemmän siitä, että istumme vierekkäin sohvalla selaamassa valokuva-albumia kuin jostain Flickr-hömpötyksestä.
Kuvapaljouteen auttaa deletointi ja kriittinen luonne. Ei se että jostain tapahtumasta tulee paljoa kuvia tarkoita sitä että ne kaikki on säilöttävä. Kuvaamo joka taas käyttäytyisi tuolla tavoin että kaataisi kaikki otokset asiakkaan niskaan ilman ensimmäistäkään esikarsintaa karsiutuisi jo toimintatapansa puolesta pois minun listoiltani jos joskus hääkuvaajaa etsisin..Mutta miten käy kuvapaljouden keskellä? Kuka jaksaa selata hääkuvia kun kuvaamo lähettää niitä tuhannen ruutua? Tai edes kolmesataa? Ei edes hääpari!.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Tuosta päästäneen neliöjuuri kakkoseen, koska halkaisijan 1.4 kertaistaminen tuplaa pintalan, ja siten läpipääsevän valon per aikayksikkä, joten valotusaika puoliintuu. Eikö?mercury kirjoitti:Halkaisijan suhde se on, muistit väärin.JHA kirjoitti:Eikös aukko ole kuitenkin aukon pinta-alan, ei halkaisijan, suhde polttoväliin jolloin tuo himmenninaukon halkaisija ei muutu ihan noin lineaarisesti vaihdettaessa polttovälistä toiseen ?
muoks: Pinta-alaa ei ilmaista minkäänlaisina lukuina missään vaiheessa, vaikka se olisikin suora vastapari valotusajalle.
Viesti Kirjoittaja htc »
Kyllä sinne valovoimaan laittaisin, vaan kohtuu siinäkin. Nuo ykspilkkuneloset menee vaikeiksi sen lyhyen terävyysalueen vuoksi ja jos sitä laajentaa himmentämällä, niin sellaisen valmiiksi himmennetyn saa halvemmalla ;-) Itse 35 vuoden kuvaushistorialla lähtisin 2 tai 2,8 -valovoimalla ja täydentäisin sitä vakaimella, jos takapuoli kestää ;-)Lare kirjoitti:Jos teidän pitäisi päättää valovoiman ja kuvanvakauksen välillä, niin kumpaan euronne laitaisitte?
Kiitos. Tää on hyvä ketju, vaikka minä sählänkin seassa.htc kirjoitti:Kyllä sinne valovoimaan laittaisin, vaan kohtuu siinäkin. Nuo ykspilkkuneloset menee vaikeiksi sen lyhyen terävyysalueen vuoksi ja jos sitä laajentaa himmentämällä, niin sellaisen valmiiksi himmennetyn saa halvemmalla ;-) Itse 35 vuoden kuvaushistorialla lähtisin 2 tai 2,8 -valovoimalla ja täydentäisin sitä vakaimella, jos takapuoli kestää ;-)Lare kirjoitti:Jos teidän pitäisi päättää valovoiman ja kuvanvakauksen välillä, niin kumpaan euronne laitaisitte?
Olen nyt muutaman vuoden kuvannut vakaimellisella 70-200/2,8 -lasilla, enkä luopuisi siitä vapaaehtoisesti. Siinä siis sekä valovoima, että vakain. Jotkutt pilkunviilaajat tosin kertovat, että teorian tasolla vakaimeton vastaava tuottaa parempaa jälkeä...
Valovoima kohtuudella siis!
Viesti Kirjoittaja mercury »
Jep, juuri näin.Lare kirjoitti:Tuosta päästäneen neliöjuuri kakkoseen, koska halkaisijan 1.4 kertaistaminen tuplaa pintalan, ja siten läpipääsevän valon per aikayksikkä, joten valotusaika puoliintuu. Eikö?
Ja asia erikseen on vielä se, kuinka terävää jälkeä eri objektiivit tekevät milläkin aukolla. Nuo ylisuuret aukot tuppaavat olemaan melko pehmeitä, joten senkin takia tulee mielellään himmennettyä aukko tai puoltoista.htc kirjoitti:Kyllä sinne valovoimaan laittaisin, vaan kohtuu siinäkin. Nuo ykspilkkuneloset menee vaikeiksi sen lyhyen terävyysalueen vuoksi ja jos sitä laajentaa himmentämällä, niin sellaisen valmiiksi himmennetyn saa halvemmalla ;-)
Viesti Kirjoittaja plussa »
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Olet osittain oikeassa, mutta ehkä en saanut koko ajatusta esitettyä selkeästi. Minulla kertyy ruutuja 20k-30k vuodessa. Monen monta yötä saa viettää koneen äärellä editoiden jotain studiossa otettuja tuotekuvia tai vaikkapa muotinäytöskuvia. Se on tusinaa. Asiakkaaseen ei saa kiintyä ja työt eivät saa jäädä uniin pyörimään. Ei saa välittää liikaa vaikka tietysti parhaansa tekee aina.htc kirjoitti:No haloooo! Eivät kai nuo nyt korreloi keskenään "tusinakuvat digillä" ja laatukuvat filmille?Pbman kirjoitti:Itse kuvaan filmillä nimen omaan omaa elämääni, työnpuolesta saa laukoa tusina tavaraa digillä.
Isänikin leikki aikanaan lapsena perunalehmillä, joihin laitettiin tulitikut jaloiksi, eikä se mielestäni hänen leikkiään laadukkaammaksi tee. Kerroin jo, että aikanaan otettiin 6x9-filmille koko vuoden kuvat (12 kpl) ja juuriko siksi niistä "laatu" paistoi?
Sekö tekee jäljestä laadutonta jos ottaa kymmenen kohteestaan? Meneekö se niin, kuten aiemmin mainitsin, että odotat sukujuhlissa, että kaikilla sukukuvan neljälläkymmenellä ihmisellä on silmät auki ja laukaiset sitten sen "laatukuvasi". Meneekö se sillä tavalla, että jätät ottamatta ainutlaatuisista tilanteista sen "toisen" kuvan laatuun vedoten?
Nyt ollaan mielestäni hakoteillä pahemman kerran.
Osaavissa käsissä millä tahansa tulenee kelpo jälkeä, eikä osaamattomuutta korvaa kuin opettelu. Puvun takin taskuun ei järkkäri mahdu ja lintukuvia on turha kompaktin kanssa lähteä...
Kehittämättömät kuvat ovat filmillä näkymättömissä, vaan kehittämättömät kuvat digillä katsottavissa, ei kai se kameran vika ole jos noita ei hyödynnä haluamallaan tavalla?
Eiks tää ny hieman karkaa lapasesta?
Viesti Kirjoittaja htc »
Viesti Kirjoittaja _Valtteri_ »
Ihan hyvä pointti. Vanha sanonta pätee kuitenkin tässäkin: Kakasta ei saa konvehtia, mutta konvehdista saa kakanplussa kirjoitti:
Hyvän kuvan määrittely on monitahoinen seikka. Jos asiaa tarkastellaan insinöörinäkökulmasta, ottaa se uusin Mark-III L-sarjalaisella varmaan voiton, mutta esteettisesti joku Lomokuva voi olla paljon arvokkaampi jos sitä tarkastellaan vallitsevan estetiikkakäsityksen pohjalta. Ja näissä kriteereissä ei ole otettu huomioon kuvan taiteellisia ansioita vaan ihan se tekninen toteutus.
Viesti Kirjoittaja htc »
Itselläkin yli 35 vuoden kuvaushistoria takana ja olisin kyllä sitä mieltä, että "värilämpötila" on ollut olemassa aina. Normaalitallaaja otti filmille hyviä kuvia ulkona ja sisällä niitä keltaisia (JOS valotus sattui kohdalleen). Me jotka jouduimme asiaan perehtymään, olimme pakotettuja välillä keinovalofilmiin, ja sitä jälkeä ei katsellut erkkikään, jos sillä luonnonvaloon erehtyi. Se sisäkuvien keltaisuus muuttui aikaa myöten viasta ominaisuudeksi ja sitä tietä hyväksyttäväksi, jopa tunnelmalliseksi. Jos asiaan digimaailmassa jaksaa perehtyä, niin on tasan hieno ominaisuus, kun tuon saa järjestykseen.Lare kirjoitti:Jos ennen joku oli helpompaa, niin väritasapainosta en ollut kuullutkaan. Nyt se on se mikä useinmiten pissii.
Kyllä kyllä, ei tullut tarpeeksi tarkkaan selitettyä, joten ymmärsit väärin kommenttini. Useimmiten se mikä tapahtuu, on se että ottaa valkotasapainon pois automaatilta. Kun sitten vaihtaa salaman päälle/pois, tai menee sisälle/ulos, vipu jää helposti väärään asentoon. No, karkeat virheet näkee näytöstä heti. Pitänee varmaan lukea joku opus huolellisuudesta seuraavaksi...htc kirjoitti:Olisin varovaisesti, ketään mollaamatta, kysymässä, olisiko sittenkin parempi perehtyä kuvaamisen perusasioihin esim tuolla Harrin mainitsemassa linkissä? Siellä moni asia saa syy-seuraus-yhteyden ja lakkaa turhauttamasta, kuten mielestäni useasta kirjoituksesta käy ilmi.Lare kirjoitti:Jos ennen joku oli helpompaa, niin väritasapainosta en ollut kuullutkaan. Nyt se on se mikä useinmiten pissii.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Viesti Kirjoittaja htc »
Viesti Kirjoittaja htc »
Kiitettävän pitkäpinnaisia ja kärsivällisiä te konkarikuvaajat olette olleet.htc kirjoitti:Lie se perushaaste näillä foorumeilla on, että osallistujat tulevat kovin eri pohjalta, mutta osallistumme silti samaan keskusteluun. .
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tässä suhteessa kylmä järki ja ohut lompakko auttavat. Lompakon paksuus on pakko korvata luovuudella ja tarpeellisten tietojen etsimisellä. Ostaisin mielelläni ziljoonan euron laitteet mutta olisiko siitä mitään iloa? Järkeistin prosessin sillä tavoin, että katselin kuvia ja mietin miten ne ovat valotettu ja mitä voin soveltaa helposti omiin tuotoksiini. Hyvä esimerkki on vaikka linkin kuva: http://www.flickr.com/photos/usedfilm/1 ... -strobist/. Siinä on saatu miellyttävä kuva aikaan yksinkertaisella tavalla. Samaa operaatiota voi vielä yksinkertaistaa ja halventaa käyttämällä vaikkapa valkoista tms. sopivan väristä levyä heijastamiseen.Lare kirjoitti: Näillä foorumeilla tulee omituinen maailmankuva: Kun tulee uusi Apple-tuote, muutama on huutaen ostamassa sitä. Samoin tuolla kamerafoorumeilla muutama on heti "pakosta" päivittämässä jotain uutta mallia, vaikka omistaisi sen hetkisen viimeisimmän malllin. Tulee se kuva että kaikki tekee niin, vaikka todellisuus on toinen. Lukekaa vaikka Nikon D300-ketjua tuolta http://www.digikamera.net/ palstalta. Tuntuu että joillain raha kasvaa puussa.
Viesti Kirjoittaja htc »
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”