Pilkulleen!
-
-
Viesti Kirjoittaja MVi »

-
Viesti Kirjoittaja Carde »
Toihan oli ihan helppoa toi välimerkin rakastelu. (Kun taito loppuu otetaan säkä avuksi.)
Ei ole mennyt hukkaan koulusta lintsatut vuodet.
ja nyt R-Kikkarille lottoa tekemään, Samoilla arvauksilla sekin tehdään.
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Minusta siinä on selvästi päälause ja kaksi sivulausetta.MVi kirjoitti:9/10. Sivulause kahden päälauseen välissä, enpäs hokannut, mrr.
No, mutta onko nämä pilkkusäännöt jotenkin muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana. Itse kirjoitin ällän ylppäreissä semmoisilla säännöillä, ettei päälauseiden väliin koskaan ikinä tule pilkkua. Piste.
Hämmentynyt
-
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Onpas erikoista.. Itse olen oppinut, että jos lauseilla ei ole yhteistä tekijää, ne erotetaan toisistaan pilkulla, vaikka kyseessä olisikin kaksi päälausetta.CaptainNapalm kirjoitti:Itse kirjoitin ällän ylppäreissä semmoisilla säännöillä, ettei päälauseiden väliin koskaan ikinä tule pilkkua.
Lainaan viime vuonna ilmestynyttä Kielitoimiston oikeinkirjoitusopasta; se varmaan osaa selittää asian vielä paremmin.

Kahden itsenäisen päälauseen väliin tulee pilkku, kun niitä yhdistää jokin rinnastuskonjuktioista. Lause on itsenäinen, kun se on rakenteeltaan kokonainen: sillä ei ole yhteisiä jäseniä virkkeen muiden lauseiden kanssa; lauseilla on siis esimerkiksi oma ilmipantu subjekti:
"Kesäkuussa ystävykset matkustelivat Yhdysvalloissa, ja heinäkuussa he olivat viikon Kanadan puolella."
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Itse asiassa ovat. En tiedä tarkkaan koska, mutta ilmeisesti joskus viime vuosikymmenen lopulla. Näin mainitsi tuttu äikänope. Mullekin on koulussa aikanaan opetettu, että "ja" -sanaa ennen ei tule koskaan pilkkua, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa.CaptainNapalm kirjoitti:No, mutta onko nämä pilkkusäännöt jotenkin muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Samaa minäkin muistelin sieltä kolmenkymmenen vuoden takaa...matteus/2 kirjoitti:Itse asiassa ovat. En tiedä tarkkaan koska, mutta ilmeisesti joskus viime vuosikymmenen lopulla. Näin mainitsi tuttu äikänope. Mullekin on koulussa aikanaan opetettu, että "ja" -sanaa ennen ei tule koskaan pilkkua, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa.CaptainNapalm kirjoitti:No, mutta onko nämä pilkkusäännöt jotenkin muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
No ilmankos. Väistämättä tulee mieleen, etteikö niillä ole parempaa tekemistä siellä... kuin pilkkuja nussia.matteus/2 kirjoitti:Itse asiassa ovat. En tiedä tarkkaan koska, mutta ilmeisesti joskus viime vuosikymmenen lopulla. Näin mainitsi tuttu äikänope. Mullekin on koulussa aikanaan opetettu, että "ja" -sanaa ennen ei tule koskaan pilkkua, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa.CaptainNapalm kirjoitti:No, mutta onko nämä pilkkusäännöt jotenkin muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana.
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Ja tulos on 5/10.
Olen sanaton. Tähän viestiin en laittanut varmuuden vuoksi yhtään pilkkua. Eivät tule ainakaan väärään paikkaan.
Seuraavaksi taidan lopettaa pisteiden ja isojen alkukirjainten käytön.
-
Viesti Kirjoittaja Crash test dummy »
eikäniitävälilyöntejäkäänoletarpeellistakäyttääER kirjoitti:En ole osannut koskaan kunnolla kielioppisääntöjä - mistään kielestä. Toisaalta olen aina kuvitellut että kielikorvani korvaisi sen puutteen. Ja myönnän vähän joskus nipottaneenikin siitä miten suomea kirjoitetaan.
Ja tulos on 5/10.
Olen sanaton. Tähän viestiin en laittanut varmuuden vuoksi yhtään pilkkua. Eivät tule ainakaan väärään paikkaan.
Seuraavaksi taidan lopettaa pisteiden ja isojen alkukirjainten käytön.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
JuuEiMuttaSilloinOnMukavampiKunAloittaaJokaSananIsollaKirjaimellaNiinNeErottuvatPaljonParemminToisistaanCrash test dummy kirjoitti:eikäniitävälilyöntejäkäänoletarpeellistakäyttää
(HittoMuttaVaatiiKeskittymistäOllaTekemättäVälimerkkejäJaMuutaMuotoilua)

(PeliPC Intel C2Q Q8200, 3GB, HD5850, W7)
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
muttapointtihanonsiinäetteimitäänhelpottaviavälimerkkejäsiiseimyöskääntoisistaanerottuviaJaroneko kirjoitti:JuuEiMuttaSilloinOnMukavampiKunAloittaaJokaSananIsollaKirjaimellaNiinNeErottuvatPaljonParemminToisistaanCrash test dummy kirjoitti:eikäniitävälilyöntejäkäänoletarpeellistakäyttää
(HittoMuttaVaatiiKeskittymistäOllaTekemättäVälimerkkejäJaMuutaMuotoilua)
kirjaimiapitäisikäyttäämitäsitätoistenelämäähelpottamaankärsiköönmuttatoisaaltatietenkin
silloinmyössenomansanomanperillemeneminenvaikeutuukunkukaaneijaksalukeatällaista
rimpsuatekstiävalitettavanuseinjotainsuunnilleentällaistakuitenkinnäkeejalukemattajää
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tsip »
En muista, olenko vastannut tähän pilkutukseen mutta testistä sain 6/10.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
huutomerkkionainoahyvävälimerkki!! niitävoilaittaavaikkauseammanjossiltätuntuu!!!
HUSamanitatäältäiloapilaamasta!!!!!!
-
- Ylläpitäjä
KunkkuJ kirjoitti:nyttuntuusiltäettäolenlöytänytomanpaikkani!mukavaakeskustellajakirjoittaa,kuneitarviahdistuaturhistasäännöistä! tällaistasuomenkielipitäisioikeastiollajokapaikassa!
huutomerkkionainoahyvävälimerkki!! niitävoilaittaavaikkauseammanjossiltätuntuu!!!
HUSamanitatäältäiloapilaamasta!!!!!!

-
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Oli tuossa kyllä semmottiakin virkkeitä, että joissakin yhteyksissä jättäisin pilkkuja pois. Kuten romanien lukijat tietävät, pilkut eivät ole aivan yhdenvertaisia. Usein turhempien pois jättäminen sujuvoittaa lukuaktia.
Paavo Haavikko olisi kyllä kussut tämän testin pahanpäiväisesti, niin akateemikko (tietäisipä vain miksi) kuin onkin.
Growlithen kymppi ei ainakaan mulle ollut minkään valtakunnan yllätys. Viittaan aiempiin kommentteihini.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Ylläpitäjä
Sinut voidaan taipumustesi perusteella sijoittaa kilometritehtaalle!KunkkuJ kirjoitti:
ehdotantähänkirjoittamiskäytäntöönsiirtymistäkokoHompunfoorumilla!!!
lisäksiehdotanettäAmanitasiirretäänsinnekuuluisaanhellanjanyrkinvälissäolevaanpaikkaan,(-huom,siis pilkku)johonnaisetonluotujajossaAmanitavoiparemminkäyttäätuotaesilletuomaansatyökalua!!!!!
Minä kopsauttelen täällä kaulimella ja karttakepillä aina tarpeen vaatiessa jatkossakin!

-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Älä! Ilman isoja kirjaimia ja välimerkkejä kirjoittavia on täällä Hompussa(kin) jo riittävästi. Ja valitettavasti näyttäisivät olevan lisääntymään päin ilman, että joku nyt suht oikein kirjoittavistakin muuttaa tyyliään.ER kirjoitti:Seuraavaksi taidan lopettaa pisteiden ja isojen alkukirjainten käytön.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
edit: Pyrin auttamaan Amanitaa parhaani mukaan...
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jatko viittaa helpohkosti mm. niihin miehelle tärkeisiin tuotteisiin, joita olen tilannut päivittäin saamieni tarjousten perusteella makuuhuoneen kaapit täyteen ja joiden merkeissä miehelle voidaan toivottaa hyvää jatkoa samalla kun mies kiittää kuluneesta.amanita kirjoitti: Minä kopsauttelen täällä kaulimella ja karttakepillä aina tarpeen vaatiessa jatkossakin!8)
Emme siis (emmehän?) sano jatkossa, vaan tulevaisuudessa tahi vastaisuudessa. Myöhemminkin menettelee.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Ylläpitäjä
Jatkoa aiempaan.....Repe Ruutikallo kirjoitti:Plääplääplää......
Huoh! Plääh!
Joopa joo!
Jatkukoon jatkotkottelu nyt ja sitten, jatkostakin ja kustakin jatkeesta, jatkettaessa myöhempien aikojen jatkutusta jatkoista.
Jatkamisiin!
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Minä en ole sortunut mihinkään tuollaiseen. En tunne siihen minkäänlaista tarvetta, koska minulla on moottoripyörä. Se on riittävän iso ja sen ansiosta minut huomataan, missä sitten liikunkin. 8)Repe Ruutikallo kirjoitti: Jatko viittaa helpohkosti mm. niihin miehelle tärkeisiin tuotteisiin, joita olen tilannut päivittäin saamieni tarjousten perusteella makuuhuoneen kaapit täyteen
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka