Marraskuussa 2007 hermostuin lopullisesti PC:hen ja tilasin täysin tietämättömänä millainen on Mac(huhuja kuullut), tän iMac:in, jonka sain 21.12.07, siis kaks ja pual viikkoo sitten ja kertaakaan ei oo hermot menny.
Hienosti pelaa
Alu iMac 21,5", 2,9GHz i5, 8Gt, Aperture 2, iWork, jo vuodesta 12/07
AirPort Express, iPhone 5 32Gt Black, iPad2 32Gt 3G Black
Kyllähän se tämä iBook G4 12" 1,33GHz on, joka on myös edelleen käytössä. Täysin karvalakkimalli vieläkin. Muistin voisi tosin tuplata tässä lähiaikoina...
Katon rajassa, ylähyllyllä ihmettelee MACINTOSH 512 K vuodelta 1986 Macin uusia virityksiä. Pöntön takaa löytyi jotensakin liikuttava kyltti "Model M0001D".
Tietokoneisiin tutustuin 80-luvun alussa Sinclair ZX-80 :lla (se kalvonäppäin rimpula)
Opiskelujen alussa 83 suoritin Univacin käyttökurssin. (muistatteko? Kissankäpälä -
siilo - map ? Aivan totaalisen käsittämätön rivieditori siinä.)
Myöhemmin löysin yliopiston microlabrasta Apple Lisan.... ja siinä oli Paint ohjelma.
Eihän sitä enää mikään muu näyttänyt miltään. :-)
Ensimmäinen oma kone oli Macintosh Plus. Syksy -86 tai vuodenvaihde, kuitenkin
juuri se uusi platinum color malli.
Joskus 88 tai 89 pääsin tilanteeseen mukaan, jossa Macintosh II:a päivitettiin
Macintosh IIx:ksi. ... Ja se kakkosen kortti jäi ahnaisiin hikisiin käsiini...
Ennen 90-luvun puoltaväliä se sama kortti lähti sitten vielä amerikkaan ja tuli
takaisin Macintosh II fx:nä. (maksoi muistaakseni 2700 markkaa muisteineen,
tarjous oli, että samalla muistimäärällä takaisin.)
Minulla on vieläkin tuo 20 megan muistilla varustettu kone.
tle88 kirjoitti:Joskus 88 tai 89 pääsin tilanteeseen mukaan, jossa Macintosh II:a päivitettiin Macintosh IIx:ksi.
Nykyvinkkelistä katsoen tuntuu ihmeelliseltä ja jotenkin hienolta, että vielä 90-luvun alussa Macintosheihin sai tosiaan hankkia Applen virallisiakin rautapäivityksiä.
Hinta ei ollut halpa mutta kyllä niitä monet ottivat: päivityspaketissa oli sisuksien lisäksi uusi etulevy, jossa uusi hieno mallimerkintä.
Ensimmäisen oma mac oli vuosi sitten tammikuussa ostamani macbook, joka sai seuraa pari kuukautta sitten marraskuun lopulla iMacista. Toivon näillä pärjääväni hetken aikaa. Windowskoneissa totuin uusimaan konetta noin neljän viiva viiden vuoden välein. Odotan macin pystyvän palvelemaan pidempään ja olen lukenut että jopa kahdeksan vuoden käyttökelpoisuusikä ei ole tavaton macmaailmassa.
Olen toki aikaisemmin nähnyt musa ja kuvaharrastusteni tiimoilta maceja käytössä video ja -musiikkistudioissa niistä kai jäänyt vähän takaraivoon tunne, että ostan macin heti kun rahat riittää.
Eka oli Macintosh Plus kovalevyn kera, hankintavuosi todennäköisesti 1989. Muisti oli Suomessa ainakin opiskelijapojan kukkarolle kovin kallista, mutta newsseistä joltakin comp.sys.mac.jotain -palstalta löytyi Jenkkilästä kaveri, joka osti 4 M muistia ja lähetti ne edelleen minulle, minä laitoin rahat tilisiirtona Ameriikkaan.
Samoin joskus metsästin käytettyä Falcon-peliä jostakin news-ryhmästä, ilmoitukseeni vastasi Applella töissä oleva kaveri, joka lähetti pelin minulle - ilmaiseksi! Vastineeksi lähetin hänelle Aarikan (?) puisen omenan. Oi niitä aikoja...
Lokakuussa tilasin 20" 2,4Ghz iMacin, viisi päivää odottelua sen jälkeen ihan myyty, mitä nyt Lepartin muutaman "featuret" odottavat korjaajaansa vielä.
Kyllä se seuraavakin kone on Mac (book?)
Ensimmäine kosketus omenoiden ihmeelliseen maailmaan tapahtu vuonna 2003, jolloin tutun Cube herätti suurta ihastusta. Ensimmäisen oman macin, silloisen keskimallin macbookin, sain vasta syyskuussa 2007