A.J. kirjoitti:Pysty laajentamaan miten? Kovoja, muistia ja näytönohjainta voi ainakin päivittää hyvin tuossa mallissa.
Anteeksi, olis pitänyt tarkentaa. Tarkoitin tuota prosessoria, teho/hinta suhteesta kun puhuimme. Toki Mac Prossa on paljon muutakin kuin prossut sisällä.
A.J. kirjoitti:Ja 1 CPU tarkoittaa tässä tapauksessa neljää ydintä,
ensimmäisten arvioiden mukaan nimenomaan tuo halvin malli tarjoaa melkeinpä parasta "pamausta taalalle".
Ongelma tulee siitä, että 4 ydintä on jo standardi työpöytäprossujenkin puolella, ja esim Dellin 4 ydintä lähtee noin 850 dollariin. Jes, se ei ole mäkki, tiedän hyvin, mutta kuitenkin.
Jos nyt sitten ei aio pistää sinne Mac Prohon sitä toista prossua, niin juuri tuo teho/hinta suhde on kammottava. Toki mäkeissä on muita piirteitä mitä ainakin minä arvostan, mutta itse pitäisin huolen, että sinne tulee ne 8 ydintä sisään.
Mistä päästään seuraavaan:
L_A_G kirjoitti:Pitäisiköhän tässä vaiheessa huomauttaa että nämä uudet (juuri markkinoille tulleet) Xeonit ovat PALJON tehokkaampia kun nuo sinun kahdesta Core 2 Duo ytimestä tehdyt viritykset.
...ja tähän:
L_A_G kirjoitti:Xeonit kun vielä ovar servereille suuniteltuja erikoisprosessoreita jotka ovat suuniteltuja paljon kovempaan rasitukseen,...
Tää ei ole enää edes huvittavaa. Nykyinen Penryn rundi on samasta puusta. Serveri, työpöytä ja mobiiliprossut on samaa perhettä. Ja Harpertown on yhä edelleen samaa kahdesta ytimestä tehtyä virittelyä, vasta Nehalem muuttaa tätä mihinkään.
Toisekseen, vaikka ne ovatkin osittain erilaisia (lähinnä enemmän kakkua, korkeampi väylä), niin ei niistä voi sanoa parhaalla tahdollakaan että ne olisivat paljon tehokkaampia kuin työpöytävastikkeet. Joissain tehtävissä kyllä, mutta vastaavasti joissain myös hitaampia johtuen mm FB-DIMMeistä.
[
Q6600* 2*143mm^2 vs Yorkfeild** 2*107mm^2. Eli itse ydin on pienempi.
*
http://techgage.com/article/intel_core_2_quad_q6600/
**
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fu ... 2845_nm.29
Olis kiva jos joskus tarkistettais semmoisia pikkuseikkoja kuten faktat.
Loppukateettina todettakoon, että se 8 ytiminen perusmalli sitten taas tuntuu olevan ainakin tarpeeksi hyvin hinnoiteltu. Näin äkkiseltään bongasin vähän /hitaammalle/ Dellille hintaa noin 3150 dollaria, joten tässä ei tarvitsisi hirveästi edes fundeerata kumpi lähtisi kantoon.
Mun maailmassani on hauskempaa.