Automator
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Automator
Viesti Kirjoittaja Hepo »
En vieläkään ymmärrä mitä tuolla voi tehdä? Luin seuraavan sivun suomeksi että englanniksi:
http://www.apple.com/fi/macosx/features ... #automator
Imeisesti jotain automaattisia toimintoja voi tehdä, mutta jotain hyviä esimerkkejä voisi joku antaa.
http://www.apple.com/fi/macosx/features ... #automator
Imeisesti jotain automaattisia toimintoja voi tehdä, mutta jotain hyviä esimerkkejä voisi joku antaa.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Vaikka mitä! Luoda automatisoituja työnkulkuja. Korvaa tiedostonimi uudella, siirrä tavaraa kansiosta toiseen jne. Avaa ohjelma ja kokeile.
Ensimmäinen työnkulku jonka tein oli sellainen, joka korvasi tiedostonimessä olevat välilyönnit alaviivalla _
Jos sinulla on esim. 100 kuvaa jossa ei ole päätettä (esim. .jpg), niin Automatorin avulla voit hoitaa tuon parilla klikkauksella.
Ensimmäinen työnkulku jonka tein oli sellainen, joka korvasi tiedostonimessä olevat välilyönnit alaviivalla _
Jos sinulla on esim. 100 kuvaa jossa ei ole päätettä (esim. .jpg), niin Automatorin avulla voit hoitaa tuon parilla klikkauksella.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No, siis Automatorilla tehdään Apple Scriptejä. Mulla on esimerkiksi tehtynä:
- "Folder action" Työpöytäkansioon, eli se siirtää työpöydälle "tipahtaneet" tiedostot kotihakemistossa erääseen määrättyyn kansioon kansioon.
- Hiiren oikeassa napissa Automator-valinnan alla on mm. scripti mikä muuttaa tiedoston nimen internet-sivukelposeksi (skandit, välilyönnit ja isot kirjaimet pois)
- Lisäksi hiiren napissa on mulla vielä tiedostojen siirto, mutta se on hiukan kömpelöhkö, enkä muutenkaan tarvitse sitä juurikaan.
- Sitten on yksi ohjelmaksi tallennettu Automator-scripti, mikä lisää kaikkiin sen päälle raahattujen tiedostojen nimeen kyseisen tiedoston lujontipäivämäärän.
- "Folder action" Työpöytäkansioon, eli se siirtää työpöydälle "tipahtaneet" tiedostot kotihakemistossa erääseen määrättyyn kansioon kansioon.
- Hiiren oikeassa napissa Automator-valinnan alla on mm. scripti mikä muuttaa tiedoston nimen internet-sivukelposeksi (skandit, välilyönnit ja isot kirjaimet pois)
- Lisäksi hiiren napissa on mulla vielä tiedostojen siirto, mutta se on hiukan kömpelöhkö, enkä muutenkaan tarvitse sitä juurikaan.
- Sitten on yksi ohjelmaksi tallennettu Automator-scripti, mikä lisää kaikkiin sen päälle raahattujen tiedostojen nimeen kyseisen tiedoston lujontipäivämäärän.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Tiedostojen uudellen nimeäminen
Viesti Kirjoittaja Jango Fett »
Oletteko toteuttaneet Automatorilla useiden tiedotejen uudellen nimeämisen?
Itse olen yrittänyt tehdä jos jonkunlaista workflowta, mutta aina on jotain vikaa.
Tarkoitukseni on muuttaa useiden kuvien nimiä, että ne olisivat kuva-1, kuva-2, kuva-3 jne.
Olen luonut workflow:n jossa ensin valitaan tiedostot ja sitten vaihdetaan nimet. Olen tallentanut workflow erillisenä workflow:na, ohjelmana ja finder plugininä. Aina on jotain häikkää.
Finder plugin ilmoittaa AppleScript virheestä, kun yrittää muuttaa asetuksia tai muokata tiedosto nimeä "nimeä finder kohteita uudestaan" ikkunassa. Jos käynnistän uudelleen nimeämisen ohjelmana niin, nimet ei muutu, ainoastaan vanhojen tiedostejen nimen perään tulee -1, -2 jne.
Ainoa tapa miten olen saanut tiedostot nimettyä oikein on, kun luon uuden workflow jossa on kaikki tiedostot ja nimet asetettu oikein. Mutta mitä iloa sellaisesta workflow:sta on, jos haluaa nimetä valokuvia jollain toisellakin nimellä joskus toiste?
Soitin jo Apple tukee, jossa eivät osanneet oikein auttaa. Saivat kyllä samat virheilmoitukset aikaan omalla koneellaa kuin minäkin kun loivat samanlaisen workflow.
Teenkö jotain aivan totaalisen väärin?
Miten te olette suorittaneet useiden tiedostojen uudelleennimeämisen?
Itse olen yrittänyt tehdä jos jonkunlaista workflowta, mutta aina on jotain vikaa.
Tarkoitukseni on muuttaa useiden kuvien nimiä, että ne olisivat kuva-1, kuva-2, kuva-3 jne.
Olen luonut workflow:n jossa ensin valitaan tiedostot ja sitten vaihdetaan nimet. Olen tallentanut workflow erillisenä workflow:na, ohjelmana ja finder plugininä. Aina on jotain häikkää.
Finder plugin ilmoittaa AppleScript virheestä, kun yrittää muuttaa asetuksia tai muokata tiedosto nimeä "nimeä finder kohteita uudestaan" ikkunassa. Jos käynnistän uudelleen nimeämisen ohjelmana niin, nimet ei muutu, ainoastaan vanhojen tiedostejen nimen perään tulee -1, -2 jne.
Ainoa tapa miten olen saanut tiedostot nimettyä oikein on, kun luon uuden workflow jossa on kaikki tiedostot ja nimet asetettu oikein. Mutta mitä iloa sellaisesta workflow:sta on, jos haluaa nimetä valokuvia jollain toisellakin nimellä joskus toiste?
Soitin jo Apple tukee, jossa eivät osanneet oikein auttaa. Saivat kyllä samat virheilmoitukset aikaan omalla koneellaa kuin minäkin kun loivat samanlaisen workflow.
Teenkö jotain aivan totaalisen väärin?
Miten te olette suorittaneet useiden tiedostojen uudelleennimeämisen?
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
En ole nyt täysin varma että mikä tarkalleen mättää kun itselläni tuo kyllä mielestäni toimii, tosin en tiä onko toi nyt tallennettu pluginina vai mitenkä, se on vaan sillain että maalaan ja painan hiiren oikealla napilla ja valikosta automator->nimeä kohteita uudelleen.
Siinä ikkunassa voin sitten antaa sen haluamani nimen joka tulee jokaiseen tiedostoon ja sen lisäksi se sitten lisää jaksotetusti numerot tiedostojen perään.
Automatorista:

Itse toiminto:
Huomaa että siinä pitää valita että lisätäänkö se jaksotettu numero alkuperäisen nimen perään vai jonkun uuden yhteisen nimen perään mikä tulee jokaiselle tiedostolle sitten

Siinä ikkunassa voin sitten antaa sen haluamani nimen joka tulee jokaiseen tiedostoon ja sen lisäksi se sitten lisää jaksotetusti numerot tiedostojen perään.
Automatorista:

Itse toiminto:
Huomaa että siinä pitää valita että lisätäänkö se jaksotettu numero alkuperäisen nimen perään vai jonkun uuden yhteisen nimen perään mikä tulee jokaiselle tiedostolle sitten

-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kun klikkaa Valinnat-ruudun auki harmaasta kolmiosta (ylempi kuva äskeisessä viestissä) ja laittaa tastin ruutuun "Näytä toiminto suoritettaessa" aukeaa alempi ruutu aina, kun toiminto suoritetaan. Eli nimeämistavan voi valita aina haluamallaan tavalla.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja bloof »
Mulla menee kaikki Safarilla ladattu Tiedostohaut -kansioon, jolle on oma stack dockissa. Kun tuonne kertyi reilummin eräitä torrent-tiedostoja joita en siellä stackissa niin kaivannut, tein Automatorilla työnkulun, joka menee näin:
Etsi Finder-kohteita
-> Joiden pääte on yhtä kuin torrent
Siirrä Finder-kohteita
-> Mihin: oma kansio noille tiedostoille.
Nerokasta. Aina kun lataan uuden torrentin, ei se näy stackissa vaan Automator siirtää sen omaan kansioonsa. Tässä vaiheessa tulee esiin ongelma. Automator poimii kyllä tehokkaasti kaikki ladatut torrentit, mutta se poimii myös kaiken muun. Vaikka asetin sen etsimään vain kohteet joiden pääte on "torrent", siirtää se myös jokaisen mp3- ja dmg-tiedoston, ja varmaan kaiken muunkin.
Mitähän mä tein väärin? On vieläpä sellainen mielikuva että alussa tuo olisi toiminut hetken niinkun pitääkin, mutta nyt ei kyllä ollenkaan.
PS: Vähän hämmentävää kun suomenkielisen käyttiksen myötä Automatorkin on muuten suomeksi, mutta kun lisään ensimmäisessä vaiheessa hakuvaatimuksia, on ensimmäisessä sarakkeessa vaihtoehdot englanniksi. Ei haittaa, ihmetyttää vain.
Etsi Finder-kohteita
-> Joiden pääte on yhtä kuin torrent
Siirrä Finder-kohteita
-> Mihin: oma kansio noille tiedostoille.
Nerokasta. Aina kun lataan uuden torrentin, ei se näy stackissa vaan Automator siirtää sen omaan kansioonsa. Tässä vaiheessa tulee esiin ongelma. Automator poimii kyllä tehokkaasti kaikki ladatut torrentit, mutta se poimii myös kaiken muun. Vaikka asetin sen etsimään vain kohteet joiden pääte on "torrent", siirtää se myös jokaisen mp3- ja dmg-tiedoston, ja varmaan kaiken muunkin.
Mitähän mä tein väärin? On vieläpä sellainen mielikuva että alussa tuo olisi toiminut hetken niinkun pitääkin, mutta nyt ei kyllä ollenkaan.
PS: Vähän hämmentävää kun suomenkielisen käyttiksen myötä Automatorkin on muuten suomeksi, mutta kun lisään ensimmäisessä vaiheessa hakuvaatimuksia, on ensimmäisessä sarakkeessa vaihtoehdot englanniksi. Ei haittaa, ihmetyttää vain.
Installed Windows to a black & white TV, the motherfucker gave me a bluescreen.
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Jamac teki taannoin kuvitetun ohjeen juuri tämänkaltaiseen siivoukseen. Onhan parametrit samalla tavalla, kuin tässä on esitelty? http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=96161bloof kirjoitti:Mitähän mä tein väärin?
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Jeas, nyt toimii. Viaksi osoittautui että mulla oli tuossa Find Finder Items & Move Finder Items, kun oikea yhdistelmä on Filter Finder Items & Move Finder Items. Kiitokset tästä, nyt pelittää.Maza kirjoitti:Jamac teki taannoin kuvitetun ohjeen juuri tämänkaltaiseen siivoukseen. Onhan parametrit samalla tavalla, kuin tässä on esitelty? http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=96161bloof kirjoitti:Mitähän mä tein väärin?
-
Viesti Kirjoittaja Jango Fett »
Tein yksinkertaisen työnkulun josta kuva alla.

Nimeä finder kohteita uudelleen kohdan valinnoista on raksitettu näytä tämä toiminto, kun työnkulku suoritetaan.
Tallensin tuon työnkulun finder-pluginina nimellä nimeä uudelleen. Sitten valitsin haluamani tiedostot ja oikealla napilla lisää->automator->nimeä uudelleen. Valitsin vaihtoehdon tee jaksolliseksi ja kirjoitin uuden tiedosto nimen kentään. Eipä vaan onnistu. Tiedostot kopioituvat tiedostohaut kansioon, mutta väärän nimisinä. Vanhojen tiedostonimien perään on tullut pävämäärä eli on suoritettu se toiminto joka on tuossa kuvassa työnkulkua tallennettaessa valittuna. Eli kun haluan muuttaa tiedostonimeä, niin minun on tehtävä joka kerta uusi työnkulku, jossa kaikki valinnat ovat valmiksi kohdallaan ja oikeat tiedostonimet syötettynä jo tuonkulkua tehdessäni.
Jos taas tallennan työn kulun ohjelmana ja yritän muuttaa tiedostonimiä, saan alla olevan kuvan mukaisen varoituksen. Jokaisen valinnan ja jokaisen kirjoitetun kirjaimen jälkeen, saan saman varoituksen, jonka ohitan ok:ta klikkaamalla. Saan siis valinnat tehtyä ja tiedostonimen kirjoitettua klikkaamalla joka välissä tuon virheilmoituksen pois.

Nimeä finder kohteita uudelleen kohdan valinnoista on raksitettu näytä tämä toiminto, kun työnkulku suoritetaan.
Tallensin tuon työnkulun finder-pluginina nimellä nimeä uudelleen. Sitten valitsin haluamani tiedostot ja oikealla napilla lisää->automator->nimeä uudelleen. Valitsin vaihtoehdon tee jaksolliseksi ja kirjoitin uuden tiedosto nimen kentään. Eipä vaan onnistu. Tiedostot kopioituvat tiedostohaut kansioon, mutta väärän nimisinä. Vanhojen tiedostonimien perään on tullut pävämäärä eli on suoritettu se toiminto joka on tuossa kuvassa työnkulkua tallennettaessa valittuna. Eli kun haluan muuttaa tiedostonimeä, niin minun on tehtävä joka kerta uusi työnkulku, jossa kaikki valinnat ovat valmiksi kohdallaan ja oikeat tiedostonimet syötettynä jo tuonkulkua tehdessäni.
Jos taas tallennan työn kulun ohjelmana ja yritän muuttaa tiedostonimiä, saan alla olevan kuvan mukaisen varoituksen. Jokaisen valinnan ja jokaisen kirjoitetun kirjaimen jälkeen, saan saman varoituksen, jonka ohitan ok:ta klikkaamalla. Saan siis valinnat tehtyä ja tiedostonimen kirjoitettua klikkaamalla joka välissä tuon virheilmoituksen pois.

-
Ylex:llä mentiin siirtämään loistava iltapäivätiimi aamulähetykseen. Avaan aamuisin Ylex:n nettistreamin, painan pausea ja kuuntelen lähetyksen sitten iltapäivällä kun ehdin. Kelpo ratkaisu, mutta herään yleensä aikaisintaan seitsemältä ja lähetys alkaa jo klo 6:30, missaan siis suuren palan.
Äsken tuossa Automatorilla hahmottelin työnkulkua ja onnistuin tekemään sopivan. Avaa Safari, avaa YLE Areena. Vielä pitäis kuitenkin saada ajastettua tämä työnkulku starttaamaan täsmälleen klo 6:30, mikä vaikuttaakin olevan haastavaa, tai sitten olen vain tyhmä.
Mitään suoraa keinoa ajastaa työnkulkua en löytänyt. Googletus toi vinkkejä työnkulun tallentamisesta iCal-plugininä tai jotain, mutta kaikki nuo vinkit oli Tiger-ajoilta, ja koska ne vaikuttivat enemmän tai vähemmän hankalilta, mietin että olisiko Leopardissa tähän joku yksinkertaisempi tie?
Äsken tuossa Automatorilla hahmottelin työnkulkua ja onnistuin tekemään sopivan. Avaa Safari, avaa YLE Areena. Vielä pitäis kuitenkin saada ajastettua tämä työnkulku starttaamaan täsmälleen klo 6:30, mikä vaikuttaakin olevan haastavaa, tai sitten olen vain tyhmä.
Mitään suoraa keinoa ajastaa työnkulkua en löytänyt. Googletus toi vinkkejä työnkulun tallentamisesta iCal-plugininä tai jotain, mutta kaikki nuo vinkit oli Tiger-ajoilta, ja koska ne vaikuttivat enemmän tai vähemmän hankalilta, mietin että olisiko Leopardissa tähän joku yksinkertaisempi tie?
-
Viesti Kirjoittaja Kaskelotti »
Ei sitä varsinaiseti tarvitse plugininä tallentaa, mutta iCalilla onnistuu kuitenkin. Eli teet uuden toistuvan kalenterimerkinnän, jonka muistutukseksi laitat Avaa tiedosto. Siitä sitten valitset sen tallennetun työnkulun. Mulla pyörii samalla tavalla skripti joka napsii iSightilla kuvia parin tunnin väleinbloof kirjoitti:Googletus toi vinkkejä työnkulun tallentamisesta iCal-plugininä tai jotain--
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toinen hyödyllinen käyttö Automatorille on vahtia kiinittetäviä ulkoisia asemia. Esim. voi synkata muistilaput iPodiin muistiinpanoiksi, aina kun sen kytketään kiinni.
-
Jep, noinhan tuo toimisi, kiitos selostuksesta. Onkos tuo sitten sellainen, että se toimii vain jos iCal on auki?Kaskelotti kirjoitti:Ei sitä varsinaiseti tarvitse plugininä tallentaa, mutta iCalilla onnistuu kuitenkin. Eli teet uuden toistuvan kalenterimerkinnän, jonka muistutukseksi laitat Avaa tiedosto. Siitä sitten valitset sen tallennetun työnkulun. Mulla pyörii samalla tavalla skripti joka napsii iSightilla kuvia parin tunnin väleinbloof kirjoitti:Googletus toi vinkkejä työnkulun tallentamisesta iCal-plugininä tai jotain--
Toinen hyödyllinen käyttö Automatorille on vahtia kiinittetäviä ulkoisia asemia. Esim. voi synkata muistilaput iPodiin muistiinpanoiksi, aina kun sen kytketään kiinni.
-
15 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka