Jonttufantti kirjoitti:
Tuo väite, että kun näitä Macceja on tarpeeksi, niin kyllä niitä viruksia ym sontaa tulee, on kyllä niiiiiin haettua kun olla voi. OS X on ollut tarjolla yli kuusi vuotta, käyttäjämäärä kasvaa, mutta mitään ei enää jaksa uskoa.
Tuo vaatii kyllä perusteluja, nimittäin raha on paras motivaattori maailmassa mitä minä tiedän. Tai no on toinenkin mutta ei taida liittyä tähän.
edit: tuo uhkaus on kyllä varmasti hyvä lohtu, onhan se kiva, kun itse puhdistaa ja skannaa konettaan jatkuvasti, että kyllä tää kiusa tulee muillekin. Vartokaas vaan. Ja sapettaa takuulla raskaasti kun pitää vaan odottaa ja odottaa toiveensa täyttymistä.
Tuohan ei tietenkään mene noin, mutta mistäpä sinä sen tietäisit jos et asian kanssa joudu tekemisiin. Asianmukainen virustorjunta toimii kyllä taustalla ihan itsestään kunhan sen on kerran asentanut. Scannauksia ei tarvitse suorittaa, päivytyksistä ei tarvitse huolehtia eikä koko ohjelmiston toimannasta tarvitse kantaa huolta muuten kun sen vuotuisen lisenssimaksun suhteen. Tietysti ohjelmistojakin on monenlaisia. Itse asiassa ilmaisella spybotillakin + maalaisjärjellä pärjää ihan hyvin jos ei halua maksaa virustorjunnasta.
Mikä saa sinut muuten luulemaan, että minä tai joku muu toivoisi viruksia teille (meille) Mac käyttäjille? Minulla on "oma lehmä" ojassa tässäkin asiassa, mutta vaikka ei olisikaan, niin en minä siitä katkeroituisi. Onhan tässä sentään vapaus valita mitä käyttistä haluaa käytellä. Kannattaa kuitenkin varautua kaikkeen, jopa siihen virukseen. Voi tietysti olla ettei sitä koskaan nähdä, kun OS X pysyy marginaalikäyttiksenä kuten tähänkin asti.
[/quote]
Pakko tähän on todeta vanhana winukan käyttäjänä, että vaikka virussofta toimii lennoss taustalla niin virusskannaukset pitää tehdä myös erikseen ainakin kuukausittain muiden huoltorutiinien yhteydessä. Ja se tausta-ajo virussoftalla ei ole huomaamatonta vaan se syö koneen tehoja. Pahin on f-secure, mutta muitakin huonoja on. Sitten on vähän kevyempiä, mutta osansa nekin vaatii. Tietysti jos kone hankitaan virussoftien ajamista varten niin mikäs siinä. Itseäni alkoi vain tympiä se.
Tuohon "kannattaa varautua" ehdotukseen tekee mieli todeta, ettei ihminen voi elää elämäänsä odottaen "sairastuvansa". Asioihin reagoidaan sitten kun se tulee kohdalle. Itse en korvaa lotkauta machaitakkeille vasta kun se on ajankohtaista. Miten sellaiseen voi varautua mitä ei ole? nythän on vielä epävarmaa sekin tuleeko mitään haitakkeita maceille tai millekään nixille.
Varuillaan netissä on oltava meidän kaikkien, mutta onhan sitä puheltu sellaistakin, että verkkohuijaukset yleistyvät ja käyttäjiä voidaan kusettaa muillakin tavoilla kuin pelkästään vaivihkaa asentuvilla haittaohjelmilla joiden tulevaisuus windowsmaailmassakin on epävarmaa. On puheltu myös, että tulevaisuudessa kohdennetut hyökkäykset yleistyisivät siis tehtäisiin henkilölle räätälöityjä huokkäyksiä jolloin se haitake tms. voidaan viedä vaikka fyysisesti uhrin koneelle.
Näissä haitakespekulaatioissa jätetään useinmiten huomiotta sellainen mahdollisuus, että nixien saastumisen sijaan myös windowshaitakkeet vähenisivät (winukkahan menee myös vuosi vuodelta turvallisempaan suuntaan) ja tulevaisuuden nettirikolliset toimisivat sellaisilla tavoilla joita ei vielä osata ennustaakaan. Haitakkeethan muuttavat kuitenkin luonnettaan myös winmaailmassa esim. virusten määrä on laskussa edelleen.
Tuota poikamaista uhoilua "kyllä me mac virus tehtäisiin, mutta ei vaan viittitä!" on kuultu kyllästymiseen asti. Järki on pidettävä päässä mackäyttäjienkin sillä osx:än voi tehdä haitakkeen jos onnistuu houkuttelemaan käyttäjän sen asentamaan.