GIMP
-
GIMP
Viesti Kirjoittaja Kuhitsu »
tai jotain muuta yhtä loistavaa ilmasta grafiikka softaa tarjolla?
jep,
[url]http://www.facebook.com/artjanikuha/url]
mitäliemilloinkin koneita
-
-
Viesti Kirjoittaja Sakharias »
Mä olen yrittänyt käytellä gimp ja seashore ohjelmia.
Gimp toimis muuten ihan ok, mutta kun siinä avaa kuvan, värit haalistuvat, saman tapaista olen ollut huomaavinani inkscapessa.
Seashore ei pilaa värejä, mutta on muuten köyhempi, ei edes osaa avata 48 bittistä kuvaa.
(Kyllä se yrittää muuntaa sen 24bit, mutta kuva menee lumisateeksi tai joksikin muuksi)
Johtuukohan X11:sta se värien haalistuminen?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jaa'a. Ensiksi läksisin katsomaan väriprofiilien vaikutusta. Mikä on noiden oletusväritila ja/tai miten ne profiileihin ylipäätään suhtautuu. MIllaista renderöintimoottoria ne käyttää jne.Sakharias kirjoitti:No hei.
Mä olen yrittänyt käytellä gimp ja seashore ohjelmia.
Gimp toimis muuten ihan ok, mutta kun siinä avaa kuvan, värit haalistuvat, saman tapaista olen ollut huomaavinani inkscapessa.
Seashore ei pilaa värejä, mutta on muuten köyhempi, ei edes osaa avata 48 bittistä kuvaa.
(Kyllä se yrittää muuntaa sen 24bit, mutta kuva menee lumisateeksi tai joksikin muuksi)
Johtuukohan X11:sta se värien haalistuminen?
-
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Gimpistä taitaa värinhallinta puuttua. Muuten se on hyvä ohjelma. Toivottavasti koodaajat saavat tämän puolen kuntoon.Sakharias kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta tuosta väriongelmasta.
Muuten siinä gimpshopissa on paljon ominaisuuksia mitä esim ps elementsissä ei ole. Sitä olisi kivä käyttää.
-
-
Viesti Kirjoittaja Glen »
Applen X11 on joiltain osin buginen verrattuna freedesktop.orgin "alkuperäiseen". Mutta en usko, että kyseessä on värien osalta buginen versio. Mitä jostain olen lukenut, nuo bugit ovat 3D-kiihdytyksen puolella.Sakharias kirjoitti:En usko että johtuu värienhallinnasta tai sen puutteista.
Gimp toimii kyllä win ja linux puolella.
Voikohan toi X toimia jotenkin bugisesti värien osalta. Itse luulen niin.
Vaikea uskoa että kukaan muu ei olisi havainnut moista.
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
-
Viesti Kirjoittaja Sakharias »
Se tosiaan johtui siitä että gimp ei osannut käyttää samaa väriprofiilia käyttiksen kanssa.
Latasin gimp 2.4 rc3, se tukee icc väriprofiileja. Laitoin sen käyttämään imac-väriprofiilia.
Värit tuntuvat toistuvan luonnollisesti.
Sitä en tiedä sitten mitä profiilia/asetusta kannattaisi käyttää,
jotta kuvat näkyisivät mahd. samanlaisina muissakin koneissa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Inovix »

Inovix
edit:
Tai ei sen Gimp tarvitse olla tietenkään.
Pantteri -> Leopardi
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
http://homokaasu.org/rasterbator/Inovix kirjoitti:Miten saan Gimpillä tallennettua kuvan niin, että se on tulostettaessa isompi kun A4 paperi? Eli siis vaikk kuva olisikin esim. 600x800pix kooltaan niin saisi sen levitettyä vaikkapa 10 paperille. Olisi tuossa vähän tuollaista taide projektia tulossa ja Gimp on ollut aina lähellä sydäntä.
![]()
Inovix
edit:
Tai ei sen Gimp tarvitse olla tietenkään.
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Ei valitettavasti sovi tarkoituksiini kovin hyvin. Tarkastettu on.Crimson kirjoitti: http://homokaasu.org/rasterbator/
Tarvitsisi vain suurentaa kuvaa lainkaan piirto tyyppiä muuttamatta.
Pantteri -> Leopardi
-
-
Olen täysi idiootti kuva jutuissa mutta siis. Ongelma on se että A4 kokoinen kuva ei riitä ja haluan isomman ja ajattelin että tulostan sen osissa monelle paperille ja kikkailen ne sitten yhteen.BlueTide kirjoitti:Vastaamatta ny GIMP onkelmaan (kun en käytä), niin etkös sä vaan voi määrittää sopivan pixels/inch arvon sille kuvalle?
Ymmärränkö mä edes ongelmaa? Tuntuis toimivan hyvin photarissa.
Mkä on pixels/inch arvo? Tai siis ymmärrän kyllä teorissa mutta en tiedä miten sitä muutetaan. Tuo toimisi kyllä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Inovix
edit:
Löysin Kuva -> Skaalaa kuvaa -> X-tarkkuus ja Y-tarkkuus
Laskin näitä pienemmiksi tyyliin 0,25 pixeliä/mm (siis pienensin alkuperäisestä joka oli noin 1,0 pix/mm) mutta mitään ei tapahtunut. Tai ainakaan mikään ei näkyvästi muuttunut. Tallensin kuitenkin kuvan ja katsoin sitten esikatselulla eikä mikään tosiaan ollut muuttunut.
Pantteri -> Leopardi
-
Viesti Kirjoittaja JFN »
Esimerkiksi juuri 600x800 pikselin kokoista kuvaa skaalatessa (Kuva -> Skaalaa kuvaa) vaihda ensin kokoyksiköiksi millimetrit pisteiden sijaan, niin huomaat että koko on 211,67x282,22mm (kun oletus-X- ja Y-tarkkuuksina pitää sen 72 pikseliä tuumalle). Nyt kun tiputat X- ja Y- tarkkuuksia esim. 24 pikseliin tuumaa kohti, huomaat kuvan koon kasvavan 635,00x846,67 millimetriin. Kuvan pikselimittoina siis säilyy 600x800 - ja kuva tietenkin näyttää ruudulla samalta kuin ennenkin. Ero pitäisi huomata tulostettaessa... (tämä juuri kokeilumielessä asentamani Gimppi jumiutuu tulostusdialogiin, joten en pääse testaamaan käytännössä).Inovix kirjoitti:Mkä on pixels/inch arvo? Tai siis ymmärrän kyllä teorissa mutta en tiedä miten sitä muutetaan. Tuo toimisi kyllä.
Kuvan tulostus osissa useammalle arkille onkin todennäköisesti sitten vielä oma juttunsa.

-
Viesti Kirjoittaja Celia »
Siis tähän pyrit?Inovix kirjoitti: Olen täysi idiootti kuva jutuissa mutta siis. Ongelma on se että A4 kokoinen kuva ei riitä ja haluan isomman ja ajattelin että tulostan sen osissa monelle paperille ja kikkailen ne sitten yhteen.

Tämä ainakin onnistuu ihan heittäen Posteriza -ohjelmalla. Siinä vain avataan kuva ja tallennetaan jokainen ruutu erikseen. Tietysti kuvan alkuperäisestä koosta (pikseleistä) riippuu lopullisen kuvan maksimikoko. //edit. Kuvassa oleva kuva (se alkuperäinen siis) on otettu ihan tavis digillä, mitä niissä nyt pikselit on.
Softa taitaa kyllä olla vain mikkipuolelle.
http://www.posteriza.com/es/
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Käyttiksen mukana tulleet asennuslevyt sisään ja sieltä etsit X11-paketin. GIMP vaatii sen toimiakseen.pyrstö kirjoitti:saako saman suomeks?Inovix kirjoitti: Hoida X11 kuntoon.
inovixsiis ihan vaihe vaiheelta, että mitä pitää tehdä ja mahdollisesti vielä et miks.
mut sillee et tajuun.
Järkimies silti unohtaa ne hömpötykset ja lataa vaikka SeaShoren tai ostaa halvan Pixelmatorin. Tai ylipäätään käyttää jotain "oikeaa" OS X -ohjelmaa.
-
Tuohon nimenomaan pyrin.Celia kirjoitti:Siis tähän pyrit?Inovix kirjoitti: Olen täysi idiootti kuva jutuissa mutta siis. Ongelma on se että A4 kokoinen kuva ei riitä ja haluan isomman ja ajattelin että tulostan sen osissa monelle paperille ja kikkailen ne sitten yhteen.
Tämä ainakin onnistuu ihan heittäen Posteriza -ohjelmalla. Siinä vain avataan kuva ja tallennetaan jokainen ruutu erikseen. Tietysti kuvan alkuperäisestä koosta (pikseleistä) riippuu lopullisen kuvan maksimikoko. //edit. Kuvassa oleva kuva (se alkuperäinen siis) on otettu ihan tavis digillä, mitä niissä nyt pikselit on.
Softa taitaa kyllä olla vain mikkipuolelle.
http://www.posteriza.com/es/
Joihinkin tuloksiin olen jo päässyt. Eli siis olen saanut aikaan .pdf tiedoston joka käsittää teoriassa kaiken mikä pitää tulostaa, mutta tulostaminen mättää yhä.
Inovix
Pantteri -> Leopardi
-
Viesti Kirjoittaja Celia »
(Toki kuvankäsittelyohjemissa voi määrittää asetuksista, että tulostaa reunaan ja reunan "yli", mutta kaikki kotitulostimet vain eivät välttäättä osaa tätä tehdä.)
Vai mättääkö tulostuksessa jokin muu?
Edelleen suosittelen tuota ohjelmaa, jos vain on mahdollista sitä käyttää. Ei tarvitse mitään kikkailuja ja on kaiken kaikkiaan nopea juttu.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Sit voi kans tutkailla noita:
PosteRazor - 1.4:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29212
Poster Print - 1.0 alpha 3:
http://www.versiontracker.com/dyn/morei ... &mode=info
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka