Pbman kirjoitti:Mutta jos koneella halua tehdä oikeasti jotain niin kyllä tuo näyttö on hyvä.
Aika monet ihmiset tekee töitä ultraportableilla joissa on vielä pienempi näyttö. Ja jos haluaa 13" näytön, miksi ei ostaisi tavallista MacBookkia? Saisit samalla tehokkaamman prosessorin, laajennettavan muistin, isomman ja nopeamman kiintolevyn (jonka voi halutessaan vaihtaa), vaihdettavan akun, kaukosäätimen, ja jää vielä pari sataa euroa säästöön.
Paljon parempi kuin 10" ruudun tihrustaminen. Airissa on paljon asioita jotka puhuvat sen puolesta Macbookkia vastaan. Esimerkiksi en itse osta Macbookkia puhtaasti sen takia että se on muovia.
No entäs MacBook pro sitten? Vielä paremmat ominaisuudet, ja koko on sama (paksuutta ja painoa lukuunottamatta). Näppiskin on kertaluokkaa parempi kuin Airissa. Vai eikö kunnon näppis olekkaan tärkeä jos haluaa "oikeasti tehdä jotain"?
iPod ja iPhone vertaus oli osittain sitä, että aivan samoin on aina itketty kun iPodin akkua ei voi vaihtaa itse.
Mutta kyse on kuitenkin aivan eri luokan laitteista joilla on aivan eri tehtävät. Kiinteä akku voi toimia iPodin kaltaisessa kulutuselektroniikkatuotteessa. Kallis tietokone onkin sitten jo aivan eri asia.
Miksi kulttuuri myös tietokoneissa ei voisi muuttua? Miksi tietokoneen akku pitäisi saada itse vaihtaa?
Koska se akun vaihto itse kestää noin 5 minuuttia, ja maksaa akun hinnan, kun sen vaihtaminen huoltoliikkeessä on PALJON vaivalloisempaa ja kalliimpaa?
Se kuitenkin kestää käytännössä koneen eliniän
Meillä on töissä pari vuotta vanhat läppärit, ja akkutehot on laskeneet selvästi. Jos nuo koneet olisivat Aireja, olisi 5 minuuttia per kone operaatio muuttunut suuren luokan vaihtorumbaksi, ja käyttäjille olsii pitänyt vielä taikoa vaihtokoneet siksi aikaa kun heidän läppärinsä on "huollossa".
1700 euron koneen ostajalle ei pitäisi olla ongelma.
"tämä kone on niin kallis, että pieni lisäkustannus ei enää haittaa ketään!"