KunkkuJ kirjoitti:Miten usein optiikan piirtokyky nousee kuvassa oikeasti esille? Ainakaan harrastajalla? En ole käyttänyt nyt kyseessä olevaa runkoa, mutta epäilisin päällimmäisiksi ongelmiksi nousevan hitaan ja epävarman tarkennuksen hämärässä, ainakin siellä telepäässä. Siinä ei paljoa kuvanvakaaja auta, jos tarkennus seilaa edestakaisin. Paljon tietysti riippuu siitä, mitä halutaan kuvata. Jos kohteet liikkuvat, tuo putki ei varmasti ole sieltä parhaasta päästä.
No, nyt on sopiva aika vuodesta kokeilla sitä kuvausta. Jos se nyt tuntuu sopivalta, se on sitä myös kesän valossa.
Se on sellainen yleinen kuvanlaatu. Eroa parempaan ei tiedä tai huomaa jos ei saa skarppia kuvaa vierelle. Helposti sekoittaa tekniikan yleisen erottelu- ja piirtokyvyn ja linssin aiheuttamat "ominaisuudet". On käytössä kuinka hyvä linssi vain niin jossain vaiheessa yksityiskohdat menevät mössöksi ja reilusti suurennetusta kuvasta ei välttämättä saa kaivettua esille sitä tarkkuutta mitä haluaisi. Huonon piirtokyvyn omaavalla linssillä tämä tulee esiin aiemmin. Lisäksi on useita sivuoireita vinjentoinnin, purppurareunojen (mitä tuo on suomeksi..), vastavalon, heijastusten ja muiden osalta.
Tarkennuksen en usko olevan ongelma tuolla linssilllä, ei tuo 5.6 niin huono ole. Yleensäkin nykyisten runkojen tarkennus on niin hyvä että ongelmia harvoin on. Pimeä on pimeää 2,8 aukollekin. Yksi minkä olen itse huomannut auttavan tarkennusta kaikissa olosuhteissa on ulkoisen salaman tarkennusapuvalon käyttäminen vaikka ei olisi niin pimeääkään.
Eihän tuo putki parhaasta päästä ole, mutta varmasti riittävä jos ei ammatikseen kuvaa. Joku 2.8 aukko on toki kiva, mutta tuollaisten teleputkien hinta ja paino eivät ole harrastajalle mielekkäät. Toki kyse on siitä mitä kukakin haluaa harrastuksestaan maksaa, mutta itse suosittelen mieluummin tuollaisia fiksun kokoisia ja hintaisi putkia kun kuvanlaadusta ei tarvitse repiä irti sitä ihan parasta.
nimim. katkera siitä kun kamera tarvitsee aina oman suuren reppunsa kulkeakseen mukana --> ostamassa pokkaria kaveriksi.