Hiiri niinkuin Windowsissa...?
-
Hiiri niinkuin Windowsissa...?
Viesti Kirjoittaja Surkeal »
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
ja kannattaa ottaa huomioon että esim Exposé toimii uskomattoman hyvin etenkin läppärin kanssa juurikin tällä Omenamaisella hiirituntumalla. eipä siihen mitää vaihtoehtoa oikein ole, siihen pitää vaan totutella. vaihtoehtona tietysti piirtopöytä, sillä se tuntuma on hyvinkin looginen.
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Muttakun ero on siinä kun asentaa Microsoft Windows Vistan MacBookkiin ja jo asennuksen alkuhetkistä alkaen huomaa vanhan Windowsmaisen hiiriliikeen ja toteaa sen olevan _parempi_ kuin OSX:n vastaava. Se on se kuminauha, se kuminauha.mutofuto kirjoitti: ja kannattaa ottaa huomioon että esim Exposé toimii uskomattoman hyvin etenkin läppärin kanssa juurikin tällä Omenamaisella hiirituntumalla. eipä siihen mitää vaihtoehtoa oikein ole, siihen pitää vaan totutella. vaihtoehtona tietysti piirtopöytä, sillä se tuntuma on hyvinkin looginen.
En väitä etteikö OSX:n hiireen tottuisi, sitä se todellakin tekee, muttakun se windowsin on silti parempi, ja siiitähän ei Macistinä pääse yli.
Onko se todellakin niin vaikea koodata hiiriajuri Mäkille Windows vastaavaksi?
-
Viesti Kirjoittaja puffeli »
-
Re: Hiiri niinkuin Windowssissa.. ?
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Joo, siitä ei tule ikinä samanlainen. OS X kiihdyttää hiirenliikettä portaattomasti ja Windows hyvin karkeissa askeleissa. Kummallekin toteutukselle löytyy ihan hyvä teoreettinen perustelu, ja useimmat tuppaavat tykkäämään siitä mihin on ensin oppinut. Itselläni ei tuntunut mitenkään vaikealta OS X:n hiiri pitkän Windows-kokemuksen jälkeen.Surkeal kirjoitti:Muutenhan tämä hiirizydeemi toimii hienosti mäkissä, mutta tuo kiihdytys on jotenkin omituista, kun liikuttaa ulkoista hiirtä hiljaa, niin kursori liikkuu hiljaa ja kun liikuttaa lujaa niin se liikkuu lujaa... Eli asia on kunnossa. MUTTA: Kun oon käyttäny kuitenki windowssia 10 vuotta ja mäkin hommasin tässä kuukausi sitten, niin tuo hiiren käyttö tuo suuria ongelmia välillä. Olen jotenkin tottunut tuohon Windows tyyppiseen hiireen niin hyvin että tämä tuottaa ongelmaa. Olen yrittänyt tuolta hiiri-säädöistä tätä säädellä, mutta en tiedä olenko asialle tullut sokeaksi, vai mikä on kun en saa samaa tuntumaa kuin tutussa ja turvallisessa Windowssin metkumaailmassa... Jos joillakin on ollut samanlaisia ongelmia ja on ne saanut ratkaistua, niin antaa palaa vaan.
Puffelin kanssa olen samalla kannalla, haluaisin voida säätää kiihdytystä erillään hiiren nopeudesta tai ainakin kääntää sen pois päältä ja sehän ei OS X:ssä ole mahdollista. Aivan käsittämätöntä, kun Windowsissa on ollut ainakin n. viimeisen kymmenen vuotta.
Sitäpaitsi OS X:stä loppuu nopeussäätövarakin kesken. Karkeasti verraten siihen mikä tuntuu hyvältä 2000dpi hiiren kanssa, nopeussäädön pitäisi mennä ehkä 130-140% hollille 100% sijasta kun käytössä on 800dpi hiiri ja iso näyttö tai kaksi. Macbookin kokoisella näytöllä 100% riittää.
Hommaan uuden hiirulaisen ihan just ja sitten täytyy kyllä testata toimisiko jonkun muun hiiren ajuri sen kanssa niin että pääsisi kiihdytyksestä eroon.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
SteerMousella tai USB overdrivellä saa säädeltyä sitten hieman monipuolisemmin.Sleepperi kirjoitti:Joo, siitä ei tule ikinä samanlainen. OS X kiihdyttää hiirenliikettä portaattomasti ja Windows hyvin karkeissa askeleissa. Kummallekin toteutukselle löytyy ihan hyvä teoreettinen perustelu, ja useimmat tuppaavat tykkäämään siitä mihin on ensin oppinut. Itselläni ei tuntunut mitenkään vaikealta OS X:n hiiri pitkän Windows-kokemuksen jälkeen.Surkeal kirjoitti:Muutenhan tämä hiirizydeemi toimii hienosti mäkissä, mutta tuo kiihdytys on jotenkin omituista, kun liikuttaa ulkoista hiirtä hiljaa, niin kursori liikkuu hiljaa ja kun liikuttaa lujaa niin se liikkuu lujaa... Eli asia on kunnossa. MUTTA: Kun oon käyttäny kuitenki windowssia 10 vuotta ja mäkin hommasin tässä kuukausi sitten, niin tuo hiiren käyttö tuo suuria ongelmia välillä. Olen jotenkin tottunut tuohon Windows tyyppiseen hiireen niin hyvin että tämä tuottaa ongelmaa. Olen yrittänyt tuolta hiiri-säädöistä tätä säädellä, mutta en tiedä olenko asialle tullut sokeaksi, vai mikä on kun en saa samaa tuntumaa kuin tutussa ja turvallisessa Windowssin metkumaailmassa... Jos joillakin on ollut samanlaisia ongelmia ja on ne saanut ratkaistua, niin antaa palaa vaan.
Puffelin kanssa olen samalla kannalla, haluaisin voida säätää kiihdytystä erillään hiiren nopeudesta tai ainakin kääntää sen pois päältä ja sehän ei OS X:ssä ole mahdollista. Aivan käsittämätöntä, kun Windowsissa on ollut ainakin n. viimeisen kymmenen vuotta.
Sitäpaitsi OS X:stä loppuu nopeussäätövarakin kesken. Karkeasti verraten siihen mikä tuntuu hyvältä 2000dpi hiiren kanssa, nopeussäädön pitäisi mennä ehkä 130-140% hollille 100% sijasta kun käytössä on 800dpi hiiri ja iso näyttö tai kaksi. Macbookin kokoisella näytöllä 100% riittää.
Hommaan uuden hiirulaisen ihan just ja sitten täytyy kyllä testata toimisiko jonkun muun hiiren ajuri sen kanssa niin että pääsisi kiihdytyksestä eroon.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Otaksun, että tulevissa käyttöjärjestelmissä voisi olla hyväksi huomioida tämä ero ja antaa vaihtoehtoja valinnan suhteen. Itse en sitä kaipaa mutta joillekin se näyttää olevan elämän ja kuoleman kysymys.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Webisurffaamalla jää erittäin epäselväksi voiko kummallakaan oikeasti poistaa kiihdytyksen. Jos pitäisi just nyt lyödä vetoa, niin veikkaisin sen puolesta että nuo softat voivat vähentää kiihdytystä mutteivät poistaa sitä.kallekilponen kirjoitti:SteerMousella tai USB overdrivellä saa säädeltyä sitten hieman monipuolisemmin.Sleepperi kirjoitti:Puffelin kanssa olen samalla kannalla, haluaisin voida säätää kiihdytystä erillään hiiren nopeudesta tai ainakin kääntää sen pois päältä ja sehän ei OS X:ssä ole mahdollista. Aivan käsittämätöntä, kun Windowsissa on ollut ainakin n. viimeisen kymmenen vuotta.
Jos jollakulla on joko SteerMouse tai USB Overdrive asennettuna 10.5:ssä, ja voi konkreettisesti testata ja testin jälkeen vahvistaa että kiihdytyksen ihan oikeasti saa pois päältä eikä vaan pikkuisen himmennettyä, olisin kiitollinen.
Tästä ketjusta löytyy HO:n edelliset peitsentaitot hiiren kiihdytyksestä, ja ketjun keskeltä meikäläisen viestistä yksinkertainen testitoimenpide:
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... sc&start=0
Kaikki mitä USB Overdrive mainostaa tekevänsä on sellaista mikä minusta pitäisi olla käyttiksessä mukana. Tämä ei mitenkään negatiivisena USB Overdriveä tai sen tekijää kohtaan, päinvastoin. Applella tuntuisi vaan olevan joku ihmeellinen sokea piste joka ei salli sen tukea kunnolla hiiriä ja peliohjaimia OS X:ssä.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja hellgren »
Mutta: Hämmentävä ongelma! Olen nimittäin saanut logitechissani nuo ylimääräisetkin napit toimimaan.. Ja ennen kaikkea rullan toivomallani tavalla: Selaimessa, kun klikkaan rullaa, niin sivua voi skrollata siirtämällä hiirtä hiukan ylös tai alas ja tällöin sivu skrollautuu haluamallani nopeudella itsekseen. Toivottavasti joku tietää mistä puhun.
Mutta, tällä on hassu seuraus! Macbook-ritsa alkaa puhista kuin viimeistä päivää! Ei tee mieli skrollailla enää

Kukaan muu törmännyt vastaavaan? Activity monitor kertoo Firefoxin kuormittavan em. tilanteessa prossua. Safarissa rullaa ei saa oletusarvoisesti näin toimimaankaan.
Toivoin hiukan, että steermouse tekisi tämän, mutta ei.. Onko tiedossa steermouselle ilmaista korvaajaa?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Eikös se olisi kivempaa, että Windowsin ajurit tehtäisiin samanlaiseksi kuin macilla?honpsu kirjoitti:Onko se todellakin niin vaikea koodata hiiriajuri Mäkille Windows vastaavaksi?

Mutta siis juu. Tuossa yllähän noita ratkaisuja listattu.
Ja steermousen korvaajasta on paha sanoa. Riippuu hiiren valmistajasta. Esim. Logitech control centerillä säätää jonkin verran.
Ja kyllä OS X:n hiirisysteemit tehtiin ihan hiiriäkin silmällä pitäen. Ei silloin ollut läppäreiden osuus myynnistä kuin murto-osa nykyisestä.
Itse en pois vaihtaisi mistään hinnasta enää.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Amen, brother!Jamac kirjoitti:Windowsissa on valkoinen hiiri, Macissä on musta hiiri. Valkoinen hiiri on keveämpi kuin musta hiiri. Tästä syystä Windowsin hiiri kiihtyy heti lujaa, mutta Macin hiiri alkaa kulkea vasta sitten kun se pääsee vauhtiin. Musta hiiri on kuitenkin paljon kulutuskestävämpi kuin valkoinen hiiri. Tästä syystä Windows pitää asentaa aika ajoin aina uudelleen.![]()
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »

-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Kertokaa tyhmälle (minulle) mistä tuo kuminauha-nimitys oikein tulee? Eihän OS X:n hiiren ohjaus muistuta missään määrin kuminauhaa! Jos kohdistin liikkuisi kuin kuminauhassa, sen liike hidastuisi kun kohdistinta liikutetaan (kuminauhan kiristyessä), ja kun hiirestä päästäisi irti, kohdistin singahtaisi hurjalla vauhdilla takaisin lähtöpaikkaansa!honpsu kirjoitti:Se on se kuminauha, se kuminauha.?
Häh?
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Varmaan tässä ajatellaan niin että kuin jotakin vetäisi narun sijasta kuminauhalla...eli ensin tuntuu ettei mitäänt apahdu ja sitten mennään.matteus/2 kirjoitti:Kertokaa tyhmälle (minulle) mistä tuo kuminauha-nimitys oikein tulee? Eihän OS X:n hiiren ohjaus muistuta missään määrin kuminauhaa! Jos kohdistin liikkuisi kuin kuminauhassa, sen liike hidastuisi kun kohdistinta liikutetaan (kuminauhan kiristyessä), ja kun hiirestä päästäisi irti, kohdistin singahtaisi hurjalla vauhdilla takaisin lähtöpaikkaansa!honpsu kirjoitti:Se on se kuminauha, se kuminauha.?
Häh?
Mielestäni tämä helpottaa pikkutarkkaa työskentelya vaikkapa photarissa, mutta toiset ovat tottuneet windowsin "jäykkään" tapaan...
-
Viesti Kirjoittaja DeepDown »
Aivan samaa olen itsekin miettinyt. Siirryin Macciin pari kolme vuotta sitten käytettyäni Windowsia 3.11:stä lähtien enkä huomannut mitään ongelmia Macin hiiren kanssa. Nyt kun käytän esim. kaverilla Windowsia niin en silti huomaa mitään mainittavaa eroa. Mielestäni hiiren asetuksia säätämällä sen saa kummassakin systeemissä täysin miellyttävästi toimivaksi. Ei ummarra.Cathi777 kirjoitti:Tää hiirijuttu on mulle ihan mysteeri. Mistä ihmeestä edes puhutaan?
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
Läppärin trackpadia käyttäessä tosin olen todennut että mäkin hiiriasetukset toimivat loistavasti, tätä käyttötarkoitusta varten tuo kiihdytyskin toimii mahtavasti. Kunnon hiirtä käytettäessä oikea tarkkuus on kaukana.
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tai siis olen. Täällä kotona on tuommoinen isohko hopea-musta –värinen ja töissä se on (muistaakseni) valkea. Ja pienempi se ainakin on. Tosin käytän töissä enimmäkseen sellaista rannetta säästävää rullahiiri (vai mikälie sen oikea nimitys on) systeemiä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ounou! Taas meni pahasti OT:ksi.
edit: Muistin väärin, harmaahan tuo on.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Olen itse ymmärtänyt että noissa fps-peleissä on ihan omat säädöt hiirelle ja OS X:n omat kiihdyttelyt tällöin kytkeytyvät pois päältä.ogc kirjoitti:Tosin ei se taida aivan täydellinen vielä olla esim fps-pelejä varten. Toisaalta omalla koneella esim q3:a pelatessa tuntuma loistaa poissaolollaan kuitenkin suurimmaksi osaksi surkealla ruudunpäivitys arvollaan.
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
voi tuokin olla mahdollista, windowsissa taisi kuitenkin käyttiksenkin hiiriasetukset vaikuttaa peleissä pelin omien säätöjen lisäksi.TheKraken kirjoitti:Olen itse ymmärtänyt että noissa fps-peleissä on ihan omat säädöt hiirelle ja OS X:n omat kiihdyttelyt tällöin kytkeytyvät pois päältä.ogc kirjoitti:Tosin ei se taida aivan täydellinen vielä olla esim fps-pelejä varten. Toisaalta omalla koneella esim q3:a pelatessa tuntuma loistaa poissaolollaan kuitenkin suurimmaksi osaksi surkealla ruudunpäivitys arvollaan.
-
Viesti Kirjoittaja hellgren »
-
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka