ss kirjoitti:Ei hinta määrittele oletettua elinikää.
Jos hankit pient huipputeknisen kalliin kannettavan laitteen niin on aivan normaalia että sen mahdollinen elinikä on lyhyempi kuin halvemman tukevamman ja yksinkertaisemman.
Jos ostat vahvat halvat perus farkut voidaan monesti niiden olettaa kestävän käytössä pidempään kuin kalliiden silkkipöksyjen.
Tottakai, mutta tämän määrittelee tuotekategoria. Esim. mikroaaltouunilla on oletettavasti pidempi käyttöikä kuin kannettavalla tietokoneella vaikka puhutaan paljon halvemmasta tuotteesta..
ss kirjoitti:Miksi vedät aina Kuluttaja.asiamihen mukaan, hän katselee vain suuria linjoja, eikä puutu yksittäisen kuluttajan ongelmiin.
Mitä tarkoitat suurilla llinjoilla?? Jos tarkoitat isompia ostoeriä tai hinnasta riippuvaa tapausta olet siinä tapauksessa väärässä. Esimerkiksi jos huomaat seuraavana päivänä että ei 'pentele', sain eilen ostamistani vahvoista halvoista perusfarkuista 27€ liian vähän takaisin ja olet mielestäsi oikeassa niin voit pirauttaa kuluttaja-asiamiehelle jolloin hän ohjeistaa pohjakassan uudelleenlaskemiseen. Elikä siis hakemaan mahdollista heittoa mikäli kauppias ei tätä suostuisi tekemään > Isolla Ee:llä erittäin kärjistetty esimerkki mutta vastaava on tapahtunut Dress Manissa

(ei, ei.. ei meikäläisellä, en nyt ihan sellaiseen lähde vaikka tästä asiasta väännetäänkin)
ss kirjoitti:Pitää myös muistaa että tässä maassa on kuluttajia hävinnyt käräjillä näissä riidoissa, samoin on toki firmoillekkin käynyt..
Tottakai näitäkin sattuu, meitä on moneen junaan. Jotkut jopa lähtevät haastamaan yrityksiä siitä että heidän koneensa ei toimi, koska se on täynnä viruksia ja vaativat tähän vedoten korvauksia. Yleistäen tuon direktiivin mukaan Suomessa mennään. Mutta esim. kuluttajavirastolla on mustalista merkeistä joiden kanssa vääntö saattaa kestää todella pitkään, tässä vaiheessa jokainen saa punnita jatkaako korvauksen hakua...
ss kirjoitti:Jos valmistaja sanoo että kovalevy on kuluva osa, eikä katso sen viottumista 18kk päästä virheeksi, niin siinä vaiheessa huoltomiehen maininta että levy on rikki ei paljoa lohduta.
Ylläolevan esimerkkisi lähtökohta palauttaa meidät lähtöruutuun

Silloin sitä korvausta lähdetäänkin hakemaan. Ensiksi vika todetaan, sitten otetaan yhteyttä jos otetaan. Todella suuri osa ihmisistä ei ota, koska olettavat kulujen menevän omaan piikkiin ja ostavat suosiolla uuden. MUTTA jos huollosta sanotaan suoraan, että mekaaninen ongelma on tapahtunut vaikka tärähdyksestä niin siinä tapauksessahan kovo menee todennäköisesti suoraan roskakoriin. Nyt ei puhutakaan mistään vakuutuksista vaan normaalista käytöstä minkä tuote kuuluisi kestää ainakin sen reilut kaksi vuotta.
ss kirjoitti:Joka tapauksessa vuoden takuun jälkeen kuluttajan on se virhe osoitettava. siiihen menee aikaa ja rahaa, ja pitää varautua siihen että myyjä sanoo sinun aiheuttaneen vian. Kun kuluttaja on saanut todisteet virheestä voi niiden avulla myyjältä vaatia virheen korjaamista/hyvittämistä, .... takuuaikana kaikki on asiakkaalle paljon helpompaa.
Jos satut käyttämään konettasi työ/ansiokäytössä (moni käyttää) niin kovasti vaikeutuu kuluttajasuojaan vetoaminen.
AAMEN
ss kirjoitti:Tai jos et ole edes konetta ostanut kauppiaalta, vaan yksityiseltä, niin vaikeuttaa kummasti tilannetta riitelyssä jos kuluttajalla ei ole minkäänlaista asiakassuhdetta kauppiaaseen.
Pari kertaa olen itse käynyt tämän rallin lävitse, eikä ole henkilöllisyystodistuksia kyselty. Jos sinulla on kuitti niin sitten sinä voit hoitaa asiaa. Erikoista olisi se, että takuuhuoltoihin pitäisi kuskata kuitissa lukevan henkilön se tuote
ss kirjoitti:Ja jos et vain huviksesi trollaa, niin kanattaa välttää käyttämästä takuu sanaa asioissa jotka eivät ole takuuta.
Ei, en todellakaan trollaa. Vaan vastaan niin kuin asia on. Moni täällä kirjoittaa mutu tuntumalta. Minä en, näiden juttujen kanssa kun olen päivittäin tekemisissä
Takuu >< virhevastuu >>> Minun rautalangat ovat loppuneet. Samat hyivtykset pätee kaikkiin jos puhutaan edelleen siitä että tuote olisi alle kaksivuotta ostopäivästä (ja nyt joku tietenkin kirjoittaa samontein, että ei ole mitään kahta vuotta - tiedän, mutta kun myyjän virhevastuu on sen kaksi vuotta ja siitä eteenpäin valmistajalle ohjataan tapaukset mikäli maahantuonti on taphtunut virallisia teitä eikä ole harmaatuontia)

trööt, olikohan tämä tässä? (en usko, kai tämä vielä jatkuu)
Ehkä sanoin, ehkä en...