Hakemistopalvelut-ohjelmalla (mac) olen laittanut samban käyttämän työryhmän nimeksi saman kuin PC-koneessa eli KOTIVERKKO.
Olen sallinut windows-jaon (ja kirjoitinjaon) PB:n palomuurissa. XP:n puolella F-securen palomuuri ja XP:n oma palomuuri molemmat pois päältä kokonaan.
Verkkoasetuksissa on Powerbookissa käytössä sisäinen ethernet ja sillä käsin syötetty ip-osoite 192.168.1.3. Aliverkon maski 255.255.255.0. Reititin kohta tyhjänä. Appletalk on päällä.
XP:ssä on ip 192.168.1.2. Sain myös jotenkin sählättyä siihen työryhmän, jonka nimi on KOTIVERKKO.
Yritän powerbookista yhdistää palvelimeen smb://192.168.1.2/KOTIPC/käyttäjätunnus ---> palvelimeen ei saatu yhteytttä koska käyttäjätunnus tai salasana on väärä. Mielestäni tunnukset kuitenkin ovat ihan oikein ja jaettuja kansioitakin on olemassa. Olen myös yrittänyt pelkällä IP-numerolla. Aina sama virheilmoitus. Jos laitan olemattoman IP:n virheilmoitusta ei tule ja kone vaan hakee loputtomasti, eli olen käsittääkseni oikeilla jäljillä.
Sitten XP:n puolelta yritän ottaa yhteyttä macin järjestelmäasetusten jako-kohdan ilmoittamaan windows-käyttäjien yhteysosoitteeseen, eli //192.168.1.3/käyttäjätunnus. Mutta mitään ei löydy. Myöskään Suorita-kohtaan syötettynä mäkin IP-osoite ei kelpaa.
Sain XP:n vastaamaan macin Verkkotyökalulla tehtyyn ping-kyselyyn, mutta siihen se sitten jääkin.
Olen kaivellut verkosta tietoa, asetuksia ja näinkunteetniinonnistuu-ohjeita. En vaan osaa

Lisäys: Tarkensin tekstin muotoilua. Eli XP:n kaikki mahdolliset palomuurit on poissa päältä.