Todellisuus kuitenkin on, useimmilla tämän päivän ala-asteilla, että suuri enemmistö opettajista osaa käyttää koneita hyvin kankeasti. Joku paremmin osaava opettaja tekee jotain valmiiksi, ja huonommin osaava opettaja sitten ulkoa oppimiensa ohjeiden mukaisesti näyttää asiat lapsille.joonahe kirjoitti:Tietokoneet mahdollistavat vielä verkko-opetuksen, jolla on paljon positiivisia etuja oppimisessa, kun se toteutetaan hyvin.
Jos tietokoneiden käyttö opetuksen osana edellyttää niiden hallitsemista, niin meillä on vielä pitkä matka edessä. Ja suurin osa tavallisiin luokkiin tehtävistä atk-hankinnoista on hukkaan heitettyjä. Miksi he valittavat rahapulasta tuollaisen hyödyttömän, näennäisesti edistyksellisen törsäämisen keskellä?
Jos Matti olisi jutellut Steven kanssa, Steve olisi voinut huonosti vielä seuraavanakin päivänä. Mutta jos oletetaan, että tietokoneita johonkin luokassa hyödynnetään, niin Macin kanssa opettajilla on aina vähemmän osattavaa ja ihmeteltävää. Joten käyttö olisi sujuvampaa juuri siinä kohdassa kun sillä eniten on merkitystä.