Ongelma tässä tilanteessa piilee siinä, etten ole mikään erityisen lahjakas teknisten laitteiden kanssa (eikä ole ketään jolta neuvoa kysyisi) ja tälläkin sivustolla lueskeltuani tuntuu suurin osa ohjeistuksesta täydeltä heprealta. Macciakaan ei minulla ole, ihan "tavallinen" tietokone vain.

Olen onnistunut lataamaan laitteen, ja asentamaan iTunes-ohjelman, joka löysi ja latasi itseensä jo osan koneellani olevista musiikeista. Kuuntelun ym peruskäyttöohjeet tulivat soittimen mukana, mutta ei neuvoa, kuinka tähän nyt sitten kaikkea laitetaan.
Nyt sitten haluaisin tietää rautalangasta väännettynä, miten lisään/poistan tuohon musiikkia (ja mitä muuta siihen voi/kannattaa lisätä) ja mitä käytännössä on odotettavissa tuon kanssa. (Ihan jo huolestuin täällä lueskellessani, kun tuntuu että kallis laite on täynnä pelkkiä vikoja, jotka ratkaisuineen menevät yli ja korkealta...

Seuraa siis ensikertalaisen tyhmiä kysymyksiä (joihin en tunnin selaamisella saanut kuitenkaan varmoja tai tarpeeksi selviä vastauksia, ja pelkään että rikon tuon tai jotain, jos vain summamutikassa alan kokeilemaan...) :
* Pitääkö kaikki mitä iPodiin lataa, kulkea iTunesin kautta? Ilmeisesti ei voi siirtää suoraan koneelta? Miten ne siitä käytännössä siirretään? (Hiirellä vetämällä, valitsemalla jotenkin..?) Jos oman koneen musiikkia on iTunesissa, oletan ettei se tarkoita sitä että ne olisivat myös itse laitteessa, vaan ne täytyy jotenkin siirtää?
* Miten omia kuvia voi siirtää iPodiin? Vaihtuva kuvaesitys musiikin soidessa kuulosti hauskalta ajatukselta. Mutta miten sellaisen saa aikaan?
* Kannattaako siihen ladata esim. elokuvia tai sarjojen jaksoja, onko se järkevää vaikka onkin mahdollista? Miten se käytännössä tapahtuu, esim. ilmeisesti pystyy iTunesin kautta ostamaan/vuokraamaan elokuvia, mutta siirtyykö se silloin maksettua iPodiin itsestään, vai pitääkö se siirtää jostain erikseen? Ja joutuuko sen sitten jotenkin poistamaan?
* IPodin akku ilmeisestikin latautuu ollessaan kytkettynä tietokoneeseen. Entä jos akku loppuu, voiko sitä ladata muulla koneella kuin omalla/ jollakin muulla tapaa? Miten kauan akun voi odottaa kestävän ennen uuden lataamisen tarvetta?
* Missään ei ainakaan ole niin mainittu, joten oletan että iPodilla ei voi tallentaa ääntä (kuten sanelimella, joka kai joistakin mp3-soittimista löytyy?), mutta jos pystyy niin kiinnostaisi kyllä tietää miten, sillä sellaista tarvitsisin.
* Mitä muuta minun kannattaisi ehdottomasti huomioida tämän laitteen kanssa? Aion käyttää sitä kenties lenkkeillessä tai muuten vain ollessa musiikin kuunteluun ja kenties jonkin satunnaisen elokuvan tms katsomiseen reissussa ollessa. Tässä on varsin iso muisti, joten mihin sitä kannattaa hyödyntää? Onko esimerkiksi mahdollista vaikkapa käyttää sitä "muistitikkuna" tai siirtää sen avulla digiboksilta ohjelmia tietokoneelle dvd:lle poltettavaksi? (Sellainen laite tulisi kyllä tosi tarpeeseen!)
Kiitos kovasti, jos joku kehtaa ja vaivautuu vastaamaan, vaikka varmasti näitäkin asioita on moneen kertaan kysytty ennenkin. Tuntuu vain, ettei kaikkea ymmärrä ja olisi kiva oppia lisää, kun nyt kerran tällainen ylellisyyslaite on kohdalla.